Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 36 Bilag 1
Offentligt
1288326_0001.png
1288326_0002.png
1288326_0003.png
1288326_0004.png
1288326_0005.png
1288326_0006.png
9. oktober 2013
Høringsnotat ad L 36 forslag til lov om ændring af lov omadministration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og DenEuropæiske Socialfond1. IndledningErhvervsstyrelsen sendte den 1. juli 2013 udkast til ovennævnte lovfor-slag i høring. Høringsfristen udløb den 15. august 2013. Høringssvarenefremgår af bilag 1. Bilag 2 er en liste over de myndigheder ogorganisationer m.v., der er blevet hørt om lovforslaget.Formålet med lovforslaget er at bringe den danske lovgivning i overens-stemmelse med de nye EU-regler på området. I forbindelse med denkommende EU-budgetperiode udarbejdes operationelle programmer forRegionalfonden og Socialfonden. Administrationsloven er grundlaget foradministrationen af programmerne i Danmark. EU-regelsættet er endnuikke forhandlet endeligt på plads, men forordningerne forventes vedtageti efteråret 2013.En række myndigheder og organisationer m.v. har udtrykt tilfredshedmed lovforslaget, og nogle har svaret, at de ikke har bemærkninger tilforslaget. Generelt er der opbakning til lovforslaget.Nedenfor gennemgås og kommenteres de væsentligste bemærkninger frade hørte parter fordelt på lovforslagets enkelte bestemmelser.2. Høringssvar og kommentarer2.1 Projektet leverer ikke de forventede resultater (lovforslagets § 1,nr. 5)Bornholms Regionskommunefinder, at lovforslagets ordlyd vedrørendeændring af § 6, stk. 2, nr. 1, bør ændres fra ”herunder at projektet ikke le-verer de forventede resultater”, til ”herunder at projektet ikke når de op-stillede milepæle og effektmål”. På den måde vil det fremgå, at det kun erde milepæle og effektmål, der realistisk kan forventes nået inden for pro-jektperioden, der kan danne grundlag for hel eller delvis bort-fald/tilbagebetaling af tilskud.Da et tilsagn fra Erhvervsstyrelsen hviler på en politisk indstilling fra detenkelte vækstforum, finderVækstforum SjællandogVækstforum Nordjyl-land,at der i lovforslaget skal indsættes en bestemmelse om, at vækstfo-rum skal inddrages inden Erhvervsstyrelsen træffer endelig beslutning om
2/6
reduktion eller bortfald af tilskud, såfremt projekterne ikke leverer deforventede resultater.Vækstforum Nordjyllandopfordrer endvidere til, atreglerne om tilbagebetaling af tilskud afspejler proportionalitetsprincip-pet, så der er et passende forhold mellem brøden og den sanktion, deriværksættes.Kommentarer:Det vurderes, at forslaget fra Bornholms Regionskommune vil bidrage tilat gøre de stillede betingelser mere gennemsigtige for projekterne og deforeslåede ændringer er således indføjet i lovforslaget.Det fremgår af § 13, stk. 5, i den nugældende bekendtgørelse nr. 358 af18. april 2007 med senere ændringer, at Erhvervsstyrelsen tager stillingtil anmodninger om projektændringer, og at de regionale vækstfora høresi de tilfælde, hvor projekternes forventede mål og resultater ændresvæsentligt. Denne bestemmelse forventes videreført uændret, og derforvil de regionale vækstfora i praksis blive hørt, inden styrelsen somforvaltningsmyndighed for Regionalfonden og Socialfonden træfferafgørelse om hel eller delvis tilbagebetaling af tilskud.2.2 Hæftelse for tilbagebetalingskrav (høringslovforslagets § 1, nr. 5)Danske Universiteterfinder det uheldigt, at der lægges op til en ændringaf bestemmelsen, hvorved tilsagnsmodtager hæfter for de øvrigemodtagere. Endvidere oplyser Danske Universiteter, at offentligeinstitutioner ikke kan hæfte for andre deltagere, da en statsinstitution ikkehar bemyndigelse til at hæfte med statskassen (skatteydernes penge).Vækstforum Nordjyllandpåpeger, at det er store krav, der stilles tilbevillingshaver, og at det må forventes, at der kun vil være få storeorganisationer, der under disse betingelser vil turde påtage sig enprojektlederrolle.Region Syddanmarkhilser velkommen, at vilkårene for projektgennemfø-relsen tydeliggøres.Kommentarer:Hensigten med forslaget var at sikre klarhed om de danske regler vedrø-rende hæftelse for tilbagebetaling af tilskudsmidler. På baggrund af hø-ringssvarene vurderes det, at bestemmelsen utilsigtet kan gøre det sværtfor fx universiteter at være projektledere (tilsagnsmodtagere), hvilket ikkehar været intentionen med forslaget. Spørgsmålet om hæftelse for tilba-gebetaling af tilskud vil derfor blive videre undersøgt og håndteret i for-bindelse med den efterfølgende udarbejdelse af bekendtgørelser, retnings-linjer mv.
2.3 Indstillingsudvalg vedr. byudvikling (lovforslagets § 1, nr. 8)
3/6
Dansk Erhvervønsker, at der i indstillingsudvalget vedr. byudviklingogså bør være virksomhedsrepræsentanter, da medlemmer afindstillingsudvalget bør være alle brugere af byen.Vækstforum Sjællandopfordrer til, at antallet af medlemmer, der skaludpeges af de regionale vækstfora i fællesskab øges fra tre til fire.Endvidere foreslårDanske RegionerogRegion Syddanmark,at de femvækstfora, der har større byer i deres regioner, hver udpeger et medlem,da dette vil gøre koordinering mellem den særlige byindsats og denalmindelige regionale indsats i vækstfora nemmere.Vækstforum Nordjyllandpåpeger, at det er mange ressourcer at anvendefor at bevilge og administrere de begrænsede midler, der stilles tilrådighed til den særlige byudviklingsprioritetKommentarer:I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7 er det anført, atindstillingsudvalget foreslås sammensat med deltagelse af tre ministeriermed byfaglig kompetence og KL samt tre medlemmer efter fra indstillingaf vækstforaene. De regionale vækstfora har mulighed for at indstillerepræsentanter fra erhvervslivet. Dette kan der evt. gøres opmærksom på,når indstillingerne fra de regionale vækstfora indkaldes.Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om særligebestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og måletom investeringer i vækst og beskæftigelse og om ophævelse af forordning(EF) nr. 1080/2006 artikel 7 lægger vægt på, at organer med ansvar forgennemførelse af bæredygtige bystrategier skal deltage i udvælgelsen afprojekterne. Fordelingen af medlemmer i indstillingsudvalget skal derforafspejle dette.Såfremt der udpeges deltagere fra flere vækstfora vil det ændre i balan-cen, hvor hverken de nationale eller de regionale aktører som udgangs-punkt har flertal i udvalget.2.4 Bevillingsudvalg vedr. EURopean Employment Services(EURES) (lovforslagets § 1, nr. 8)Bornholms Regionskommuneanfører, at regionskommunen på bl.a.socialfondsområdet har de samme kompetencer som regionerne til atudføre sekretariatsopgaver for bevillingsudvalget vedrørende EURES.Regionskommunen bør derfor have samme muligheder som regionernepå dette område.Dansk Erhvervfinder, at ét eller flere medlemmer af bevillingsudvalgetvedr. EURES bør bestå af virksomhedsrepræsentanter, da medlemmer afbevillingsudvalget bør have erfaring med at være jobsøger i Danmark ogudlandet. Tilsvarende opfordrerVækstforum Nordjyllandtil, at
4/6
bevillingsudvalget udvides med repræsentanter for de regionale vækstforamed henblik på at sikre videndeling og koordinationKommentarer:De seneste drøftelser med Europa-Kommissionen og mellem deinvolverede myndigheder i Danmark har vist, at der skal udmøntes midlertil EURES i Danmark, men at der ikke er behov for at nedsætte etbevillingsudvalg. Den fremtidige indsats via EURES forventes udmøntetaf Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering efter dialog med de regiona-le vækstfora.Lovforslagets § 1, nr. 8, er udgået.2.5 Økonomiske og administrative konsekvenser (lovforslagetsalmindelige bemærkninger)Fagligt Internationalt Center (FIC)har anført, at der i lovforslagets afsnitom økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige og er-hvervslivet bør tilføjes NGO/almennyttige foreninger og virksomheder/socialøkonomiske aktører, da de også er projektdeltagere og dermed med-finansierer EU-midlerne.Danske RegionerogRegion Syddanmarkbemærker, at det forventes, atregionerne modtager teknisk-administrativ assistance fra EU i forbindelsemed administrationsopgaven.Danske Regionerfinder det imidlertid fortidligt at fastslå, hvor meget regionerne bidrager med til finansiering afadministrationen, så længe de samlede midler fra EU ikke kendes. Detforventes, at regionernes medfinansiering af administrationen vil væreproportional med de tildelte EU-midlerne.Kommentarer:På baggrund af EU-Kommissionens udkast til forordninger forventes det,at EU-midlerne som hidtil skal modsvares af en tilsvarende national fi-nansiering. Denne nationale medfinansiering fremskaffes i projektsam-menhæng som udgangspunkt fra projekt til projekt. Medfinansieringenkommer fra virksomheder, universiteter, lokale, regionale og nationalemyndigheder og aktører, herunder også fra NGO/almennyttige foreningerog virksomheder/socialøkonomiske aktører, der også kan optræde somansøgere i projekterne.I den nuværende programperiode har regionerne og Bornholms Regions-kommune delvist fået statslig medfinansiering til vækstforaenes sekreta-riatsudgifter vedrørende administration af strukturfondsprogrammerne.EU-midlerne fra Socialfonden og Regionalfonden er endnu ikke fordelt.Det er derfor for tidligt at fastsætte størrelsen af en eventuel statslig med-finansiering.2.6 Forholdet til EU-retten (lovforslagets almindelige bemærkninger)Fagligt Internationalt Center (FIC)anfører, at EU’s statsstøtteregler eren byrde for, at aktørerne kan fremme strukturfondenes formål, og anmo-
5/6
der om, at der sker ændringer i administrationen på området. Endvideremener FIC, at forvaltningen af strukturfondsmidlerne ikke fortolkes såstramt i andre dele af Europa, samt at Erhvervs- og Vækstministeriets for-tolkning af statsstøttereglerne er skærpet i forhold til EU-krav.Kommentarer:Administrationen af statsstøttereglerne i forbindelse med regionalfonds-og socialfonds-midlerne er bl.a. reguleret af EU’s statsstøtteregler samt ibekendtgørelser og retningslinjer herom og vedrører derfor ikke dette lov-forslag. For så vidt muligt at reducere de administrative barrierer indenfor de rammer, som EU-reglerne udstikker, vil FIC’s bemærkninger dogindgå i det videre arbejde med udarbejdelse af nationale bekendtgørelserog retningslinjer for Regionalfonden og Socialfonden.2.7 Øvrige bemærkningerDatatilsynetforudsætter, at persondatalovens bestemmelser vil blive iagt-taget ved eventuel behandling af personoplysninger i forbindelse medadministration af loven.Danske Universiteteranfører, at udfordringerne med Regionalfonds- ogSocialfondsprogrammerne er så store, at flere universiteter overvejer ikkeat deltage i denne type projekter fremover. Det er universiteternes erfa-ring, at de to programmer inkluderer komplicerede regelsæt og bureau-kratiske krav til dokumentation, herunder krav som er mere omfattende,end hvad der kræves i andre EU-lande. Danske Universiteter opfordrerderfor til, at der udarbejdes nye regelsæt for administrationen af tilskudfra de to fonde.Siden lovforslagets fremsættelse har der i EU pågået nærmere forhand-linger om etablering af en selvstændig fond, Fonden for bistand til de so-cialt dårligt stillede. Der forventes vedtaget en selvstændig forordning forfonden. Midlerne til fonden forventes overført fra den ramme, der er afsattil Socialfonden, og indsættes i en selvstændig fond. Forhandlingerne erendnu ikke afsluttet. For at kunne udstikke nærmere rammer for fondensanvendelse i Danmark foreslårErhvervs- og Vækstministerietat opdatereden danske lovgivning i forhold til de kommende EU-regler, da der i dennuværende lovs § 1 alene er hjemmel til at administrere midler fra Regio-nalfonden og Socialfonden. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne tildet enkelte punkt i vedlagte lovforslag.Endvidere harErhvervs- og Vækstministerietfundet, at der er behov foren mindre præcisering i lovens § 3, stk. 1, 2. pkt.Erhvervs- og vækstministeren er i henhold til den gældende lov denøverste ansvarlige myndighed for administrationen af Regionalfonden ogSocialfonden i Danmark og for koordineringen heraf. Det fremgår af lo-ven, at ministeren har hjemmel til under iagttagelse af fællesskabsretligeregler og retningslinjer at fordele midlerne under Regionalfondens og
6/6
Socialfondens mål om investeringer i vækst og beskæftigelse.Fordelingen af midlerne, der tilfalder Danmark under Regionalfondensmål om det territoriale samarbejde, er reguleret i bemærkningerne tillovforslaget. For at præcisere at ministerens kompetencer gælder beggemål præciseres dette i lovteksten.Der henvises i øvrigt tilbemærkningerne til det enkelte punkt i det vedlagte lovforslag.Kommentarer:Lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond ogDen Europæiske Socialfond fastlægger de overordnede rammer foradministration af fondene i Danmark. Erhvervs- og vækstministeren er iloven bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om administration aftilskud fra de to fonde. Der vil blive udarbejdet nye bekendtgørelser ogretningslinjer for Regionalfonden og Socialfonden. De anførtebemærkninger om persondataloven og administration af fondene vilindgå i det videre arbejde hermed. Erhvervsstyrelsen er endvidere idirekte dialog med Danske Universiteter om de anførte kritikpunkter.Lovens formål foreslås udvidet til også at omfatte nye selvstændige EU-fonde, som etableres med midler overført fra Regional- eller Socialfon-den og hvor Europa-kommissionen varetager visse kontrolopgaver iforbindelsen med de enkelte landes administration af fondene (delt for-valtning). Forslaget skaber dermed hjemmel til at håndtere den ny Euro-pæiske Fond for de socialt dårligt stillede samt andre fonde, som måtteblive oprettet med ovenstående karakteristika.