Skatteudvalget 2013-14
L 171 Bilag 1
Offentligt
1350878_0001.png
1350878_0002.png
1350878_0003.png
1350878_0004.png
1350878_0005.png
1350878_0006.png
1350878_0007.png
1350878_0008.png
1350878_0009.png
1350878_0010.png
1350878_0011.png
26. marts 2014J.nr. 13-0113636
Til Folketinget – SkatteudvalgetTil udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-rende forslag tilLov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgasog bygas, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love (Af-giftsnedsættelse for elektricitet fra land til visse erhvervsskibe i havne, mulighed for kraft-varme-værker for at opgøre afgifter på timebasis, ændring af afgiftsregler for biogas m.v.af hensyn til energibeskatningsdirektivet, forsøgsordning med udvidet brug af afgiftsfriinstitutionsbusser m.v. i frikommuner og forlængelse af forhøjet befordringsfradrag forpendlere i yderkommuner).
Morten Østergaard/ Lene Skov Henningsen
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatrådet anfører, at det børfremgå direkte af lovteksten, atdet er en betingelse for afgifts-nedsættelse for landstrøm, at ski-bene skal anvendes erhvervsmæs-sigt.
Det fremgår af forslaget til lov-bestemmelse, at afgiftslempelsenikke kan omfatte elektricitet,som forbruges til ikke-erhvervsmæssige formål. Det ersåledes en betingelse, at elektrici-teten benyttes til erhvervsmæs-sigt formål.Elektricitet til underholdning afpassagerer er til et erhvervsmæs-sigt formål på f.eks. et krydstogt-skib, hvor der mod vederlag yde-sophold og personbefordringm.v. til passagererne.
Advokatrådet mener, at der ertvivl om, hvorvidt elektricitet tilunderholdning af passagererneopfylder betingelserne for afgifts-nedsættelse.
Brancheforeningen for Biogas
Brancheforeningen for Biogassavner begrundelse for, hvorforbiogas er omfattet af energibe-skatningsdirektivet.
Gassen hører under position2711 i EU’s kombinerede no-menklatur. Energibeskatningsdi-rektivets artikel 2, nr. 1, litra b,omfatter gas under denne positi-on 2711.Som det fremgår af lovbemærk-ningerne, skal minimumsafgiftenpå biogas ses i sammenhængmed den samlede støtte tilfremme af biogas.Der kan være behov for klarereregler om, hvordan virksomhe-derne skal måle og dokumenteredet afgiftspligtige energiindhold igassen. Det vil blive foreslået, atskatteministeren kan fastsætteregler herom. Endvidere vil detblive foreslået, at ikrafttrædelsenaf lovbestemmelserne om mini-mumsafgift på biogas ændres fraden 1. juli 2014 til den 1. januar2015.
Afgiften vil føre til en ganske be-tydelig forøgelse af omkostnings-niveauet og dermed udhule vær-dien i energiforliget.
Side 2af 2
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Som minimum skal der ikke beta-les afgift, når biogassen bruges tilprocesvarme på biogasanlægget.
Der skal ikke skal betales afgiftaf en virksomheds produktion afbiogas, når gassen bruges til atproducere varmedirekte til brugfor produktionen af biogas påvirksomhedens område.
By og Havn
By og Havn anser afgiftsfritagel-sen for landstrøm til krydstogts-skibe som en nødvendig parame-ter for at fortsætte drøftelserneom indførelse af landstrøm.Imidlertid anfører By og Havn, atafgiftsnedsættelsen alene ikke vilindebære etablering af landstrøm,idet udgiften til selve landanlæg-get er meget stor.Særligt er det problematisk, at af-giftsnedsættelsen gives for enmeget kort tidshorisont.By & Havn er positive overformuligheden for afregning afstrøm på timebasis, da dette er enforudsætning for at kunne arbejdevidere med muligheden forsmartcity-løsninger.
Med forslaget om afgiftslempelsefor landstrøm tilsigtes det atfremme mere gunstige betingel-ser for etablering af disse landan-læg. Tilladelse til ordningen kan ihenhold til energibeskatningsdi-rektivet gives for perioder på optil seks år – med mulighed for enny tilladelse, når perioden er ud-løbet.
Dansk Arbejdsgiverforening(DA)
Sagen falder udenfor DA’s virke-felt, hvorfor DA ikke ønsker atafgive bemærkninger.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ingen be-mærkninger til lovforslaget.
Dansk Energi
Dansk Energi vurderer, at elaf-giftslempelsen for landstrøm erafgørende for at udbrede land-
Side 3af 3
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
strøm til skibe i Danmark.Dansk Energi mener dog, atgrænsen på 400 ton bør revurde-res, bl.a. fordi udviklingen indenfor skibe går mod lettere skibe.Det er vurderet, at de størstemiljøgevinster fra afgiftslempel-sen for landstrøm kan opnås forskibe, som normalt vil have enbruttotonnage på mindst 400ton. Grænsen på de 400 tonvurderes på den baggrund at givestørre sikkerhed med hensyn tilat kunne opnå Kommissionenstilslutning og Rådets tilladelse tilafgiftslempelsen for landstrømefter artikel 19 i energibeskat-ningsdirektivet. Denne tonnage-grænse kendes desuden fra in-ternationale certifikater og kon-ventioner. Den samme grænseanvendes i forbindelse med denparallelle svenske afgiftslempelsefor landstrøm.Typisk har borerigge ingendrivmotor og bugseres ind fra fxNordsøen. Hvis der er fartøjer,som er en kombination af skibog borerig, hvor det pågældendefartøj kan få afgiftsfritagelse fordieselolie til drivmotoren, vil far-tøjet kunne omfattes af lempel-sen for landstrøm, når betingel-serne i øvrigt er opfyldt.Det er de registrerede netsel-skaber, som på traditionel visopkræver den reducerede afgiftaf landstrøm.
Det vil være en miljømæssig ge-vinst, hvis afgiftslempelsen ogsåomfatter borerigge.
Desuden bør det undersøges, omafgiftslempelsen er administrerbarfor de havne, der skal leverestrøm til krydstogtskibe, herunderer der behov for at få præciseret,at det er havnen, der opkræverafgift.I forhold til afgift på biogas be-mærker Dansk Energi, at denvalgte afgrænsning af biogas ikke
Den valgte afgrænsning omfatterbl.a. biogas fra animalsk affald.
Side 4af 4
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfatter biogas fremstillet af fxslagteriaffald mv., hvorfor af-grænsningen kan være for snæveri forhold til opfyldelse af energi-beskatningsdirektivet.Dansk Energi støtter forslagetom timeafregning, som er en af-gørende forudsætning for bio-massekonvertering på de centralekraftvarmeværker.Endelig opfordrer Dansk EnergiSkatteministeriet til at udarbejdenye bekendtgørelser på energiaf-gifterne.Der vil umiddelbart efter vedtagel-sen af de forslåede ændringer bliveudstedt nye lovbekendtgørelser.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen be-mærkninger til lovforslaget.
Dansk Industri
Dansk Industri støtter forslagetom afgiftslempelse for landstrømog forslaget om timeafregning.Dansk Industri foreslår, at § 6udgår af lovforslaget. Dansk In-dustri begrunder dette med retligeafgørelser om, at fritagelse for re-gistreringsafgift skal undergivesen streng indskrænkende fortolk-ning. Dansk Industri finder dettesærligt problematisk henset til deigangværende drøftelser omrammerne for de offentlige kør-selsopgaver.Det understreges, at det ikke fo-reslås at udvide gruppen af insti-tutioner, der kan anskaffe en af-giftsfri bus. Forslagets § 6 (nu §7) går ud på, at der i frikommu-nerne i en forsøgsperiode indtiludgangen af juni 2016 gives mu-lighed for, at institutionsbusser,der er fritaget for registreringsaf-gift, kan benyttes til andre formålend f.eks. befordring af egne be-boere. Disse andre formål skaldog være i institutionens interes-se.
Dansk Told & Skattefor-
Dansk Told & Skatteforbund haringen bemærkninger til lovforsla-
Side 5af 5
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bund
get.
Danske Busvognmænd
Danske Busvognmænd foreslår,at § 6 udgår af lovforslaget.
Se kommentaren til Dansk Indu-stri vedrørende § 6.
Danske Havne
Danske Havne tilslutter sig af-giftsnedsættelsen af landstrøm tilstørre erhvervsmæssige skibe.Det foreslås dog, at grænsen forbruttotonnage nedsættes for atsikre et bedre marked for nye ud-bud af fx ø-færger og forsynings-skibe.Desuden mener Danske Havne,at perioden for afgiftsfritagelse erfor kort i forhold til investerin-gens tilbagebetalingsperiode.Se kommentaren til DanskEnergi vedrørende tonnagegræn-sen.
Se kommentaren til By og Havnvedrørende perioden for afgifts-fritagelse.
Danske Regioner
Danske Regioner har ingen be-mærkninger til lovforslaget.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen bemærk-ninger til lovforslaget.
Dommerfuldmægtigforeningen
Dommerfuldmægtigforeningenhar ingen bemærkninger til lov-forslaget.
DONG Energy
Forslaget om timebaseret opgø-relse for kraftvarmeproduktionbydes meget velkomment.DONG Energy ønsker at under-strege vigtigheden af, at forslagettræder i kraft som foreslået.
Side 6af 6
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DONG Energy ønsker, at detskal være valgfrit, om en værnsre-gel anvendes for måneden ellerfølger timeafregningen.
Denne valgfrihed vil, som det erønsket, blive indarbejdet i lov-forslaget.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen har ingen be-mærkninger til lovforslaget.
Foreningen Danske Kraft-varmeværker
Foreningen Danske Kraftvarme-værker finder det positivt, at det iforbindelse medEnergiaftale 2012forsøges at forbedre rammernekraftvarmeproduktion. Forenin-gen vil dog påpege uhensigtsmæs-sigheder ved den foreslåede mo-del om timebaseret opgørelse.Foreningen mener, at det er uhel-digt, at de centrale kraftvarme-værker - som en konsekvens aflovforslaget - i højere grad vil fåmulighed for at køre afgiftsfrikondensdrift, hvor der alene pro-duceres el, mens ”overskudsvar-men” bortkøles”, dvs. uden atden fremstillede varme udnyttes.Allerede i dag bortkøler de cen-trale kraftvarmeværker ganske be-tydelige mængder varme. For-eningen vurderer, at forslaget vilforværre denne tendens.Foreningen Danske Kraftvarme-værker opfordrer til, at bl.a. føl-gendeundersøges:- Potentialet i bortkølet varmefra centrale kraftvarmevær-ker.- Mulighederne for at udnytte-den bortkølede varme.
Det vurderes- i modsætning tildet anførte - at forslagetvilfremme brug af fjernvarme fracentrale kraftvarmeværker, og atforslaget ikke vil fremme pro-duktion af el uden udnyttelse afvarmen fra anlægget. Begrundel-sen er i korthed følgende:Forslaget har i praksis alene be-tydning for værker, der i vissedele af måneden anvender bio-massebrændsel og i andre deleanvender fossilt brændsel. Så-danne værker findes endnu ikke,men der er planer om at foretageombygninger, så der kan skiftesbrændselssammensætning. Om-bygningerne vil blive fremmet afforslaget. Efter ombygningen vilder fortrinsvis blive anvendt VE-brændsel, når der fremstilleskraft-varme, og når det – alt an-det lige – bedre kan betale sigfrem for anvendelse af fossiltbrændsel. Fjernvarmeprisen børderfor falde og dermed fremmebrug af fjernvarme fra centralekraftvarmeværker. Det vurderesdog ikke, at det vil føre til nogenstørre udbredelse af varme fracentrale kraftvarmeværker.Normalt vil værket anvende fos-silt brændsel, når der alene pro-
Side 7af 7
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
duceres el. Det er ligesom i dag.Forslaget vil derfor ikke fremmeproduktion af el uden udnyttelseaf varmen fra anlægget.
HOFOR A/S
HOFOR A/S anfører, at afgiftenpå bygas bør beregnes ud fra af-gifterne på de gasarter, der er an-vendt ved produktion af bygas, istedet for, at afgiften beregnesuafhængigt af sammensætningenaf bygassen. Selskabet oplyser, atder tilsættes ca. 33 pct. biogas tilbygassen i København.HOFOR A/S mener, at biogas tilbrug ved fremstilling af bygas børafgiftsfritages, indtil de nye til-skudsregler træder i kraft.
Bygas, der er baseret på bådefossil gas og biogas, pålægges idag de almindelige afgifter forfossil gas. Selskabets forslag vilindebære en afgiftslempelse forbiogas, som ligger uden for lov-forslagets rammer.
Biogas er omfattet af energibe-skatningsdirektivet og skal derforpålægges afgift. Der henvises tilkommentaren til Branchefor-eningen for Biogas.
Konkurrence- og Forbruger-styrelsen
Konkurrence- og Forbrugersty-relsen bemærker, at det kan havekonkurrencemæssig betydning, atelektricitet leveret direkte fra landtil skib skal være på minimum380 volt.
Det er vurderet, at denne tekni-ske grænse på 380 volt er for-holdsvis lavt sat, hvorfor den ik-ke burde have konkurrencemæs-sig betydning.
Københavns Kommune
Københavns Kommune ser me-get positiv på forslaget om af-giftslempelse af landstrøm.Københavns Kommune ønskerdog, at forslaget også skal gældefor skibe under 400 ton, alterna-tivt skal kravet sænkes til 100 ton,hvilket er Danmarks Statistiks af-grænsning af handelsflåden.Se kommentaren til DanskEnergi vedrørende tonnagegræn-sen.
Side 8af 8
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Desuden bør det præciseret, atafgiftsnedsættelsen også inklude-rer færger og containerskibe.
Afgiftsnedsættelsen kan omfattefærger og containerskibe, når be-tingelserne er opfyldt.
Landbrug og Fødevarer
BiogasLandbrug og Fødevarer beder omen redegørelse for, hvilke be-stemmelser i energibeskatningsdi-rektivet, der umuliggør en videre-førelse af den nuværende afgifts-situation for biogas, herunderhvorvidt biogas kan undtages, jf.energibeskatningsdirektivets arti-kel 15, stk. 1, pkt. a.
Biogasser er gasformige karbon-hybrider. Gassen rubriceres un-der position 2711 i EU’s kombi-nerede nomenklatur. Energibe-skatningsdirektivets artikel 2, nr.1, litra b,omfatter gas underdenne position 2711. Undtagel-sen i artikel 15, stk. 1, pkt. a, eren valgfri regelmed lempelse forafgiftspligtigt brændsel til anven-delse i pilotprojekter vedrørendebrændsel fra vedvarende energi-kilder. Denne regel kan ikke be-nyttes til at videreføre den nuvæ-rende afgiftssituation for biogas.Forslaget om gassen indeholderet element af indirekte statsstøt-te. Det skyldes, at gassen kun på-lægges EU’s minimumsafgift,mens fossile brændsler, f.eks. na-turgas, er pålagt langt højere af-gift. Forslaget skal anmeldes ef-ter den generelle gruppefritagel-sesordning om støttes forenelig-hed med fællesmarkedet eftertraktatens artikel 87 og 88 ogskal således ikke gennem enegentlig notifikationsprocedure.
Endvidere undrer Landbrug ogFødevarer sig over, at indførelsenaf energiafgift på biogas kræverEU-notifikation, og forventer, atmyndighederne er opmærksom-me på, at denne proces ikke yder-ligere forsinker eller komplicererden aktuelle dialog med Kommis-sionen om de tilbageværendeelementer i energiforliget samtlov nr. 576 af 18. juni 2012 for såvidt angår tilskud til biogas.Forlængelse af pendlerfradrag forpendlere i yderkommunerLandbrug og Fødevarer er positi-ve overfor, at der med forlængel-sen af pendlerfradraget for pend-lere i yderkommuner gives etskulderklap til de danskere, dergerne vil leve på landet, og som erfleksible og finder arbejde uden
Side 9af 9
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for hjemkommunens grænser.
Sammensluttede DanskeEnergiforbrugere (SDE)
SDE har svært ved at få øje påfordelen for afgiftslempelse forlandstrøm, da skibenes forbrug afbrændstof i forvejen er afgiftsfri-taget.SDE foreslår desuden, at energi-afgifterne på varme flyttes fraproduktion til forbrug, således atkraftvarmeværkerne slipper foradministration af opdeling afbrændsler til elproduktion ogvarmeproduktion.
Afgiftslempelsen er en mulighed,som kan benyttes af havne ogskibe.
Forslaget ligger uden for lovfors-lagets rammer.
SKAT
SKAT har ingen bemærkninger tillovforslaget.
SRF Skattefaglig Forening
SRF Skattefaglig Forening har in-gen bemærkninger til lovforslaget.
Søfartens Ledere
Søfartens Ledere tilslutter sig lov-forslaget om afgiftsnedsættelsefor elektricitet fra land til størreerhvervsskibe i havn, herunderkrydstogtsskibe, idet skibenesforbrug af landstrøm giver mil-jømæssige fordele.Søfartens Ledere har ingen be-mærkninger til den øvrige del aflovforslaget.
Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen finder det posi-tivt, at afgiften på landstrøm lem-pes.Afgiftslempelsen vil få størst mil-Afgiftsnedsættelsen kan omfatte
Side 10af 10
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
jømæssig betydning, hvis afgifts-lempelsen får anvendelse for pas-sagerskibe i fast rutefart. Det erdog usikkert, om afgiftslempelsenomfatter sådanne skibe.
passagerskibe i fast rutefart, nårbetingelserne er opfyldt.
Side 11af 11