Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 154
Offentligt
1368161_0001.png
1368161_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
12. maj 2014

Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 154stillet af Erhvervs-, Vækst, og

Eksportudvalget den 31. mart 2014efter ønske fra Kim Andersen (V)

Spørgsmål:

Hvad er ministerens holdning til at tydeliggøre, at skærpelsen af fondsbe-grebet (hvorved der fremover skal være mindst 1/3 af fondes bestyrel-sesmedlemmer, der er uafhængige af fondens stifter) ikke finder anven-delse på eksisterende fonde – ligesom i L 114, hvor det klart fremgår, atden tilsvarende skærpelse af fondsbegrebet ikke gælder eksisterende fon-de?

Svar:

Antallet af uafhængige medlemmer af en fonds bestyrelse er ikke konkretreguleret i erhvervsfondsloven, men er udtryk for en retlig standard, somkan ændre sig i takt med udviklingen inden for fondsområdet og er-hvervsreguleringen i øvrigt. Lovforslagets definition i § 1, stk. 2, stillerkrav om ”en i forhold til stifter selvstændig ledelse”, hvilket er nærmereuddybet i lovbemærkningerne. Definitionen baserer sig på den gældendegrundsætning om en selvstændig ledelse.Lovbemærkningernes omtale af kravet til antal uafhængige medlemmerskal ses på baggrund af, at Erhvervsstyrelsen i de seneste ca. 8 åri lyset afdet fokus, der har været på corporategovernance inden for den øvrigeerhvervsregulering, har oparbejdet en praksis omkring strammere krav tiluafhængige bestyrelsesmedlemmer i de erhvervsdrivende fonde. Dettebåde i de bestående fonde som led i den konkrete sagsbehandling og vedregistrering af nye erhvervsdrivende fonde. Denne praksis har ført til, atErhvervsstyrelsen konkret har stillet krav om flere uafhængige medlem-mer ibestyrelser bestående af mange medlemmer.Udviklingen i Erhvervsstyrelsens praksis som fondsmyndighed medskærpede krav til antallet af uafhængige bestyrelsesmedlemmer blev be-handlet og støttet af Erhvervsfondsudvalget i deres rapport fra 2012.Den foreslåede præcisering i lovbemærkningerne af antallet af uafhængi-ge bestyrelsesmedlemmer i fondsbestyrelsen er således udtryk for en ko-dificering af gældende praksis for de erhvervsdrivende fonde. Der er der-ved ikke ændret på selve formuleringen af fondsgrundsætningenom enuafhængig ledelse, jf. lovforslagets § 1, stk. 2.Bestemmelsen gælder for alle erhvervsdrivende fonde, uanset om de erstiftet før eller efter dette lovforslags vedtagelse. Dette skal som nævnt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
ses på baggrund af, at der er tale om en kodificering af Erhvervsstyrelsensskærpede administrative praksis i forhold til uafhængige medlemmer affondsbestyrelser,som har været gældende for såvel allerede registreredesom nye erhvervsdrivende fonde.Dette bevirker også, at den foreslåedepræcisering ikke vil medføre, at Erhvervsstyrelsen vil stille krav om, at deeksisterende fonde skal have ændret deres bestyrelsessammensætning,som allerede afspejler praksis. Det vil dog være nærliggende, at fondsbe-styrelserne i lyset af den foreslåede præciseringi lovbemærkningerneovervejer, hvorledes bestyrelsens konkrete sammensætning harmonererhermed, og om man eksempelvis i forbindelse med en naturlig udskift-ning af fondens bestyrelsesmedlemmerbør sikre en øget uafhængighed, fxved at se på om antallet af uafhængige bestyrelsesmedlemmer er tilstræk-keligt. Dette skal også ses i sammenhæng med den foreslåede indførelseaf anbefalinger for god fondsledelse.Det er også vigtigt at holde fast i, at kravet om uafhængighed ikke bety-der, at der er et generelt forbud mod at have bestyrelsesmedlemmer, somstår i et afhængighedsforhold til stifter, men kravet medfører alene, at derkonkret skal være et passende antal medlemmer, der opfylder uafhængig-hedskravet.