Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 148
Offentligt
1373703_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 26-05-2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: sju
Under henvisning til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgs
brev af 10. april 2014 følger hermed minister for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forholds svar på spørgsmål nr. 4 ad L 148.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Sagsnr.2013 - 6934
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren redegøre for sammenstødsproblemer mellem lovforslag L 114,
L 148 og L 154 – herunder i forhold til problemstillingerne vedrørende kapi-
talkrav, undtagelsesfonde og tilsynsforpligtelse – og oplyse, hvad regeringen
agter at gøre for at løse denne problemstilling? Vil ministeren herunder for-
holde sig til de forslag til ændringsforslag, som er kommet fra Selveje Dan-
mark og Advokaterne Foldschack og Forchhammer?
Svar:
Den beskrevne problemstilling relaterer sig til socialøkonomiske fonde og
selvejende institutioner, som har lav erhvervsdrift (under 250.000 kr.) og lille
grundkapital (under 300.000 kr.).
Disse fonde og selvejende institutioner falder uden for anvendelsesområdet
for lov om erhvervsdrivende fonde, jf. lovforslag L154, da de ikke opfylder
lovens krav om enten at have en erhvervsdrift, der ikke er af begrænset
omfang, eller at have en minimumskapital på 300.000 kr.
Da kapitalkravet i lov om fonde og visse foreninger med lovforslag L 114
forhøjes til 1 mio. kr., vil de nævnte socialøkonomiske fonde og selvejende
institutioner som udgangspunkt heller ikke være omfattet af denne lov,
medmindre Civilstyrelsen som fondsmyndighed vælger at dispensere fra
kapitalkravet.
Konsekvensen heraf er, at de nævnte socialøkonomiske virksomheder or-
ganiseret som fonde eller selvejende institutioner ikke er underlagt et tilsyn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373703_0002.png
2
De socialøkonomiske virksomheder, der falder uden for de to fondslove, er
således alene omfattet af den foreslåede lov om socialøkonomiske virksom-
heder (L148). Loven indeholder, som den er fremsat, imidlertid ikke regler
om tilsyn med fonde og andre selvejende institutioner, der er registreret som
socialøkonomiske virksomheder, men alene regler om registrering af de
socialøkonomiske virksomheder.
Regeringen har på baggrund af den rejste problemstilling valgt at fremsætte
et ændringsforslag til lovforslag L148. Ændringsforslaget indebærer, at de
fonde og selvejende institutioner, der ikke er omfattet af lov om erhvervsdri-
vende fonde eller lov om fonde og visse foreninger, og som er registrerede i
henhold til lov om socialøkonomiske virksomheder, bliver omfattet af et sær-
ligt tilsyn hos Erhvervsstyrelsen.
Et sådant særligt tilsyn kræver koordination mellem registrerings- og til-
synsmyndigheden. Erhvervsstyrelsen har stor erfaring som registrerings- og
tilsynsmyndighed for de erhvervsdrivende fonde. Det er derfor hensigts-
mæssigt, at registreringen og tilsynet samles et sted og et sted, hvor der
allerede er registrerings- og tilsynskompetence tilstede. Regeringens æn-
dringsforslag indebærer derfor, at Erhvervsstyrelsen både bliver registre-
ringsmyndighed i forhold til de socialøkonomiske virksomheder og - i forhold
til visse af virksomhederne - tilsynsmyndighed.
Dette imødekommer flere af de høringssvar, der blev afgivet til forslaget om
lov om socialøkonomiske virksomheder, og det letter de administrative byr-
der for de fonde og selvejende institutioner, der ikke er omfattet af lov om
erhvervsdrivende fonde eller lov om fonde og visse foreninger, og som er
registrerede i henhold til lov om socialøkonomiske virksomheder.
Ændringsforslaget er således efter regeringens opfattelse i tråd med det, der
er stillet forslag om fra Selveje Danmark og Advokaterne Foldschack og
Forchhammer.
Manu Sareen
/ Lone Larsen