Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 148 Bilag 9
Offentligt
1373743_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Ministeren
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
Dato: 26-05-2014
E-mail [email protected]
www.sm.dk
Ændringsforslag til forslag til lov om registrerede socialøkonomiske virk-
somheder (L 148)
Ansvarlig: sju
Sagsnr. 2013-6934
Ændringsforslag
Af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)
Til §§ 2, 11, 14 og 16
1)
I
§ 2, stk. 2 og 3, § 11, stk. 1, § 14, stk. 1, og § 16
ændres "Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold" til: "Erhvervsstyrelsen"
[Administrationen af loven flyttes til Erhvervsstyrelsen]
Til § 8
2)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
En registreret socialøkonomisk virksomhed skal indsende årsrapport
efter reglerne i årsregnskabsloven.«
[Etablering af overensstemmelse med frister i årsregnskabsloven]
Nyt kapitel
3)
Før kapitel 4 indsættes som
nyt kapitel:
”Kapitel 01
Tilsyn
§ 01.
Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med fonde og andre selvejende institutio-
ner, der er registreret som socialøkonomiske virksomheder efter denne lov, i det
omfang de ikke er undergivet tilsyn efter
1) § 1, stk. 1, i lov om fonde og visse foreninger eller tilsyn som nævnt i sam-
me lovs § 1, stk. 2, nr. 2, 6 eller 7, eller stk. 3, eller
2) § 1, stk. 1, eller § 2, stk. 2, i lov om erhvervsdrivende fonde eller tilsyn som
nævnt i samme lovs § 3, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller stk. 2.
Stk. 2.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold fastsætter
efter forhandling med Erhvervsstyrelsen nærmere regler om tilsynet efter
stk. 1."
[Indførelse af tilsyn med visse registrerede socialøkonomiske virksomheder, der
ikke er undergivet andet tilsyn]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til §§ 12, 13 og 14
4)
I § 12, § 13, stk. 1, og § 14, stk. 2, ændres "fastsætte" til: "efter forhandling
med Erhvervsstyrelsen fastsætte".
[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 1, hvor administrationen flyttes til Er-
hvervsstyrelsen]
Til § 13
5)
I
§ 13, stk. 1,
ændres "ministeriet" til: "ministeriet eller Erhvervsstyrelsen".
[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 1, hvor administrationen flyttes til Er-
hvervsstyrelsen]
Ny paragraf
6)
Efter § 13 indsættes som ny paragraf:
"§ 02.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold kan efter
forhandling med Erhvervsstyrelsen fastsætte regler om, at Erhvervsstyrelsen
kan udstede afgørelser og andre dokumenter efter denne lov eller bestemmel-
ser fastsat i henhold til denne lov uden underskrift, med maskinelt eller på til-
svarende måde gengivet underskrift eller under anvendelse af en teknik, der
sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller dokumen-
tet. Sådanne afgørelser og dokumenter sidestilles med afgørelser og dokumen-
ter med personlig underskrift.
Stk. 2.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold kan efter
forhandling med Erhvervsstyrelsen fastsætte regler om, at afgørelser og andre
dokumenter, der udelukkende er truffet eller udstedt på grundlag af elektronisk
databehandling, kan udstedes alene med angivelse af Erhvervsstyrelsen som
afsender."
Til § 16
7)
§ 16
affattes således:
"§ 16.
Afgørelser truffet af Erhvervsstyrelsen som henholdsvis tilsyns- eller
registreringsmyndighed i henhold til denne lov eller bestemmelser fastsat i hen-
hold til denne lov, kan indbringes for Erhvervsankenævnet senest fire uger ef-
ter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Afgørelserne kan indbringes for
domstolene uden først at være indbragt for Erhvervsankenævnet.
Stk. 2.
Fastsættelse af fristforlængelse efter § 2, stk. 3, kan dog ikke indbrin-
ges for højere administrativ myndighed.«
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring gøres Erhvervsstyrelsen til registreringsmyndig-
hed, således at en virksomheders registrering som socialøkonomisk virksom-
hed kan ske samme sted som registrering for at få CVR-nummer.
Virksomhederne skal så kun henvende sig ét sted vedrørende registrering, og
man kan udnytte Erhvervsstyrelsens store erfaring på området.
Til nr. 2
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med den foreslåede
§ 8, stk. 2,
gælder det, at en registreret socialøkonomisk
virksomhed skal indsende årsrapporten efter reglerne i årsregnskabsloven.
Ændringsforslaget indebærer, at de registrerede socialøkonomiske virksomhe-
der uden ugrundet ophold efter godkendelsen af årsrapporten skal indsende
den godkendte årsrapport til Erhvervsstyrelsen. Årsrapporten skal være modta-
get i styrelsen senest 5 måneder efter regnskabsårets afslutning.
Med ændringsforslaget sikres det, at der er overensstemmelse mellem frister i
henholdsvis denne lov og årsregnskabsloven.
Det skal bemærkes, at ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold efter drøftelse med Erhvervsstyrelsen efter denne lovs § 12, nr. 1, kan
fastsætte yderligere regler om indberetning af blandt andet årsrapporten.
Til nr. 3
Det følger af denne lovs § 4, at juridiske personer, der har eget CVR-nummer,
og er hjemmehørende her i landet eller i et andet EU/EØS-land, med undtagel-
se af enkeltmandsvirksomheder og virksomheder etableret ved sameje, kan
registreres som socialøkonomiske virksomheder.
Ovennævnte medfører således, at det er et krav for fonde og andre selvejende
institutioner, at de har et CVR-nummer, før de kan være omfattet af denne lov,
herunder det særlige tilsyn, som følger af dette ændringsforslag.
Det følger af § 36 i lov om fonde og visse foreninger (fondsloven), at justitsmini-
steren fører tilsyn med fonde, der er omfattet af denne lov.
Det følger af fondsloven, at loven ikke omfatter fonde, med hvilke en kommune
eller region har indgået aftale til opfyldelse af kommunens eller regionens for-
pligtelser i henhold til lov om social service og lov om dag-, fritids- og klubtilbud
m.v. til børn og unge, såfremt fonden ikke varetager andre opgaver, jf. fondslo-
vens § 1, stk. 2, nr. 2, selvejende institutioner, der som vilkår for godkendelse
eller tilskud fra det offentlige er undergivet tilsyn og økonomisk kontrol af en
offentlig myndighed efter anden lovgivning eller bestemmelser udstedt i henhold
til anden lovgivning, jf. fondslovens § 1, stk. 2, nr. 6, og selvejende institutioner,
hvis drift overvejende dækkes af statslige eller kommunale midler, og som er
undergivet tilsyn af det offentlige, hvis det i institutionens vedtægter er fastsat,
at det offentlige træffer bestemmelse om anvendelse af institutionens midler i
tilfælde af dennes opløsning, jf. fondslovens § 1, stk. 2, nr. 7.
Efter fondslovens § 1, stk. 3, kan fondsmyndigheden endvidere bestemme, at
en fond, som på anden måde end efter denne lov er undergivet et vist statsligt,
regionalt eller kommunalt tilsyn, helt eller delvis skal være undtaget fra loven.
Det følger af ændringsforslag nr. 1 til 2. behandling af forslag til lov om er-
hvervsdrivende fonde, at Erhvervsstyrelsen fra 1. december 2014 er fondsmyn-
dighed for alle erhvervsdrivende fonde.
Undtaget fra dette tilsyn er dog de erhvervsdrivende fonde, med hvilke en
kommune eller region har indgået en aftale til opfyldelse af kommunens eller
regionens forpligtelser i henhold til sociallovgivningen eller anden lovgivning,
såfremt fonden ikke varetager andre opgaver af væsentligt omfang, jf. forslaget
til lov om erhvervsdrivende fonde § 3, stk. 1, nr. 3, og erhvervsdrivende fonde,
der som vilkår for godkendelse eller tilskud fra det offentlige er undergivet tilsyn
og økonomisk kontrol af en offentlig myndighed efter anden lovgivning eller
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bestemmelser udstedt i henhold til anden lovgivning, jf. forslaget til lov om er-
hvervsdrivende fonde § 3, stk. 1, nr. 4.
Efter den gældende lov om erhvervsdrivende fonde samt forslaget til lov om
erhvervsdrivende fonde, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, kan fondsmyndigheden
endvidere bestemme, at en erhvervsdrivende fond, som på anden måde end
efter denne lov er undergivet offentligt tilsyn og økonomisk kontrol, helt eller
delvis skal være undtaget fra loven.
Det skal endvidere bemærkes, at de erhvervsdrivende fonde, der har en er-
hvervsdrift af begrænset omfang, eller der kun omfatter en uvæsentlig del af
fondens samlede formue, ikke anses for at være erhvervsdrivende i forhold til
lov om erhvervsdrivende fonde, jf. lovens § 1, stk. 3 og § 2, stk. 2, i forslag til lov
om erhvervsdrivende fonde.
Det følger af lov om erhvervsdrivende fonde § 3, og § 4, i forslag til lov om er-
hvervsdrivende fonde, at Erhvervsstyrelsen i tvivlstilfælde afgør, om en fond er
omfattet af lov om erhvervsdrivende fonde.
Endvidere følger det af forslag til lov om erhvervsdrivende fonde (L 154 2013-
14), at en erhvervsdrivende fond ikke kan undtages fra loven, hvis stifter af fon-
den er tilsynsmyndighed, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, 2. pkt.
Det foreslås i ændringsforslaget, at Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med fonde og
andre selvejende institutioner, der registreres som socialøkonomiske virksom-
heder, men som ikke omfattes af tilsynet efter lov om fonde og visse foreninger,
lov om erhvervsdrivende fonde eller et andet offentligt tilsyn. Der er tale om et
tilsyn, der på visse punkter minder om det tilsyn, som Erhvervsstyrelsen allere-
de fører med de erhvervsdrivende fonde.
På grund af de pågældende socialøkonomiske fonde og selvejende institutio-
ners strukturer, herunder deres størrelse, er der tale om en særligt tilpasset
model for tilsynet med disse fonde og selvejende institutioner i forhold til de
erhvervsdrivende fonde.
Begrundelsen for, at det skal være Erhvervsstyrelsen, der skal fører tilsyn med
disse fonde og selvejende institutioner er, at et tilsyn hermed kræver koordinati-
on mellem registrerings- og tilsynsmyndigheden. Erhvervsstyrelsen har stor
erfaring som registrerings- og tilsynsmyndighed for de erhvervsdrivende fonde.
Det findes derfor hensigtsmæssigt, at registreringen og tilsynet samles et sted,
hvor der allerede er registrerings- og tilsynskompetence tilstede. Regeringens
ændringsforslag indebærer derfor, at Erhvervsstyrelsen bliver både registre-
rings- og tilsynsmyndighed i forhold til de socialøkonomiske virksomheder.
Med ændringsforslaget sikres det endvidere, at fonde og andre selvejende
institutioner, der registreres som socialøkonomiske virksomheder, men som
ikke opfylder de kapitalkrav, der følger af lov om fonde og visse foreninger § 1,
stk. 4 (1 mio. kr.), eller lov om erhvervsdrivende fonde § 31 (300.000 kr.), og
som dermed ikke er omfattet af tilsynet i henhold til disse love, undergives of-
fentligt tilsyn. Et sådant offentligt tilsyn vurderes i praksis at ville kunne have en
positiv betydning for sådanne socialøkonomiske virksomheders mulighed for –
som en del af deres driftskapital – at opnå indtægter fra bl.a. private donorer,
private eller offentlige fonde, offentlige støtteordninger, satspuljemidler mv.
Det følger af
§ 01, stk. 2,
at ministeren for børn, ligestilling, integration og socia-
le forhold efter drøftelse med Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om det
særlige tilsyn, der er med fonde og andre selvejende institutioner, der er omfat-
tet af stk. 1. Disse fonde og selvejende institutioner skal således ikke være un-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
derlagt samme tilsyn, som følger fonde, der er omfattet af henholdsvis lov om
fonde og visse foreninger og lov om erhvervsdrivende fonde.
Til nr. 4
Som konsekvens af ændringsforslagets nr. 1, hvor administrationen af loven
flyttes til Erhvervsstyrelsen, foreslås det, at ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forholds udstedelse af bekendtgørelser om lovens admini-
stration sker efter forhandling med Erhvervsstyrelsen.
Til nr. 5
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslagets nr. 1, hvor administrationen
flyttes til Erhvervsstyrelsen
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse vedrører fravigelse af underskriftkrav for doku-
menter, der er udstedt af Erhvervsstyrelsen vedrørende alle forhold, der er om-
fattet af denne lov eller bestemmelser udstedt i medfør af denne lov.
Den foreslåede bestemmelse svarer indholdsmæssigt til den nye § 32 b i for-
valtningsloven, der blev indført i forvaltningsloven ved lov nr. 1624 af 26. de-
cember 2013. Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse i stedet for for-
valtningslovens § 32 b for dokumenter, som er udstedt af Erhvervsstyrelsen i
henhold til denne lov eller bestemmelser fastsat i henhold til denne lov.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 14
vedrørende fravigelse af underskriftkrav for dokumenter, der er udstedt af be-
styrelsen eller revisor m.fl. Det findes p.t. ikke en bestemmelse i forvaltningslo-
ven, der svarer til § 14.
Det foreslåede
stk. 1
vedrører fravigelse af underskriftkrav for dokumenter, der
er udstedt af Erhvervsstyrelsen.
Med det foreslåede stk. 1 bemyndiges Ministeren for børn, ligestilling, integrati-
on og sociale forhold kan efter forhandling med Erhvervsstyrelsen til at fastsæt-
te regler om, at Erhvervsstyrelsen kan udstede afgørelser og andre dokumenter
efter denne lov eller bestemmelser fast i henhold til denne lov uden underskrift,
med maskinel eller på tilsvarende måde gengivet underskrift eller under anven-
delse af en teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt afgø-
relsen eller dokumentet.
For en generel gennemgang af fravigelse af krav om personlig underskrift i bre-
ve fra Erhvervsstyrelsen kan der henvises til afsnit 5.5.1. i de almindelige be-
mærkninger til lovforslag nr. L 16 fremsat den 3. oktober 2012 af erhvervs- og
vækstministeren: Folketingstidende 2012-13, A (1. samling), (L 16 som fremsat,
side 43f).
Med det foreslåede
stk. 2
bemyndiges Ministeren for børn, ligestilling, integrati-
on og sociale forhold kan efter forhandling med Erhvervsstyrelsen til at fastsæt-
te regler om, at afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er truffet eller
udstedt på grundlag af elektronisk databehandling, kan udstedes alene med
Erhvervsstyrelsen som afsender som hidtil. Bestemmelsen finder anvendelse
både på dokumenter, som Erhvervsstyrelsen sender digitalt, og på dokumenter,
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373743_0006.png
som sendes fysisk, dvs. på papir med almindelig post, hvis dokumentet undta-
gelsesvist ikke sendes digitalt.
For en generel gennemgang af muligheden for at udstede dokumenter og træffe
afgørelse alene på grundlag af elektronisk databehandling kan der ligeledes
henvises til afsnit 5.5.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 16
fremsat den 3. oktober 2012 af erhvervs- og vækstministeren: Folketingstidende
2012-13, A (1. samling), (L 16 som fremsat, side 43f).
Til nr. 7
Med den foreslåede
§ 16, stk. 1,
gælder det, at alle afgørelser truffet af Er-
hvervsstyrelsen som henholdsvis tilsyns- og registreringsmyndighed i henhold
til denne lov, eller bestemmelser fastsat i henhold til denne lov, kan indbringes
for Erhvervsankenævnet.
Virksomhedens centrale ledelsesorgan kan i henhold til
stk. 1, 2. pkt.,
beslutte,
hvorvidt man finder det mest hensigtsmæssigt, at en afgørelse indbringes for
domstolene eller Erhvervsankenævnet. Det følger af den foreslåede bestem-
melse, at afgørelser kan indbringes direkte for domstolene uden forudgående
klagebehandling i Erhvervsankenævnet.
Det foreslåede
stk. 2
medfører, at Erhvervsstyrelsens beslutning om at fastsæt-
te en fristforlængelse for berigtigelse af en fejl eller mangel i forbindelse med
registrering af en socialøkonomisk virksomhed ikke kan indbringes for Er-
hvervsankenævnet.
Manu Sareen
/ Lone Larsen
6