Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 133
Offentligt
1338285_0001.png
1338285_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
24. februar2014

Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 133 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 13. februar 2014 efter ønske fra Kim Andersen

(V).

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for på hvilke områder Basel-reglerne og EU-reglerne adskiller sig henholdsvis er sammenfaldende.

Svar:

Som reaktion på finanskrisen offentliggjorde Basel-Komitéen i december2010 en række reguleringsstandarder for banker. Standarderne vedrørersærligt nye regler for niveauet og definition af kapital og helt nye reglerfor opgørelse af kreditinstitutters likviditetsbeholdning. Det nye sæt afstandarder går under betegnelsen Basel III og blev senest justeret i januar2014.Basel-Komitéens standarder er ikke juridisk bindende, men er alene anbe-falinger fra et standardsættende organ. Basel III skal derfor implemente-res i national, europæisk eller anden lovgivning for at få retsvirkning. ForEU-landenes vedkommende er Basel III indarbejdet i EU-lovgivningen iform af kapitalkrav, der blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet isommeren 2013.Reglerne består af en forordning (CRR), som er direkte anvendelig forkreditinstitutter og investeringsselskaber i hele EU samt et kapitalkravsdi-rektiv (CRD IV), der skal gennemføres via national lovgivning i de en-kelte medlemslande.Den 7. februar 2014 blev lovforslag nr. L 133 fremsat, hvis formål er atgennemføre CRD IV samt at foretage ændringer som følge af CRR. Reg-lerne indeholder, ud over implementering af Basel-standarderne, en ræk-ke øvrige reguleringsmæssige tiltag rettet mod bl.a. aflønningsregler ogcorporate governance.I forbindelse med den europæiske lovgivningsproces blev Basel-standarderne tilpasset visse særlige europæiske forhold. Det skal bl.a. sesi lyset af det forhold, at EU-reglerne gælder for godt 8.000 kreditinstitut-ter m.v. i Europa. Basel III retter sig som udgangspunkt alene mod destørste globale banker.Basel-Komitéen kortlægger aktuelt de præcise forskelle mellem den eu-ropæiske lovgivning og Basel-Komitéens standarder i form af et ”peerreview”. Foreløbige resultater af peer reviewet blev offentliggjort i okto-
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
2/2
ber 2012 og er vedlagt denne besvarelse til udvalgets orientering.I den foreløbige version undersøges der særligt 14 kerneelementer i Ba-sel-standarderne. For 12 af disse elementer vurderes EU-reglerne at værei overensstemmelse med eller næsten i overensstemmelse med Basel-standarderne.To elementer i den europæiske lovgivning vurderes ikke at være i fuldmateriel overensstemmelse med Basel-standarderne. Det gælder dels de-finitionen af kapital, dels en særlig undtagelse for banker, der bruger in-terne modeller (IRB) til at opgøre den samlede risikoeksponering (i dengældende danske regulering benævnt ”risikovægtede poster”) og dermedkravet til kapital.Basel-Komitéen påpeger i forhold til definitionen af kapital, at selvomEU-lovgivningen indeholder en række krav til definitionen af kapital, erder ikke noget krav om, at egentlig kernekapital også skal bestå af aktie-kapital (common shares). Dette skyldes primært, at selskabslovgivningenikke er harmoniseret i EU. Derfor kan der ikke defineres et juridisk enty-digt begreb.EU-reglerne indeholder endvidere en undtagelse fra at bruge IRB-modeller til at opgøre den samlede risikoeksponering for beholdninger afstatsobligationer m.v., og hvor kreditinstitutter således kan bruge af stan-dardmetoden. Denne undtagelse er dog alene en mulighed, som nationaletilsynsmyndigheder kan vælge at anvende.Basel-Komitéens endelige peer review er under udarbejdelse og vil inde-holde en kortlægning også af de kommende likviditetsregler, hvoromEuropa-Kommissionen skal vedtage en delegeret retsakt medio 2014. Detforventes, at Basel-Komitéen vil offentliggøre det endelige peer review iløbet af efteråret 2014.