Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 86 Bilag 28
Offentligt
1193606_0001.png
1193606_0002.png
1193606_0003.png
Bemærkninger vedrørende forslag til Lov om ændring af lov om fremme afvedvarende energi, lov om elforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningslovenVores anbefaling til Folketing og regering er, at princippet om selvforsyning ognettoafregning skal fastholdes, men ordningen bør i forhold til de nugældende reglerændres på enkelte punkter, så princippet om selvforsyning bliver endnu mere tydeligt:1)Nettoafregning skal ske på årsbasis (ikketimeafregning som foreslået afregeringen). Den nugældende ordning er en folkelig, ubureaukratisk ordning, somFolketinget vedtog med bredt flertal i juni 2010. Den har været succesrig.2)Afskaf den skattemæssige afskrivning.Husholdningerne skal ikke spekulere iafskrivning. Afskrivningsmulighederne var ikke en del af forliget i juni 2010 og harikke været tilsigtet som en del af selvforsyningen med elektricitet.3)Genindfør brugerbetalingaf nettet. Skal være et beløb til betaling for brug afsamfundets infrastruktur. Kan være 8 – 25 øre pr. kWh, hvoraf en del eventuelt afelselskabet skal betales til staten og/eller Energi.net som en infrastruktur- ogbalanceafgift.4)Ingen godtgørelseaf overskydende egenproduktion. Understreger at et anlæg ertil selvforsyning af el og varme, herunder varmepumper.5) Nettoafregningsordningen skal suppleres medordninger for lejeboliger,erhvervslivet og den offentlige sektor,hvilket også indgår i regerings udspil.
1
Den nuværende ordning er velegnet til egenforsyning af de mere end 1 million énfamilies parcel- og rækkehuse.Andre argumenter i forhold til det fremlagte lovforslag:a)Nettoafregningsordningen forårsager et provenutab for staten. Kan kompenseresved øgede afgifter på fossile brændsler eller forbrug, der forårsagerklimaforandringer. Det indgår øjensynligt ikke i regeringens plan.b)Der gives ikke tilskud til egenproduktion med solceller og husstandsvindmøller,men der er, som nævnt, et provenutab for staten, ligesom når folk isolerer dereshus, isætter nye vinduer, køber vindmølleandele, anskaffer en varmepumpe,lader bilen stå og så videre. Det kategoriseres normalt ikke som tilskud, hvorfordet er misvisende at kalde nettoafregning for tilskud.c)Sætter man samfundsværdien af en ny arbejdsplads til en million kroner, harnettoafregningsordningen for solceller og husstandsvindmøller, der har ført til 4 –5.000 arbejdspladser. En værdi på 4 milliarder kroner, der er skabt på 1 – 2 år.d)Det er ikke sagligt begrundet, at man kun kan integrere små mængder solceller oghusstandsvindmøller i Danmark, når man i nabolandene kan indpasse 5 – 10 gangemere. Tilmed har Danmark med en stor andel decentral kraftvarme særlig let vedat op- og nedregulere de fluktuerende energiformer.e)Det er nødvendigt at indse, at der er interessekonflikter, når producenter affossilbaseret elektricitet mister markedsandele ved befolkningens egenproduktionmed sol og vind.f)Igennem 2 årtier afviste Danmark brug af solceller, fordi de var for dyre. Nu er defaldet med 75 % i løbet af de seneste år. Derfor er det tid til at indføre solceller istor målestok som led i et fossil frit Danmark.g)Danmark var på vej til at blive et foregangsland - også indenfor solceller, selv omder er langt igen. Den mulighed bliver forpasset med regeringens udspil. Tysklandhar således 31.000 MW solceller og har 51.000 MW som mål for 2020. I Danmark eropstillet 200 - 300 MW. For at komme på niveau med nabolandet skulle vi i daghave 2.000 MW solceller og i 2020 3.500 MW, så der er god grund til at sætte allesejl til. Her er regeringens ambitionsniveau med 700 til 800 MW solceller i 2020alt for beskedent.Regeringens udkast til ændring af ordning med solceller og andre mindre, vedvarendeenergianlæg, mener vi, vil sætte en stopper for den enkeltes husstands mulighed forselvforsyning, og dermed befolkningens mulighed for selv at investere i omstillingen tilvedvarende energi.Politisk er man er i gang med at likvidere den selvforsyningsordning, som et bredtpolitisk flertal indførte i juni for at fremme egenforsyning med sol og vind. Denplanlagte aftrapning af afregningen af elektricitet fra solceller og husstandsvindmøllerover de næste 5 år til kr. 0,60 pr. kWh er urealistisk, med mindre regeringen vil sætteden meget lovende egenforsyning helt i stå. Det er urealistisk at forestille sig, atsolceller, efter at være faldet 75 % i pris i løbet af få år, vil falde yderligere kraftigt.Det skal tages i betragtning, at ud af en anlægspris for et 6 kW solcelleanlæg på 100.000kroner udgør solcellemodulernes andel 30-40.000 kroner; resten er installation og andetelektrisk udstyr, som ikke kan forventes at falde i pris.2
Når det gælder husstandsvindmøller, er der tale om en ny industriel sektor, hvor der erforetaget store investeringer i udvikling af ny teknologi, hvor Danmark er blevet etforegangsland med et stort potentiale på hjemmemarkedet og til eksport. Der er skabtet velfungerende regelsæt, som andre lande er i gang med at efterligne. Uden et stabilog voksende hjemmemarked er det ikke realistisk at forestille sig fortsat vækst indenforhusstandsvindmølleindustrien. Derfor anbefaler vi, at de nugældende statslige regler forafregning bevares.De danske husholdninger har været aktivt med i omstillingen til vedvarende energi sidennettoafregningsordningens start i juni 2010. Familierne har investeret flere milliarderkroner af deres opsparede midler i solceller og husstandsvindmøller, hvilket har skabtomkring 4- 5.000 nye arbejdspladser i en erhvervssektor med yderligerevækstmuligheder. Væksten på indenfor denne nye del af energisektoren har især værettil gavn for de mindre virksomheder, som er Folkecenterets primære målgruppe.Samtidig er husholdningerne blevet selvforsynende med elektricitet, er blevet merebevidste om energibesparelser, sparer CO2 og har brugt timer og dage på at hente videnpå dette for danskeren nye energiområde. En ikke bureaukratisk ordning vil blive afløstaf en bureaukratisk, dersom regeringens lovforslag gennemføres i dets nuværende form.
Preben Maegaard, forstander.10. december 2012
3