Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 25
Offentligt
1190918_0001.png
1190918_0002.png
1190918_0003.png
J.nr. 12-0238587Dato: 5. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift aflønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophævelse afandelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser, nedsættelseaf afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af CO2-kvoter un-der CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for lyst-fartøjer m.v.).
Hermed sendes kommentar til henvendelse fra Forsikring og Pension (bi-lag 9).
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen

Forsikring og Pension

har henvendt sig til Folketingets Skatteudvalg ved brev af 27. november2012, idet organisationen i forhold til sit høringssvar til Skatteministeriet af 21. november 2012fortsat har en række indvendinger mod forslaget om forhøjelse af afgiften på kaskoforsikringerfor lystfartøjer.Ikrafttrædelsestidspunktet for forhøjelsen ønskes – som det også fremgik af organisationens hø-ringssvar - udsat til 1. april 2013. Skatteministeriet har i høringsskemaet anført, at dette ikke kanimødekommes under henvisning til, at forslaget er en del af finanslovsaftalen for 2013. Hertilanfører Forsikring og Pension, at forslaget om ophævelse af andelsbeskatningen også var en delaf finanslovsaftalen for 2013, men alligevel er bortfaldet, og at Forsikring og Pension kun an-moder om at få virkningstidspunktet udsat med 3 måneder. Hvis dette ikke mødekommes, erforsikringsselskaberne nødt til at udsende efteropkrævning vedr. de præmier, der allerede er ud-sendt opkrævning på inden lovens vedtagelse. På basis af statistiske oplysninger fra nogle få sel-skaber anslår organisationen, at efteropkrævningerne ville ligge på i gennemsnit 500 kr., varie-rende fra 0-1.650 kr. Det anføres, at der for at reducere selskabernes omkostninger mest muligtkan blive tale om at indføre en bagatelgrænse for opkrævning af efterbetaling, hvorved et for-ventet stort antal af kundehenvendelser kan reduceres. Det anføres videre, at man først har mu-lighed for at agere i forhold til afgiftsforhøjelsen, når den er vedtaget, hvilket vil sige for op-krævninger med forfald i februar 2013, som udsendes i januar 2013. Det anføres, at skattemini-steriets konstatering af, at forsikringsselskaberne ikke selv skal bære afgiften, hvis der udsendesefteropkrævning, er uden reelt indhold.Forsikring og Pension kritiserer lovforslagets værnsregel i § 18, stk. 9. Værnsreglen skal efterlovforslagets fremsættelsestidspunkt imødegå aftaler om fremrykning af opkrævningstidspunkttil 2012. Forsikring og Pension anfører, at det er vanskeligt for forsikringsselskaberne at vurdere,om betingelserne i værnsreglen er opfyldt, og forsikringsselskaberne er overfor den enkelte kun-de nødt til at rådgive om, at det er usikkert, om der kommer en afgiftsforhøjelse, og hvilken be-tydning den får i det enkelte tilfælde. Desuden kritiseres det, at kunderne, men ikke selskaberne,kan omgå værnsreglen ved at skifte forsikringsselskab.Forsikring og Pension anfører, at afgiftsforhøjelsen som sådan er stærkt forvridende og udhulerforsikringsselskaberne forretning ved at der tegnes forsikringer i udlandet og ved at forsikringendroppes for de mindre både. Det kritiseres, at der ikke er redegjort herfor i lovforslagets be-mærkninger, samt at de økonomiske konsekvenser bør genberegnes. Man anfører videre, atSkatteministeriet med sin kommentar i høringsskemaet accepterer, at der sker omgåelse af reg-lerne for de store både, hvilket må betyde, at afgiften reelt betales af de mindre både. Forsikringog Pension påpeger, at det i den forbindelse overses, at det af forarbejderne til loven om afgift aflystfartøjsforsikringer netop er forudsat, at afgiften har et fordelingspolitisk sigte ved at belastede dyreste fartøjer mest.Forsikring og Pension opfordrer SAU til at bede om en nærmere undersøgelse af området.

Hertil bemærkes:

Hvad angår en gennemførelse af afgiftsforhøjelsen på kaskoforsikringer for lystfartøjer medvirkning fra 1. januar 2013 kan forsikringsselskaberne undgå at skulle bære en udgift til afgiftenfor præmieopkrævninger i januar 2013 ved at udstede efteropkrævninger. Når vedtagelse af af-giftsforhøjelsen sker, udsender Skatteministeriet informationsmateriale, som forsikringsselska-berne kan henvise til ved kundehenvendelser i forbindelse med efteropkrævninger overfor for-sikringskunder.
Side 2
Som det fremgår af bemærkningerne i lovforslaget til den foreslåede værnsregel, er den anset fornødvendig for at imødegå en risiko for afgiftstab ved dispositioner i forbindelse med at afgifts-forhøjelsen træder i kraft 1. januar 2013. Ud fra bestemmelsens ordlyd og bemærkningerne tilbestemmelsen bør der ikke være tvivl om, at den finder anvendelse, hvis der aftales en ændringaf forfaldstidspunktet, så det kommer til at afvige fra de sædvanlige eller hidtidige intervaller forforfaldstidspunkter vedrørende opkrævning af præmien for den pågældende forsikring. Tegningaf en ny forsikring samt opsigelse af en eksisterende vil have en række andre aftaleretlige kon-sekvenser, som det ikke er hensigtsmæssigt at regulere med lovforslaget.Der er ikke med bemærkningerne i høringsskemaet tale om, at det accepteres, at der sker omgå-else af afgiften for så vidt angår de store både. Den pågældende bemærkning knytter sig til be-regningen af afgiftsprovenuet ud fra det eksisterende provenu.Som det er anført i Skatteministeriets kommentar til høringsvaret fra Danske Tursejlere og For-sikring og Pension vedrørende unddragelse af afgift, har Danmark administrative aftaler medudenlandske skatte- og afgiftsmyndigheder i EU og Norden og kan herigennem føre kontrolmed, at udenlandske forsikringsselskaber betaler korrekt afgift i Danmark, herunder inddrive af-giften. Hvis der tegnes forsikring i andre lande, er bådejeren under strafansvar forpligtet til atindbetale afgiften af forsikringen. Skatteministeriet er bekendt med, at der er visse udfordringermed at opkræve afgiften hos udenlandske forsikringsselskaber. Dette er og vil også fremadrettetvære et indsatsområde.Unddragelse og omgåelse af afgiften er naturligvis helt uacceptabelt, og derfor vil Skatteministe-riet se på mulighederne for at styrke SKATs kontrolbeføjelser vedrørende denne afgift. Omnødvendigt vil der også blive taget initiativ til at ændre reglerne om registrerings- og oplys-ningspligter med henblik på at imødegå unddragelse og omgåelse af afgiften.
Side 3