Skatteudvalget 2012-13
L 52 Bilag 1
Offentligt
1172712_0001.png
1172712_0002.png
1172712_0003.png
1172712_0004.png
1172712_0005.png
1172712_0006.png
1172712_0007.png
1172712_0008.png
1172712_0009.png
1172712_0010.png
1172712_0011.png
1172712_0012.png
1172712_0013.png
1172712_0014.png
1172712_0015.png
J.nr. 11-0296400Dato: 1. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende Forslag til lov om æn-dring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre loveog om ophævelse af lov nr. 529 af 17. juni 2008 om ændringaf lov om afgift af affald og råstoffer1)(Godtgørelse af elaf-gift for el forbrugt til opladning af batterier til registreredeelbiler, lempelse vedrørende komfortkøling, dagsbeviser forvarebiler samt teknisk justering af energiafgifter m.v. og op-hævelse af reglerne om fritagelse for afgift af visse typer afaffald fra egen cementproduktion)
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til forslag til lovom ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Godtgørelse af elafgift for elforbrugt til opladning af batterier til registrerede elbiler, lempelse vedrørende komfortkøling samtteknisk justering af energiafgifter m.v. og ophævelse af reglerne om fritagelse for afgift af visse typeraf affald fra egen cementproduktion) .

Organisation

3Faffald danmark

Bemærkninger i hørings-

svar

3F kan støtte forslaget.Bifalder ændringerne i ku-lafgiftsloven om anvendelseaf røggasmetoden ved af-faldsforbrænding.

Kommentar til bemærknin-

ger

affald danmark nævner, atde største og langt de flesteaffaldsforbrændingsanlægbliver omfattet af CO2 kvo-tesektoren fra 1. januar2013, mens røggasmetodenkun kan anvendes af affalds-forbrændingsanlæg udenforCO2 kvotesektoren. Dettebør efter affald danmarksvurdering tilskynde til en ju-stering af tillægsafgiften ogCO2 afgiften for de CO2-kvoteomfattede anlæg.AdvokatrådetAdvokatrådet bemærker, atder i forslagets § 11, stk. 3,er anført, at virksomheder,der er berettigede til tilba-gebetaling af energiafgift,skal søge told- og skattefor-valtningen herom senest 3måneder efter lovens ikraft-træden.Advokatrådet mener, at deter en forholdsvis kort fristfor virksomhederne, og fo-reslår, at virksomhederne fåren frist på 6 måneder sva-rende til den almindelige re-aktionsfrist i Skatteforvalt-ningsloven for fremsættelseaf tilbagebetalingskrav ved-rørende afgifter.Better Place DanmarkBetter Place Danmark støt-
Skatteministeriet er i dialogmed affald danmark og Reno-sam om det nærmere indholdaf en sådan eventuel justering.
Lovforslaget vil blive tilrettet,så virksomhederne får en fristpå 6 måneder efter lovensikrafttræden til at søge told- ogskatteforvaltningen om tilba-gebetaling af energiafgift ved-rørende komfortkøling.
Ved at følge samme tidsbe-Side 2
ter overordet lovforslaget,men bemærker at forslagetstidsbegrænsning kan skabeusikkerhed for slutkunden.Better Place fremhæver iden forbindelse, at der er enafgørende forskel på entidsbegrænsning i registre-ringsafgiften, der vedrøreren engangsudgift og tidsbe-grænsningen i elafgiften, dervedrører omkostningen vedat anvende bilen.
grænsning som fritagelsen formotorafgifter for elbiler sikressymmetri i afgiftslempelsernefor elbiler.
Udover den nævnte symmetri iafgiftslempelserne, skal tids-begrænsningen også sikre, atlovgivningen kan følge denteknologiske udvikling på om-rådet.
Better Place støtter, at derskal ske måling af den el,der er forbrugt til opladningaf batterier, men støtter ik-ke, at måleren skal sidde iladestanderen.
Hvis måleren sidder andre ste-der end i ladestanderen, er derved mange placeringer af la-destandere mulighed for attrække el til andre formål enderhvervsmæssig opladning afbatterier. Af kontrolmæssigeårsager skal måleren derforvære placeret i ladestanderen.
Endelig finder Better Placedet positivt, at Skattemini-steriet har tilkendegivet, atudviklingen på området føl-ges med henblik på at sikreensartede afgiftsregler.Danmarks RederiforeningDansk Arbejdsgiverfor-ening (DA)Dansk Elbil AllianceDanmarks Rederiforeninghar ingen bemærkninger.Dansk Arbejdsgiverforeninghar ingen bemærkninger.Dansk Elbil Alliance mener,at det bør præciseres i for-slaget, at elafgiftslovens be-stemmelse om fradragsret isamme omfang, som der erfradragsret for købsmomsfraviges.Forslaget er præciseret, så detklart fremgår, at elbilvirksom-hederne i dette særlige tilfældeikke skal opfylde betingelser-ne i elafgiftsloven om fra-dragsret i samme omfang, somder er fradragsret forkøbsmomsen.Der sker i dag ikke lagring afel i elbilers batterier, som kanleveres tilbage til det kollekti-ve elnet. Mulighederne for atundgå dobbeltbeskatning af el,der lagres i elbilsbatterier ogleveres tilbage til det kollekti-Side 3
Forslaget tager ikke højdefor, at elbilen anvendes somlager for el, således el leve-res tilbage til nettet. Der børallerede nu introduceres enløsning, således at kun
egentligt slutforbrug beskat-tes.
ve net, vil blive overvejet.
Der opfordres til, at ”regi-strerede elbiler” udvides til”registrerede eldrevne biler,som kan tilsluttes elnettet”.Dansk ErhvervDansk FjernvarmeDansk Told & Skattefor-bundSkatte- og AfgiftsudvalgetDansk Erhverv har ingenkommentarerDansk Fjernvarme har ingenbemærkninger.Dansk Told & Skattefor-bund foreslår en præciseringaf forslagets § 11, stk. 2, så-ledes at det klart fremgår, atdet er afgiften af den afvirksomheden forbrugte af-giftspligtige elektricitet tilopladning af batterier til re-gistrerede elbiler, der tilba-gebetales.Dansk Told & Skattefor-bund mener, at elementetom komfortkøling giver an-ledning til omgåelse, og fo-reslår, at der stilles krav omdokumentation.Danske Revisorer, FSRFSR foreslår en præciseringaf kravet om, at virksomhe-den maksimalt må anvendekomfortkøling i 4 månederom året. Der bør i den for-bindelse tages stilling til,om de fire måneder bereg-nes pr. påbegyndt måned el-ler blot som 120 dage pr. år,om de 4 måneder er be-grænset til en bestemt peri-ode på året eller om det skalvære en sammenhængendeperiode.Endelig er der spørgsmåletom, hvordan virksomheder-ne dokumenter, at de mak-simalt anvender komfortkø-ling i 4 måneder.
Målgruppen for forslaget eralene registrerede elbiler.
Det er præciseret i forslaget, atdet er afgiften, der tilbagebeta-les.
Det er præciseret i forslaget, atder kan stilles krav om doku-mentation for, at anlægget ale-ne anvendes i fire kalender-måneder i løbet af kalender-året.Der henvises til kommentarentil høringssvaret fra DanskTold & Skatteforbund.
Det er præciseret i forslaget, atder ikke stilles krav om, at defire kalendermåneder skal væ-re en sammenhængende perio-de eller bestemte kalendermå-neder.Der henvises til kommentarentil høringssvaret fra DanskTold & Skatteforbund.
Side 4
FSR foreslår videre en ud-videlse af reglerne for virk-somheder, som opgør afgif-ten ud fra anlæggets instal-lerede effekt.
FSRs forslag ligger udenforforslagets formål, idet formå-let med forslaget alene er enpræcisering af reglerne om be-taling af afgift efter en stan-dardsats pr. m2 lokale.
FSR mener, at lovbemærk-ningen kan give indtryk af,at forslaget alene retter sigmod virksomheder, hvor detaf tekniske årsager ikke ermuligt at måle forbruget.FSR ønsker, at den nye re-gel for måling med tilbage-virkende kraft skrives klare-re og mere enkelt.
Det er præciseret i forslaget, atreglerne også kan anvendes iandre tilfælde end, hvor det aftekniske årsager ikke er muligtat måle forbruget.
Der henvises til kommentarentil høringssvaret fra Landbrug& Fødevarer og til lovforsla-gets bilag 1 med regneeksem-pler.Formålet med forslaget er atindføre en objektiv bestem-melse for godtgørelse af afgiftfor adgangen til at anvendebestemmelsen om måling i en12-måneders periode og ladedenne måling få virkning 3 årtilbage i tid.Forslaget ændrer ikke på be-stemmelserne for at anvendestandardregler.Der henvises i øvrigt til kom-mentaren til høringssvaret fraKPMG.
FSR mener, at virksomhe-der, der skønner godtgørel-sen for højt efter kontrolbe-søg fra SKAT, vil kunneopnå godtgørelse efter stan-dardregler.
FSR ønsker oplyst, at 75pct. grænsen skal opgøresseparat for elektricitet oggas m.v.
Indførelsen af en objektivgrænse for at kunne efterregu-lere energiafgifter op til 3 årtilbage gælder for såvel afgiftaf elektricitet, gas, kul og mi-neralolieprodukter.Efterregulering af de enkelteenergiafgifter kan ske separatfor hver energienhed, el, gas,kul og olie.
DI Dansk Industri
DI støtter overordnet lov-forslaget og mener, at præ-ciseringerne og justeringer-Side 5
ne i lovforslaget er med tilat afklare en række pro-blemområder i forhold tilden nuværende lovgivning.DI finder, at forudsætningenfor regulering af tidligereafgiftsperioder indeholderen uhensigtsmæssighed. DIfinder, at i mange tilfældeog især hos større virksom-heder vil adgangen til regu-lering blive betydelig be-grænset.Formålet med forslaget er atindføre en objektiv bestemmel-se for godtgørelse af afgift. For-slaget vil indebære en begræns-ning i at anvende bestemmel-sen, men kun i de tilfælde, hvorder er en forholdsvis stor for-skel mellem det afgiftsbeløb,som virksomheden faktisk harfået godtgjort, og det beregnedeafgiftsbeløb, der baserer sig påvirksomhedens målinger i en 12måneders periode.
Om elementet vedrørendekomfortkøling mener DI, atder mangler en begrundelsefor at reglen skal gælde foret bestemt antal måneder.
Med forslaget vil en rækkevirksomheder, der alene an-vender komfortkøling i som-merperioden, kunne slippe forat betale afgift i 12 måneder.Da aircondition i særlig gradanvendes i sommermånederne,er det opfattelsen, at forslagetvil lempe afgiften for de virk-somheder, der er målgruppenfor forslaget.
Videre er det DIs opfattelse,at lempelsen burde væreindført allerede pr. 1. januar2010, i stedet for at havevirkning fra 1. januar 2010.
Problemstillingen var ikkeforudset ved indførelse af reg-ler om afgift af komfortkøling.
DI savner detaljerede oplys-ninger om følgen af en kon-trol, der viser, at der er brugten dags for meget komfort-køling.
Der er ikke fastsat særligekontrolregler om komfortkø-ling. De er de almindelige reg-ler, der anvendes. Det er præ-ciseret i forslaget, at der kanstilles krav om dokumentationfor, at anlægget kun er brugt ifire kalendermåneder i løbet afkalenderåret.
Side 6
DI mener ikke der er behovfor præcisering af retstil-standen vedrørende elbilerog mener, at den gældenderetstilstand, der følger af el-afgiftsloven og Skatterådetsafgørelse, er tilstrækkelig.
Den eksisterende elafgift på elanvendt til erhvervsmæssigopladning af batterier ændres,således at godtgørelsen ydestil alle aktører med erhvervs-mæssig opladning af batterier.Derved sker der en afgifts-mæssig ligestilling af de kend-te forretningsmodeller for er-hvervsmæssig opladning afbatterier til registrerede elbi-ler.
En præcisering af reglen omelbiler bør ske i elafgiftslo-vens § 11, stk. 1 og ikke ilovforslagets ikrafttrædel-sesbestemmelse, når der ertale om en præcisering afforbrugskriteriet.
Bestemmelsen er indsat i lov-forslagets ikrafttrædelsesbe-stemmelse, idet der er tale omen overgangsregel. Ændringengælder alene for elbiler. Der erikke tale om en generel præci-sering af reglerne om for-brugskriteriet.
DI mener ikke, at loven skalvære så detaljeret, at detfremgår af loven, at målerenskal sidde i ladestanderen.
Med hensyn til målerens pla-cering i ladestanderen henvi-ses til kommentaren til hø-ringssvaret fra Better Place.
DI mener, at eneste nye iforslaget om elbiler er, atgodtgørelsesadgangen tids-begrænses.
Ændringen medfører, at alleaktører indenfor elbilbranchenstilles ens, idet den gældenderetstilstand alene giver godtgø-relsesadgang til en bestemt ak-tør.Med forslaget bliver leveran-cer af elbilkørsel lempet forelafgift, således at der alenebetales procesafgift af el for-brugt i ladestandere og på bat-teriskiftestationer.
DI mener ikke, at forslagetpasser til den nuværendestruktur på elmarkedet, idetforudsætningen er, at elbil-virksomheden leverer elek-triciteten, eller at den priva-te kunde momsregistreresog fakturerer strøm til op-ladning af batterier til elbil-virksomheden.
Forslaget indebærer en afgifts-Side 7
DI mener, at forslaget omgodtgørelse af elafgift giveradministrative byrder, og fo-reslår, at der opstilles reglerom, at når elbilselskabet kandokumentere den til oplad-ningen forbrugte elektricitet,og når omkostningerne tilelforbruget afholdes af el-bilselskabet, kan elbilsel-skabet få tilbagebetalt afgif-ten af elektricitet.DI mener ikke, at forslagetskal omfatte batteriskiftesta-tioner, og henviser til at detmå følge af gældende ret, atbatteriskiftestationer kan fåafgiftsgodtgørelse. DONGfremhæver, at batteriet ikkesidder i elbilen under oplad-ning.
lempelse for elbilselskaberm.v. Der vil være en beskedenmeradministration forbundetmed lempelsen. Forslaget in-debærer, at elbilvirksomhedenskal måle den elektricitet,hvoraf afgiften godtgøres, ogsøge om godtgørelse af elaf-gift.
For at kunne følge den tekno-logiske udvikling på området,er også batteriskiftestationeromfattet af forslaget. Der ermed forslaget ikke tilsigtetnogen forskel på, om batterietsidder i bilen under den er-hvervsmæssige opladning, el-ler om opladningen sker, mensbatteriet er taget ud.
Forslaget om elbiler tagerikke højde for planerne omet intelligent elnet.
Elementet om elbiler er netopgjort tidsbegrænset for, at lov-givningen kan følge den tek-nologiske udvikling på områ-det.
DI foreslår, at den grønneejerafgift for gaskøretøjerlægges på niveau med ben-zinbiler eller herunder.
Formålet med ændringsforsla-get er at få indpasset natur- ogbiogasdrevne biler i brænd-stofforbrugsafgiftsloven, hvorder forligger oplysninger omudledningen af CO2. Indpas-ningen sker ved at omregneden natur- og biogasdrevnebils udledning af CO2til detbrændstofforbrug, som en die-seldrevet bil med samme CO2-udledning har.Der er i fastsættelsen af afgif-ten i brændstofforbrugsafgifts-loven taget højde for, at dergivet energiindholdet udledesmindre CO2ved forbrændingaf natur-og biogas end vedforbrænding af diesel.Side 8
Omregningen til diesel ervalgt, fordi energiafgiften afnaturgas er den samme somfor diesel.DONG EnergyDONG Energy mener ikke,der er behov for præciseringaf retstilstanden vedrørendeelbiler og mener, at dengældende retstilstand, derfølger af elafgiftsloven ogSkatterådets afgørelse, ertilstrækkelig.En præcisering af reglen omelbiler bør ske i elafgiftslo-vens § 11, stk. 1 og ikke ilovforslagets ikrafttrædel-sesbestemmelse, når der ertale om en præcisering afforbrugskriteriet.DONG mener, at eneste nyei forslaget om elbiler er, atgodtgørelsesadgangen tids-begrænses.Der henvises til kommentarentil høringssvaret fra DI.
Der henvises til kommentarentil høringssvaret fra DI.
Ændringen indebærer en lem-pelse og medfører, at alle ak-tører indenfor elbilbranchenstilles ens.
DONG mener ikke, at for-Der henvises til kommentarenslaget passer til den nuvæ-til høringssvaret fra DI.rende struktur på elmarke-det, idet forudsætningen er,at elbilvirksomheden levererelektriciteten, eller at denprivate kunde momsregistre-res og fakturerer strøm tilopladning af batterier til el-bilvirksomheden.DONG mener, at forslagetom godtgørelse af elafgiftgiver administrative byrder,og foreslår, at der opstillesregler om, at når elbilsel-skabet kan dokumentere dentil opladningen forbrugteelektricitet, og når omkost-ningerne til elforbruget af-holdes af elbilselskabet, kanelbilselskabet få tilbagebe-talt afgiften af elektricitet.Der henvises til kommentarentil høringsvaret fra DI.
Side 9
DONG mener ikke, at for-Der henvises til kommentarenslaget skal omfatte batteri-til høringssvaret fra DI.skiftestationer, og henvisertil at det må følge af gæl-dende ret, at batteriskiftesta-tioner kan få afgiftsgodtgø-relse. DONG fremhæver, atbatteriet ikke sidder i elbilenunder opladning.Forslaget om elbiler tagerikke højde for planerne omet intelligent elnet.DONG foreslår, at dengrønne ejerafgift for gaskø-retøjer lægges på niveaumed benzinbiler eller her-under.EFCTC European Fluoro-carbon Technical Commit-teeEFCTC mener, at den fore-slåede ændring, og nogle afde eksisterende ordninger,er i konflikt med EU almin-delige principper om pro-portionalitet og ikke-diskrimination.EFCTC foreslår, at lovenændres for at udelukke en-hver fluorcarbon forbindel-se, som ikke er opført i EUF-gas forordningen, og somhar en videnskabeligt bevistGWP100 på 25 eller derun-der.Der henvises til kommentarentil høringssvaret fra DI.
Der henvises til kommentarentil høringsvaret fra DI.
Fastsættelse af skatter og af-gifter er indenfor en medlems-stats kompetence. Ændringener fastsat på et sagligt grund-lag.
HFC gasser i den nævnte for-ordning defineres som organi-ske forbindelser, der indehol-der kulstof, brint og fluor, oghvor molekylet højst indehol-der 6 kulstofatomer. HFO’erneopfylder denne definition. Derer endvidere ingen videnska-belig begrundelse for at sætteen grænseværdi på 25. Det fo-retrækkes derfor, at loven om-fatter alle HFC-gasser.I Danmark skal alle skatter ogafgifter fastsættes ved lov. Deter i overensstemmelse medden danske grundlov.
EFCTC foreslår, at der ind-føres en bestemmelse i lo-ven, hvorefter listen overstoffer og deres tilsvarendeskattesatser kan ændres vedministerielt dekret.
Den relative skattebyrde påHFO-1234yf er 2,5 gange
EFCTC har taget udgangs-punkt det gamle afgiftsniveauSide 10
højere end på HFC-134amed en afgiftssats på 130kr./kg (og på HFO-1234zeen faktor 1,3 højere). Detteklart er diskriminerende.
for HFC134a.Afgiften på HFC 134a er på215 kr./ kg. Både GWP-værdien for R134A (tidlige-re1300) og afgifts niveauet erændret, således atder fortsat er overensstemmel-se mellem afgiftssatserne.Det ligger udenfor lovforsla-gets formål at lempe al trans-port for energiafgifter.
eof energi- og olieforum
eof energi- og olieforum kanikke støtte forslaget omgodtgørelse af afgift af elforbrugt til erhvervsmæssigopladning af batterier, idetder er tale om en urimeligforskelsbehandling mellemde forskellige bilteknolo-gier. Det er eofs opfattelse,at forslaget favoriserer enenkelt bilteknologi på be-kostning af andre teknologi-er og leverandører af ser-viceydelser til persontrans-port så som biludlejnings-firmaer, leasingselskaber ogolieselskaber. Eof foreslår,at forslaget trækkes tilbage,eller udvides til at dække al-le transportløsninger, bil-teknologier og brændstoffer.Erhvervsstyrelsen Team Ef-fektiv Regulering (TER –tidligere CKR) vurderer, atforslagets element om enpræcisering af udbredelse afreglerne for godtgørelse afelafgift vedrørende er-hvervsmæssig opladning afbatterier til elbiler i praksismedfører, at virksomheder-ne skal måle el forbrugt ierhvervsmæssig forstand.Denne måling dannergrundlag for virksomheder-nes godtgørelse af elafgift.TER vurderer, at målingenaf elforbruget medførermindre administrative lø-
Forslaget forventes at under-støtte Danmarks forpligtelsevedrørende udbygning af ved-varende energi, og er såledeset led i en grøn omstilling.
Erhvervsstyrelsen TeamEffektiv Regulering (TER)
TERs bemærkninger er indar-bejdet i lovforslaget.
Side 11
bende byrder for virksom-hederne, da man vil værenødsaget til at bogføre ogopbevare målinger til brugved virksomhedens selvan-givelse. Det bemærkes dog,at det er frivilligt for virk-somhederne at søge omgodtgørelse. Derudover for-ventes det, at virksomheder-ne kun vil søge, hvis devurderer, at godtgørelsen viloverstige de administrativebyrder. Endelig bemærkesdet, at ordningen efter op-lysning fra Skatteministerieter udarbejdet efter drøftelsermed branchen. TER ser po-sitivt på inddragelse af er-hvervslivet i udformningenaf lovgivningen, da det kanvære med til at mindske deadministrative byrder og bi-drage til en lettere overhol-delse af reguleringen.KPMGKPMG finder, at forslagetom en objektiv regel vedrø-rende måling med tilbagevir-kende kraft er ikke hensigts-mæssig, idet den i de tilfælde,hvor virksomhederne ikketidligere har opnået nogengodtgørelse, dvs. 0 kr. i godt-gørelse, kan fortolkes sådan,at så er virksomhederne ikkeberettiget til nogen regule-ring. KPMG forstår hensigtenmed forslaget sådan, at detskal sikres, at der er et reeltbehov for regulering, samt atvirksomhederne ikke opnårmere i godtgørelse, end deville være berettiget til, så-fremt der fra starten var in-stalleret de nødvendige måle-re. Dette hensyn burde ogsåkunne nås ved at sætte græn-sen for regulering op fra10.000 kr. til f.eks. 25.000 kr.
Skatteministeriet henviser tilbilag 1 i lovforslaget, hvori deter anført, at den foreslåede ob-jektive bestemmelse ikke æn-drer ved, at virksomheder, derhar fået for lidt i afgiftsgodt-gørelse, har mulighed for atblive omfattet af bestemmel-sen. Dette omfatter også envirksomhed, som slet ikke harmodtaget nogen godtgørelse.
Det er Skatteministeriets op-fattelse, at en forhøjelse afgrænsen for regulering til fx25.000 kr. kan ramme mindrevirksomheder uforholdsmæs-sigt hårdt.
Den nugældende bestemmelseSide 12
Anmoder om, at det i for-bindelse med lovforslagetovervejes at medtage en ju-stering af bestemmelsen igasafgiftslovens § 10, stk. 8.Problemstillingen fremgåraf den situation, hvor envirksomhed fremstiller var-me i to kedler i en kedelcen-tral på basis af henholdsvisafgiftspligtig naturgas ogafgiftsfritaget brændsel iform af fedt. Varme fra ked-lerne anvendes i en produk-tionsproces i virksomhedenog som fjernvarmeleveran-cer. Overskudsvarme fraproduktionen leveres ogsåsom fjernvarme. Virksom-heden kan på grundlag afden nuværende måleropsæt-ning ikke dokumentere denfaktiske andel af varmefor-syningen til fjernvarmevær-ket, der er produceret pågrundlag af afgiftsfritagetfedt. KPMG mener, at ga-safgiftslovens § 10, stk.8, efter sit formål omfatterdenne type situationer, menforeslår – for at undgårusikkerhed om fortolkning –nogle tilpasninger af be-stemmelsen.Landbrug & FødevarerLandbrug & Fødevarer støt-ter forslaget om lempelsevedrørende komfortkøling,men finder, at reglen om, atkøling i et rum anses somkomfortkøling, hvis kølin-gen sker både af hensyn tilansatte og kunder og af hen-syn til proces, bør ændres,således at der er tale omproceskøling i sådanne til-fælde.
i gasafgiftsloven § 10, stk. 8,er en undtagelse, som givermulighed for regulering af af-giftsgodtgørelse i den situati-on, hvor en virksomhed ikkehar foretaget energimålinger,hvorved den har betalt entenfor meget (kvadratmeterafgift)eller for lidt i afgift i forholdtil en målerbaseret afgiftsop-gørelse. For en sådan virk-somhed kan det tillades, at denanvender relevante målte datafor en periode på mindst 12måneder på afgiftsperioder optil 3 år før den afgiftsperiode,hvori der først foretages må-ling. Det er bl.a. en betingelse,at virksomhedens produktions-og afgiftsmæssige forhold eruændrede. Dermed er der fore-taget et afbalanceret hensyntil, at der kan være situationer,hvor det vil være rimeligt, atefterfølgende energimålingerkan finde anvendelse ved af-giftsgodtgørelse for fortiden.Der ses ikke at være grundlagfor at ændre rækkevidden afden omhandlede undtagelse igasafgiftsloven § 10, stk. 8,som foreslået ændret med for-slagets § 2, nr. 3.I fx supermarkeder, hvor kø-lingen af rum sker både afhensyn til ansatte og kunder,er der tale om komfortkøling.Det er en af de grundlæggendeforudsætninger i afgiften, ogdet er ikke hensigten med for-slaget, at der skal ændres pådet. Formålet med forslaget eralene at lempe afgiften for an-læg, der udelukkende produce-rer komfortkøling i sommer-månederne.
Landbrug & Fødevarer kanstøtte indførelsen af en ob-
Skatteministeriet henviser tilbilag 1 i lovforslaget, hvor derSide 13
jektiv regel, men finder be-hov for en uddybning af,hvordan betingelsen om, atden godtgørelsesberettigedeafgift skal udgøre mindst 75pct., skal forstås.Hvis forslaget medfører enmarkant forringelse af mu-lighederne for godtgørelseaf afgift, finder Landbrug &Fødevarer forslaget uheldigog unødvendig.
er foretaget to regneeksemplerpå, hvordan afgiftsopgørelsenskal finde sted.
Formålet med forslaget er atindføre en objektiv bestem-melse for godtgørelse af afgift.Forslaget vil indebære en be-grænsning i at anvende be-stemmelsen, men kun i de til-fælde, hvor der er en forholds-vis stor forskel mellem det af-giftsbeløb, som virksomhedenfaktisk har fået godtgjort, ogdet beregnede afgiftsbeløb, derbaserer sig på virksomhedensmålinger i en 12 måneders pe-riode.
Landbrug & Fødevarer for-står det således, at den nyebestemmelse i lovforslagets§ 5 vedrører både virksom-heder, der leverer varme tilet kollektivt net (fjernvar-me), og virksomheder, derforbruger al den producere-de varme internt. Landbrug& Fødevarer ønsker at fåbekræftet, at denne tolkninger korrekt.
Landbrug & Fødevarer erpositive overfor ændringen ibrændstofforbrugsafgiften,men finder ikke at ændrin-gen i sig selv er nok. Deropfordres til en provenuneu-tral omlægning af bilafgif-terne.Naturgas FynNaturgas Fyn er positivoverfor forslaget om, at na-tur- og biogasdrevne bilerherefter ikke længere skalbetale grøn ejerafgift, der erfire gange så høj som for
Forslagets § 5 indebærer enfortsættelse af en gældendelempelse i afgiften på el efterCO2-afgiftsloven, når der ertale om el anvendt direkte tilvarme til tunge processer ivirksomheden. Som noget nytpræciseres det, at visse betin-gelser skal være opfyldt. Detvil blive tydeliggjort i forsla-get, at det ikke vil være en be-tingelse, at virksomheden skallevere varme til et kollektivtnet (fjernvarme).
Forslaget om fastsættelse af denatur- og biogasdrevne bilersbrændstofforbrug tager højdefor, at der ved forbrænding afnatur- og biogas udledes min-dre CO2givet energiindholdetend ved forbrænding af f.eks.Side 14
benzin og dieselbiler.Det forekommer uforståe-ligt, at biler, der anvendernaturgas og biogas somdrivmiddel, skal pålæggesafgifter, der for så vidt angårregistreringsafgiften er høje-re end for tilsvarende bilerpå benzin og diesel, og ogsåfor den grønne ejerafgift erhøjere end for benzinbiler.
diesel eller benzin. Dette føl-ger af, at omregningen sker di-rekte fra den natur- og biogas-drevne bils CO2udledning ogikke fra dens energieffektivi-tet.
Naturgas Fyn opfordrer der-for til at det overvejes at gåvidere end angivet i lovfors-laget f.eks. ved at nedsætteregistrerings- og grøn eje-rafgift for gasbiler svaredetil den lavere CO2-udledning for brændslet (istørrelsesorden 30 pct. ift.benzin).SRF Skattefaglig ForeningÆldre SagenSRF Skattefaglig Foreninghar ingen bemærkninger.Ældre Sagen har ingen be-mærkninger.
Henset til indpasning af biogasi godstransporten, har Folke-tinget som en del af opfølg-ningen på Energiaftale 2012fra marts 2012 vedtaget at givetilskud til biogas til transport.Tilskuddet kan dog først gen-nemføres, når der forliggergodkendelse efter EU´s stats-støtteregler.
Side 15