Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
L 34 Bilag 1
Offentligt
1165571_0001.png
1165571_0002.png
1165571_0003.png
1165571_0004.png
1165571_0005.png
1165571_0006.png
1165571_0007.png
1165571_0008.png
1165571_0009.png
1165571_0010.png
1165571_0011.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri27. september 2012
Høringsnotat vedr.Forslag til Lov om ændring af lov om landbrugsejendomme og jordfordelingsloven (Nedlæg-gelse af jordbrugskommissionerne og oprettelse af nye jordfordelingskommissioner m.v.).
Forslag til Lov om ændring af lov om landbrugsejendomme og jordfordelingsloven (Nedlæg-gelse af jordbrugskommissionerne og oprettelse af nye jordfordelingskommissioner m.v.) harværet i offentlig høring fra den 13. juli til den 24. august 2012. (Høringsfristen blev efterføl-gende forlænget for enkelte høringsparter til den 5. september 2012.)
1. BaggrundLovforslaget er en udmøntning af 5 pct. besparelsen i statsadministrationen. Med lovforslaget fore-slås det at nedlægge jordbrugskommissionerne og overføre administrationen af landbrugsloven tilNaturErhvervstyrelsen.Som en konsekvens af nedlæggelsen af jordbrugskommissionerne ændres sammensætningen afjordfordelingskommissionerne, da jordbrugskommissionerne hidtil har været en del af jordforde-lingskommissionerne.LandbrugslovenSom følge af den gennemførte liberalisering af landbrugsloven har det i forbindelse med handlings-planen om en ”Effektiv administration i staten” været relevant at foretage en revurdering af, om denorganisatoriske ramme for opgavevaretagelsen fortsat er den mest hensigtsmæssige i forhold til eneffektiv administration af loven.Konklusionen er, at der ved en forenkling og samling af landbrugslovens administration i NaturEr-hvervstyrelsen vil kunne realiseres en besparelse, uden at det vil få negative konsekvenser for kvali-teten af opgavevaretagelsen.Det foreslås derfor, at jordbrugskommissionerne nedlægges, og at landbrugslovens regler fremoverskal administreres af NaturErhvervstyrelsen.Som en konsekvens af, at landbrugsloven fremover foreslås administreret af NaturErhvervstyrelsenhjemtager Fødevareministeriet opgaven i relation til jordbrugsanalyserne. Statsforvaltningen Nord-jylland varetager p.t. denne opgave.Derudover indeholder forslaget en række forslag til mindre ændringer. Der er dels tale om ændrin-ger, som alene vil gøre reglerne lettere at administrere, og dels ændringer, hvor den hidtidige admi-nistration har vist, at der er behov for at ændre loven. De foreslåede ændringer ændrer ikke ved lo-vens hovedsigte.Jordfordelingsloven
Som konsekvens af nedlægningen af jordbrugskommissionerne er det nødvendigt at ændre jordfor-delingsloven, da det fremgår af jordfordelingsloven, at den samlede jordbrugskommission har sædei jordfordelingskommissionen suppleret med en dommer og et vurderingskyndigt medlem.Det foreslås derfor at ændre sammensætningen af jordfordelingskommissionerne, således at der op-rettes to jordfordelingskommissioner, én vest for Lillebælt og én øst for Lillebælt. Det foreslås, athver jordfordelingskommission består af en formand, to viceformænd og ni øvrige medlemmer.Til afsigelse af hver jordfordelingskendelse sammensættes jordfordelingskommissionen af forman-den eller en viceformand, et vurderingskyndigt medlem, et jordbrugskyndigt medlem og et medlemudpeget af Kommunernes Landsforening. Formanden beslutter, om vedkommende selv eller en afviceformændene skal bestride formandshvervet i den konkrete sag. Det er formanden eller vicefor-manden, der udpeger de tre øvrige medlemmer.Lovforslaget har været i høring hos følgende organisationer:Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Natur-fredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Botanisk Forening, Dansk Ejendoms-mæglerforening, Dansk Energi Brancheforening, Dansk Gartneri, Danske Handel og Service, DanskJuletræsdyrkerforening, Dansk Landbrugs Realkreditfond, Dansk Landbrugsrådgivning, DanskLand- og Strandjagtforening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, DanskPlanteskoleejerforening, Danske Godser og Herregårde, Danske Maskinstationer og entreprenører,Danske Regioner, Danske Svineproducenter, Dansk Skovforening, Dansk Vand- og Spildevands-forening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, De Danske Skovdyr-kerforeninger, Det Biovidenskabelige fakultet, Det Danske Fjerkræråd, DLR Kredit, Domstolssty-relsen, Dyrenes Beskyttelse, Hedeselskabet, Det Økologiske Råd, Fagligt Fælles Forbund, Fersk-vandsfiskeriforeningen for Danmark, Finansrådet, Foreningen af Biodynamisk Jordbrug, Forenin-gen af Vandværker i Danmark, Frie Bønder - Levende Land, Friluftsrådet, Fugleværnsfonden, He-deDanmark, Jordbrugsakademikernes Forbund, Kommunernes Landsforening (KL), KøbenhavnsEnergi, Kødbranchens Fællesråd, LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fæl-lesråd, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,Landsorganisationen i Danmark, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Mejeriforeningen, Natur& Samfund, Naturrådet, Nordea Kredit, Nykredit, Orbicon, Parcelhusejernes Landsforening, Poli-timesterforeningen, Praktiserende Landinspektørforening, Realkredit Danmark, Realkreditrådet,Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Småøer, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejds-giverforeninger, Småskovsforeningen Danmark, Verdensnaturfonden, Videncentret for Landbrug,Økologisk Landsforening, Aage V. Jensen Naturfond og samtlige jordbrugskommissioner.Følgende har afgivet høringssvar:Advokatrådet, 3F, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Gartneri, Datatilsynet, Den DanskeLandinspektørforening, Friluftsrådet, Jordbrugsakademikerne (JA), Kommunernes Landsforening,Landbrug & Fødevarer, Realkreditforeningen, Jordbrugskommissionen for Region Midtjylland Øst,Jordbrugskommissionen for Region Nordjylland, Jordbrugskommissionen for Region Sjælland,Jordbrugskommissionerne for Region Syddanmark, Statsforvaltningerne, Aalborg Universitet, ad-vokat Ole Laursen og Christian Jensen (medlem af Jordbrugskommissionen for Region Syddan-mark Øst).Advokatrådet, 3F, Realkreditforeningen, Jordbrugskommissionen for Region Sjælland og AalborgUniversitet har anført, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget.I det følgende angives et resumé af de indkomne høringssvar. Fødevareministeriets bemærkningertil høringssvarene er angivet i kursiv.
2
2. Bemærkninger til de indkomne høringssvarGennemgangen af de indkomne høringssvar er opdelt i 5 grupper:-----Nedlæggelse af jordbrugskommissionerne/administrationen af landbrugslovenJordbrugsanalyserneDe konkrete ændringer af landbrugslovenÆndring af jordfordelingsloven (nye jordfordelingskommissioner)Økonomi
2.1 Bemærkninger vedrørende nedlæggelse af jordbrugskommissionerne/administration aflandbrugslovenDanmarks Naturfredningsforening har noteret sig, at forslaget om nedlæggelse af jordbrugskom-missionen har baggrund i et ønske om at kunne effektivisere administrationen af landbrugsloven.Foreningen forventer i den forbindelse, at der fremover vil ske en mere rationel, effektiv og ikkemindst ensartet sagsbehandling for hele landet. Herudover har foreningen ingen bemærkninger tilde øvrige ændringer i lovforslaget.Dansk Gartneri (DG) giver udtryk for tilfredshed med den nuværende administration af landbrugs-loven ved de regionale jordbrugskommissioner. DG er især tilfreds med deltagelsen af særligt ud-pegede gartnerisagkyndige i forbindelse med jordbrugskommissionernes behandling af gartnerisa-ger. DG finder det derfor uheldigt, at jordbrugskommissionerne foreslås nedlagt. De besparelser,der forventes opnået herved, står efter DG's vurdering ikke mål med det tab af kvalitet i opgaveva-retagelsen, som må forventes med en fremtidig centraladministration. DG anbefaler, at den nuvæ-rende administration af landbrugsloven opretholdes.Imødekommes ikke, jf. de generelle bemærkninger til lovforslaget.DG tilslutter sig de øvrige ændringsforslag.Den Danske Landinspektørforening finder, at forslaget om en mere effektiv administration af land-brugsloven ligger i logisk forlængelse af lovens liberalisering i 2010. Foreningen har ikke kommen-tarer i øvrigt til den foreslåede reorganisation af jordbrugs- og jordfordelingskommissionerne.Friluftsrådet støtter som udgangspunkt forslaget om nedlæggelse af jordbrugskommissionerne ogplacering af administrationen i NaturErhvervstyrelsen. Friluftsrådet finder det dog vigtigt, at Natu-rErhvervstyrelsen fortsat varetager nærhedsprincippet, således at der tages hensyn til lokale forholdgennem kontakt til relevante myndigheder, foreninger og organisationer.Jordbrugsakademikerne (JA) finder, at det vil kunne medføre negative konsekvenser for kvalitetenaf opgavevaretagelsen, hvis administrationen af landbrugsloven fremover skal varetages centralt afNaturErhvervstyrelsen. JA ønsker mere indsigt i de fordele og ulemper, der ligger til grund for for-slaget om centraliseringen. JA ser en betydelig fare for, at fagligheden, som hidtil har kendetegnetarbejdet i jordbrugskommissionerne, vil blive erstattet af en mere administrativ tilgang og dermedføre til beslutninger, som ikke har samme niveau af jordbrugsfaglig ekspertise. JA foreslår derfor, atder i den fremtidige administration tages højde for en lokal jordbrugsfaglighed, der kan kompenserefor de tab, centraliseringen kan medføre.Imødekommes ikke, jf. de generelle bemærkninger til lovforslaget.Jordbrugskommissionen for Region Nordjylland finder, at en centralisering af administrationen iKøbenhavn vil få store konsekvenser for forvaltningen af landbrugsloven. Det manglende lokalekendskab til særlige forhold i regionen vil få stor betydning ved skønsmæssige afgørelser, da lokal-kendskabet netop er styrken ved den nuværende struktur. Dette har bl.a. betydning ved fastsættelseaf arealer og priser i sager om fortrinsstilling, ved kontrol af bopælspligt og ved vurdering af byg-3
ninger. En flytning af opgaverne til København vil desuden få særdeles negative konsekvenser foropgavevaretagelsen, da det vil betyde tab af viden fra de nuværende sekretariatsmedarbejdere. En-delig er der ikke noget der tyder på, at en centralisering af opgaven vil betyde hurtigere eller bedresagsbehandling.Imødekommes ikke, jf. de generelle bemærkninger til lovforslaget. Det bemærkes endvidere, at denuværende sekretariatsmedarbejdere vil få tilbud om at flytte med opgaverne.Jordbrugskommissionen finder endvidere, at hvis der fortsat ønskes en centralisering af landbrugs-opgaverne, kunne det naturligt ske i Statsforvaltningen Nordjylland.Jordbrugskommissionerne for Region Syddanmark finder, at der ved administrationen af landbrugs-loven er behov for lokalkendskab, f.eks. ved prisfastsættelse og fradragsarealer.Imødekommes ikke, jf. de generelle bemærkninger til lovforslaget.Kommunernes Landsforening mener, at administrationen af landbrugsloven bør ligge hos kommu-nerne, da kommunerne har de oplysninger, der skal bruges til administrationen. Det vil være en for-del, at administrationen af landbrugsloven ligger samme sted som administrationen af planloven.Imødekommes ikke, da der vil være for få sager i den enkelte kommune.Landbrug & Fødevarer (LF) bemærker generelt, at der i visse situationer kan være behov for lokal-kendskab, f.eks. i de tilfælde hvor parterne i en sag om fortrinsstilling til suppleringsjord ikke kanblive enige om prisen på jorden, og hvor prisfastsættelsen hidtil har været overladt til jordbrugs-kommissionerne. Det er LF’s opfattelse, at den begrænsede økonomiske besparelse på ca. 6 mio. kr.årligt ikke opvejes af det tab af lokalkendskab, som nedlæggelse af jordbrugskommissionerne vilmedføre. Det bør derfor sikres, at NaturErhvervstyrelsen i fornødent omfang får mulighed for atinddrage personer med lokalkendskab/og eller landbrugsfaglig indsigt i sagsbehandlingen. Yderli-gere finder LF, at placeringen af administrationen i NaturErhvervstyrelsen vil flytte arbejdspladserfra de trængte lokalområder, hvilket går direkte imod udviklingen af landdistrikterne og målsætnin-gen om at opretholde lokale jobs.Imødekommes ikke, jf. de generelle bemærkninger til lovforslaget.Statsforvaltningerne anfører, at der ved en nedlæggelse af jordbrugskommissionerne intet er til hin-der for, at behandlingen af sager efter landbrugsloven fortsat kan placeres i én statsforvaltning,f.eks. Statsforvaltningen Nordjylland.Imødekommes ikke, da det ikke er hensigtsmæssigt at placere administrationen i en organisation,der – bortset fra administrationen af landbrugsloven – ellers ikke har noget med den arealrelatere-de lovgivning at gøre.Christian Jensen (medlem af Jordbrugskommissionen for Region Syddanmark Øst) finder det yderstbetænkeligt at overføre administrationen fra jordbrugskommissionerne til NaturErhvervstyrelsen,bl.a. fordi nærhedsprincippet fjernes, arbejdspladser forsvinder og ikke mindst en stor ekspertise in-den for området forsvinder. Han finder, at nedlæggelsen af jordbrugskommissionerne er grundlovs-stridig og ikke i tråd med det regeringen melder ud om styrkelse af demokratiet og om udflytning afinstitutioner til provinsen.Imødekommes ikke, jf. de generelle bemærkninger til lovforslaget. Det bemærkes endvidere, at denuværende sekretariatsmedarbejdere vil få tilbud om at flytte med opgaverne.2.2 Bemærkninger vedrørende jordbrugsanalyserne mv.
4
Kommunernes Landsforening (KL) finder, at der med lovforslaget lægges op til, at kommunerneskal yde en større indsats end hidtil, og afventer, at NaturErhvervstyrelsen tager initiativ til en nær-mere drøftelse af, hvordan de fremtidige jordbrugsanalyser tilvejebringes. Samtidig anfører KL, atder også skal ses på de økonomiske konsekvenser for kommunerne (DUT).Fødevareministeriet skal fremover varetage de opgaver, som hidtil har været varetaget af Statsfor-valtningen for Region Nordjylland (for hele landet). Det er hensigten, at der skal nedsættes en ar-bejdsgruppe, der skal se på, hvordan jordbrugsanalyserne bliver brugt i kommunerne, og hvad derreelt er brug for i den forbindelse mv. Der er således ingen ændring i forhold til kommunernes rol-le. Dette er præciseret i lovens bemærkninger.Jordbrugskommissionerne for Region Syddanmark peger på, at det ikke er tydeligt, om det er Natu-rErhvervstyrelsen eller kommunerne der fremover skal udarbejde jordbrugsanalysen.Fødevareministeriet skal fremover varetage de opgaver, som hidtil har været varetaget af Statsfor-valtningen for Region Nordjylland (for hele landet). Det er hensigten, at der skal nedsættes en ar-bejdsgruppe, der skal se på, hvordan jordbrugsanalyserne bliver brugt i kommunerne, og hvad derreelt er brug for i den forbindelse mv. Der er således ingen ændring i forhold til kommunernes rol-le. Dette er præciseret i lovens bemærkninger.Landbrug & Fødevarer (LF) har med tilfredshed noteret, at kommunalbestyrelserne fremover skaludarbejde jordbrugsanalyserne i samarbejde med Fødevareministeriet, og at analyserne fortsat skalsikre, at de jordbrugsmæssige interesser indgår i de regionale udviklingsplaner, kommuneplaner oglokalplaner. LF bemærker, at det hidtidige arbejde i Statsforvaltningen Nordjylland har været be-grænset dels af en endnu ikke tilstrækkelig udvikling af analysernes brugbarhed i forhold til regio-nernes og kommunernes planlægningsarbejde dels af, at statsforvaltningen kun har arbejdet med of-fentligt statistisk materiale. Statsforvaltningen har ifølge LF kun i begrænset omfang kunnet indgå idialog og samarbejde med kommunerne og landbrugserhvervet. Det anses for en styrke, at Fødeva-reministeriet - som er ressortministerium for landbruget - fremover er direkte part i arbejdet medjordbrugsanalyserne. Det er væsentligt, at Fødevareministeriet fortsætter den tekniske udvikling afjordbrugsanalyserne i samarbejde med kommunerne og landbrugserhvervet. Det hidtidige arbejdehar ifølge LF vist, at kommunerne er usikre på landbrugsplanlægningen, der er langt fra en jord-brugsanalyse til landbrugsplanlægningen i kommuneplanlægningen. Lovforslaget mangler angivel-se af, hvordan arbejdet tænkes videreført, ligesom der ikke ses at være afsat ressourcer hertil.Fødevareministeriet skal fremover varetage de opgaver, som hidtil har været varetaget af Statsfor-valtningen for Region Nordjylland (for hele landet). Det er hensigten, at der skal nedsættes en ar-bejdsgruppe, der skal se på, hvordan jordbrugsanalyserne bliver brugt i kommunerne, og hvad derreelt er brug for i den forbindelse mv. Der er således ingen ændring i forhold til kommunernes rol-le. Dette er præciseret i lovens bemærkninger.LF udtrykker bekymring for arbejdet med at gennemgå kommune- og lokalplaner, som fremoverudelukkende skal foregå i Fødevareministeriet (NaturErhvervstyrelsen). Der efterlyses klarere an-visninger på, hvordan NaturErhvervstyrelsen vil varetage planlægningsopgaven i fremtiden.Det vurderes, at der ikke længere er behov for så indgående behandling af kommuneplansforslag,dvs. at der skal være en mere overordnet tilgang til planlægningen. Der er ikke taget endelig stil-ling til, hvordan dette skal foregå.Statsforvaltningerne finder, at lovforslaget lægger op til at kommunerne får flere opgaver i relationtil udarbejdelsen af jordbrugsanalyserne.Fødevareministeriet skal fremover varetage de opgaver, som hidtil har været varetaget af Statsfor-valtningen for Region Nordjylland (for hele landet). Det er hensigten, at der skal nedsættes en ar-bejdsgruppe, der skal se på, hvordan jordbrugsanalyserne bliver brugt i kommunerne, og hvad der5
reelt er brug for i den forbindelse mv. Der er således ingen ændring i forhold til kommunernes rol-le. Dette er præciseret i lovens bemærkninger.Statsforvaltningerne påpeger endvidere, at de har et tæt samarbejde med mange interessenter i for-bindelse med udarbejdelsen af jordbrugsbrugsanalyserne, og at analyserne omfatter data fra mangeregistrer. Statsforvaltningen Nordjylland udarbejder således kort, validerer data, står for opsætningog vedligeholdelse af en internetportal, som kan ses på www.jordbrugsanalyser.dk .Det er korrekt, at der er et tæt samarbejde mellem de forskellige interessenter i forbindelse med ud-arbejdelsen af jordbrugsanalyserne, herunder NaturErhvervstyrelsen, som har det overordnede an-svar for regelsættet og udvikling af it-systemet. De fleste af de registre, som anvendes til at udar-bejde analyserne, drives og opdateres af Fødevareministeriet. Statsforvaltningen i Nordjylland hargjort et godt stykke arbejde med at udvikle og drive jordbrugsanalyserne. Det anses dog ikke forhensigtsmæssigt at placere opgaven hos en statsforvaltning, når jordbrugskommissionerne nedlæg-ges. Samtidig er der ikke længere tilknyttet udviklingsopgaver som tidligere, idet it-systemet påmange punkter er færdigudviklet, og en videre forbedring vil kræve et detaljeret kendskab til Føde-vareministeriets it-systemer.Statsforvaltningen påpeger desuden, at det kan blive dyrt at flytte jordbrugsportalen og at en betyde-lig viden om og erfaring med drift og opdatering af portalen kan gå tabt. En fysisk flytning af dennuværende portal til NaturErhvervstyrelsen må forventes at ville medføre store omkostninger, etlængerevarende driftsstop og en vigtig historik kan gå tabt.Statsforvaltningerne har gode kompetencer til at drive jordbrugsportalen, men lignende professio-nelle kompetencer findes ligeledes i NaturErhvervstyrelsen, eller hos andre af Fødevareministerietssamarbejdspartnere. Der er ikke truffet en beslutning om den endelige tekniske løsning, men Føde-vareministeriet er bekendt med de nævnte problemstillinger og ser det som vigtigt, at omkostnin-gerne og eventuelle driftsstop ved en flytning minimeres, samtidig med at historikken bibeholdes.2.3 Bemærkninger vedrørende de konkrete ændringsforslag til landbrugslovenDen danske Landinspektørforening (DDL)DDL er enig i forslaget om at ophæve den gældende bestemmelse i § 6, stk. 3, om en restparcel påmindst 1,5 ha.DDL er enig i forslaget om at ophæve den gældende bestemmelse i § 10, om at der skal opretholdesen beboelsesbygning for hver 200 ha, der ejes sammen.DDL er enig i forslaget om at ophæve arealgrænsen på 200 ha ved supplering af landbrugsejen-domme efter reglerne i lovens § 29.Endelig foreslår DDL en yderligere ændring af lovens § 6, stk. 1, nr. 4, således at det bliver muligtat give dispensation til ophævelse af landbrugspligten på arealer, der agtes anvendt til supplering afejendomme beliggende i byzone. Byzoneejendomme, typisk randbebyggelser mod landzone, vil ef-ter foreningens mening ikke være væsentlig forskellige fra tilsvarende randbebyggelser i landzone.Imødekommes ikke, da reglerne skal sikre mod uhensigtsmæssige suppleringer i grænsen mellem byog land. Hvis forholdene taler for det, vil der kunne meddeles dispensation til en sådan supplering.Landbrug & Fødevarer (LF)LF finder, at ophævelse af forbuddet i § 6, stk. 3, mod at nedbringe en landbrugsparcel til under 1, 5ha vil betyde, at der bliver færre mindre ejendomme, som er meget efterspurgte. Konsekvensen er,at der vil være flere tomme huse i landdistrikterne og generelt mindre attraktive omgivelser til skadefor udviklingen i disse områder. Bestemmelsen har derfor fortsat betydning, selvom der er mulighedfor en efterfølgende udstykning.6
Imødekommes ikke, da det ikke er relevant at opretholde en regel, som i vid udstrækning kan ”om-gås” via to handler, hvilket ofte sker i praksis.LF bemærker vedrørende reglerne om personers erhvervelse af arealer til naturformål, at det er vig-tigt at sikre, at de samme restriktive betingelser (anvendelse til naturformål), som fremgår af dengældende landbrugslovgivning, også finder anvendelse, når en fysisk person erhverver landbrugs-arealer til naturformål.Dette vil blive sikret. Der vil gælde de samme betingelser for en fysisk person som for fonde, sel-skaber og foreninger.LF er enig i forslaget om at ophæve overgangsbestemmelsen i § 8, stk. 5.LF er enig i forslaget om at ophæve den gældende bestemmelse i § 10 om, at der skal opretholdesen beboelsesbygning for hver 200 ha, der ejes sammen.LF finder det unødvendigt at ændre bestemmelserne i §§ 14 og 16 om deling af fællesbo. Med denuværende lempelige erhvervelsesbetingelser vil et skifte mellem ægtefæller næppe blive benyttetalene med det formål at forhindre en anmodning om fortrinsstilling til suppleringsjord.Imødekommes ikke, da der i praksis har været flere tilfælde, hvor reglerne har været brugt til atundgå reglerne om fortrinsstilling.LF er enig i forslaget om at ophæve § 20, stk. 3, således at der ikke stilles særlige krav til landman-dens ejerskab til aktier i selskabetLF er enig i forslaget om at ophæve arealgrænsen på 200 ha ved supplering af landbrugsejendommeefter reglerne i lovens § 29.LF er enig i forslaget om ophævelse af uddannelseskravet i § 32 ved fortrinsstilling.LF er enig i forslaget til ændring af § 37 om, at der ikke skal være krav om landinspektørerklæring,når de matrikulære forandringer sker som følge af ekspropriation eller jordfordelingskendelse i denævnte situationer.LF foreslår, at grænsen for at kunne gøre fortrinsstilling gældende nedsættes fra 30 ha til 20 ha, så-ledes at flere kan få glæde af muligheden, og dermed medvirke til at bevare og udvikle de mindrebedrifter til gavn for landdistrikterne.Afgørelse af, om reglerne om fortrinsstilling skal ændres yderligere, afventer arbejdet i Natur- ogLandbrugskommissionen.Advokat Ole Laursen (OL)OL finder, at den foreslåede præcisering af, at reglerne i § 14 og 16 om overtagelse af ejendommeved deling af fællesbo alene gælder ved separation og skilsmisse, er unødvendig.Imødekommes ikke, da der i praksis har været flere tilfælde, hvor reglerne har været brugt til atundgå reglerne om fortrinsstilling.OL anfører, at såfremt uddannelseskravet ophæves, kan en erhverver, der netop har erhvervet enejendom på mere end 30 ha straks søge fortrinsstilling, hvilket vil udvide kredsen af fortrinsberetti-gede betragteligt. OL foreslår, at uddannelseskravet ophæves, men erstattes af et krav om, at ansø-gere til fortrinsstilling har drevet en bedrift på mere end 30 ha i en periode på f.eks. 5 år.Imødekommes ikke, da det er vurderingen, at en nabo, der ønsker fortrinsstilling, normalt vil havedrevet sin bedrift i en vis periode.OL foreslår yderligere forenkling af administrationen af landbrugsloven. For det første bør et skødekunne lyses anmærkningsfrit, inden erhvervstilladelsen fra NaturErhvervstyrelsen foreligger, og for7
det andet bør landbrugslovens § 41 ændres således, at der alene kan søges om fortrinsstilling til 40% af de erhvervede arealer.Imødekommes ikke, da det administrativt vil være uheldigt, at en erhverver får tinglyst sit skøde en-deligt, inden det er afgjort, om vedkommende kan få lov til at erhverve ejendommen.Afgørelse af, om reglerne om fortrinsstilling skal ændres yderligere, afventer arbejdet i Natur- ogLandbrugskommissionen.Jordbrugskommissionen for Region Midtjylland ØstJordbrugskommissionen finder, at der fortsat er behov for en overgangsbestemmelse i lovens § 8,stk. 5, for så vidt angår opfyldelse af bopælspligten.ImødekommesJordbrugskommissionen spørger, om det er tilsigtet med den foreslåede ændring af § 10, at areal-grænsen på 2 ha er inklusive fradragsarealer.Dette har ikke været meningen, og der er indføjet en bestemmelse om, at der ved opgørelse af area-let ikke skal medregnes fradragsarealer.Jordbrugskommissionen anbefaler, at der i §§ 14 og 16 ligeledes medtages en bestemmelse om de-ling ved bosondring.Imødekommes ikke, da de foreslåede ændringer alene tager sigte på at forhindre omgåelse af reg-lerne om fortrinsstilling. Hvis der er behov for det, kan der meddeles dispensation fra lovens regler.Jordbrugskommissionen anfører, at der kan opstå ejendomme med en uhensigtsmæssig udstræk-ning, når der er tale om supplering af bygningsløse landbrugsejendomme efter § 29, idet afstands-grænsen ved bygningsløse landbrugsejendomme regnes fra ejendommens hovedlod.Imødekommes ikke, da det er en situation, som normalt ikke vil indtræde.Jordbrugskommissionen finder, at det i adskillige tilfælde vil kunne blive vanskeligt uden besigti-gelse at fastslå, hvorvidt en adskillelse som nævnt i cirkulærets § 7, stk. 2, jf. landbrugslovens § 7,stk. 2, er "mindre" eller ej, og det anbefales at overveje for eksempel indførelse af en regel, der ikkeer baseret på skønsudøvelse.Imødekommes ikke, da det i disse situationer er hensigtsmæssigt at kunne træffe en afgørelse ud frade lokale forhold.Jordbrugskommissionen anbefaler endvidere, at det bør overvejes, om der er behov for overgangs-bestemmelser for de foreslåede ændringer i landbrugsloven.Imødekommes.Endelig anbefaler jordbrugskommissionen, at alene de organisatoriske ændringer (nedlæggelse afjordbrugskommissionerne) træder i kraft den 1. juli 2013 mens de øvrige, tekniske ændringer børtræde i kraft allerede 1. januar 2013, således at jordbrugskommissionerne hurtigst muligt kan admi-nistrere efter de ændrede regler.ImødekommesJordbrugskommissionen for Region NordjyllandJordbrugskommissionen finder, at det kan være problematisk at ændre § 6, stk. 1, nr. 2, således atlandbrugspligten kan ophæves ved arealoverførsel, når blot der er meddelt tilladelse efter planloven
8
til anvendelsen, da landbrugspligten i visse situationer vil kunne blive ophævet på meget store area-ler, f.eks. til golfbaner mv.Imødekommes ikke, da det, der er tilladt efter planloven, umiddelbart også er tilladt efter land-brugsloven, og da arealoverførsel ikke kræver tilladelse efter planloven.Kommissionen finder det betænkeligt at ophæve forbuddet i § 6, stk. 3, mod at nedbringe en land-brugsparcel til under 1, 5 ha, da det kan betyde, at der bliver udstykket mange små beboelsesejen-domme med minimal jord omkring.Imødekommes ikke, da det ikke er relevant at opretholde en regel, som i vid udstrækning kan ”om-gås” via to handler, hvilket ofte sker i praksis.Kommissionen finder, at det er i strid med ønsket om at tilgodese bosætningen og udviklingen ilanddistrikterne at ophæve den gældende bestemmelse i § 10 om, at der skal opretholdes en beboel-sesbygning for hver 200 ha, der ejes sammen.Imødekommes ikke, da den gennemførte liberalisering af lovens regler i realiteten har fjernet be-grundelsen for reglen.Kommissionen er enig i at fjerne uddannelseskravet til fortrinsansøgere.Jordbrugskommissionerne for Region SyddanmarkJordbrugskommissionen er enig i forslaget om at ophæve den gældende bestemmelse i § 6, stk. 3,om en restparcel på mindst 1,5 ha.Jordbrugskommissionen er enig i forslaget om at præcisere bestemmelserne i §§ 14 og 16 om delingaf fællesbo.Kommissionen er enig i forslaget om at ophæve den gældende bestemmelse i § 10 om, at der skalopretholdes en beboelsesbygning for hver 200 ha, der ejes sammen.Kommissionen er skeptisk overfor forslaget om at ophæve arealgrænsen på 200 ha ved suppleringaf landbrugsejendomme efter reglerne i lovens § 29, da det vil kunne resultere i meget store ejen-domme, der kun vanskeligt vil kunne afhændes igen.Imødekommes ikke, da der ikke er nogen øvre grænse for, hvor store arealer den enkelte må eje.Kommissionen er enig i at fjerne uddannelseskravet til fortrinsansøgere.2.4 Ændring af jordfordelingsloven (nye jordfordelingskommissioner)Friluftsrådet har anført, at natur- og friluftsinteresser fortsat skal anerkendes på landbrugsjord i for-bindelse med sagsbehandlingen i de nye jordfordelingskommissioner.Natur- og friluftsinteresser vil blive anerkendt på landbrugsjord i forbindelse med sagsbehandlin-gen i de nye jordfordelingskommissioner.Datatilsynet er i tvivl om, hvorvidt de nævnte indkaldelser til kendelsesmøder vil indeholde fortro-lige eller følsomme personoplysninger.Datatilsynet forudsætter imidlertid, at behandlingen af personoplysninger, herunder udveksling ogtransmission, f.eks. over det åben net, sker under iagttagelse af sikkerhedskravene i persondatalovenog regler udstedt i medfør heraf.
9
De nævnte indkaldelser til kendelsesmøder indeholder ikke fortrolige eller følsomme personoplys-ninger. Fødevareministeriet er opmærksomt på, at personoplysninger, herunder udveksling ogtransmission, f.eks. over det åbne net, skal ske under iagttagelse af sikkerhedskravene i persondata-loven og regler udstedt i medfør heraf.Jordbrugskommissionen for Region Nordjylland finder det uhensigtsmæssigt, at Danmarks Natur-fredningsforening og Friluftsrådet ikke er repræsenteret i de nye jordfordelingskommissioner.Imødekommes ikke, da naturinteresserne varetages i forbindelse med planlægningen og etablerin-gen af underliggende projekter. På tidspunktet for afsigelse af jordfordelingskendelse er planlæg-ningen af det underliggende projekt tilendebragt.Naturfredningsforeningen anmoder om en fast plads i hver af de to jordbrugskommissioner udoverde allerede foreslåede faste medlemmer.Imødekommes ikke, da naturinteresserne varetages i forbindelse med planlægningen og etablerin-gen af underliggende projekter. På tidspunktet for afsigelse af jordfordelingskendelse er planlæg-ningen af det underliggende projekt tilendebragt.2.5 ØkonomiStatsforvaltningen anfører, at det i lovforslaget opgjorte udgiftsniveau til statsforvaltningernes vare-tagelse af opgaven på 11,7 mio. kr. årligt er for højt sat, idet statsforvaltningerne anfører et udgifts-niveau på ca. 6,1 mio. kr. årligt. Statsforvaltningen indregner her alene lønudgifter, mens udgifter tilvederlag til jordbrugskommissionsmedlemmer, systemudgifter til jordbrugsanalyser og overhead-udgifter ikke er medregnet.Statsforvaltningen anfører endvidere på baggrund heraf, at de økonomiske gevinster ved en flytningaf opgaven til NaturErhvervstyrelsen – i forhold til en samling af opgaven under én statsforvaltning– vil være begrænsede.I lovforslagets økonomiske bemærkninger er der foretaget en opgørelse af udgiftsniveauet i den nu-værende organisatoriske ramme for administration af landbrugsloven i statsforvaltningerne. Opgø-relsen af de økonomiske konsekvenser ved lovforslaget beskriver således, hvordan det samlede ud-giftsniveau ved varetagelsen af de pågældende opgaver ændrer sig ved at flytte opgaven fra den nu-værende organisatoriske ramme i Statsforvaltningerne til NaturErhvervstyrelsen.Fødevareministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriets departementer har opgjort udgiftsni-veauet til varetagelsen af opgaverne i statsforvaltningerne til 11,7 mio. kr. Der er i denne opgørelseindregnet statsforvaltningernes udgifter til jordbrugskommissioner og systemudgifter til jordbrugs-analyse, idet der er tale om reelle udgifter knyttet til den aktuelle opgavevaretagelse.Der er i opgørelsen af de 11,7 mio. kr. derudover indregnet overheadudgifter, en årsværksnorm på1.442 timer samt anvendt tidsregistrering for hele 2011, som er det seneste regnskabsår. Der er an-vendt gængse metoder for økonomiberegninger ved ressortflytninger i staten.Fødevareministeriet har opgjort, at opgaven fremadrettet kan varetages for 5,7 mio. kr. årligt i Na-turErhvervstyrelsen. Dette skal - i tilknytning til forenklinger af selve administrationen af loven mednedlæggelsen af jordbrugskommissionerne – ses i sammenhæng med, at opgaven forankres ét sted,og at der kan opnås synergieffekter i forhold til beslægtede opgaver, som styrelsen i dag varetager.Disse faglige og økonomiske synergieffekter vil ikke i samme grad kunne opnås ved en placering afopgaven under én statsforvaltning.
10
Statsforvaltningens bemærkninger har på denne baggrund ikke givet anledning til at ændre på vur-deringen af de økonomiske konsekvenser ved lovforslaget.
11