Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 32
Offentligt
1180500_0001.png
1180500_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 19. november 2012Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMKFHSags nr.: 1106888Dok nr.: 1094834
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. november 2012stillet følgende spørgsmål nr. 22 (L 32 – forslag til lov om ændring af lov omlægemidler, lov om apoteksvirksomhed, sundhedsloven og lov om regionernesfinansiering (Forhindring af forfalskede lægemidler i den lovlige forsyningskæ-de m.v.)):Spørgsmål nr. 22:Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at der ikke i direktivet stilles krav om,at man skal kunne pålægge internetudbydere at blokere for hjemmesider hvor-fra der sælges ulovlig medicin? I bekræftende fald bedes ministeren begrundehvorfor det er nødvendigt at have denne mulighed, og om ministeren ikke kun-ne være indstillet på at ophæve denne mulighed.”Svar:Det følger af lægemiddellovens § 39 b, stk. 1, at det ikke er tilladt for er-hvervsmæssige udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester tilslutbrugere at formidle adgang til et internetdomæne, hvorfra der ulovligt for-handles lægemidler til brugerne.Denne bestemmelse blev indsat i lægemiddelloven ved lov nr. 464 af 18. juni2011 og er ikke baseret på et krav omfattet af direktivet om forfalskede læge-midler.Reglen blev indsat i loven, da det af hensyn til forbrugernes sikkerhed ogsundhed fandtes relevant at rette fokus mod internetudbyderne, der formidleradgangen til hjemmesider, hvorfra der foregår ulovlig forhandling af lægemid-ler.Ifølge bemærkningerne til det lovforslag, der dannede grundlag for loven, ret-tes fokus mod internetudbyderen først, når mulighederne for at bringe en ulov-lig forhandling af lægemidler på sædvanlig vis er udtømt. Et påbud udstedt afSundhedsstyrelsen til hjemmesidens ejer om at ophøre med den ulovlige akti-vitet skal således have vist sig uden resultat eller være vurderet som formåls-løst, fordi det står klart, at hjemmesidens ejer ikke har tænkt sig at indrette sigefter dansk lovgivning.Jeg vil gerne understrege, at det ikke er hensigten med dette lovforslag at æn-dre indholdet i bestemmelsen i § 39 b (i lovforslag L 32: § 41 b).Der henvises i øvrigt til min samtidige besvarelse af spørgsmål 27 om be-stemmelsens forhold til grundlovens § 77 om ytringsfrihed og forbud mod cen-sur (L 32 – forslag til lov om ændring af lov om lægemidler, lov om apoteks-
Side 2
virksomhed, sundhedsloven og lov om regionernes finansiering (Forhindring afforfalskede lægemidler i den lovlige forsyningskæde m.v.)).
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Kirstine F. Hindsberger