Miljøudvalget 2012-13
L 21 Bilag 1
Offentligt
1163619_0001.png
1163619_0002.png
1163619_0003.png
1163619_0004.png
1163619_0005.png
1163619_0006.png
1163619_0007.png
1163619_0008.png
1163619_0009.png
1163619_0010.png
NOTAT
Vandsektor, byer og klimatilpasningJ.nr. NST-400-00062Ref. Malas/lovjaDen 2. oktober 2012
Høringsnotat

vedrørende

Forslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om betalingsregler for spildevands-

forsyningsselskaber m.v. og lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisiko fra vandløb og søer

(Bemyndigelse til fastsættelse af regler om oversvømmelseskort,

digital fremsendelse af oversvømmelseskort og risikostyringsplaner m.v.)

Lovudkastet blev sendt i ekstern høring den 25. juni 2012 med frist for at afgive høringssvar den 27.juli 2012.Udkastet blev sendt til høring hos en bred kreds af myndigheder og organisationer. Naturstyrelsen harindenfor høringsperioden modtaget i alt 30 høringssvar, hvoraf 12 myndigheder og organisationeroplyser, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget. Efter høringsperioden er der modtaget etsupplerende svar til et indenfor perioden afgivet høringssvar.Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:Økonomi- og Indenrigsministeriet, Esbjerg Kommune, Dansk Byggeri, Aalborg Forsyning, GreveSolrød Forsyning/Greve Kommune, Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, DI,Haveselskabet, Landbrug & Fødevarer, Advokatrådet/advokatsamfundet, Foreningen af rådgivendeingeniører, Erhvervs- og vækstministeriet, Dansk Miljøteknologi, DANVA, Gribskov Kommune,Bryggeriforeningen, Justitsministeriet, Transportministeriet, KL, FVD, Uddannelsesministeriet, 3F,Konkurrence og Forbrugerstyrelsen, Forbrugerrådet, Danske Revisorer, Beredskabsstyrelsen,Frederikshavn Kommune, Region Sjælland, Danmarks Sportsfiskerforbund og DanmarksNaturfredningsforening.Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til lovforslag:Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, FVD, Uddannelsesministeriet, 3F, Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen, Forbrugerrådet, Danske Revisorer, Beredskabsstyrelsen, FrederikshavnKommune, Region Sjælland, Danmarks Sportsfiskerforbund og Danmarks Naturfredningsforening.KL og Greve Solrød Forsyning/Greve Kommune har meddelt, at de tager forbehold for politiskbehandling og forbeholder sig ret til at vende tilbage med yderligere bemærkninger.Svarene har berørt følgende punkter:a) Spørgsmålet om gentagen udarbejdelse af oversvømmelseskortb) Hvilke områder skal kortlæggesc) Inddragelse af hele vandkredsløbetd) Samarbejdet mellem forsyning og kommune samt proces i øvrigte) Store vandforbrugeref) Dataformatg) Andet
Foruden de ændringer, der fremgår af dette notat, er der foretaget justeringer i lovforslaget af mereteknisk karakter, herunder i forlængelse af Justitsministeriets lovtekniske gennemgang.I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til de ovennævnte punkter og Naturstyrelsenskommentarer hertil. Ønskes der detaljerede oplysninger om høringssvarenes indhold, henvises der tilde afgivne høringssvar.Samtidigt med høringen vedrørende lovforslaget var et udkast til en udmøntende bekendtgørelse omændring af bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4i høring med henblik på samtidig ikrafttræden. En del af de modtagne høringssvar vedrører tilligeudkastet til denne bekendtgørelse. Bemærkninger, der udelukkende vedrører udkastet tilbekendtgørelsen, omtales ikke i dette høringsnotat, der alene vedrører lovforslaget. Bemærkningernetil bekendtgørelsen vil indgå i forbindelse med udarbejdelse af den opfølgende bekendtgørelse.a) Spørgsmålet om gentagen udarbejdelse af oversvømmelseskort(Esbjerg Kommune, Dansk Byggeri, Haveselskabet, Landbrug & Fødevarer, FRI, DANVA ogGribskov Kommune)Esbjerg Kommune, Haveselskabet, FRI, DANVA og Gribskov Kommune mener, at der bør værehjemmel til at anmode forsyningsselskaberne om gentagen opdatering af oversvømmelseskort.Begrundelserne er, at kortene bør revideres løbende på baggrund af gennemførteklimatilpasningstiltag, bedre viden om fremtidens vejr, urbanisering, ændringer til miljø- ogservicemål, bedre kortlægningsteknik og ændringer i vandområderne på baggrund af vandplanerne.Esbjerg Kommune mener, at opdaterede kort bør indarbejdes i risikostyringsplanerne jf.oversvømmelsesloven (revideres hvert 6. år).Flere af dem, der foreslår, at der gives mulighed for gentagen takstfinansiering afoversvømmelseskort, foreslår, at adgangen hertil begrænses, f.eks. til en gang indenfor hverbyrådsperiode.Dansk Byggeri foreslår, at spildevandsselskaberne får pligt til af egen drift at indberette tilkommunalbestyrelsen, hvis oversvømmelsesrisikoen øges efter udarbejdelsen afoversvømmelseskortet, og at kommunalbestyrelsen får pligt til at orientere berørte lodsejere om ensådan indberetning.DANVA opfordrer til, at der beregnes en overslagspris for løbende drift og vedligehold afoversvømmelseskort.Landbrug & Fødevarer anmoder om, at det fremgår direkte af lovbemærkningerne, atspildevandstaksten kun kan stige med udgangspunkt i denne regelændring en enkelt gang, ligesomdenne stigning efterfølgende trækkes tilbage i det efterfølgende år.Naturstyrelsens bemærkningerLovforslaget indebærer, at miljøministeren får bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, atkommunalbestyrelsen kan anmode spildevandsforsyningsselskaberne om at udarbejde og udlevere
2
oversvømmelseskort, der kan give navnlig ejere af fast ejendom, der er tilsluttet spildevandsselskabet,nærmere viden om sandsynligheden for oversvømmelser på deres ejendom.Lovforslaget indebærer endvidere i sammenhæng med økonomiaftalen for 2013, at blandt andet ejereaf fast ejendom, der er tilsluttet et spildevandsforsyningsselskab, via kommunens samlede kort ogkommuneplan 2013 eller et tillæg hertil kan få nærmere viden om sandsynligheden for, at deresejendom kan blive ramt af uønskede oversvømmelser fra i princippet alt relevant vand.Økonomiaftalen beskriver, at der skal udarbejdes kommunale klimatilpasningsplaner, som skalindarbejdes i kommuneplan 2013 eller i et tillæg hertil.I forhold til de modtagne høringssvar om gentagen udarbejdelse af oversvømmelseskort kan der henvisestil, at lovforslaget indebærer, at det er miljøministeren, der fastlægger hvor hyppigt, der skal udarbejdes etoversvømmelseskort. Som beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget, er det på det foreliggendegrundlag hensigten, at miljøministeren fastsætter bestemmelse om, at kommunalbestyrelserne alene kananmode spildevandsforsyningsselskaberne om at udarbejde oversvømmelseskortet én gang. Det erhensigten, at udarbejdelsen skal ske til brug for den kommunale klimatilpasningsplan, der indarbejdes ikommuneplan 2013 eller som et tillæg hertil. Som endvidere anført i lovbemærkningerne, kanmiljøministeren imidlertid med de her foreslåede bemyndigelser, hvis de nuværende præmisser forudarbejdelse af ét oversvømmelseskort ændres, revidere de udmøntende bestemmelser, og således kan detpå et efterfølgende tidspunkt komme på tale, at spildevandsselskaberne skal udarbejde et nytoversvømmelseskort.
I forhold til konsekvenserne for spildevandstaksten fremgår det af de økonomiske lovbemærkninger,at der vil være tale om en mindre engangsudgift, der opkræves i henhold til reglerne i blandt andetlov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.I henhold til økonomiaftalen skal der gennemføres en evaluering af indsatsen vedrørendeklimatilpasning i 2015. Evalueringen omfatter blandt andet erfaringerne med de nye regler fortakstfinansiering samt de kommunale klimatilpasningsplaner. I den forbindelse kan det tilligevurderes, om der er grundlag for at miljøministeren udsteder en bekendtgørelse om udarbejdelse afopdaterede oversvømmelseskort. I denne forbindelse kan der desuden tages stilling til behovet for atberegne en overslagspris for løbende drift og vedligehold af oversvømmelseskort.b) Hvilke områder skal kortlægges(Aalborg Forsyning og DANVA)Aalborg Forsyning og DANVA bemærker, at der er behov for en afklaring af, om alle kloakeredeområder i både storbyer og landsbyer er omfattet af loven. DANVA bemærker endvidere, at det måafklares om områder, hvor der ikke vurderes at være risiko for oversvømmelse skal indgå.Naturstyrelsens bemærkningerLovforslaget indebærer, at det er miljøministeren, der fastsætter nærmere regler om afgrænsningen afde områder, for hvilke kommunalbestyrelsen kan anmode spildevandsselskabet om at udarbejde etoversvømmelseskort.
3
Som nævnt i bemærkningerne indebærer forslaget om ”dele heraf”, at miljøministeren kan vælge atbestemme, at oversvømmelseskort alene kan omfatte oversvømmelser som følge afkapacitetsproblemer i for eksempel separate regnvandsledninger og fællesledninger. I så fald skalkortlægning ikke omfatte separate kloakledninger.I lyset af de modtagne høringssvar er det i bemærkningerne desuden præciseret, at miljøministerenligeledes kan fastsætte regler, der indebærer, at nærmere kortlægning kan undlades i områder, hvordet med betydelig sikkerhed vurderes, at der ikke er sandsynlighed for oversvømmelser. Det erligeledes præciseret, at kommunalbestyrelsen i sin anmodning til spildevandsforsyningsselskabetnærmere skal angive det geografiske område, der skal udarbejdes et oversvømmelseskort for.Endeligt er det præciseret, at såvel storbyområder som landsbyområder kan omfattes af etoversvømmelseskort.c) Inddragelse af hele vandkredsløbet(Greve Solrød Forsyning/Greve Kommune og Dansk Miljøteknologi)Greve Solrød Forsyning/Greve Kommune og Dansk Miljøteknologi finder det nødvendigt, at helevandkredsløbet inddrages i oversvømmelseskortlægningen, herunder at vekselvirkningen mellemvandløb og spildvandssystemer indgår i kortlægningen.Naturstyrelsens bemærkningerDet er hensigten, at vekselvirkningen mellem vandløb og spildevandssystemer indgår ikortlægningen. I lyset af høringssvarene er det i bemærkningerne til forslaget præciseret, atspildevandsforsyningsselskaberne i kortlægningen af oversvømmelser som følge af begrænsetkapacitet i spildevandssystemerne med fordel kan inddrage oplysninger fra andre kommuner indenforsamme opland og fra andre forsyningsselskaber. Det bemærkes i relation hertil, at for eksempel dataom vandløbenes vandføring findes i vandløbsregulativerne, som udleveres af kommunerne. Dettegælder også i forhold til andre kommuner end hjemkommunen. Dette vil blive uddybet af vejledendemateriale fra Miljøministeriet.d) Samarbejdet mellem forsyning og kommune samt proces i øvrigt(Haveselskabet, Landbrug & Fødevarer, FRI, Dansk Miljøteknologi, KL, DANVA ogTransportministeriet)Haveselskabet bemærker, at der bør stilles krav til, at de kommunale myndigheder ogspildevandsforsyningsselskaber arbejder sammen om udarbejdelse af klimatilpasningsplaner.Landbrug & Fødevarer finder, at det skal fremgå klart af lovbemærkningerne og det vejledendemateriale, hvilke oplysninger kommunerne har krav på og på hvilket detaljeringsniveau, samt hvilkenrolle spildevandsselskaberne efterfølgende skal spille i planlægningen.KL ønsker, at spildevandsforsyningsselskaberne skal kunne præsentere alternative løsningsmodeller,hvis de ønsker det, og at kommunen skal kunne bestille alternative vurderinger, hvis det viser signødvendig i forhold til VVM-vurderinger og lignende. Kommunerne har brug for overslag overomkostninger for klimatilpasningsanlæg for at kunne fremlægge et godt planforslag og for
4
oplysningsmateriale om nye spildevandsanlæg, der kan bruges direkte i fremlæggelser foroffentligheden.DANVA ønsker involvering af spildevandsforsyningerne i udarbejdelse af scenarier, løsningsforslagog planer som både ret og pligt.FRI finder det vigtigt, at der ikke sker en sammenblanding af drifts- og myndighedsopgaver.DANVA ønsker regler om, at spildevandsselskaberne får ret til oplysninger fra kommuner ogstatslige myndigheder uden omkostning for selskaberne. I forhold til udarbejdelse afoversvømmelseskort har selskaberne brug for baggrundsmateriale som f.eks. vandløbsdata, grundkortog højdemodeller. DANVA finder endvidere, at det skal fremgå klart, at udveksling af oplysningerikke er begrænset til mellem selskaber og hjemkommuner, samt at selskabernes mulighed forudveksling af oplysninger bør håndteres.DANVA opfordrer til, at udveksling af oplysninger mellem vandselskaber og myndigheder er etemne, der generelt inddrages i digitaliseringsindsatsen.DANVA finder det afgørende, at det fremgår af både loven og af bekendtgørelsen, at kommunen kunkan kræve oplysninger fra vandselskaberne, der er nødvendige i forhold til spildevandsplanlægningeneller oversvømmelseskort. Desuden mener foreningen, at kommunerne skal kunne forlange, atspildevandsselskaberne tilvejebringer nye data i forbindelse med oversvømmelseskort – men ikke iforbindelse med spildevandsplanlægning. Her skal spildevandsselskabet kun være forpligtet til attilvejebringe eksisterende data.Transportministeriet bemærker, at det bør fremgå hvilke data andre ledningsejere, herunderVejdirektoratet, skal levere til oversvømmelseskortlægningen.Dansk Miljøteknologi bemærker, at der i kommende lovgivning bør tages stilling til indholdsmæssigekrav til klimatilpasningsplanerne.Haveselskabet bemærker, at der børe være sammenhæng mellem de forskellige sektorplaner ogkommuneplanen. Landbrug & Fødevarer finder, at det skal fremgå klart af lovbemærkningerne,hvordan klimatilpasningsplanen skal spille sammen med spildevandsplanerne.Naturstyrelsens bemærkningerSom det fremgår af § 32 a stk. 2, kan miljøministeren fastsætte nærmere regler om, at den, der eransvarlig for driften af et spildevandsforsyningsselskab efter anmodning fra kommunen skaludarbejde og udlevere et oversvømmelseskort og oplysninger i øvrigt vedrørendekapacitetsproblemer i spildevandsanlæg.På baggrund af de høringssvar, der vedrører oplysningsbestemmelsen, er der i forslaget til § 32 a, stk.2, nr. 2, gennemført en justering, således at det fremgår mere klart, hvilke oplysninger kommunen harkrav på. Lovbemærkningerne er tilsvarende præciseret. Det er således i bemærkningerne blandt andetpræciseret, at kommunerne kan anmode om oplysninger, der er nødvendige for at gøre korteneforståelige, oplysninger om vedtagne men ikke gennemførte tiltag relateret til kapacitetsproblemer,
5
oplysninger vedrørende konkrete tidligere oversvømmelseshændelse samt oplysninger om muligeforebyggende tiltag. Dette kan blandt andet omfatte økonomiske overslag over forskelligeløsningsmodeller.Det skal endvidere bemærkes, at det af høringsudgaven såvel som det fremsatte lovforslag fremgår, atkommunerne i forhold til spildevandsplanlægning alene kan anmode selskaberne om at udlevereeksisterende data. På dette punkt tilsigtes ingen indholdsmæssige ændringer i de gældende regler.Lovforslaget indeholder bestemmelse om, at ministeren kan fastsætte regler om udleveringsform.Den nærmere udmøntning vil blive fastlagt i forbindelse med udstedelsen af en opfølgendebekendtgørelse.Indholdsmæssige krav til klimatilpasningsplaner og samarbejde i øvrigt, herunder samarbejdetmellem selskaberne og udveksling af oplysninger, ligger udenfor dette lovforslag, men vil indgå iopfølgende vejledningsmateriale som opfølgning på økonomiaftalen med KL.I vandsektorloven er der fastsat regler om adskillelse af drifts- og myndighedsopgaver. Dettelovforslag tilsigter ikke at ændre herved.Det er forudsat, at der ikke skal leveres oplysninger fra andre ledningsejere til forsyningsselskaberne iforbindelse med udarbejdelse af oversvømmelseskortene, fordi der ikke umiddelbart vurderes at værebehov herfor.For så vidt angår de oplysninger, som spildevandsselskaberne har brug for fra kommunerne for atudarbejde oversvømmelseskort, f.eks. vandløbsregulativer, udleveres disse af kommunerne. Dettegælder også i forhold til andre kommuner end hjemkommunen.Det følger af den gældende § 32, stk. 3, i miljøbeskyttelsesloven, at sektorplaner ikke må stride imodkommuneplanerne. Da klimatilpasningsplanerne indarbejdes i kommuneplanerne, betyder det, atspildevandsplanerne heller ikke må stride imod klimatilpasningsplanerne. Dette forhold ændres ikkeved nærværende lovforslag.e) Store vandforbrugere(DI og Landbrug & Fødevarer)Landbrug & Fødevarer kan ikke støtte, at kortlægningen takstfinansieres, da det vil pålægge detdanske fødevareerhverv en stor økonomisk byrde på grund af fødevareerhvervets store vandforbrug.DI og Landbrug & Fødevarer påpeger, at takstfinansiering af kortlægning rammer de megetvandforbrugende virksomheder (herunder fødevareerhvervet) uforholdsmæssigt hårdt i forhold til,hvor meget de forurener. DI og Landbrug & Fødevarer opfordrer derfor til, at der gennemføres enrevision af spildevandsbetalingsvedtægtsloven, der sikrer sammenhæng mellem de udgifterudledningen giver anledning til og den spildevandsafgift udlederen pålægges. Landbrug & Fødevarerforeslår, at der findes en anden finansieringsmodel, f.eks. via et fast bidrag.
6
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at afsnittet om økonomiske konsekvenser for erhvervslivetudbygges med en analyse af udgiftsfordelingen mellem forskellige brancher og private borgere.Naturstyrelsens bemærkningerForslaget om en ændret betalingsstruktur ligger uden for rammerne af dette lovforslag. På baggrundaf høringssvarene er lovforslagets økonomiske bemærkninger suppleret med oplysninger omudgiftsfordelingen mellem erhvervslivet og private borgere.f) Dataformat(Esbjerg Kommune, KL og DANVA)Esbjerg Kommune finder, at kravet for dataformat vedrørende risikostyringsplanerne og – kortet skalfastlægges, så kommuner i samme vanddistrikt problemfrit kan arbejde sammen.KL kan tilslutte sig intentionen om overførsel af risikostyringsplaner i bestemt digitalt format.DANVA er lidt betænkelige ved at give bemyndigelse til anvendelse af bestemte it-systemer. Digitalkommunikation mellem selskab, kommune, ministerium og kommission bør baseres på åbnestandarder. DANVA ønsker, at der stilles krav om anvendelse af bestemte portaler og standardiserededigitale formater. DANVA ser frem til at blive indbudt sammen med KL til drøftelse afudmøntningen af ministerens bemyndigelse.Naturstyrelsen bemærkerLovforslaget giver bemyndigelse i lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen forvandløb og søer til, at miljøministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser med krav om, atkommunalbestyrelsen skal fremsende de vedtagne risikostyringsplaner digitalt, herunder i bestemtformat.Som beskrevet i lovbemærkningerne, er det hensigten, at den foreslåede bemyndigelse skal anvendestil at gennemføre en beslutning, som Europa-Kommissionen vedtager om et særligt format.Bemærkningerne fra Esbjerg Kommune og DANVA vil indgå i forbindelse med udarbejdelse af etevt. formatkrav. DANVA og KL vil blive inddraget i forbindelse med udarbejdelse af et evt.formatkrav.g) Andet(Økonomi- og Indenrigsministeriet, Landbrug & Fødevarer, FRI, Erhvervs- og Vækstministeriet,DANVA, Bryggeriforeningen og Justitsministeriet)1)Økonomi- og Indenrigsministeriet gør opmærksom på at brug af ordet ”anmode” kan give tvivl ombestemmelsens karakter.Naturstyrelsen bemærkerI forslaget til § 32 a, stk. 2 anvendes formuleringen ”efter anmodning”.
7
I lyset af de modtagne bemærkninger fra Økonomi- og Indenrigsministeriet er lovbemærkningerne tildenne del af lovforslaget blevet uddybet, således at det fremgår, at ordlyden ”anmodning” svarer tilfor eksempel formuleringen af lov om miljøbeskyttelse § 72. Det vil sige, at anmodningen indebæreren pligt for modtageren af anmodningen til at opfylde anmodningen.2)Økonomi- og Indenrigsministeriet gør opmærksom på, at uanset afskæring af klageadgang til enanden administrativ myndighed, vil de almindelige kommunale tilsynsmyndigheder –Statsforvaltningerne og Økonomi- og Indenrigsministeriet kunne behandle sager vedrørendeafgørelser truffet af kommuner. Til brug for bedømmelse i disse sager vil fagministeriet normalt bliveanmodet om en udtalelse.Naturstyrelsen bemærkerMed forslaget til § 32 a, stk. 4, indføres en bestemmelse om, at de af stk. 1 og 2 nævnte anmodningerfra kommunalbestyrelsen til spildevandsforsyningsselskaberne vedrørende dels udarbejdelse afspildevandsplan og dels oplysninger og kort derudover, ikke i medfør af miljøbeskyttelsesloven kanpåklages til anden administrativ myndighed.I lyset af de modtagne bemærkninger fra Økonomi- og Indenrigsministeriet er lovbemærkningerne tildenne del af lovforslaget blevet uddybet, således at det fremgår, at der – uanset lovforslagetsafskæring af klage i medfør af miljøbeskyttelsesloven til anden administrativ myndighed – vil væremulighed for, at de almindelige kommunale tilsynsmyndigheder (statsforvaltningerne og Økonomi-og Indenrigsministeriet) kan behandle sager vedrørende kommunernes anmodninger overforspildevandsforsyningsselskaberne. Statsforvaltningen beslutter selv, om der er tilstrækkeligt grundlagfor at rejse en tilsynssag.3)Landbrug & Fødevarer bemærker, at det ikke fremgår, om det er rense- eller kloakselskabet, der skaludføre kortlægning og dermed har retten til at opkræve merbetaling, i forbindelse med forsyninger,der benytter sig af det justerede betalingsprincip.Naturstyrelsens bemærkningerForslaget til § 32 a, stk. 2 og 3 indebærer, at miljøministeren kan fastsætte nærmere regler, der kanmedføre pligter for den, der er ansvarlig for driften af et spildevandsforsyningsselskab, der eromfattet af § 2, stk. 1, i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold.I lyset af de modtagne bemærkninger er lovbemærkningerne til denne del af lovforslaget blevetuddybet, således at det fremgår klart, at selskaber, der behandler eller transporterer spildevandindenfor de i vandsektorlovens § 2, stk. 1 nævnte rammer, kan være omfattet af de regler, sommiljøministeren kan fastsætte i henhold til de foreslåede § 32 a, stk. 2 og 3. I relation til lov ombetalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., jf. § 2 a, stk. 3 om opdeling afspildevandsforsyningsselskaber i såkaldte rense- og kloakselskaber, bemærkes det, at såvel rense-som kloakselskaber er omfattet af den foreslåede bestemmelse, da begge typer af selskaber eromfattet af § 2, stk. 1 i lov om vandsektorloven. Det vil afhænge af en konkret vurdering, om det errense- eller kloakselskabet, der skal udarbejde kort og/eller oplysninger. I mange tilfælde vil detformentligt være kloakselskabet.
8
4)Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at det ekspliciteres, at spildevandsselskaberne har pligt til atredegøre for deres udgifter i forbindelse med kommunernes klimatilpasningsplaner via en særlig posti deres regnskab.Naturstyrelsen bemærkerReguleringen af spildevandsselskabernes regnskabsmæssige forhold falder ikke ind under dettelovforslag om en ændring af lov om miljøbeskyttelse. Regler om spildevandsselskabersregnskabsmæssige forhold fremgår af vandsektorloven og årsregnskabsloven, og det vurderes, at derikke er grundlag for at ændre i reglerne herom på det foreliggende grundlag.5)FRI finder det rigtigt, at oversvømmelseskortlægningen udføres af vandselskaber inden for prisloftet.DANVA finder det essentielt, at vandselskaberne er sikret dækning for de omkostninger forslagetgenererer. De mener, at det bør fastslås udtrykkeligt, at udarbejdelse af klimatilpasningsplaner ogselskabernes bidrag hertil er miljømål. Dokumentationskravet i forhold til prisloftet bør sikres ved, atder opstilles krav/paradigmer til brug for kommunernes anmodning om materiale.Naturstyrelsen bemærkerDet er med dette lovforslag ikke tilsigtet at påføre spildevandsforsyningsselskaberne udgifter, derikke kan takstfinansieres. Der er tale om en ny opgave, og derfor er den ikke omfattet af denuværende prislofter, som tager udgangspunkt i basisperioden 2003-2005. I henhold tilvandsektorloven er det muligt, såfremt dokumentationskravene i øvrigt er opfyldt, at få tillæg tilprisloftet for miljømål og servicemål. Udarbejdelse af oversvømmelseskort er en aktivitet, der kantjene til opfyldelse af et miljømål. Der henvises i øvrigt til de gældende regler herom.Det bemærkes i øvrigt, at Naturstyrelsen efter drøftelser med Justitsministeriet i forbindelse med denlovtekniske gennemgang af lovforslaget har fundet det hensigtsmæssigt, at der i lovforslagetindsættes et forslag til præcisering af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsanlæg m.v.Dette er sket med henblik på at sikre fuld klarhed i forhold til den økonomiske dækning af deudgifter, som spildevandsforsyningsselskaber vil skulle afholde som følge af udmøntningen af de imiljøbeskyttelsesloven foreslåede ændringer. Det fremgår således nu, at også udgifter, somspildevandsforsyningsselskaber afholder som led i opfyldelsen af anmodninger eftermiljøbeskyttelseslovens § 32 a og regler fastsat i medfør heraf, kan og skal dækkes afspildevandsbidrag.6)Erhvervs- og Vækstministeriet vurderer, at den vurderede engangsudgift til udarbejdelse afoversvømmelseskort er en væsentlig administrativ byrde i form af en omstillingsbyrde.Naturstyrelsen bemærkerI forlængelse af Erhvervs- og Vækstministeriets bemærkning er der gennemført en præcisering af deøkonomiske bemærkninger i lovforslaget. Denne præcisering har medført, at omtalen af de 29 mio.kr., der er forbundet med spildevandsforsyningsselskabernes opfyldelse af pligten til at opfylde en
9
anmodning om udarbejdelse af et spildevandskort, er flyttet i det sammenfattende skema i kapitel 10til omtalen af administrative konsekvenser frem for økonomiske konsekvenser.7)Bryggeriforeningen bemærker, at måske ikke alle spildevandsselskaber vil kunne udarbejde etoversvømmelseskort. Foreningen mener endvidere, at det bør præciseres, at kommunerne ikke kankræve, at mindre spildevandsselskaber med færre end 10 tilsluttede brugere skal udarbejdeoversvømmelseskort.Naturstyrelsen bemærkerDet følger af lovforslaget, at miljøministeren gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler, derkan indebære pligter for den, der er ansvarlig for driften af et spildevandsforsyningsselskab, der eromfattet af § 2, stk. 1, i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold. Det vil sigespildevandsforsyningsselskaber, der enkeltvis eller sammen med andre har til formål at behandle ellertransporterer spildevand hidrørende fra mindst ti ejendomme. Spildevandsselskaber, der ikke selv kanudføre kortlægningen, kan inddrage konsulenter.8)Bryggeriforeningen foreslår, at det prioriteres først at vurdere virksomheder i særligtfølsomme (lave) områder.Naturstyrelsen bemærkerPrioritering og udførelse af klimatilpasningstiltag er en opgave for kommunerne ogspildevandsforsyningsselskaberne. Om lavtliggende områder skal prioriteres først vil være afhængigaf de værdier, der er koncentreret indenfor oversvømmelsesområdet, samt om der er ensamfundsøkonomisk gevinst ved at udføre et tiltag, eller om området af anden grund vurderes atskulle sikres.9)FRI foreslår, at oplysninger om kapacitetsmæssige forhold i spildevandsanlæg ogoversvømmelsesrisici bliver kategoriseret som miljødata og dermed underlagt Lov omMiljøoplysninger.Naturstyrelsen bemærkerDefinition af miljøoplysninger fremgår af Lov om Miljøoplysninger og fastlægges ikke særskilt iandre love.10)FRI ønsker, at der fastlægges ensartede præmisser for forebyggelse af oversvømmelser som følge afkapacitetsproblemer i spildevandsanlæg.Naturstyrelsen bemærkerForslaget om fastlæggelse af ensartede præmisser for initiativer til forebyggelse af oversvømmelseligger uden for rammerne af dette lovforslag, idet det alene omhandler udarbejdelse og udlevering afkort og oplysninger.
10