Transportudvalget 2012-13
L 156
Offentligt
1241589_0001.png
1241589_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. april 20132012-2770
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. april 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 156 - Forslag til lov om elektrificering af jernbanen. Af trans-portminister (Henrik Dam Kristensen (S), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 8:

Ministeren bedes gøre rede for, hvor meget det vil koste at nedlægge samtligeoverkørsler på de to aktuelle strækninger, der skal elektrificeres, Lunderskov-Esbjerg og Køge-Næstved.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Mellem Lunderskov og Esbjerg er der 2 overkørsler i Gørding og Holsted,mens der på Lille Syd mellem Køge og Næstved er 2 overkørsler i Køge samt 2overkørsler og en stikrydsning ved Haslev. De resterende usikrede overkørslerer enten nedlagt eller under nedlæggelse i Banedanmarks overkørselsprojekt.Prisen på at nedlægge overkørsler afhænger helt af de lokale forhold, idet detgenerelt er væsentligt dyrere at etablere erstatningsanlæg i tæt bebyggelse end idet åbne land. Overkørslerne mellem Lunderskov og Esbjerg ligger i bymæssigbebyggelse, mens overkørslerne mellem Køge og Næstved ligger både i by og idet åbne land.Baseret på erfaringer fra tidligere projekter koster det 30-60 mio. kr. pr. over-kørsel at gennemføre nedlæggelse og etablere erstatningsanlæg.Et forsigtigt bud vil være, at overkørslerne på banen mellem Lunderskov ogEsbjerg kan nedlægges for i størrelsesordenen 120 mio. kr.I forhold til overkørslerne mellem Køge og Næstved kan det oplyses, at den eneoverkørsel i Køge planlægges nedlagt i 2015 i forbindelse med et byudviklings-projekt i Køge Kommune.Prisen for at nedlægge de resterende overkørsler på denne strækning anslås atvære i størrelsesordenen 130 mio. kr.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen