Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 , L 154 A , L 154 B
Offentligt
1246054_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
7. maj 2013

Besvarelse af spørgsmål 21 ad L 154 stillet af Erhvervs-, Vækst-

og Eksportudvalget den 3. maj 2013 efter ønske fra Henning Hyl-

lested (EL).

Spørgsmål:

I forlængelse af ministerens af svar på L 154 - spørgsmål 7 bedes mi-nisteren oplyse, om de danske regler i henhold til bekendtgørelse omteknisk forskrift om skibes sikre sejlads i grønlandsk søterritorium erpå linje med de regler om isklasse, som nu forhandles i IMO. Endvi-dere bedes ministeren oplyse, om de danske krav til isklasse er på linjemed eller er større/mindre end de krav til isklasse, som Rusland ogCanada stiller.

Svar:

Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, som jeg vil henholde mig til:"De danske regler om sejlads i grønlandske farvande tager udgangs-punkt i, at skibet skal have en isklasse, der svarer til de isforhold, somskibet skal sejle i. Det vil sige, at for at et skib må sejle ind i et områdemed is, så er der krav om, at skibet skal have en isklasse, der kanmodstå isens tykkelse i området.På den måde tager de danske regler højde for, at istykkelsen i et områ-de kan variere fra år til år. Der arbejdes for, at det på tilsvarende visvil være udgangspunktet for Polarkoden, at skibe skal godkendes til atsejle under visse forhold, og at Polarkoden således vil være på linjemed de danske regler.I modsætning til de danske regler, som kræver en isklasse modsvaren-de de aktuelle forhold, tager de canadiske og russiske regler udgangs-punkt i konkrete farvandsområder, hvor der for de enkelte farvands-områder er fastsat krav om bestemte isklasser uafhængig af den aktu-elle issituation. Det betyder, at de danske, canadiske og russiske reglerikke er direkte sammenlignelige."
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk