Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 68 Bilag 5
Offentligt
1082807_0001.png
1082807_0002.png
1082807_0003.png
1082807_0004.png
Til lovforslag nr.L 68
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 00. februar 2012
2. udkast til(Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester(Opgørelse af nettoomkostninger ved udbud af forsyningspligtydelser)[af erhvervs- og vækstministeren (Ole Sohn)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 2 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 18. januar 2012 og var til1. behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 18. januar 2012 sendte erhvervs- ogvækstministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)I den inr. 1foreslåede affattelse af§ 18, stk. 1, 1.og2.pkt.affattes således:»Forsyningspligtudbydere, der i henhold til § 15, stk. 2, erudpeget til at varetage forsyningspligtydelser omfattet af §14, stk. 2 eller fastsat i medfør af § 14, stk. 3, har ret til at fådækket dokumenterede nettoomkostninger ved udbud af for-syningspligtydelser, hvor nettoomkostninger for forsynings-pligtydelser omfattet af § 14, stk. 2, dog kun dækkes i detomfang Erhvervsstyrelsen vurderer, at varetagelsen af forsy-ningspligten udgør en urimelig byrde for den udpegede for-syningspligtudbyder. Nettoomkostninger opgøres samlet forde forsyningspligtydelser, som er omfattet af § 14, stk. 2, oghver for sig for de forsyningspligtydelser, som er fastsat imedfør af § 14, stk. 3.«[Ændring af opgørelsesmetode for ydelser omfattet af § 14,stk. 3 og præcisering af 2. pkt.]
DokumentIdJournalnummer
2
Til fodnoten2)Ifodnotenindsættes efter »lovgivning om forbrugerbe-skyttelse« ordene: », EU-Tidende 2009, nr. L 337, s. 11«.[Tilføjelse af henvisning til EU-Tidende]BemærkningerTil nr. 1Ifølge den nuværende lovgivning kan forsyningspligtud-bydere få dækket dokumenterede nettoomkostninger, hvisvaretagelsen af forsyningspligten udgør en urimelig byrde.Dette gælder uanset, om nettoomkostningerne vedrører for-syningspligtydelser omfattet af § 14, stk. 2, som er ydelseromfattet direkte af forsyningspligtdirektivets kapitel II, ellersupplerende forsyningspligtydelser, fastsat i medfør af lo-vens § 14, stk. 3. De supplerende forsyningspligtydelser erikke nævnt i forsyningspligtdirektivet, men kan fastsættesnationalt inden for rammerne af forsyningspligtdirektivetsartikel 32. Det foreslås, at § 18, stk. 1, 1. pkt., ændres såle-des, at betingelsen om, at forsyningspligten skal udgøre enurimelig byrde, for at forsyningspligtudbyderen kan få dæk-ket dokumenterede nettoomkostninger, kun gælder ved net-toomkostninger, der vedrører forsyningspligtydelser nævnt ilovens § 14, stk. 2. Supplerende forsyningspligtydelser, derer fastsat i henhold til forsyningspligtdirektivets artikel 32,og dermed med hjemmel i telelovens § 14, stk. 3, vil ikkelængere blive underkastet en urimelig byrdevurdering, menvil blive underkastet en vurdering i henhold til de gældendestatsstøtteretlige regler og principper.Det vil herefter fortsat være således, at hvis udgiften tilforsyningspligtydelser, som er nævnt i lovens § 14, stk. 2,medfører, at der er et samlet underskud, vil forsyningspligt-udbyderen have mulighed for at få dækket nettoomkostnin-gerne ved disse ydelser, i det omfang Erhvervsstyrelsen vur-derer, at nettoomkostningerne udgør en urimelig byrde forforsyningspligtudbyderen. Ved vurderingen af, om vareta-gelsen af forsyningspligten udgør en urimelig byrde, vil Er-hvervsstyrelsen som hidtil skulle lægge vægt på, om byrdenhar en vidtgående karakter i forhold til forsyningspligtudby-derens evne til at bære den, henset til alle forsyningspligtud-byderens særlige kendetegn, herunder blandt andet i forholdtil dens udstyr, økonomiske og finansielle situation og mar-kedsandele. Disse kriterier følger bl.a. af EU-domstolenspraksis i sagen C-222/08, EU-Kommissionen mod Belgien.Hvis udgiften til supplerende forsyningspligtydelser, somer fastsat i medfør af lovens § 14, stk. 3, (f.eks. de radioba-serede maritime nød- og sikkerhedstjenester) medfører, atder er et underskud, vil forsyningspligtudbyderen ligeledeshave mulighed for at få dækket nettoomkostningerne. I med-før af den foreslåedes ændring vil det imidlertid ikke længe-
re være en betingelse for dækning af nettoomkostninger ve-drørende disse forsyningspligtydelser, at nettoomkostninger-ne udgør en urimelig byrde, men underskudsdækning vil skei henhold til de gældende statsstøtteretlige regler og princip-per.Hvis staten per automatik dækker forsyningspligtudbyde-rens nettoomkostninger, kan der være risiko for ulovligstatsstøtte. Statens finansiering af nettounderskuddet for for-syningspligtydelser, der er fastsat efter lovens § 14, stk. 3, eromfattet af statsstøttereglerne i EUF-Traktatens art. 107, stk.1. Der vil kunne ydes kompensation for en offentlig tjenesteaf generel økonomisk interesse (SGEI), og dette vil ikke in-debære statsstøtte, hvis de kumulative betingelser i dommenC-280/00 Altmark Trans overholdes, jf. meddelelse fraKommissionen om anvendelsen af Den Europæiske Unionsstatsstøtteregler på kompensation for levering af tjeneste-ydelser af almindelig økonomisk interesse (2012/C 8/02). Ide tilfælde, hvor kompensationen ikke overstiger et årligtbeløb på 15 mio. euro, jf. artikel 2 i Kommissionens beslut-ning om anvendelse af TEUF artikel 106, stk. 2 på virksom-heder pålagt at udføre tjenesteydelser af generel økonomiskinteresse (2012/21/EU) og i øvrigt overholder de andre be-tingelser i Kommissionens beslutning, vil støtten være for-enelig med det indre marked og undtaget fra betingelsen omnotifikation fastlagt i artikel 108, stk. 3 i TEUF.Ydes kompensationen på en sådan måde, at disse betin-gelser ikke overholdes, vil der være tale om statsstøtte, dervil kræve notifikation til og godkendelse af Kommissionenjf. TEUF art. 108, af »ordningen« og retsakten, der fastlæg-ger kompensationen.På samme måde som for ydelser nævnt i lovens § 14, stk.2, fratrækkes fortsat værdien af forsyningspligtudbyderenseventuelle immaterielle fordele. For så vidt angår forståelsenaf »immaterielle fordele« henvises supplerende til forsy-ningspligtdirektivets betragtning 20.I forbindelse med afgørelser om eventuel underskudsfi-nansiering for ydelser nævnt i både lovens § 14, stk. 2, og §14, stk. 3, skal Erhvervsstyrelsen fortsat lægge vægt på, omforsyningspligtudbyderens priser er unormalt lave. Det erdog ikke relevant for tjenester, der skal udbydes gratis forbrugeren.Det foreslås, at § 18, stk. 1, 2. pkt., ændres således, at derbruges samme henvisninger til lovens § 14, stk. 2 og stk.3, som foreslås anvendt og indført i forbindelse med ændrin-gen af § 18, stk. 1, 1. pkt.Bestemmelsens øvrige indhold videreføres uændret.Til nr. 2Der indsættes en henvisning til EU-Tidende.
Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV)Marlene Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL)Kim Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)
3
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 68Bilagsnr.1234TitelHøringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra erhvervs- og vækstministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 68Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorledes den vurdering af, hvorvidt omkostningerneved drift af den maritime nød- og sikkerhedstjeneste udgør en uri-melig byrde for forsyningspligtudbyderen, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der i praksis menes med Erhvervsstyrelsens vur-dering, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1 (s. 5), til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan der tages højde for, at det ved internationaleaftaler er bestemt, at TDC skal ekspedere maritime nødkald gra-tis, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3