Skatteudvalget 2011-12
L 34
Offentligt
1054879_0001.png
1054879_0002.png
J.nr. 2011-511-0082Dato: 12-12-2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 34 - Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven,

lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af ledningsført vand

og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.

(Regulering af de løbendebilafgifter og andre afgifter m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 8. december 2011. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 6:

Vil ministeren i forlængelse af L 34 – spørgsmål 1 og ministerens svar herpå af 7. decem-ber 2011 svare på, hvordan ministeren forventer, at antallet i bilparken og antal solgte bilerforventes at blive påvirket af lovforslaget?

Svar:

Når der i svaret på spørgsmål 1 alene er angivet en retning for udviklingen i bilparken ogbilsalget, hænger det sammen med, at sådanne skøn er behæftet med meget stor usikkerhed.I lovforslagets bemærkninger om de økonomiske konsekvenser for det offentlige indgår etskøn over forventede adfærdsændringer. En af disse adfærdsændringer er en reduktion ibilparken på i størrelsesordenen 0,5 pct. Dette svarer til en reduktion i bilparken på 10 –15.000 biler og en afledt årlig reduktion i bilsalget på 500 – 1.000 stk.Det må endnu engang understreges, at dette skøn er behæftet med meget stor usikkerhed,og derfor mere skal ses som angivelse af en størrelsesorden. Der er mange andre faktorer,der påvirker forbruget af person- og varebiler, og lovforslagets indvirkning på salg og be-stand vil derfor næppe i praksis kunne aflæses.
Side 2