Skatteudvalget 2011-12
L 34
Offentligt
1053050_0001.png
1053050_0002.png
J.nr. 2011-511-0082Dato: 7. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 34 - Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven,

lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af ledningsført vand

og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.

(Regulering af de løbendebilafgifter og andre afgifter m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 2.december 2011. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 1:

Ud fra logikken om, at når man øger afgifterne på f.eks. chokolade, så falder forbruget og-så, kan ministeren så oplyse, hvordan den kompenserende indeksering af satserne i brænd-stofforbrugsafgiftsloven vil påvirke salget af biler?

Svar:

Indledningsvist kan jeg bekræfte, at den foreslåede regulering af satserne for person- og va-rebiler i vægtafgiftsloven og i brændstofforbrugsafgiftsloven vil tendere mod at give et la-vere salg af biler, end hvis regeringen blot havde videreført den fastfrysning af satserne, derhar været gældende siden årsskiftet 2001/2002. Efter lovforslaget forhøjes satserne medhenholdsvis 4,6 pct. og 4,35 pct. i 2012 og 2013.Indtil 2002 blev vægtafgiften og brændstofforbrugsafgiften for person- og varebiler samtprivatanvendelsestillægget for varebiler reguleret med satsreguleringsprocenten tillagt 1,5pct. Satsreguleringsprocenten er et udtryk for den almindelige lønudvikling, mens de 1,5procentpoint skulle korrigere for den forventede forbedring af bilernes energieffektivitet.Lønudviklingen og udviklingen i bilernes energieffektivitet vil næppe stå stille over de næ-ste par år, men samlet set skønnes de foreslåede forhøjelser at medføre en mindre bilparkend ellers, og dermed også et lavere salg af biler. I øvrigt henvises til afsnittet om miljø-mæssige konsekvenser i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 2