Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 30 Bilag 1, L 30 A Bilag 1, L 30 B Bilag 1
Offentligt
1043620_0001.png
1043620_0002.png
1043620_0003.png
1043620_0004.png
1043620_0005.png
1043620_0006.png
1043620_0007.png
1043620_0008.png
1043620_0009.png
1043620_0010.png
1043620_0011.png
1043620_0012.png
1043620_0013.png
1043620_0014.png
1043620_0015.png
1043620_0016.png
1043620_0017.png
1043620_0018.png
1043620_0019.png
1043620_0020.png
1043620_0021.png
1043620_0022.png
1043620_0023.png
1043620_0024.png
1043620_0025.png
1043620_0026.png
1043620_0027.png
Skatteministeriet21. november 2011
J. nr. 2011-511-0079
Forslagtil
Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og for-skellige andre love(Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver i forbindelse med succession ved overdragelseaf aktier og justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne)§1I lov om den skattemæssige behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v. (ak-tieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 796 af 20. juni 2011, som ændret ved §1 i lov nr. 624 af 14. juni 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 34, stk. 6, 1. pkt.,ændres to steder ”75 pct.” til: ”25 pct.”§2I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven), jf. lovbekendt-gørelse nr. 1376 af 7. december 2010, som ændret ved § 2 i lov nr. 513 af 7. juni 2006, § 7 ilov nr. 459 af 12. juni 2009, § 8 i lov nr. 254 af 30. marts 2011 og § 4 i lov nr. 624 af 14. juni2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 11 B, stk. 1, 2. pkt.,ændres ”grundbeløb på 21.300.000 kr. (2010-niveau).” til: ”beløb på21,3 mio. kr.”2.§ 11 B, stk. 3, 1. pkt.,ophæves, og i2. pkt.ændres ”grundbeløbet” til: ”beløbet i stk. 1”.3.I§ 11 B, stk. 4, nr. 3, 7. pkt.,ændres ”eller” til: ”,”, og ”finansiering,” ændres til: ”finansie-ring eller”.4.I§ 11 B, stk. 7, 2. pkt.,ændres ”Grundbeløbet” til: ”Beløbet”.5.I§ 11 B, stk. 8, 2. pkt.,ændres ”Grundbeløbet” til: ”Beløbet i stk. 1”, og i3. pkt.ændres”stk. 3, 2. pkt.,” til: ”stk. 3”.6.I§ 11 C, stk. 1, 3. pkt.,ændres ”grundbeløbet efter § 11 B, stk. 3, og stk. 7, 2. pkt.” til: ”be-løbet efter § 11 B, stk. 1, jf. § 11 B, stk. 3 og 7, 2. pkt.”
-2-7.I§ 11 C, stk. 2, 2. pkt.,ændres ”Grundbeløbet” til: ”Beløbet i § 11 B, stk. 1”.§3I lov om beskatning ved dødsfald (dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1362 af26. november 2010, som ændret ved § 4 i lov nr. 460 af 31. maj 2000, § 3 i lov nr. 459 af 12.juni 2009, § 2 i lov nr. 174 af 4. marts 2011 og § 7 i lov nr. 221 af 21. marts 2011, foretagesfølgende ændring:1.I§ 29, stk. 3, 5. pkt.,ændres to steder ”75 pct.” til: ”25 pct.”§4I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1246 af 15. oktober 2010, som ændret ved § 6 i lov nr. 513 af 7. juni 2006, §2 i lov nr. 1561 af 21. december 2010, § 13 i lov nr. 221 af 21. marts 2011 og § 4 i lov nr. 599af 14. juni 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 15 A, stk. 4, 1. pkt.,ændres to steder ”75 pct.” til: ”25 pct.”§5I lov om indkomstbeskatning af selvstændige erhvervsdrivende (virksomhedsskatteloven),jf. lovbekendtgørelse nr. 1075 af 10. september 2007, som ændret bl.a. ved § 19 i lov nr. 525af 12. juni 2009 og senest ved § 13 i lov nr. 724 af 25. juni 2010, foretages følgende ændring:1.I§ 22 c, stk. 2, nr. 4, 4. pkt.,ændres to steder ”75 pct.” til: ”25 pct.”§6I lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, jf. lovbekendtgørelse nr. 1012af 5. oktober 2006, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 1580 af 20. december 2006 og senestved § 10 i lov nr. 221 af 21. marts 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 7, stk. 2, nr. 2, 4. pkt.,ændres to steder ”75 pct.” til: ”25 pct.”§7Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2012.Stk. 2.§ 1 finder alene anvendelse på overdragelser, der finder sted den 1. januar 2012
-3-eller senere.Stk. 3.§ 2, nr. 1, 2 og 4-7, har virkning fra og med indkomståret 2014.Stk. 4.§ 2, nr. 3, har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2012 ellersenere.Stk. 5.§ 3 finder anvendelse på boer efter personer, der afgår ved døden den 1. januar2012 eller senere, og på skifte af uskiftede boer i den efterlevende ægtefælles levende live,når anmodningen om skifte er modtaget i skifteretten den 1. januar 2012 eller senere.Stk. 6.§ 4 finder anvendelse på hel og delvis afståelse af erhvervsmæssig virksomhed, derfinder sted den 1. januar 2012 eller senere.Stk. 7.§ 5 finder anvendelse på aktie- og anpartserhvervelser, der finder sted den 1. januar2012 eller senere.Stk. 8.§ 6 finder anvendelse på hævninger som følge af anskaffelser af aktier og anparter,der finder sted den 1. januar 2012 eller senere.
-4-
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2012 mellem regeringen (Socialdemokra-terne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten.Lovforslaget består af to dele:-Sænkning af grænsen for finansielle aktiver ved succession (pengetankreglen). Aktierne iet selskab kan overdrages til nære familiemedlemmer, nære medarbejdere m.v. ved suc-cession. Det er et krav for succession, at selskabet ikke er en ”pengetank”. Mere end 75pct. af selskabets indtægt eller aktiver må ikke vedrøre pengeanbringelse eller udlejning affast ejendom. Denne grænse sænkes til 25 pct.Stramning af rentefradragsbegrænsningsreglen. Reglerne for selskabers fradrag for finan-sieringsudgifter er designet sådan, at ”unormalt” store nettorenteudgifter ikke kan fradra-ges. § 20-reguleringen af bundgrænsen for rentefradragsbegrænsningsreglen foreslås af-skaffet, således at den fremover permanent vil være 21,3 mio. kr.
-
2. Lovforslagets formål og baggrundFormålet med pengetankreglen er at begrænse muligheden for succession i aktier for nærefamiliemedlemmer, medarbejdere m.v. til reelle erhvervsvirksomheder.Oprindeligt var satsen i pengetankreglen 25 pct. Under VK-regeringen blev satsen sat op til75 pct., hvilket har udhulet pengetankreglen. Det foreslås derfor, at satsen sættes ned til 25pct. som oprindeligt.Dette forslag er en følge af aftalepartiernes ønske om at få passive kapitalanbringelser kanali-seret over i erhvervsmæssige investeringer, som kan bidrage til vækst, arbejdspladser og vel-færd.Forslaget om at stramme rentefradragsbegrænsningsreglerne er en del af en række målrettedestramninger inden for selskabsbeskatningen.Formålet med dette forslag er, at det skal bidrage til et robust skattegrundlag i forhold til sel-skaber.Forslaget skal også ses i sammenhæng med aftalepartiernes ønske om, at erhvervslivet skalbidrage mere til finansieringen af velfærdssamfundet.
-5-
3. Gældende ret3.1. Succession ved overdragelse af aktierEfter de gældende regler i aktieavancebeskatningsloven er der mulighed for at overdrage akti-erne i en virksomhed til nære familiemedlemmer, nære medarbejdere m.v. ved succession.Succession indebærer, at der ikke sker beskatning i forbindelse med selve overdragelsen, menat køber indtræder i sælgers skattemæssige forpligtelser. Dermed udskydes beskatningen, ind-til aktierne sælges eller overdrages til personer, som ikke er successionsberettigede. Reglenhar til formål at forhindre likviditetsdræn ved generationsskifter.Det er en betingelse, at den enkelte overdragelse udgør mindst 1 pct. af aktie- eller anpartska-pitalen, og at selskabet ikke er en såkaldt pengetank.En pengetank er defineret som et selskab, hvis væsentligste aktivitet er passiv pengeanbrin-gelse eller udlejning af fast ejendom. Vurderingen af, hvornår der foreligger en pengetank, erobjektiv. Der kan ikke ske succession, hvis mindst 75 pct. af selskabets indtægt eller aktivervedrører pengeanbringelse eller udlejning af fast ejendom.Tilsvarende regler gælder efter dødsboskatteloven ved udlodning til nære familiemedlemmer,nære medarbejdere m.v. fra et dødsbo.3.2. RentefradragsbegrænsningReglerne om rentefradragsbegrænsning består af to elementer - et renteloft og en EBIT-regel(EBIT-indkomst – earnings before interest and taxes – indkomst før renter og skat). Efter reg-len om renteloftet kan selskaber ikke fradrage nettofinansieringsudgifter, der overstiger enstandardforrentning af den skattemæssige værdi af driftsaktiverne. Efter EBIT-reglen kan sel-skaber ikke fradrage nettofinansieringsudgifter, der overstiger 80 pct. af den skattepligtigeindkomst før nettofinansieringsudgifter. Sambeskattede selskaber opgør deres renteloft ogEBIT-grænse samlet.I forhold til både reglen om renteloft og EBIT-reglen gælder, at beskæringen maksimalt kannedsætte indkomstårets fradragsberettigede nettofinansieringsudgifter til et grundbeløb på21,3 mio. kr. (2010-niveau). Grundbeløbet reguleres årligt efter personskattelovens § 20, idetdet regulerede beløb afrundes opad til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100.000 kr.Reguleringen efter personskattelovens § 20 er dog suspenderet til og med indkomståret 2013.Til og med indkomståret 2013 er beløbsgrænsen således 21,3 mio. kr.Nettofinansieringsudgifterne opgøres på samme måde under begge regelsæt. I opgørelsen af
-6-nettofinansieringsudgifterne indgår bl.a. skattepligtige kursgevinster og kurstab på fordringer,gæld og finansielle kontrakter omfattet af kursgevinstloven (kontrakter som nævnt i kursge-vinstlovens § 30 indgår ikke). Følgende elementer indgår dog ikke:- Gevinst og tab på varekreditorer og varedebitorer.- Gevinst og tab på udlån, når den skattepligtige er et pengeinstitut, et realkreditinstitut elleren lignende virksomhed.- Gevinst og tab på obligationer udstedt til finansiering af udlån og finansielle kontrakter itilknytning hertil.- Gevinst og tab på terminskontrakter m.v., der afdækker driftsindtægter og driftsudgifter.Dog medregnes gevinst og tab på terminskontrakter m.v., der afdækker driftsindtægter ogdriftsudgifter ved opgørelse af nettofinansieringsudgifterne, hvis den skattepligtige er næ-ringsdrivende med køb og salg af fordringer og finansielle kontrakter eller driver næringsvirk-somhed ved finansiering, hvis medkontrahenten er koncernforbundet med den skattepligtige.4. Lovforslaget4.1. Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver ved successionI aktieavancebeskatningsloven blev en pengetank oprindeligt defineret som et selskab, hvisvæsentligste aktivitet er passiv pengeanbringelse eller udlejning af fast ejendom. Der kunneikke ske succession ved overdragelse af aktier, hvis mindst 25 pct. af selskabets indtægt elleraktiver vedrørte pengeanbringelse eller udlejning af fast ejendom.Fra den 1. juli 2002 blev grænsen for, hvad der forstås ved en pengetank, forhøjet til 50 pct.og fra den 1. januar 2007 yderligere til 75 pct.Det foreslås at genindføre den oprindelige sats på 25 pct. Dermed vil regelsættet i højere gradafspejle det oprindelige formål, som var, at der ikke skulle kunne ske succession ved overdra-gelse af aktier, der reelt har karakter af passiv pengeanbringelse.I dødsboskatteloven, virksomhedsskatteloven, pensionsbeskatningsloven og lov om indskudpå etableringskonto og iværksætterkonto er der regler med samme afgrænsning af virksomhe-der med finansielle aktiver som i aktieavancebeskatningsloven. Det foreslås, at 75 procents-grænsen i disse regler også sættes ned til 25 pct.4.2. Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerneDet foreslås at fastfryse beløbsgrænsen i forhold til den maksimale beskæring af selskabersfradragsberettigede nettofinansieringsudgifter, således at selskaber kan fradrage nettofinansie-ringsudgifter op til 21,3 mio. kr. (uden regulering), mens nettofinansieringsudgifter derudoverundergives en fradragsbeskæring. Beløbsgrænsen svarer til den nuværende grænse. Forslaget
-7-indebærer således, at den årlige regulering – der dog pt. er suspenderet til og med indkomst-året 2013 – afskaffes permanent.Beløbsgrænsen blev indført med den begrundelse, at rentefradragsbegrænsningsreglerne kunskulle finde anvendelse på ”store selskaber” – dvs. selskaber med en stor gældsætning. Denforeslåede fastfrysning af beløbsgrænsen ændrer ikke dette sigte. Selv om stadig flere selska-ber på sigt vil blive omfattet af rentefradragsbegrænsningen, vil reglerne som i dag primærtvære rettet mod selskaber med en relativt stor gældsætning.Der foreslås endvidere en genopretning i forhold til en tidligere ændring af rentefradragsbe-grænsningsreglerne, som har medført, at reglen utilsigtet har fået et nyt indhold.Ved lov nr. 254 af 30. marts 2011 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskat-teloven og forskellige andre love (Opfølgning på harmoniseringen af selskabers aktieafkast-beskatning m.v.) blev selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr. 3, ændret, således at gevinst ogtab på valutaterminskontrakter, der tjener til sikring af driftsindtægter og driftsudgifter, ikkeskal medregnes ved opgørelsen af de nettofinansieringsudgifter, som vil kunne blive undergi-vet en fradragsbegrænsning. Ændringen betød dog herudover, at sidste punktum i den pågæl-dende bestemmelse fik et andet indhold end tilsigtet.Før den pågældende lovændring skulle gevinst og tab på terminskontrakter, der tjener til sik-ring af driftsindtægter og driftsudgifter dog medregnes ved opgørelse af nettofinansieringsud-gifterne, hvis den skattepligtige udøver næring ved køb og salg af fordringer og finansiellekontrakter eller driver næringsvirksomhed ved finansiering, hvis medkontrahenten er kon-cernforbundet, eller hvis der er tale om en valutakursterminskontrakt m.v. Der var således taleom fire separate betingelser. Da valutaterminskontrakterne udgik, skulle bestemmelsens ind-hold alene have været ændret til, at der så var tre separate betingelser tilbage. Imidlertid erindholdet af bestemmelsen nu, at betingelsen om den koncernforbundne medkontrahent ikkelængere er en selvstændig betingelse – den er i stedet koblet op på de to andre betingelser,således at der er blevet tale om kumulative betingelser.Det foreslås derfor, at bestemmelsen rettes tilbage, således at det kommer til at fremgå, atgevinst og tab på de pågældende terminskontrakter skal medregnes ved opgørelsen af nettofi-nansieringsudgifter, hvis:- den skattepligtige driver næring ved køb og salg af fordringer og finansielle kontrakter,eller- den skattepligtige driver næringsvirksomhed ved finansiering,eller- medkontrahenten er koncernforbundet med den skattepligtige.5. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
-8-5.1. Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver ved successionDen foreslåede nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver/indtægter i selskaber, der i forbindel-se med generationsskifte overdrages til nære familiemedlemmer eller medarbejdere ved successi-on, indebærer en indskrænkning i anvendelsen af succession, enten som følge af, at hele virksom-heden sælges uden succession, eller ved at nogle af de finansielle aktiver udloddes med beskatningtil følge. Til gengæld bortfalder der et provenu, når aktierne på et senere tidspunkt overdrages tilpersoner, der ikke er successionsberettigede. Dette indebærer, at der med forslaget sker en frem-rykning af beskatningen i en række af de tilfælde, hvor der i dag sker succession. Hermed opnår detoffentlige som udgangspunkt en rentefordel.Der foreligger ikke oplysninger om, hvor mange virksomheder, der i dag anvender reglerne omskattemæssig succession i forbindelse med generationsskifte. Derfor er det ved provenuberegnin-gen rent skønsmæssigt lagt til grund, at successionsadgangen begrænses svarende til et årligt mer-provenu i størrelsesorden 150 mio. kr. fuldt indfaset. Det er endvidere lagt til grund, at successi-onsadgangen har udskudt skattebetalingen med mellem 20 og 40 år.Stramningen omfatter både generationsskifter i live og ved død. På grund af, at bobehandlingen forisær større boer kan strække sig over flere år, vil stramningen først være fuldt indfaset efter et parårs forløb. Det er beregningsmæssigt antaget, at halvdelen af de berørte generationsskifter sker ilevende live og halvdelen ved dødsfald.Provenuforløbet under de skitserede forudsætninger fremgår af nedenstående oversigt.

Provenuvirkning af lavere grænse for finansielle aktiver/indtægter ved succession.

Mio. kr.Umiddelbar virkningEfter tilbageløbEfter tilbageløb og ændret adfærd.2012115856520131551259520142001501102015200150110Varig virkning806045
Stramningen af pengetanksreglen må forventes at medføre, at nogle virksomheder vil nedbringederes finansielle aktiver og til gengæld foretage aktive investeringer for at være omfattet af succes-sionsreglerne. Dette vil reducere forslagets direkte virkning, men til gengæld have positive sam-fundsøkonomiske virkninger. Det er rent skønsmæssigt antaget, at dette vil reducere provenuvirk-ningen med 25 pct.Ændringerne vedrører primært aktieavancebeskatningen, således at forslaget ikke har provenu-mæssige konsekvenser for kommunerne.Forslaget begrænser som nævnt adgangen til succession, således at skatteudgifterne reduceres sva-rende til det umiddelbare provenutab.
-9-Provenuvirkningerne i finansårene 2012 og 2013 skønnes at andrage henholdsvis 85 mio. kr. og125 mio. kr.
5.2. Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerneEn permanent ophævelse af § 20-reguleringen vil fastlåse grænsen på 21,3 mio. kr. Det ervurderingen, at det kun er selskaber med en relativ stor gældssætning, der vil være berørt afforslaget. Afskaffelsen af § 20-reguleringen vil dog med tiden føre til, at stadig flere selskaberbliver omfattet af begrænsningen af fradraget for nettofinansieringsomkostninger.I forbindelse med Genopretningspakken blev § 20-reguleringen suspenderet i hhv. 2012 og2013. Forslaget vil derfor først medføre et merprovenu fra og med 2014. Det umiddelbaremerprovenu fra selskabsskatten i 2014 er skønnet til at være 30 mio. kr. Efterhånden som fle-re selskaber bliver omfattet af nul-reguleringen, vil det årlige merprovenu stige.Forslaget skønnes at medføre et varigt merprovenu på 250 mio. kr. årligt efter tilbageløb fraselskabsskatten på aktieindkomstskat og pensionsafkastskat m.v.

Provenuvirkning af justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne.

Mio. kr.Umiddelbar virkningEfter tilbageløb2012002013002014302020156040Varig virkning325250
Af det fremtidige merprovenu tilfalder 13,41 pct. kommunerne.Finansårsvirkningen af forslaget er 30 mio. kr. i 2013.6. Administrative konsekvenser for det offentlige6.1. Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver ved successionForslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.6.2. Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerneI forbindelse med forslaget om en justering af rentefradragsbegrænsningen indføres der enrække felter på selvangivelsen til brug for kontrollen af regelefterlevelsen på et område, hvorreglerne er komplicerede. Dette skønnes at medføre engangsudgifter til it-tilretning på ca. 2mio. kr. Elementet skønnes endvidere at medføre årlige omkostninger til it-drift på ca.100.000 kr.
- 10 -7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet7.1. Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver ved successionForslaget kan medføre en likviditetsmæssig belastning af nogle virksomheder som følge af, atejeren må trække midler ud af virksomheden til betaling af den skat, der i dag kan udskydesved succession. Det må dog vurderes, at det primært vil vedrøre velkonsoliderede virksomhe-der.7.2. Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerneForslaget om en permanent afskaffelse af § 20-reguleringen af grundbeløbet vil medføre enstramning for erhvervslivet. Med tiden vil stadig flere selskabers fradrag for nettofinansie-ringsudgifter blive beskåret som følge af, at grænsen ikke reguleres. Det vurderes dog, at detkun er virksomheder og koncerner med stor gæld, der umiddelbart vil blive berørt.Den forslåede begrænsning af fradraget for nettofinansieringsomkostninger vil med tiden re-ducere den skattemæssige forskelsbehandling mellem egen- og fremmedkapitalfinansieringyderligere. Det skyldes, at der er rentefradrag for gæld, men ikke for opsparet overskud. Medforslaget vil der ikke være fradrag i selskabsskatten for en efterhånden større andel af nettofi-nansieringsudgifterne. På sigt må der derfor forventes en vis omlægning af selskabernes fi-nansieringsstruktur i retning mod egenkapitalanvendelse.8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet8.1. Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver ved successionForslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.8.2. Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerneForslaget vedrørende rentefradragsbegrænsning kan i et vist omfang medføre en forøgelse afde administrative byrder for de selskaber, der omfattes af forslaget. Det vurderes dog, at defærreste selskaber umiddelbart bliver berørt af nul-reguleringen. Med tiden vil stadig flereselskaber dog blive omfattet af rentefradragsbegrænsningen i takt med, at den reale værdiudhules.9. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.10. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.11. Forholdet til EU-retten
- 11 -Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Forslaget er samtidig med fremsættelsen i Folketinget sendt i høring til:Advokatsamfundet, AgroSkat as, AE Rådet, ATP, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Dan-marks Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri,Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk Iværksætterforening,Danske Advokater, Dansk Revisorforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske Skat-teborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlederne, Finansrådet, FSR –Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Handel Transport og Service, Horesta, Håndværksrådet,InvesteringsForeningsRådet, Landbrug & Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq OMX Co-penhagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SRF Skattefaglig og Vi-denscentret for Landbrug.
13. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterPengetank:Det umiddelbare merprovenuved fremrykning af aktieavan-cebeskatningen som følge afnedsættelsen af grænsen forfinansielle aktiver ved succes-sion skønnes at andrage ca.115 mio. kr. i 2012 stigende tilca. 200 mio. kr. fra 2014. Detvarige merprovenu efter tilba-geløb og ændret adfærd skøn-nes at andrage ca. 45 mio. kr.Rentefradrag:Suspensionen af § 20-reguleringen i 2012 og 2013indebærer, at forslaget førstmedfører et umiddelbart mer-provenu på selskabsskatten på30 mio. kr. i 2014. Merprovenuvil være stigende i takt med, atflere år omfattes af nul-reguleringen. Forslaget skøn-Negative konsekven-ser/merudgifterIngen.
Økonomiske konsekvenserfor det offentlige
- 12 -nes at medføre et varigt mer-provenu på 250 mio. kr. eftertilbageløb.Ingen.
Administrative konsekven-ser for det offentlige
Pengetank:Ingen.Rentefradrag:I forbindelse med forslagetom en justering af rentefra-dragsbegrænsningen indføresder en række felter på selvan-givelsen til brug for kontrol-len af regelefterlevelsen på etområde, hvor reglerne erkomplicerede. Dette skønnesat medføre engangsudgifter tilit-tilretning på ca. 2 mio. kr.Elementet skønnes endvidereat medføre årlige omkostnin-ger til it-drift på ca. 100.000kr.Pengetank:Forslaget kan medføre enlikviditetsmæssig belastningaf nogle virksomheder somfølge af, at ejeren må trækkemidler ud af virksomheden tilbetaling af den skat, der i dagkan udskydes ved succession.Det må dog vurderes, at detprimært vil vedrøre velkonso-liderede virksomheder.Rentefradrag:Forslaget vil medføre enstramning for erhvervslivet.Med tiden vil stadig flereselskabers nettofinansierings-udgifter blive beskåret somfølge af, at grænsen ikke re-guleres. Det vurderes dog, atdet kun er virksomheder ogkoncerner med stor gæld, derumiddelbart vil blive berørt.Pengetank:Ingen.Rentefradrag:
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivet
Ingen.
Administrative konsekven-ser for erhvervslivet
Ingen.
- 13 -Forslaget kan i et vist omfangmedføre en forøgelse af deadministrative byrder for deselskaber, der omfattes afforslaget. Det vurderes, at defærreste selskaber umiddel-bart bliver berørt af nul-reguleringen. Med tiden vilflere og flere selskaber dogblive omfattet af rentefra-dragsbegrænsningen.Ingen.Ingen.
Administrative konsekven-ser for borgerneMiljømæssige konsekven-serForholdet til EU-retten
Ingen.Ingen.
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 6, kan der ske overdragelse af aktier ved suc-cession, hvis under 75 pct. af selskabets aktiver eller indtægter stammer fra pengeanbringelseeller udlejning af fast ejendom. Det foreslås, at denne grænse sættes ned til 25 pct.Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger.Til § 2Til nr. 1Det foreslås at ophæve den årlige regulering af beløbsgrænsen for størrelsen af de nettofinan-sieringsudgifter, som selskaber kan fradrage henholdsvis fuldt ud eller med fradragsbeskæ-ring.Der henvises til de almindelige bemærkninger.Til nr. 2 og 4-7Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 2, nr. 1, hvorefter det hidti-dige grundbeløb – den hidtidige beløbsgrænse – ændres til et fast beløb uden regulering.Til nr. 3Det foreslås at ændre reglen om de terminskontrakter m.v., der skal indgå ved opgørelsen af
- 14 -selskabets nettofinansieringsudgifter, således at den får samme indhold som før ændringenved lov nr. 254 af 30. marts 2011. Ved den pågældende lovændring fik reglen utilsigtet et nytindhold.Der henvises til de almindelige bemærkninger.Til § 3Til nr. 1Efter dødsboskattelovens § 29, stk. 3, kan der ske succession i aktier udloddet fra et dødsbo,hvis under 75 pct. af aktiverne eller indtægterne stammer fra pengeanbringelse eller udlejningaf fast ejendom. Det foreslås, at denne grænse sættes ned til 25 pct.Der henvises til de almindelige bemærkninger.Til § 4Til nr. 1Efter pensionsbeskatningslovens § 15 A, stk. 4, kan den særlige pensionsordning for tidligereselvstændigt erhvervsdrivende anvendes, hvis under 75 pct. af de samlede indtægter stammerfra finansielle aktiver eller udlejning af fast ejendom. Det foreslås, at denne grænse sættes nedtil 25 pct.Der henvises til de almindelige bemærkninger.Til § 5Til nr. 1Efter virksomhedsskattelovens § 22 c, stk. 2, nr. 4, kan den særlige kapitalafkastberegninganvendes for aktier og anparter, hvis under 75 pct. af indtægterne stammer fra finansielle ak-tiver eller udlejning af fast ejendom. Det foreslås, at denne grænse sættes ned til 25 pct.Der henvises til de almindelige bemærkninger.Til § 6Til nr. 1Efter anskaffelsen af aktier eller anparter i et selskab hæves der efter etablerings- og iværk-sætterkontolovens § 7, stk. 2, nr. 2, beløb af samme størrelse som anskaffelsessummen foraktierne eller anparterne. Det er en betingelse, at aktierne eller anparterne skal være i et sel-
- 15 -skab, hvis virksomhed ikke i overvejende grad består i udlejning af fast ejendom, besiddelseaf kontanter, værdipapirer el. lign.Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom, be-siddelse af kontanter, værdipapirer el. lign., hvis mindst 75 pct. af selskabets indtægter i etindkomstår stammer fra sådan virksomhed, eller hvis handelsværdien af selskabets udlej-ningsejendomme, kontanter, værdipapirer el. lign. udgør mindst 75 pct. af handelsværdien afselskabets samlede aktiver opgjort ultimo indkomståret. Det foreslås, at grænsen på 75 pct.sættes ned til 25 pct.Der henvises til de almindelige bemærkninger.Til § 7Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2012.Til stk. 2 og 5-8Det foreslås, at forslagene om at nedsætte grænsen for finansielle aktiver i ”pengetankregler-ne” i aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, pensionsbeskatningsloven, virksom-hedsskatteloven og lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto har virkning fraden 1. januar 2012.I de nævnte love anvendes definitionen af ”pengetank” i forskellige sammenhænge. Som føl-ge heraf er virkningstidspunkterne ikke formuleret helt ens, men afhænger af den konkretesituation.Til stk. 3Det foreslås, at ophævelsen af reguleringen af grundbeløbet i rentefradragsbegrænsningsreg-lerne i selskabsskattelovens § 11 B og § 11 C skal have virkning fra og med indkomståret2014. Reguleringen er under de gældende regler suspenderet frem til og med indkomståret2013. Der bliver dermed tale om en permanent fastfrysning af det gældende grundbeløb.Til stk. 4Det foreslås, at ændringen af selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr. 3, hvorved der sker gen-oprettelse af en utilsigtet fejl, skal have virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar2012 eller senere.
- 16 -BilagLovforslaget sammenholdt med den gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om den skattemæssige behandlingaf gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v.(aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbe-kendtgørelse nr. 796 af 20. juni 2011, somændret ved § 1 i lov nr. 624 af 14. juni 2011,foretages følgende ændring:§ 34.- - -Stk. 6.Selskabets virksomhed anses for i1.I§ 34, stk. 6, 1. pkt.,ændres to steder ”75overvejende grad at bestå i udlejning af fast pct.” til: ”25 pct.”ejendom eller besiddelse af kontanter, værdi-papirer el.lign. som nævnt i stk. 1, nr. 3, så-fremt mindst 75 pct. af selskabets indtægter,hvorved forstås den regnskabsmæssige net-toomsætning tillagt summen af øvrigeregnskabsførte indtægter, opgjort som gen-nemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stam-mer fra sådan aktivitet, eller hvis handels-værdien af selskabets udlejningsejendomme,kontanter, værdipapirer el.lign. enten påoverdragelsestidspunktet eller opgjort somgennemsnittet af de seneste 3 regnskabsårudgør mindst 75 pct. af handelsværdien afselskabets samlede aktiver. Besiddelse afandele omfattet af § 18 anses ved bedømmel-sen ikke som besiddelse af værdipapirer.Afkastet og værdien af aktier i datterselska-ber, hvori selskabet direkte eller indirekteejer mindst 25 pct. af aktiekapitalen m.v.,medregnes ikke. I stedet medregnes den delaf datterselskabets indtægter og aktiver, somsvarer til ejerforholdet. Ved bedømmelsenses der bort fra indkomst ved udlejning affast ejendom mellem selskabet og et datter-selskab eller mellem datterselskaber. Fastejendom, der udlejes mellem selskabet og etdatterselskab eller mellem datterselskaber, ogsom lejer anvender i driften, anses ved be-dømmelsen ikke som en udlejningsejendom.§2
- 17 -
I lov om indkomstbeskatning af aktiesel-skaber m.v. (selskabsskatteloven), jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1376 af 7. december 2010,som ændret ved § 2 i lov nr. 513 af 7. juni2006, § 7 i lov nr. 459 af 12. juni 2009, § 8 ilov nr. 254 af 30. marts 2011 og § 4 i lov nr.624 af 14. juni 2011, foretages følgende æn-dringer:§ 11 B.Ved opgørelsen af den skattepligtige1.I§ 11 B, stk. 1, 2. pkt.,ændres ”grundbe-indkomst for selskaber, der er omfattet af § 1, løb på 21.300.000 kr. (2010-niveau).” til:stk. 1, nr. 1-2 a, 2 d-2 i, 3 a-6, § 2, stk. 1, litra ”beløb på 21,3 mio. kr.”a og b, eller kulbrinteskattelovens § 21, stk.4, kan indkomstårets nettofinansieringsudgif-ter alene fradrages, i det omfang de ikkeoverstiger den skattemæssige værdi af sel-skabets aktiver ganget med standardrenten,jf. stk. 2. Beskæringen kan maksimalt ned-sætte indkomstårets fradragsberettigede net-tofinansieringsudgifter til et grundbeløb på21.300.000 kr. (2010-niveau). Der sker dogikke fradragsbeskæring, i det omfang nettofi-nansieringsudgifterne består af nettokurstabpå fordringer, som overstiger indkomståretsrenteindtægter, jf. stk. 4. Sådanne nettokurs-tab fremføres til modregning i skattepligtigenettogevinster på fordringer og renteindtæg-ter ved efterfølgende indkomstårs opgørelseaf nettofinansieringsudgifterne. Opgørelserneefter 3. og 4. pkt. udfærdiges samlet for sam-beskattede selskaber, jf. stk. 8. Hvis nettofi-nansieringsudgifterne fradragsbeskæres, an-ses nettokurstab på gæld og finansielle kon-trakter omfattet af kursgevinstloven altid forbeskåret først.---Stk. 3.Grundbeløbet i stk. 1 reguleres efterpersonskattelovens § 20, dog således at det2.§ 11 B, stk. 3, 1. pkt.,ophæves, og i2. pkt.regulerede beløb afrundes opad til nærmeste ændres ”grundbeløbet” til: ”beløbet i stk. 1”.kronebeløb, der kan deles med 100.000. Hvisselskabet opgør den skattepligtige indkomstefter tonnageskatteloven, nedsættes grundbe-løbet med den del, som den regnskabsmæssi-ge værdi af egne aktiver tilknyttet tonnagebe-skattet rederivirksomhed udgør af den sam-lede regnskabsmæssige værdi af egne akti-
- 18 -ver.Stk. 4.Selskabets nettofinansieringsudgifterbestår af en eventuel negativ sum af følgendeindtægter og udgifter:1) Skattepligtige renteindtægter og fradrags-berettigede renteudgifter. Renteindtægter fravaredebitorer m.v. og renteudgifter til vare-kreditorer m.v. indgår dog ikke.2) Provisioner og lign., der er fradragsberet-tigede efter ligningslovens § 8, stk. 3, ogtilsvarende skattepligtige provisioner m.v.Provisioner m.v. vedrørende varegæld m.v.eller varefordringer m.v. indgår dog ikke.3) Skattepligtige gevinster og fradragsberet-tigede tab på fordringer, gæld og finansiellekontrakter omfattet af kursgevinstloven. Ge-vinst og tab på varekreditorer og varedebito-rer medregnes ikke. Tab og gevinst på udlånmedregnes ikke, når den skattepligtige ud-øver næring ved køb og salg af fordringereller driver næringsvirksomhed ved finansie-ring og medkontrahenten ikke er koncernfor-bundet, jf. § 31 C. Tab og gevinst på obliga-tioner udstedt til finansiering af udlån omfat-tet af 3. pkt. og finansielle kontrakter i til-knytning hertil medregnes ikke. Gevinst ogtab på kontrakter (terminskontrakter m.v.),som tjener til sikring af driftsindtægter ogdriftsudgifter, herunder i sambeskattede sel-skaber, medregnes ikke. Urealiserede kurs-gevinster på en renteswap vedrørende lånmed sikkerhed i fast ejendom medregnesikke, men kan fremføres ved efterfølgendeindkomstårs opgørelse af nettofinansierings-udgifter til modregning i urealiserede kurstabpå samme kontrakt og i realiserede kurstabpå samme kontrakt, der realiseres i det ind-komstår, hvor kontrakten ophører. Gevinst3.I§ 11 B, stk. 4, nr. 3, 7. pkt.,ændres ”el-og tab på terminskontrakter m.v. medregnes ler” til: ”,”, og ”finansiering,” ændres til:dog, hvis den skattepligtige udøver næringved køb og salg af fordringer og finansielle ”finansiering eller”.kontrakter eller driver næringsvirksomhedved finansiering, hvis medkontrahenten erkoncernforbundet, jf. § 31 C.4) En beregnet finansieringsomkostning vedfinansielle leasingbetalinger medregnes hosleasingtager, mens leasinggiver medregneren beregnet finansieringsindtægt.
- 19 -5) Skattepligtig fortjeneste og udnyttede tabved afståelse af aktier m.v. omfattet af aktie-avancebeskatningsloven samt skattepligtigeudbytter og skattepligtige afståelsessummeromfattet af ligningslovens § 16 B. Er sum-men efter 1. pkt. negativ, medregnes denikke, men fremføres til modregning i efter-følgende indkomstår. 1. pkt. omfatter ikkeafkast af lagerbeskattede næringsaktier om-fattet af stk. 5, 7. pkt.6) Uanset nr. 1-5 indgår finansieringsindtæg-ter og -udgifter, der medregnes som følge afCFC-beskatning i § 32 eller som følge afgenbeskatning efter § 15, stk. 8 og 9, i lov nr.426 af 6. juni 2005, ikke i opgørelsen af net-tofinansieringsudgifter.---Stk. 7.Hvis et selskab ikke beskattes i heleindkomståret, medregnes aktiver ved opgø-relsen efter stk. 5 og 6 i forhold til, hvor storen del beskatningsperioden udgør af et ka-lenderår. Grundbeløbet i stk. 1, jf. stk. 3, ju-steres tilsvarende.Stk. 8.Selskaber, der indgår i en sambeskat-ning efter § 31 eller § 31 A, opgør koncer-nens nettofinansieringsudgifter og den skat-temæssige værdi af aktiverne samlet. Grund-beløbet gælder samlet for de sambeskattedeselskaber. Indgår det tonnagebeskattede sel-skab i en sambeskatning, jf. §§ 31 og 31 A,finder stk. 3, 2. pkt., samlet anvendelse på desambeskattede selskaber, og der bortses fraaktier i sambeskattede selskaber samt gældog fordringer mellem de sambeskattede sel-skaber. Hvis et selskab ikke indgår i sambe-skatningen i hele indkomståret, medregnesved opgørelsen efter 1. pkt. selskabets aktiverved udløbet af delperioden, jf. § 31, stk. 3, iforhold til hvor stor en del delperioden udgøraf et kalenderår. Hvis der foretages fradrags-beskæring efter stk. 1, fordeles beskæringenforholdsmæssigt på baggrund af, hvor megetdet enkelte selskabs nettofinansieringsudgif-ter uden nettokurstab, der ikke beskæres efterstk. 1, 3. pkt., overstiger den skattemæssigeværdi af selskabets aktiver, jf. stk. 5, gangetmed standardrenten.---
4.I§ 11 B, stk. 7, 2. pkt.,ændres ”Grundbe-løbet” til: ”Beløbet”.
5.I§ 11 B, stk. 8, 2. pkt.,ændres ”Grundbe-løbet” til: ”Beløbet i stk. 1”, og i3. pkt.æn-dres ”stk. 3, 2. pkt.,” til: ”stk. 3”.
- 20 -§ 11 C.Den skattepligtige indkomst før net-tofinansieringsudgifter, jf. § 11 B, stk. 4, forselskaber, der er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-2 a, 2 d-2 i, 3 a-6, § 2, stk. 1, litra a og b,eller kulbrinteskattelovens § 21, stk. 4, kanmaksimalt nedsættes med 80 pct. som følgeaf nettofinansieringsudgifterne efter eventuelfradragsbeskæring efter § 11 B. Den skatte-pligtige indkomst og nettofinansieringsudgif-terne korrigeres for nettokurstab, der ikkebeskæres efter § 11 B, stk. 1, 3. pkt. Beskæ-ringen kan maksimalt nedsætte indkomståretsfradragsberettigede nettofinansieringsudgif-ter til grundbeløbet efter § 11 B, stk. 3, ogstk. 7, 2. pkt. Er den skattepligtige indkomstfør nettofinansieringsudgifter negativ, kan defradragsberettigede nettofinansieringsudgif-ter ikke overstige beløbet i 3. pkt. Beskårnenettofinansieringsudgifter efter 1.-4. pkt. kanfremføres til fradrag i efterfølgende ind-komstår. Fremførte nettofinansieringsudgif-ter indgår i beregningen efter 1. pkt. i efter-følgende indkomstår.Stk. 2.Selskaber, der indgår i en sambeskat-ning efter § 31 eller § 31 A, opgør den skat-tepligtige indkomst og nettofinansieringsud-gifter samlet. Grundbeløbet gælder samlet forde sambeskattede selskaber. Hvis der foreta-ges fradragsbeskæring, reduceres selskaber-nes fradragsberettigede nettofinansieringsud-gifter forholdsmæssigt, i det omfang det en-kelte selskabs nettofinansieringsudgifteroverstiger 80 pct. af selskabets skattepligtigeindkomst før nettofinansieringsudgifter. Hvisden tildelte fradragsbeskæring overstigernettofinansieringsudgifterne i enkelte af sel-skaberne, fordeles den overskydende fra-dragsbeskæring forholdsmæssigt. Beskårnefinansieringsudgifter fremføres samlet for desambeskattede selskaber hos administrations-selskabet. Ved ophørsspaltning af admini-strationsselskabet fordeles de fremførselsbe-rettigede finansieringsudgifter forholdsmæs-sigt efter den skattemæssige værdi i de mod-tagende selskaber.---6.I§ 11 C, stk. 1, 3. pkt.,ændres ”grundbe-løbet efter § 11 B, stk. 3, og stk. 7, 2. pkt.”til: ”beløbet efter § 11 B, stk. 1, jf. § 11 B,stk. 3 og 7, 2. pkt.”
7.I§ 11 C, stk. 2, 2. pkt.,ændres ”Grundbe-løbet” til: ”Beløbet i § 11 B, stk. 1”.
§3
- 21 -I lov om beskatning ved dødsfald (døds-boskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr.1362 af 26. november 2010, som ændret ved§ 4 i lov nr. 460 af 31. maj 2000, § 3 i lov nr.459 af 12. juni 2009, § 2 i lov nr. 174 af 4.marts 2011 og § 7 i lov nr. 221 af 21. marts2011, foretages følgende ændring:§ 29. - - -Stk. 3.Gevinst ved udlodning af aktier m.v.1.I§ 29, stk. 3, 5. pkt.,ændres to steder ”75omfattet af aktieavancebeskatningslovens §12 eller § 22 medregnes ved opgørelsen af pct.” til: ”25 pct.”bobeskatningsindkomsten, medmindre der ertale om udlodning af aktier m.v. i et selskabm.v., hvis virksomhed ikke i overvejendegrad består i udlejning af fast ejendom, be-siddelse af kontanter, værdipapirer eller lig-nende. 1. pkt. finder dog ikke anvendelse,hvis selskabet m.v. udøver næring ved købog salg af værdipapirer eller finansierings-virksomhed. Bortforpagtning af fast ejendomsom nævnt i i vurderingslovens § 33, stk. 1og 7, anses ikke i denne forbindelse som ud-lejning af fast ejendom. Uanset 1.-3. pkt. skalgevinst ved udlodning af de i 1. pkt. nævnteaktier m.v. medregnes ved opgørelsen af bo-beskatningsindkomsten, hvis udlodningen tilden enkelte modtager udgør mindre end 1pct. af aktiekapitalen i det pågældende sel-skab m.v., jf. i øvrigt stk. 4. Selskabets virk-somhed anses for i overvejende grad at beståi udlejning af fast ejendom, besiddelse afkontanter, værdipapirer eller lignende, så-fremt mindst 75 pct. af selskabets indtægter,hvorved forstås den regnskabsmæssige net-toomsætning tillagt summen af øvrigeregnskabsførte indtægter, opgjort som gen-nemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stam-mer fra sådan aktivitet, eller hvis handels-værdien af selskabets udlejningsejendomme,kontanter, værdipapirer eller lignende entenpå overdragelsestidspunktet eller opgjort somgennemsnittet af de seneste 3 regnskabsårudgør mindst 75 pct. af handelsværdien afselskabets samlede aktiver. Besiddelse afandele omfattet af aktieavancebeskatningslo-vens § 18 anses ved bedømmelsen ikke som
- 22 -besiddelse af værdipapirer. Afkastet og vær-dien af aktier i datterselskaber, hvori selska-bet m.v. direkte eller indirekte ejer mindst 25pct. af aktiekapitalen, medregnes ikke. I ste-det medregnes en til ejerforholdet svarendedel af datterselskabets indtægter og aktiverved bedømmelsen. Ved bedømmelsen ses derbort fra indkomst ved udlejning af fast ejen-dom mellem selskabet og et datterselskabeller mellem datterselskaber. Fast ejendom,som udlejes mellem selskabet og et dattersel-skab eller mellem datterselskaber, og somlejer anvender i driften, anses ved bedøm-melsen ikke som en udlejningsejendom.---§4I lov om beskatningen af pensionsordningerm.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1246 af 15. oktober 2010,som ændret ved § 6 i lov nr. 513 af 7. juni2006, § 2 i lov nr. 1561 af 21. december2010, § 13 i lov nr. 221 af 21. marts 2011 og§ 4 i lov nr. 599 af 14. juni 2011, foretagesfølgende ændring:§ 15 A.- - -Stk. 4.En persons erhvervsmæssige virk-1.I§ 15 A, stk. 4, 1. pkt.,ændres to stedersomhed anses for i overvejende grad at havebestået i udlejning af fast ejendom, besiddel- ”75 pct.” til: ”25 pct.”se af kontanter, værdipapirer eller lignendesom nævnt i stk. 3, 1. pkt., hvis mindst 75pct. af indtægterne, hvorved forstås den regn-skabsmæssige nettoomsætning tillagt sum-men af øvrige regnskabsførte indtægter, fraden erhvervsmæssige virksomhed opgjortsom gennemsnittet af de seneste 3 regn-skabsår stammer fra sådan aktivitet, ellerhvis handelsværdien af virksomhedens udlej-ningsejendomme, kontanter, værdipapirereller lignende enten på overdragelsestids-punktet eller opgjort som gennemsnittet af deseneste 3 regnskabsår udgør mindst 75 pct. afhandelsværdien af virksomhedens samlede
- 23 -aktiver. Besiddelse af andele omfattet af ak-tieavancebeskatningslovens § 18 anses vedbedømmelsen ikke som besiddelse af værdi-papirer. Afkastet og værdien af aktier i sel-skaber, hvori virksomheden direkte eller in-direkte ejer mindst 25 pct. af aktie- eller an-partskapitalen, medregnes ikke. I stedet med-regnes en til ejerforholdet svarende del afselskabets indtægter og aktiver ved bedøm-melsen. Ved bedømmelsen ses der bort fraindkomst ved udlejning af fast ejendom mel-lem virksomheden og et selskab som nævnt i3. pkt. eller mellem sådanne selskaber. Fastejendom, som udlejes mellem virksomhedenog et selskab som nævnt i 3. pkt. eller mel-lem sådanne selskaber, og som lejer anven-der i driften, anses ved bedømmelsen ikkesom en udlejningsejendom.---§5I lov om indkomstbeskatning af selv-stændige erhvervsdrivende (virksomheds-skatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1075af 10. september 2007, som ændret bl.a. ved§ 19 i lov nr. 525 af 12. juni 2009 og senestved § 13 i lov nr. 724 af 25. juni 2010, fore-tages følgende ændring:§ 22 c.- - -1.I§ 22 c, stk. 2, nr. 4, 4. pkt.,ændres toStk. 2.For at anvende ordningen i stk. 1steder ”75 pct.” til: ”25 pct.”skal følgende betingelser være opfyldt:1) Den skattepligtige er undergivet fuldskattepligt efter kildeskattelovens § 1 oghjemmehørende her i landet efter regler-ne i en dobbeltbeskatningsaftale.2) Det kontantomregnede vederlag, som denskattepligtige betaler for aktierne elleranparterne, overstiger et grundbeløb på627.000 kr. (2010-niveau). Grundbeløbetreguleres efter personskattelovens § 20.3 a) Den skattepligtige ejer mindst 25 pct. afaktie- eller anpartskapitalen i selskabeteller råder over mere end 50 pct. af
- 24 -stemmeværdien, eller3 b) den skattepligtige sammen med andreansatte ejer mindst 25 pct. af aktie- elleranpartskapitalen i selskabet eller råderover mere end 50 pct. af stemmeværdien,jf. dog stk. 4. Det er en betingelse, at in-gen af de ansatte aktionærer eller an-partshavere råder over mere end 50 pct.af stemmeværdien i selskabet. Ved afgø-relsen af, om en aktionær eller anparts-haver er omfattet af 2. pkt., finder aktie-avancebeskatningslovens § 4, stk. 2, til-svarende anvendelse.4) Aktierne eller anparterne skal være i etselskab, hvis virksomhed i den periode,hvor ordningen anvendes, ikke i overve-jende grad består i udlejning af fast ejen-dom, besiddelse af kontanter, værdipapi-rer eller lignende. Bortforpagtning af fastejendom, som benyttes til landbrug,gartneri, planteskole, frugtplantage ellerskovbrug, jf. vurderingslovens § 33, stk.1 eller 7, anses i denne forbindelse ikkefor virksomhed ved udlejning af fastejendom. 1. pkt. gælder dog ikke, hvisselskabet udøver næring ved køb og salgaf værdipapirer eller finansieringsvirk-somhed. Selskabets virksomhed ansesfor i overvejende grad at bestå i udlej-ning af fast ejendom, besiddelse af kon-tanter, værdipapirer eller lignende, så-fremt mindst 75 pct. af selskabets ind-tægter, hvorved forstås den regnskabs-mæssige nettoomsætning tillagt summenaf selskabets øvrige regnskabsførte ind-tægter, i et indkomstår stammer fra sådanvirksomhed, eller hvis handelsværdien afselskabets udlejningsejendomme, kon-tanter, værdipapirer eller lignende udgørmindst 75 pct. af handelsværdien af sel-skabets samlede aktiver opgjort ultimoindkomståret. Besiddelse af andele om-fattet af aktieavancebeskatningslovens §18 anses ved bedømmelsen ikke som be-siddelse af værdipapirer. Afkastet ogværdien af aktier i datterselskaber, hvoriselskabet direkte eller indirekte ejermindst 25 pct. af aktie- eller anpartskapi-
- 25 -talen, medregnes ikke. I stedet medreg-nes en til ejerforholdet svarende del afdatterselskabets indtægter og aktiver vedbedømmelsen. Ved bedømmelsen ses derbort fra indkomst ved udlejning af fastejendom mellem selskabet og et datter-selskab eller mellem to datterselskaber.Fast ejendom, som udlejes mellem sel-skabet og et datterselskab eller mellemdatterselskaber, og som lejer anvender idriften, anses ved væsentlighedsbedøm-melsen ikke som en udlejningsejendom.5) Aktierne eller anparterne er ikke omfattetaf aktieavancebeskatningslovens § 19.6) Aktierne eller anparterne er ikke erhver-vet i forbindelse med omdannelsen af enpersonligt ejet virksomhed efter lov omskattefri virksomhedsomdannelse somled i en skattefri aktieombytning efter ak-tieavancebeskatningsloven eller i forbin-delse med anvendelse af etableringskon-toindskud efter lov om indskud på etab-leringskonto.7) Den skattepligtige har ejet aktierne elleranparterne i mindre end 11 år.---§6I lov om indskud på etableringskonto ogiværksætterkonto, jf. lovbekendtgørelse nr.1012 af 5. oktober 2006, som ændret bl.a.ved § 5 i lov nr. 1580 af 20. december 2006og senest ved § 10 i lov nr. 221 af 21. marts2011, foretages følgende ændring:1.I§ 7, stk. 2, nr. 2, 4. pkt.,ændres to steder§ 7. - - -Stk. 2.Efter anskaffelsen af aktier og ”75 pct.” til: ”25 pct.”anparter i et selskab hæves beløb af sammestørrelse som anskaffelsessummen for aktier-ne eller anparterne, hvis følgende betingelseralle er opfyldt:1) Kontohaveren eller dennes ægtefælleeller begge ægtefæller skal tilsammen ejeaktier eller anparter svarende til mindst25 pct. af aktie- eller anpartskapitalen iselskabet eller svarende til mere end 50pct. af stemmeværdien.
- 26 -2) Aktierne eller anparterne skal være i etselskab, hvis virksomhed ikke i overve-jende grad består i udlejning af fast ejen-dom, besiddelse af kontanter, værdipapi-rer eller lignende. Bortforpagtning af fastejendom som nævnt i § 33, stk. 1 og 7, ilov om vurdering af landets faste ejen-domme anses ikke i denne forbindelsefor virksomhed ved udlejning af fastejendom. 1. pkt. gælder dog ikke, hvisselskabet udøver næring ved køb og salgaf værdipapirer eller finansieringsvirk-somhed. Selskabets virksomhed ansesfor i overvejende grad at bestå i udlej-ning af fast ejendom, besiddelse af kon-tanter, værdipapirer eller lignende, så-fremt mindst 75 pct. af selskabets ind-tægter i et indkomstår stammer fra sådanvirksomhed, eller hvis handelsværdien afselskabets udlejningsejendomme, kon-tanter, værdipapirer eller lignende udgørmindst 75 pct. af handelsværdien af sel-skabets samlede aktiver opgjort ultimoindkomståret. Besiddelse af andele om-fattet af aktieavancebeskatningslovens §18 anses ved bedømmelsen ikke som be-siddelse af værdipapirer. Afkastet ogværdien af aktier i datterselskaber, hvoriselskabet direkte eller indirekte ejermindst 25 pct. af aktie- eller anpartskapi-talen, medregnes ikke. I stedet medreg-nes den del af datterselskabets indtægterog aktiver, der svarer til ejerforholdet,ved bedømmelsen. Ved bedømmelsenses der bort fra indkomst ved udlejningaf fast ejendom mellem selskabet og etdatterselskab eller mellem to dattersel-skaber. Fast ejendom, som udlejes mel-lem selskabet og et datterselskab ellermellem datterselskaber, og som lejer an-vender i driften, anses ved bedømmelsenikke som en udlejningsejendom.3) Aktierne eller anparterne må ikke væreerhvervet i forbindelse med omdannelsenaf en personligt ejet virksomhed efter lovom skattefri virksomhedsomdannelsesom led i en skattefri aktieombytning ef-ter aktieavancebeskatningsloven, som led
- 27 -i en skattefri fusion, spaltning eller tilfør-sel af aktiver efter fusionsskatteloven el-ler ved arv, arveforskud eller gave.---§7Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2012.Stk. 2.§ 1 finder alene anvendelse påoverdragelser, der finder sted den 1. januar2012 eller senere.Stk. 3.§ 2, nr. 1, 2 og 4-7, har virkningfra og med indkomståret 2014.Stk. 4.§ 2, nr. 3, har virkning for ind-komstår, der påbegyndes den 1. januar 2012eller senere.Stk. 5.§ 3 finder anvendelse på boer efterpersoner, der afgår ved døden den 1. januar2012 eller senere, og på skifte af uskiftedeboer i den efterlevende ægtefælles levendelive, når anmodningen om skifte er modtageti skifteretten den 1. januar 2012 eller senere.Stk. 6.§ 4 finder anvendelse på hel ogdelvis afståelse af erhvervsmæssig virksom-hed, der finder sted den 1. januar 2012 ellersenere.Stk. 7.§ 5 finder anvendelse på aktie- oganpartserhvervelser, der finder sted den 1.januar 2012 eller senere.Stk. 8.§ 6 finder anvendelse på hævnin-ger som følge af anskaffelser af aktier oganparter, der finder sted den 1. januar 2012eller senere.