Skatteudvalget 2011-12
L 195 Bilag 42
Offentligt
1151613_0001.png
1151613_0002.png
1151613_0003.png
1151613_0004.png
1151613_0005.png
1151613_0006.png
1151613_0007.png
1151613_0008.png
1151613_0009.png
Ingeniørforeningens synspunkter i forbindelsemed et eventuelt bortfald af Ligningslovens 33AFolketingets Skatteudvalg d. 29. august 2012v. Ellen Fænøe, formand for Ansattes Råd
OversigtIDA’s bekymringFire scenarier for den enkelte ingeniørs reaktion, hvis 33A er bortfaldetFakta om de ingeniører der bliver ramtNB!
IDA’s bekymringIDA er bekymret for, at en ophævelse af 33A vil føre til:Et varigt tab af mange gode danske ingeniørjobs til udlandetSvækkelse af dansk konkurrenceevne særligt i den eksportorienterede sektorI konsekvens heraf også en øget ledighed i Danmark, som vil neutralisere provenuetfra ophævelsen af 33AIDA frygter, at man er ved at ophæve 33A under falske forudsætningerSer man på tallene i bemærkningerne til lovforslaget får man det indtryk, at mindreend 20% af de ramte borgere vil reagere på den voldsomt øgede beskatning.En stor del af de ramte har faktisk rigtig gode alternativer til de valg, som ifølgelovforslaget gerne skulle resultere i de forventede skatteindtægter.Udvalget bør få skatteministeren til at redegøre for forudsætningerne forberegningerne af provenuet fra lovforslaget.
De fire scenarierUdsendelse med (hel eller delvis) kompensation for forøget skattebetaling til DKForøget skatteprovenu til DK i en midlertidig periodeBetydelige ekstraomkostninger for arbejdsgiver (fuld kompensation for en forøgetskattebetaling på f.eks. 10.000 DKK pr. måned koster mere end det dobbelte)Stort incitament for arbejdsgiver til at flytte arbejdspladsen til udlandetUdsendelse uden kompensation for forøget skattebetaling til DKForøget skatteprovenu til DK i en midlertidig periodeBetydelig reduktion af rådighedsbeløb efter skattetræk for medarbejderStort incitament for medarbejder til hurtigst muligt at finde nyt arbejdeSandsynlige efterfølgende rekrutteringsproblemer vil indebære incitament forarbejdsgiver til at flytte arbejdspladsen til udlandet
De fire scenarier (fortsat)Ingeniøren emigrerer til udlandet, husstanden flytter med og bolig i DK opgivesIngen skatteindtægter til DKRisiko for hjerneflugt pga. bortfald af den tilknytning til DK (husstand og/eller bolig)som sandsynliggjorde tilbagevenden til DK efter udlandsophold med skattelempelseSandsynlighed for at arbejdspladsen forbliver i udlandetVælges oftest af de medarbejdere, der rammes hårdest af lovforslaget og derfor villehave bidraget med det største provenu, hvis de havde ladet sig beskatte i DKIngeniøren ønsker ikke at blive udsendt på de tilbudte vilkårStatus quo fsva. skatteprovenu, familie- og boligsituationEventuelle tjenesterejser medfører ekstra omkostninger for arbejdsgiverManglende/reduceret indhentning af internationale erfaringer og kompetencerIncitament for arbejdsgiver til at flytte arbejdspladsen til udlandet
Nogle fakta om danske ingeniører i udlandetCa. 3.500 danske ingeniører arbejder til stadighed i udlandetOver 60% arbejder for lokale arbejdsgivere i arbejdslandet på lokale vilkårOver 50% arbejder 44 timer om ugen eller mere*Af den samlede mængde danske ingeniører i udlandet forventer 27,3% ikke at vendetilbage til DK og 26,7% ved ikke, om de vender tilbage*Af den samlede mængde danske ingeniører i udlandet anslår IDA, at 15%, dvs. ca.500 er omfattet af 33ADisse er ofte yngre ingeniører (tit med forholdsvis store boligudgifter og husstandeder pga. ægtefællejob og mindre børn kan være svære at flytte)De er typisk ude på afgrænsede opgaver/projekter i ½-2 år ad gangen
*): Ifølge IDAs udlands-survey 2011
Hvad laver de ingeniører, som er i udlandet medskattelempelse iht. 33A ?Problemløsning og tilsyn ifm. anlægsopgaverDeltagelse i tekniske udviklingsprojekter sammen med udenlandske virksomhederForskningU-landsarbejde (ofte med meget lave lønninger)Mange er beskæftiget i udpræget eksportorienterede virksomhederMange henter viden hjem til DK, som er efterspurgt og som vi ikke selv kangenerereNogle er udsendt til bistandsarbejde i stillinger, som formentlig vil bortfalde, hvisikke en skattelempelse gør det muligt at opretholde en vis minimumsindtægt
NB!
Mange danskere, der arbejder i udlandet, gør ikke – som anført i bemærkningerne tillovforslaget - brug af ”fordele af velfærdsmæssig karakter” i Danmark, bl.a. fordi deofte er privat sygeforsikrede under udlandsopholdet. En eventuel tilbageværendehusstand i Danmark trækker derimod nok på ydelser fra velfærdssamfundet, men såer der normalt også en skattebetalende voksen involveret, hvilket samtidig giver enbetydelig sikkerhed for, at den udsendte vender hjem til Danmark igen
Opsummering33A blev i 1975 indført for at fremme dansk erhvervslivs eksportvirksomheder.Den hjælp har de lige så meget brug for nu som dengangBl.a. Sverige, Norge, Tyskland, Østrig og Holland har exemptionlempelser i stil medden danske ifølge 33A. Disse lande får foræret en konkurrencefordel, hvis 33AafskaffesIngeniørforeningen tvivler på, at det reelle merskatteprovenu ved bortfald af 33Aligger bare i nærheden af Skatteministeriets høje estimater og opfordrer til atforudsætningerne bag tallene holdes op imod virkelighedenMan gennemfører skattereformen fordi lavere personskat giver øget arbejdsudbud.Det strider mod dette, at man samtidig vil hæve indkomstbeskatningen betragteligtfor en gruppe borgere, der har gode alternativer til den øgede beskatningMan gambler med et stort antal stillinger - hovedsageligt attraktive viden- ogspecialistarbejdspladser - der hver især genererer både eksportindtægter ogfølgearbejdspladser inden for såvel produktion som administration