Skatteudvalget 2011-12
L 194
Offentligt
1151860_0001.png
1151860_0002.png
J.nr. 12-0173669Dato:30. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 194 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, lov om en børne-og ungeydelse, personskatteloven m.v. (Skattereformen – forhøjelse afbeskæftigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra beskæftigelses-fradrag for enlige forsørgere, aftrapning af børne- og ungeydelsen forfamilier med høje indkomster m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 20. august 2012. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou
Spørgsmål 14:Kan ministeren oplyse, hvor meget en mindre stigning i topskattegrænsen skal være for atfinansiere, at man i stedet kunne afskaffe fedt- og sukkerafgiften?
Svar:Fedtafgiften forventes at indbringe et provenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,2 mia.kr., jf. tabel 1. Heri er indregnet ca. 0,2 mia. kr. som følge af Skattereformens indeksering affedtafgiften. Den aftalte afgift på sukkerholdige varer skønnes at medføre et provenu på knap0,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. En fuld finansieret afskaffelse af disse to afgifter forud-sætter derfor alternativ finansiering på ca. 2,1 mia. kr.Det fremgår af lovforslag L 194, at Skattereformens forhøjelse af topskattegrænsen skønnes atmedføre et provenutab på 1,92 mia. kr. i varig virkning efter tilbageløb og adfærd. Det betyder,at selv ikke et bortfald af Skattereformens forhøjelse af topskattegrænsen kan finansiere en af-skaffelse af fedtafgiften og afgiften på sukkerholdige varer.Skal den yderligere finansiering tilvejebringes ved en ændring af topskattegrænsen, skønnes detat medføre en reduktion af topskattegrænsen med ca. 3.000 kr. i forhold til gældende regler,dvs. fra 409.100 kr. (fra 2014) til 406.100 kr. Det svarer til en reduktion på 60.900 kr. i forholdtil Skattereformen, når denne er fuldt indfaset. I forhold til Skattereformen skønnes det at med-føre ca. 280.000 flere topskatteydere.
Tabel 1. Varig provenuvirkningUmiddelbarvirkning(inkl. moms)-1.735-1.500-3.2354.9501.715Efter tilbageløb ogadfærd-1.180-875-2.0552.0550
Mio. kr.Bortfald af fedtafgiftBortfald af afgift på sukkerholdige varerBortfald af fedtafgift og sukkerafgift i altReduktion af topskattegrænsenmed 60.900 kr. ift. lovforslagetI alt
Efter tilbageløb-1.325-1.150-2.4753.7351.260
Side 2