Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 170 , L 170 A , L 170 B
Offentligt
1125859_0001.png
1125859_0002.png
J.nr. 2011-711-0068Dato: 25. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 170 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige an-

dre love. (Skattefri familie- og vennetjenester og skattefritagelse af

visse persongruppers indtægter ved arbejde i private hjem samt initi-

ativer mod sort arbejde m.v.)

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 50 af 23. maj 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ K.-H. Ludolph

Spørgsmål:

I bemærkningerne til L 170 står der, "I dag vil kreditvurderingen i forbindelse med kredit-givning ofte ske på grundlag af seneste tre lønsedler, seneste årsopgørelse og eventuelt re-stanceattest, dvs. en attest vedrørende den pågældende borgers gæld til det offentlige, sominddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden." Kan ministeren i den forbindelse oplyse:---Hvor ofte har SKAT på årsbasis i årene 2009, 2010 og 2011 udfyldt en restanceat-test til en borger?Hvor ofte der - i samme periode - er lavet forespørgsler i RKI?Hvis der bevilliges 7,4 mio. kr. (jf. pkt. 5.10 i forslaget), om der så ikke skal være etrationale med udgangspunkt i SKAT’s ressource forbrug?

Svar:

Udstedelse af restanceattester sker rundt om i landet dels i skattecentrene dels i SKATs be-talingscenter. Det er ikke muligt i de eksisterende systemer at udtrække antallet af udstedteattester.Skatteministeriet er heller ikke i besiddelse af oplysninger om, hvor ofte der i den pågæl-dende periode er lavet forespørgsler i RKI. For dog at give en fornemmelse af omfanget afbrugen af RKI kan jeg dog henvise til, at Experian i sin henvendelse til udvalget (L 170 –bilag 13) har oplyst, at RKI når ud til mere end 40.000 virksomheder.Jeg er enig i, at der naturligvis skal være et rationale bag, når det offentlige bruger penge.Jeg gør dog opmærksom på, at når der efter forslaget gives visse virksomheder adgang tilvisse data, som SKAT er i besiddelse af, er det en forudsætning, at de pågældende virk-somheder betaler for adgangen. Som det fremgår af lovforslaget er det således de virksom-heder, der vil benytte den foreslåede ordning, som skal dække udgifterne til etablering ogdrift af ordningen. SKAT vil dermed få dækket sine udgifter. Endelig har SKAT også enfordel i ordningen, idet den sikrer, at restancedata i større udstrækning vil blive brugt i for-bindelse med kreditvurderinger i den finansielle sektor.
Side 2