Udenrigsudvalget 2011-12
L 154 Bilag 9
Offentligt
1120951_0001.png
1120951_0002.png
1120951_0003.png
1120951_0004.png
Til lovforslag nr.L 154
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Udenrigsudvalget den 0. maj 2012
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om Institut for Menneskerettigheder – Danmarks NationaleMenneskerettighedsinstitution[af udenrigsministeren (Villy Søvndal)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Udenrigs-ministeren har stillet ændringsforslag nr. 3. Enhedslistensmedlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2. < >har stillet ændringsforslag nr. 1 og 4.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 11. april 2012 og var til 1.behandling den 17. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Udenrigsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og udenrigsministeren sendte den 27. februar2012 dette udkast til udvalget, jf. URU alm. del – bilag 134.Den 10. april 2012 sendte udenrigsministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Institut for Menneskerettigheder,Rådet for Menneskerettigheder ogRetspolitisk Forening.Udenrigsministeren har over for udvalget kommenteretde skriftlige henvendelser.DeputationerEndvidere har Institut for Menneskerettigheder mundtligtover for udvalget redegjort for deres holdning til lovforsla-get.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til udenrigsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Emner, udvalget særlig har behandletGrønland og FærøerneLoven gælder ikke for Grønland og Færøerne. Udvalgetlægger vægt på, at Grønland og Færøerne, hvis de ønsker atsætte loven i kraft for deres områder, får mulighed for re-præsentation i bestyrelsen.Udvalget lægger derfor afgørende vægt på ministerenssvar på høringssvar til Grønlands Selvstyre, hvoraf det frem-går at; »Såfremt loven sættes i kraft for Grønland og/ellerFærøerne, og der samtidig hermed oprettes lokale Råd forMenneskerettigheder på Grønland og Færøerne, kan der evt.efterfølgende vedtages en ændring af lov om etablering afInstitut for Menneskerettigheder – Danmarks NationaleMenneskerettighedsinstitution, hvorved det grønlandske råd,henholdsvis det færøske råd, tildeles mulighed for at udpegeet bestyrelsesmedlem.«Udvalget opfordrer ministeren til at fremsætte ændrings-forslag til Lov om Institut for Menneskerettigheder – Dan-marks Nationale Menneskerettighedsinstitution hurtigt efteren eventuel grønlandsk eller færøsk beslutning om at sætteloven i kraft.
DokumentIdJournalnummer
2
4. Indstillinger [og politiske bemærkninger]Etflertali udvalget (partinavne) indstiller lovforslaget tilvedtagelse.Etmindretali udvalget (partinavne) indstiller lovforsla-get til forkastelse.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-tænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 2Af< >,tiltrådt af <>:1)Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:»Stk. 3.Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Na-tionale Menneskerettighedsinstitution afgiver årligt en beret-ning til Folketinget om institutionens virksomhed og udvik-lingen i menneskerettighedssituationen i Danmark. Beret-ningen offentliggøres af institutionen.«Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.[Forpligtelse til at rapportere til Folketinget]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:2)I stk. 3, der bliver stk. 4, indsættes efter »til enhver tidanerkendte« ordene: »individuelle og kollektive«.[Eksplicit reference til både individuelle og kollektive rettig-heder i instituttets formål]Afudenrigsministeren,tiltrådt af < >:Til § 33)Stk. 7udgår.[En repræsentant for Udenrigsministeriet udpeges af uden-rigsministeren til at deltage i bestyrelsesmøderne som obser-vatør med taleret, men uden stemmeret]Afudvalget,tiltrådt af <>:Til § 74)Stk. 1affattes således:»Institut for Menneskerettigheder – Danmarks NationaleMenneskerettighedsinstitution er en uafhængig, selvejendeinstitution inden for den offentlige forvaltning.«[Understregning af instituttets uafhængighed]
BemærkningerTil nr. 1Ved fornyelse af Institut for Menneskerettigheders akkre-ditering i 2007 som national menneskerettighedsinstitutionfremhævedes blandt andet, at IMR ville blive forbedret, hvisinstitutionen havde et lovfæstet mandat til at udgive rappor-ter eller stå til ansvar for sine aktiviteter over for Folketin-get. Samtidigt fremhæves i Beograd-principperne (se L 154– bilag 6), at nationale menneskerettighedsinstitutioner skalrapportere direkte til parlamentet og skal sende en årlig rap-port om dets virke og landets menneskerettighedssituationtil parlamentet.Udvalget er enig med ministeren i, at denne mulighed forrapportering foreligger i lovforslaget, men relationen er ikkeeksplicit og er ikke en forpligtelse. Med ændringsforslagetforpligtes instituttet til at sende sådanne rapporter til Folke-tinget. Folketinget henviser herefter rapporten til behandlingi det relevante udvalg.Til nr. 2Menneskerettighederne er udelelige, ligeværdige og uni-verselle. Med tilføjelsen understreges, at instituttet i sit virkeskal tage udgangspunkt i både de individuelle og kollektiverettigheder.Til nr. 3På baggrund af den debat, der har været omkring model-len med en regeringsobservatør i bestyrelsen for Institut forMenneskerettigheder – Danmarks Nationale Menneskeret-tighedsinstitution, jf. det fremsatte lovforslags § 3, stk. 7, ogde i den forbindelse fremførte synspunkter, har jeg besluttetat fremsætte nærværende ændringsforslag, hvorefter bestem-melsen udgår.Ét af de under debatten fremkomne synspunkter er, atkonstruktionen med observatøren i bestyrelsen bør ændres,således at institutionens bestyrelse i stedet nedsætter et øko-nomi- og revisionsudvalg, hvori en repræsentant fra Uden-rigsministeriet får sæde. En sådan model finder jeg imidler-tid ikke hensigtsmæssig, da dette ville indebære, at bestyrel-sens arbejde med at følge op på institutionens økonomiskeforhold helt eller delvist henlagdes til det pågældende ud-valg med deraf følgende risiko for uklarhed om ansvarsfor-delingen omkring institutionens økonomi.Udenrigsministeriet vil også uden en observatørpost i be-styrelsen via uformelle henvendelser til bestyrelsens med-lemmer kunne kommunikere med institutionen, hvorfor derfortsat vil være mulighed for informations- og erfaringsud-veksling på menneskerettighedsområdet mellem Udenrigs-ministeriet og institutionen. Eventuelt vil disse processerkunne styrkes, ved at Udenrigsministeriet som alternativ tilobservatørposten inviterer institutionen til en tættere dialogmed Udenrigsministeriet, f.eks. ved regelmæssige mødermellem Menneskerettighedsambassadøren og institutionensdaglige ledelse.Tilsvarende vil Udenrigsministeriet også uden en obser-vatørpost i bestyrelsen via sådanne uformelle henvendelserhave adgang til en løbende drøftelse af institutionens økono-
3
mi med repræsentanter for bestyrelsen og således som led iUdenrigsministeriets tilsynsforpligtelse kunne gøre opmærk-som på betydningen af god tilskudsforvaltning, økonomisty-ring og opfølgning på Rigsrevisionens henstillinger.Derfor finder jeg det mere hensigtsmæssigt helt at ladebestemmelsen udgå frem for at allokere observatøren til etøkonomi- og revisionsudvalg.Det skal for en ordens skyld bemærkes, at nærværendeændringsforslag skal ses som en løsning på et konkret pro-blem og ikke som udtryk for et generelt ønske om at ændre
på strukturen af bestyrelser for selvejende institutioner oglignende.Til nr. 4Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget at Insti-tuttet er en uafhængig og selvstændig institution. Udvalgethar med denne ændring i lovteksten ønsket at imødekommeet ønske om, at instituttets uafhængighed ligeledes tydelig-gøres i lovteksten.
Jeppe Kofod (S) Ane Halsboe-Larsen (S) Sara Olsvig (IA) John Dyrby Paulsen (S) Kirsten Brosbøl (S)nfmd.Maja Panduro (S) Mogens Jensen (S) Lone Loklindt (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF) Christian Juhl (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Frank Aaen (EL) Lykke Friis (V)Jakob Ellemann-Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Ellen Trane Nørby (V) Søren Pind (V)Mads Rørvig (V) Ulla Tørnæs (V) Søren Espersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Pia Kjærsgaard (DF)Peter Skaarup (DF) Mette Bock (LA) Per Stig Møller (KF)fmd.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 154Bilagsnr.1234567TitelHøringsnotat og høringssvar, fra udenrigsministerenHenvendelse af 16/4-12 fra Institut for MenneskerettighederHenvendelse af 16/4-12 fra Rådet for MenneskerettighederUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 30/4-12 fra Institut for MenneskerettighederHenvendelse af 9/5-12 fra Retspolitisk ForeningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 154Spm.nr.123TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 16/4-12 fra Institut for Men-neskerettigheder, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 16/4-12 fra Rådet for Menne-skerettigheder, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren er villig til at opgive en plads til regeringen i In-stitut for Menneskerettigheders bestyrelse, til udenrigsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren er villig til at opgive Udenrigsministeriets obser-vatørstatus i bestyrelsen for Institut for Menneskerettigheder for atsikre og tydeliggøre instituttets uafhængighed, til udenrigsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der forpligter Institutfor Menneskerettigheder til årligt at fremsende en beretning til Folke-tinget om »Instituttets virke og dets opfattelse af udviklingen i menne-skerettigheder i Danmark«, til udenrigsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der afspejler forslageti Dansk Røde Kors høringssvar om at undlade at have en observatørfra Udenrigsministeriets i Institut for Menneskerettigheders bestyrelseog i stedet have en repræsentant i et økonomi- og revisionsudvalg, tiludenrigsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-12 fra Retspolitisk Fore-ning, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
4
5
6
7