Udenrigsudvalget 2011-12
L 154 Bilag 2
Offentligt
1104565_0001.png
1104565_0002.png
UdenrigsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
STRANDGADE 56DK-1401 KØBENHAVN KTEL. +45 32 69 88 88FAX +45 32 69 88 00[email protected]WWW.MENNESKERET.DKWWW.HUMANRIGHTS.DK
DATO 16. april 2012J.NR. 540.10/26848

Lovforslag L 154 om Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale

Menneskerettighedsinstitution

Udenrigsministeren har den 11. april 2012 fremsat det ovenfor nævnte lovforslag, derførstebehandles i morgen.Institut for Menneskerettigheder har 19. marts 2012 afgivet høringssvar tilUdenrigsministeriet. Instituttet har med glæde bemærket, at Udenrigsministeriet harimødekommet en række af instituttets og andre høringsparters bemærkninger.Udenrigsministeriets lovforslag indeholder imidlertid fortsat enkelte, men væsentligebestemmelser, der bør overvejes nærmere, herunder navnlig bestemmelserne om, at:udenrigsministeren udpeger en repræsentant for Udenrigsministeriet til at deltagei instituttets bestyrelsesmøder som observatør (lovforslagets § 3, stk. 7), og atbestyrelsen nedsætter et Råd for Menneskerettigheder (lovforslagets § 5, stk. 1).
Institut for Menneskerettigheder finder det ud fra en principiel betragtning betænkeligt, atregeringendeltageribestyrelsensarbejde.DanmarksNationaleMenneskerettighedsinstitution bør etableres med henblik på, at Danmark efterlever dehøjeste internationale standarder for nationale menneskerettighedsinstitutioner.Institutionen bør fremstå som et klart forbillede, når den rådgiver andre landes regeringerog organisationer om etablering og styrkelse af menneskerettighedsinstitutioner.Instituttet er helt enig med regeringen i de politiske mål med repræsentantens virke, menmålet kan nås på andre måder; fx ved at lade repræsentanten få sæde i et økonomi- ogrevisionsudvalg, som Røde Kors har foreslået i sit høringssvar.Institut for Menneskerettigheder finder det ligeledes uhensigtsmæssigt, såfremt denforeslåede bestemmelse om, at bestyrelsen nedsætter et Råd for Menneskerettigheder,skal fortolkes således, at bestyrelsen og ikke Rådet vælger, hvilke repræsentanter forcivilsamfundet der skal optages i Rådet og dermed potentielt blive medlem af
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER ER OPRETTET VED LOV AF 6.6.2002 OM ETABLERING AF DANSK CENTER FOR INTERNATIONALE STUDIER OGMENNESKERETTIGHEDER. INSTITUTTET ER ETABLERET SOM NATIONAL MENNESKERETTIGHEDSINSTITUTION I HENHOLD TIL FN'S PARIS PRINCIPPER.INSTITUTTET VIDEREFØRER DE AKTIVITETER, DER SIDEN 1987 BLEV VARETAGET AF DET DANSKE CENTER FOR MENNESKERETTIGHEDER.INSTITUTTET VARETAGER FORSKNING, INFORMATION, UNDERVISNING, DOKUMENTATION OG INTERNATIONALE PROGRAMMER.
bestyrelsen. Rådet for Menneskerettigheder har rettet selvstændig henvendelse tilUdenrigsudvalget derom.Institut for Menneskerettigheder så også gerne, at det blev udtrykkeligt fastslået i loven,at institutionen er uafhængig og skal afgive beretning til Folketinget. Desuden bør ordet”civilsamfundsorganisationer” tre steder ændres til ”civilsamfundet”.Institut for Menneskerettigheder vil gerne have mulighed for at drøfte lovforslaget medUdenrigsudvalget og anmoder derfor om foretræde for udvalget i forbindelse medudvalgets behandling af lovforslaget – gerne i tilknytning til Rådets eventuelle foretræde.Der kan rettes henvendelse derom til sekretær Mediha Turgay på tlf. 32 69 89 36 og e-mail [email protected].
Med venlig hilsen
Jonas ChristoffersenDirektør, dr. jur.