Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 84 Bilag 19
Offentligt
959231_0001.png
959231_0002.png
959231_0003.png
959231_0004.png
959231_0005.png
959231_0006.png
959231_0007.png
959231_0008.png
959231_0009.png
959231_0010.png
959231_0011.png
959231_0012.png
J.nr. 2010-511-0045Dato: den 21. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 84– Forslag til lov om ændring afaktieavancebeskatningsloven,selskabsskatteloven og forskellige andre love (Opfølgning på har-moniseringen af selskabers aktieafkastbeskatning m.v.)
Hermed sendes supplerende ændringsforslag, som jeg ønsker atstille til 2. behandlingen af ovennævnte lovforslag.Samtidig ønsker jeg at trække ændringsforslag nr. 3, 9 og 26 tillovforslaget tilbage. Ændringsforslag nr. 3 erstattes af en del afændringsforslag nr. 32, og ændringsforslag nr. 26 erstattes delvistaf ændringsforslag nr. 39.Ved ændringsforslag nr. 9 er foreslået en ny bestemmelse i kurs-gevinstlovens § 25 A om regulering af lagerprincippet på kon-cerninterne fordringer, hvor der ikke er fradrag for tab. Æn-dringsforslaget trækkes tilbage, idet de principper, som bestem-melsen er baseret på, ikke fungerer i forhold til koncerninternefordringer i fremmed valuta, hvor der er delvis fradrag for tab,nemlig for tab som følge af valutakursændringer.
Troels Lund Poulsen
/Lise Bo Nielsen

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og

forskellige andre love (Opfølgning på harmoniseringen af selskabers aktieafkastbe-

skatning m.v.) (L 84)

Til § 1

30)

I det undernr. 1foreslåede§ 4 A, stk. 3, nr. 3,ændres ”og hvor udbytter fra datter-selskabet” til: ”og hvor beskatningen af udbytter fra datterselskabet”.[Rettelse af den foreslåede affattelse af aktieavancebeskatningslovens § 4 A, stk. 3, nr. 3]

31)

Nr. 4affattes således:”4. Efter § 5 indsættes i kapitel 1:”Tab

§ 5 A.

Tab ved afståelse af aktier kan kun fradrages, i det omfang tabet overstiger summenaf modtagne udbytter efter nr. 1 og 2.1) Modtagne udbytter af de pågældende aktier, som den skattepligtige i ejertiden harværet fritaget for at medregne ved indkomstopgørelsen.2) Modtagne udbytter af de pågældende aktier, hvor den skattepligtige har opnået lem-pelse vedrørende udbytteudlodninger efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst medet større beløb end den skat, der er betalt til den fremmede stat. Der medregnes etbeløb, der modsvarer den forøgede lempelse.Stk. 2.Summen af modtagne udbytter i stk. 1 forhøjes, i det omfang den skattepligtige afudbyttepræferenceaktier i det pågældende selskab har modtaget tilsvarende udbytter, somikke allerede har reduceret tabsfradrag efter stk. 1.Stk. 3.Selskaber, der er skattepligtige efter § 17 eller er omfattet af § 43, stk. 4, skal tilsummen af modtagne udbytter efter stk. 1 medregne ethvert tilskud og udbytte af udbytte-præferenceaktier ydet af det aktietabsgivende koncernselskab og koncernselskaber, som detaktietabsgivende koncernselskab direkte eller indirekte har bestemmende indflydelse over,til andre koncernselskaber, som det aktietabsgivende koncernselskab ikke har direkte ellerindirekte bestemmende indflydelse over. Ved koncernselskaber forstås selskaber i sammekoncern efter selskabsskattelovens § 31 C. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for perso-Side 2
ner, der er skattepligtige efter § 7, hvis denne direkte eller indirekte har bestemmende ind-flydelse over såvel det tilskudsydende som det tilskudsmodtagende selskab.””[Det modvirkes, at værnsreglen kan omgås ved, at udbytterne modtages på andre aktier isamme selskab og det sikres, at værnet også finder anvendelse ved opgørelse af tab efter §43, stk. 4]

32)

Efter nr. 7 indsættes som nye numre:

”05.

§ 25, stk. 3,affattes således:”Stk. 3.Stk. 1 finder ikke anvendelse i de tilfælde, hvor gevinst og tab opgøres efter lager-princippet.”

06.

I§ 28, stk. 2,indsættes som3. pkt.:”Uanset 1. og 2. pkt. finder stk. 1 ikke anvendelse, hvis et tab på de aktier, der er erhverveti forbindelse med kapitalindskuddet, ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtigeindkomst, jf. § 8.””[Præcisering af, at undtagelsen i aktieavancebeskatningslovens § 25, stk. 3, finder anven-delse i alle tilfælde, hvor lagerprincippet benyttes og en justering af aktieavancebeskat-ningslovens § 28 – nedsættelse af anskaffelsessummen ved indfrielse af gæld]

33)

Nr. 10udgår.[Indholdet af lovforslagets nr. 10 flyttes fra aktieavancebeskatningslovens § 33 A til § 43 afhensyn til lovens systematik]

34)

Efter nr. 16 indsættes:

”07.

I§ 43indsættes somstk. 4:”Stk.4.Tab ved skift af skattemæssig status efter § 33 A, stk. 2, nr. 1, til at være omfattet af§ 9 kan fradrages i indkomstårets nettogevinster på de samme aktier, når aktierne er anskaf-fet i perioden 23. april 2006 til 22. april 2009. Skift af skattemæssig status skal ske senest idet fjerde indkomstår efter indkomståret, hvor aktierne er anskaffet. Det opgjorte tab efter1. pkt. fradrages i de efterfølgende indkomstår efter de principper, der gælder for tab omfat-tet af § 9, stk. 4, idet tabet alene kan fradrages i nettogevinster på de samme aktier. Detfremførselsberettigede tab skal selvangives i indkomståret, og udgør en del af skatteansæt-telsen for det pågældende indkomstår. Tabet bortfalder, hvis aktionæren efter det skatte-mæssige statusskifte tegner nye aktier i samme selskab til overkurs i forhold til aktierneshandelsværdi. Tabet bortfalder, hvis aktierne efterfølgende skifter skattemæssig status efter
Side 3
§ 33 A, stk. 2, nr. 2, til at være omfattet af § 8. Livsforsikringsselskaber kan ikke opgøretab efter 1. pkt.””[Mindre justeringer og præciseringer, der sikrer, at bestemmelsens indhold svarer til det til-tænkte]
Til § 4

35)

Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

”03.

I§ 8, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter ”dette selskab”: ”, jf. dog § 10, stk. 2”.”[Justering af fusionsskattelovens § 8, så det fremgår, at bestemmelsens successionsprincipikke finder anvendelse på det indskydende selskabs aktier i det modtagende selskab i til-fælde, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i fusionsskattelovens § 10, stk. 2, oghvor det indskydende selskab ejer mindre end 10 pct. af kapitalen i det modtagende sel-skab]

36)

Nr. 2affattes således:”2. I§ 10indsættes somstk. 2:”Stk.2.Fortjeneste og tab på aktier, som det indskydende selskab ejer i det modtagendeselskab, og som ved fusionen bliver annulleret eller bliver til egne aktier i det modtagendeselskab ved dette selskabs overtagelse af aktiver og passiver fra det indskydende selskab,medregnes ikke ved indkomstopgørelsen, hvis det indskydende selskab ejer 10 pct. ellermere af kapitalen i det modtagende selskab.””[Justering af den foreslåede bestemmelse i fusionsskattelovens § 10, stk. 2, så bestemmel-sen også omfatter tilfælde, hvor det indskydende selskabs aktier i det modtagende selskabikke bliver annulleret i forbindelse med fusionen]
Til § 7

37)

I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 15, stk. 2, 2. pkt., ændres “herunder” til:“samt”.[Sproglig tydeliggørelse]
Til § 14
Side 4

38)

Stk. 2affattes således:”§ 1, nr. 8, og § 6, nr. 1, 2, 5 og 8 har virkning fra og med den 1. marts 2011.”[Konsekvensændring som følge af ikrafttrædelsen af selskabslovens § 33]

39)

Stk. 6affattes således:”Stk. 6.§ 1, nr. 06, fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3, 10. pkt., som affattet ved denne lovs§ 3, nr. 1, og § 6, nr. 13-15 og 23, har virkning fra og med indkomståret 2010.”[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 32]

40)

I stk.7indsættes efter ”§ 4, nr.”: ”03,”[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 35]

41)

Stk. 8udgår.Stk. 9 bliver herefter stk. 8.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 33]

42)

Efter stk. 9, der bliver stk. 8, indsættes som nyt stykke:”Stk. 9.§ 1, nr. 07, har virkning fra og med indkomståret 2010. Aktieavancebeskatningslo-vens § 5 A som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, finder tilsvarende anvendelse ved opgø-relse af tab, hvor det skattemæssige statusskifte sker inden 24. november 2010.”[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 34]
Side 5
Bemærkninger
Til nr. 30Der foreslås en rettelse af den foreslåede affattelse af aktieavancebeskatningslovens § 4 A,stk. 3, nr. 3. Betingelse nr. 3 i den såkaldte mellemholdingselskabsregel er således opfyldt ide tilfælde, hvor mellemholdingselskabet ejer hele aktiekapitalen i et udenlandsk dattersel-skab, men hvorbeskatningen afudbytter fra det udenlandske datterselskab ved direkte ejer-skab ikke ville skulle nedsættes eller frafaldes efter moder-/datterselskabsdirektivet eller endobbeltbeskatningsoverenskomst. I det fremsatte lovforslag mangler ”beskatningen af”.
Til nr. 31Med ændringsforslaget nyaffattes den foreslåede aktieavancebeskatningslovs § 5 A. I nyaf-fattelsen slås de oprindeligt foreslåede stk. 1 og 2 sammen til stk. 1. Der er ikke tiltænktnogen indholdsmæssig ændring.Samtidigt foreslås det, at værnsreglen i aktieavancebeskatningslovens § 5 A udvides til atgælde tilfælde, hvor der er opstået tab på aktierne – samtidigt med, at den skattepligtige harmodtaget skattefrie udbytter af udbyttepræferenceaktier i samme selskab.Eksempel:Et næringsskattepligtigt selskab har (nærings)aktier i et selskab, hvori det ejermindst 10 pct. af kapitalen. Det ejer både A- og B-aktier, hvor A-aktierne erudbyttepræferenceaktier. Aktierne har samme værdi som ved købet.Der udloddes nu 50 i udbytte på A-aktierne og intet på B-aktierne. Der er taleom skattefrit datterselskabsudbytte. Begge aktieklasser falder derved i værdimed 25.Begge aktietyper afstås. Udbyttet til A-aktierne overstiger tabet på A-aktierne,og § 5 A afskærer tabsfradrag fuldstændig.Uden ændringsforslaget er der tabsfradrag på B-aktierne, idet der ikke ermodtaget (skattefrit) udbytte påde pågældende aktier.Dette er ikke hensigtsmæssigt. Ændringsforslaget medfører, at udbytternemodtaget på A-aktierne også nedbringer tabet på B-aktierne.Endeligt foreslås det, at den foreslåede aktieavancebeskatningslovs § 5 A, stk. 3, tillige fin-der anvendelse på tabsopgørelser efter aktieavancebeskatningslovens § 43, stk. 4, jf. nær-mere herom under ændringsforslag nr. 33 og 34.
Til nr. 32
Side 6
Det foreslås præciseret, at aktieavancebeskatningslovens § 25, stk. 3, dvs. undtagelsen frareglerne om anvendelse af aktie-for-aktie metoden på aktie- og tegningsretter, gælder i allede situationer, hvor den skattepligtige opgør gevinst og tab efter lagerprincippet.I lovforslaget er det foreslået, at aktieavancebeskatningslovens § 28 tilpasses i forhold til debetydelige ændringer, der er gennemført vedrørende personers adgang til fradrag for tab påfordringer, jf. lov nr. 724 af 25. juni 2010, og selskabers adgang til fradrag for tab på aktier,jf. lov nr. 525 af 12. juni 2009.Forslaget indebærer, at anskaffelsessummen ikke skal nedsættes i tilfælde, hvor kreditor eren person, der ikke er hovedaktionær i debitorselskabet. Derimod er tilfælde, hvor tab påfordringen ikke er fradragsberettiget, jf. kursgevinstlovens § 14, stk. 2, vedrørende hoved-aktionærer fortsat ifølge forslaget omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 28.For så vidt angår tilfælde, hvor kreditor er et selskab, er der heller ikke længere behov for,at aktieavancebeskatningslovens § 28 skal omfatte tilfælde, hvor kreditors aktier i debitor-selskabet er datter- eller koncernselskabsaktier, jf. aktieavancebeskatningslovens §§ 4 A og4 B, da tab på aktierne i disse tilfælde ikke kan fradrages, jf. aktieavancebeskatningslovens§ 8.Der er imidlertid fortsat behov for at sikre, at personer ikke kan konvertere et tab, der ikkeer fradragsberettiget efter udenlandske regler, til et fradragsberettiget tab på aktier. Endvi-dere er der behov for at sikre, at et selskabs tab på en koncernintern fordring, der efterkursgevinstlovens § 4, stk. 2, ikke er fradragsberettiget, ikke kan konverteres til et fra-dragsberettiget tab på aktier i tilfælde, hvor aktierne falder udenfor aktieavancebeskatnings-lovens §§ 4 A og 4 B. Det vil f.eks. være tilfældet, hvor mellemholdingreglen medfører, atdatterselskabsaktierne anses for direkte ejet af moderselskabets aktionærer, hvorefter tab påaktierne vil være fradragsberettiget efter reglerne for porteføljeaktier.Det foreslås på denne baggrund, at aktieavancebeskatningslovens § 28 alene justeres såle-des, at bestemmelsen ikke finder anvendelse, hvis de aktier, der er erhvervet i forbindelsemed kapitalindskuddet, ikke er omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 8, hvorefter tabikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Til nr. 33 og 34Lovforslaget indeholder et forslag, hvorefter selskaber får adgang til fradrag for nettokurs-tabet på deres aktier (dvs. efter nedsættelse med modtagne skattefrie udbytter m.v.) til mod-regning i fremtidige gevinster på de selv samme aktier, hvis:1. Selskabet ejede datterselskabsaktier ved fremsættelsen af skattereformforslaget den22. april 2009, og disse aktier på daværende tidspunkt havde været ejet i mindreend 3 år. 3-års grænsen svarer til den hidtidige tidsgrænse for skattepligt henholds-vis fradragsret.2. Aktiebeholdningen efterfølgende har skiftet status fra skattefrihed (datterselskabs-aktier eller koncernselskabsaktier) til skattepligt (porteføljeaktier). StatusskiftetSide 7
skal ske senest i det fjerde indkomstår efter indkomståret, hvor aktierne faktisk eranskaffet.Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede bestemmelse flyttes fra aktieavance-beskatningslovens § 33 A (om statusskifte) til aktieavancebeskatningslovens § 43 (diverseovergangsregler). Dette sker af hensyn til aktieavancebeskatningslovens systematik. Selveflytningen af bestemmelsen har ingen betydning for bestemmelsens indhold.Der foreslås herudover fire mindre ændringer af den foreslåede bestemmelse.Det foreslås for det første, at ordlyden af bestemmelsens første punktum og den foreslåedebestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 5 A, stk. 3, justeres. Den oprindeligt fore-slåede ordlyd kunne misforstå således, at der ved opgørelsen af det fradragsberettigede tabikke skulle tages hensyn til modtagne skattefrie udbytter m.v., jf. aktieavancebeskatnings-lovens § 5 A som foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 4. Det fremgår tydeligt af bemærknin-gerne, at dette har været hensigten, jf. således bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 10.”Denne forudsætning er indsat, idet det skal være muligt at kontrollere, i hvil-ket omfang datterselskabet/koncernselskabet har udloddet udbytter til sel-skabsaktionæren eller har givet tilskud til søsterselskaber. Sådanne udbytterog tilskud nedbringer tabet, jf. den foreslåede bestemmelse i aktieavancebe-skatningslovs § 5 A om tab på aktier.”Det foreslås derfor, at ordlyden justeres. Justeringen indebærer ingen ændringer af det på-tænkte indhold af bestemmelsen.For det andet foreslås, at det opgjorte tab kan fradrages i indkomstårets nettogevinster påsamme aktier. Ifølge den foreslåede ordlyd kan tabet fradrages i ”indkomstårets gevinsterpå samme aktier” og ikke i indkomståretsnettogevinsterpå samme aktier.I efterfølgende indkomstår kan tabene derimod ”kun overføres til fradrag i senere ind-komstår, hvis det ikke kan rummes inettogevinster[…] i et tidligere indkomstår.”Det betyder, at de opgjorte tab kan modregnes i bruttogevinster, hvis de modregnes i det år,hvor statusskiftet sker, men kun i nettogevinster, hvis modregningen sker i efterfølgende år.Dette har ikke været tilsigtet og giver mærkelige resultater.Eksempel:Tab frem til statusskiftet opgøres til 100. Aktierne sælges ad to omgange iåret for statusskiftet. Første salg giver et tab på 100. Andet salg giver en ge-vinst på 100. Netto er der dermed ikke nogen gevinst efter statusskiftet. Efterlovforslaget kan tabet imidlertid modregnes i (brutto)gevinsten på 100, mensårets (brutto)tab kan fremføres til modregning i gevinster på andre aktier.Hvis afståelsen var sket i et efterfølgende år, kunne der ikke ske modregning i bruttogevin-sten. Der bør ikke være forskel på modregningsadgangen i statusskifteåret og i efterfølgen-de indkomstår.Side 8
For det tredje foreslås det, at den bestemmelse, der oprindeligt fremgik af ikrafttrædelses-bestemmelsen om, at tabet skal selvangives i indkomståret, hvor aktierne skifter skattemæs-sig status, og udgør en del af skatteansættelsen for det pågældende indkomstår, flyttes tilselve bestemmelsen. Herved bliver der tale om en løbende forpligtelse til at selvangive ta-bet. Samtidigt justeres forslaget således, at det alene er det fremførselsberettige tab, der skalselvangives. Efter gældende regler skal ultimosaldoen på andre fremførselsberettigede ak-tietab ligeledes selvangives.Endelig foreslås det, at det opgjorte tab bortfalder, hvis aktionæren efter det skattemæssigestatusskifte tegner nye aktier i samme selskab til overkurs i forhold til aktiernes handels-værdi. Dette forslag skal modvirke, at tabet, der alene kan fradrages i gevinster på de sam-me aktier, kunstigt omdannes til et tab, der kan fradrages i den skattepligtige indkomst.Eksempel:Selskabet anvender lagerprincippet og har et tab frem til statusskiftet på 1mio. kr. Der er ingen værdiændring fra statusskiftet til afståelsen, som sker istatusskifteåret. Tabet burde derfor gå tabt.Aktionærerne tegner imidlertid nye aktier i selskabet til overkurs i forhold tilmarkedskursen. Dette medfører, at de gamle aktier stiger i værdi, mens de ny-tegnede falder i værdi med samme beløb. Ved afståelsen vil tabet før status-skiftet, som ellers ville gå tabt, kunne modregnes i den skabte gevinst på degamle aktier, mens det kunstige tab på de nytegnede akter kan modregnes iden skattepligtige indkomst.
Til nr. 35Den foreslåede bestemmelse i fusionsskattelovens § 10, stk. 2, jf. lovforslagets § 4, nr. 2,og ændringsforslag nr. 36, indebærer, at successionsbestemmelsen i fusionsskattelovens § 8ikke finder anvendelse på det indskydende selskabs aktier i det modtagende selskab, hvisdet indskydende selskab ejer mindre end 10 pct. af kapitalen i det modtagende selskab. Detforeslås, at denne undtagelse af de omhandlede aktier fra successionsprincippet, kommer tilat fremgå af fusionsskattelovens § 8, stk. 1, 1. pkt., gennem en henvisning til § 10, stk. 2.Beskatningen af de omhandlede aktier er nærmere beskrevet i bemærkningerne til æn-dringsforslag nr. 36.
Til nr. 36
I lovforslaget er der foreslået regler om den skattemæssige behandling af fortjeneste og tabpå aktier, som det indskydende selskab ved en skattefri fusion ejer i det modtagende sel-skab, og som ved fusionen enten bliver annulleret eller bliver til egne aktier i det modta-Side 9
gende selskab ved dette selskabs overtagelse af aktiver og passiver fra det indskydende sel-skab.De foreslåede regler fremgår af lovforslagets § 4, nr. 2 (der indsætter en ny bestemmelse ifusionsskattelovens § 10, stk. 2 om annullering af det indskydende selskabs aktier i detmodtagende selskab) og af forslagets § 1, nr. 9 (der udvider statusskiftereglen i aktieavan-cebeskatningslovens § 33 A til at omfatte tilfælde, hvor aktier skifter skattemæssig statusfra at være porteføljeaktier til at være egne aktier).Efter de foreslåede regler skal en fortjeneste eller et tab, der ved fusionen konstateres på detindskydende selskabs aktier i det modtagende selskab, medregnes ved indkomstopgørelsen,hvis det indskydende selskab ejer mindre end 10 pct. af kapitalen i det modtagende selskab,dvs. hvis der er tale om porteføljeaktier. Omvendt skal en fortjeneste eller et tab ikke med-regnes, hvis det indskydende selskab ejer 10 pct. eller mere af kapitalen i det modtagendeselskab.Formålet med de foreslåede regler er at forhindre, at beskatningen af porteføljeaktier kanomgås gennem en anvendelse af reglerne om skattefri fusion og som følge af reglerne omskattefrihed for egne aktier.Ved ændringsforslaget kommer det til at fremgå af fusionsskattelovens § 10, stk. 2, at be-stemmelsen - ud over at omfatte de tilfælde, hvor det indskydende selskabs aktier i detmodtagende selskab annulleres ved fusionen - også omfatter de tilfælde, hvor de pågælden-de aktier bliver til egne aktier i det modtagende selskab ved selskabets overtagelse af detindskydende selskabs aktiver og passiver.Forslaget til denne affattelse af § 10, stk. 2 indebærer fortsat, at en fortjeneste eller et tab pådet indskydende selskabs aktier i det modtagende selskab i de omhandlede tilfælde skalmedregnes ved indkomstopgørelsen, hvis det indskydende selskab ejer mindre end 10 pct.af kapitalen i det modtagende selskab.Den foreslåede bestemmelse indebærer dermed, at den skattemæssige behandling af deomhandlede aktier ikke vil følge af lovens § 8 om skattemæssig succession for det modta-gende selskab i det indskydende selskabs anskaffelsestidspunkter og –summer for de vedfusionen modtagne aktiver og passiver.Når successionsreglen i fusionsskattelovens § 8 ikke finder anvendelse, skal aktierne ansesfor afstået af det indskydende selskab, og beskatningen foretages med hjemmel i aktieavan-cebeskatningslovens § 9, da de omhandlede aktier er porteføljeaktier. Dette gælder både,hvor aktierne bliver annulleret i forbindelse med fusionen, og hvor aktierne ikke bliver an-nulleret, men i stedet bliver til egne aktier i det modtagende selskab.I det sidstnævnte tilfælde, hvor aktierne ikke bliver annulleret i forbindelse med fusionen,men i stedet bliver til egne aktier i det modtagende selskab, vil der som følge af forslaget tilændringen af aktieavancebeskatningslovens § 33 A, stk. 2, nr. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 9,samtidig blive udløst et statusskifte, når aktierne fra at have været porteføljeaktier for detindskydende selskab bliver til egne aktier for det modtagende selskab. Det indebærer, at detSide 10
indskydende selskab også i medfør af statusskiftereglen skal anses for at have afstået porte-føljeaktierne i det modtagende selskab ved fusionen.Baggrunden for denne ændring af statusskiftereglen er, at der ellers ville kunne sluttesmodsætningsvist fra bestemmelsen og dermed opstå tvivl om hjemmelen for beskatningen ide omhandlede tilfælde.
Til nr. 37Der er tale om en sproglig tydeliggørelse af hensyn til, at den øvrige del af bestemmelsenangår frigørelse for gældsforpligtelser, der medregnes til skyldnerens skattepligtige ind-komst.
Til nr. 38I lovforslaget er det foreslået, at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet forikrafttrædelsen af de foreslåede bestemmelser i § 28 A i aktieavancebeskatningsloven, jf.lovforslagets § 1, nr. 8, og i kursgevinstlovens § 3, § 6, § 23, 1. pkt., og § 24 A, jf. lovfors-lagets § 6, nr. 1, 2, 5 og 8. De foreslåede bestemmelser og ændringer er foranlediget af denye regler i selskabslovens § 33 vedrørende adgangen til at udskyde indbetalingen af en delaf selskabskapitalen. Erhvervs- og selskabsstyrelsen har nu oplyst, at disse selskabsretligeregler sættes i kraft af økonomi- og erhvervsministeren den 1. marts 2011.Det foreslås derfor, at de skatteretlige regler tillægges virkning fra denne dato. Hermed sik-res det, at de foreslåede skatteregler, der bl.a. skal sikre, at der ikke kan opnås dobbelt fra-drag som følge af tab på selskabets fordring på ikke-indbetalt kapital, får virkning fra dettidspunkt, hvor der selskabsretligt bliver adgang til at udskyde indbetalingen af en del afkapitalen.
Til nr. 39Det forslås, at den foreslåede ændring af aktieavancebeskatningslovens § 28, stk. 2, hvor-ved værnsreglen lempes i tilfælde, hvor tab på de erhvervede aktier ikke skal medregnes tilden skattepligtige indkomst, tillægges virkning fra og med indkomståret 2010.
Til nr. 40Den foreslåede bestemmelse i fusionsskattelovens § 10, stk. 2, jf. lovforslagets § 4, nr. 2,og ændringsforslag nr. 35, indebærer, at den skattemæssige behandling af det indskydendeselskabs aktier i det modtagende selskab ikke vil være omfattet af successionsbestemmel-sen i fusionsskattelovens § 8, hvis det indskydende selskab ejer mindre end 10 pct. af kapi-Side 11
talen i det modtagende selskab. Fusionsskattelovens § 10, stk. 2, skal efter forslaget havevirkning for fusioner, der vedtages den 24. november 2010 eller senere. Det foreslås derfor,at ændringen af fusionsskattelovens § 8, hvorved bestemmelsen kommer til at henvise til §10, stk. 2, tillægges samme virkningstidspunkt.
Til nr. 41 og 42Der er tale om konsekvensændringer som følge af flytningen af lovforslagets § 1, nr. 10, til§ 1, nr. 07. Den foreslåede bestemmelse har fortsat virkning fra og med indkomståret 2010.Det foreslås, at aktieavancebeskatningslovens § 5 A som affattet ved lovforslagets § 1, nr.4, finder tilsvarende anvendelse ved opgørelse af tab, hvor det skattemæssige statusskifte ersket inden 24. november 2010.
Side 12