Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80
Offentligt
930828_0001.png
930828_0002.png
J.nr. 2010-231-0039Dato: 8. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 80 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov

om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, -

registreringsafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love (Æn-

drede fordelingsregler på kraftvarmeområdet, forøgelse af fradrag

for moms på hotelydelser og færdselsskadede køretøjer).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 2. december 2010. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Ole Hækkerup (S).
Troels Lund Poulsen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 8:

Med henvisning til, at sikkerhedsudstyr (f.eks. airbags og selestrammere) kan udgøre enstor andel af reparationsudgifterne, bedes ministeren vurdere de provenumæssige konse-kvenser ved at undtage sikkerhedsudstyr fra reparationsgrænsen, jf. forslaget af 1. decem-ber 2010 fra Håndværksrådet (L 80 – bilag 11).

Svar:

Som det fremgår af min kommentar til den nye henvendelse fra Håndværksrådet (bilag 11),kan jeg godt se, at der ofte kan være omkostninger til retablering, som kan udløse fornyetregistreringsafgift af biler, hvor trafikskaden ikke i øvrigt er særligt omfattende.Jeg vil derfor til 2. behandlingen af lovforslaget stille et ændringsforslag, hvor retablerings-omkostningerne vedrørende airbag kompenseres med 5.120 kr. pr. bil; uanset hvor mangeairbags der er i bilen. Beløbet svarer til det beløb, der maksimalt kan fratrækkes i den af-giftspligtige værdi, som udgift til airbags ved afgiftsberigtigelse af nye biler. Lempelsen vilogså gælde andre biler, f.eks. varebiler, hvor der ikke i øvrigt forslås ændringer i reglerne.
Side 2