Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80
Offentligt
929011_0001.png
929011_0002.png
J.nr. 2010-231-0039Dato: 7. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 80. Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elek-

tricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter,

-registreringsafgiftsloven, momsloven og forskellige an-

dre love (Ændrede fordelingsregler på kraftvarmeom-

rådet, forøgelse af fradrag for moms på hotelydelser og

færdselsskadede køretøjer).

Herved sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 2. december2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Hækkerup(S).
Troels Lund Poulsen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 11:

Vil ministeren nærmere redegøre for, hvilke konsekvenser det får for for-brugerne, at fordelen for kraftvarme udhules? I forlængelse heraf ønskes oplyst, om det ik-ke er korrekt, at forbrugerne rammes uens af de foreslåede ændringer, idet forbrugere afvarme fra mindre værker kommer til at betale en højere varmepris end forbrugere tilknyttetstørre værker.

Svar:

Som svar på spørgsmålet tillader jeg mig indledningsvis at henvise til mit svar på spørgs-mål nr. 3, hvor det angives, at selvom forslaget indeholder en mindre justering af forde-lingsnøglerne på kraftvarmeområdet, vil der imidlertid med de ændrede regler fortsat væreen afgiftsmæssig fordel ved at producere el og varme på kraftvarmeanlæg. Herved opret-holdes der grundlæggende en afgiftsmæssig tilskyndelse til at producere varme på kraft-varmeanlæg i stedet for på et individuelt varmeforsyningsanlæg.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det umiddelbare merprovenu fra energi-og CO2-afgifter på 100 mio. kr. i 2011 samt 195 mio. kr. i 2012 – opgjort i 2011 priser –primært vil belaste varmekunderne. Det skyldes, at varmeprisen alt overvejende er omkost-ningsbestemt. I de områder af landet, hvor fjernvarmen konkurrerer med VE, kan det imid-lertid ikke udelukkes, at en del af belastningen også vil falde på varmeproducenterne. Detskyldes reglen om, at varmeprisen skal fastsættes til den laveste af enten den omkostnings-bestemte pris eller substitutionsprisen – dvs. den pris, som varmen alternativt kan fås for,f.eks. hos en anden leverandør.Forudsættes afgiftsstigningen overvæltet på varmekunderne, vil forslaget øge varmeregnin-gen med ca. 235 kr. pr. år for et parcelhus, der opvarmes med fossil kraftvarme.Det er korrekt, at forslaget rammer varmeforbrugerne uens. Forslaget belaster imidlertid ik-ke – som indikeret af spørgeren – varmekunder hos mindre værker relativt mest. Tværti-mod indebærer forslaget en relativt større skærpelse af beskatningen af varme fra de storeværker. Det hænger sammen med to forhold, jf. nedenfor.For det første vil forslaget slet ikke påvirke beskatningen af den del af de ”rene” fjernvar-meværker, der ikke har mulighed for at anvende den såkaldte el-patronordning. Denne typeværker er relativt små.For det andet vil forslaget ikke alene påvirke energiafgifterne men også CO2 afgifterne forværker indenfor kvotesektoren. Det skyldes, at værker indenfor kvotesektoren alene betalerCO2-afgift af den del af brændselsforbruget, der kan henføres til produktionen af varme.Værker udenfor kvotesektoren betaler derimod CO2-afgift af hele brændselsforbruget,hvorfor en ændret fordeling mellem el og varme ikke påvirker betalingen. På denne mådeøger forslaget varmeregningen relativt mest for varmekunder hos værker indenfor kvote-sektoren, der dvs. varmekunder hos de forholdsvis store værker.
Side 2