Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80 Bilag 15
Offentligt
929021_0001.png
929021_0002.png
J.nr. 2010-231-0039Dato: 7. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 80 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektrici-tet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, -registreringsafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love(Ændrede fordelingsregler på kraftvarmeområdet, forøgelseaf fradrag for moms på hotelydelser og færdselsskadede kø-retøjer).
Hermed fremsendes kommentar til henvendelsen af 30. november2010 fra Klassisk Bil & MC – bilag 9.
Troels Lund Poulsen
/Lene Skov Henningsen
Klassisk Bil & MCudtrykker tilfredshed med, at den aktuelle fritagelse for køretøjer, der ermere end 35 år gamle og som fremtræder som ved første registrering, fortsætter uændret.
Klassisk Bil & MC benytter lejligheden til at beklage sig over de regler, der gælder for re-gistreringsafgiften af brugte indførte biler, der afgiftsberigtiges efter de særlige bestemmel-ser for biler, der er mere end 35 år gamle, og hvor bilerne tillægges ekstra afgift grundetdårlige energieffektivitet. Bladet henviser bl.a. til, at biler, der er mere end 35 år gamle, kø-rer meget få kilometer årligt.Kommentar:Tillæggene for dårlig brændstoføkonomi er en del af bilpakken fra 2007, jf. lov nr. 541 af6. juni 2007.Den konkrete brændstoføkonomi beregnes efter brændstofforbrugsafgiftsloven. Det er ipraksis på grundlag af bilernes vægt.Efter de dagældende regler med faste skalaer for beregning af registreringsafgiften blev til-lægget reduceret til 2 pct. af tillægget for nye personbiler. Beregningen af registreringsaf-giften skete ligeledes efter faste skalaer, og for biler, der er over 6 år gamle, var skalaknæk-ket 10 pct. af skalaknækket for nye biler.Med lov nr. 265 af 23. april 2008 (lovforslag L42) indførtes en mere individualiseret be-skatning af brugte indførte biler og motorcykler, således at værdifaldet på skalaknæk samtfradrag og tillæg kom til at følge værdifaldet på selve bilen. En bil, hvis værdi er faldet til50 pct., får således et skalaknæk på 50 pct. af skalaknækket for nye biler, og et eventuelttillæg for dårlig energieffektivitet bliver ligeledes halveret.Biler, der er mere end 35 år gamle, vil typisk have en højere værdi inkl. registreringsafgift,end den gang de var nye. Det betyder, at der ved beregningen af registreringsafgiften an-vendes samme skalaknæk som for nye biler, men altså også de fulde beløb for eventuelt til-læg for dårlig energieffektivitet.Lov nr. 265 af 23. april 2008 affødte en lang række tilbagebetalingssager vedrørende regi-streringsafgift for biler, der er mere end 35 år gamle. Det skyldes, at disse biler, krone forkrone, i langt de fleste tilfælde, har større fordel af det højere skalaknæk end af, at der skalbetales i tillæg for dårlig brændstoføkonomi.Der er uden tvivl en tendens til, at mere end 35 år gamle biler gennemgående har en bety-deligt lavere årskørsel end nyere biler. Dette er der imidlertid allerede taget højde for ivægtafgiftsloven, hvor satserne for biler, der er mere end 35 år gamle er fastsat til � af sat-serne for nyere biler.
Side 2