Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 39
Offentligt
930718_0001.png
930718_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
8. december 2010
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 39 stillet af Erhvervsudvalget den 7.december 2010 efter ønske fra Frank Aaen (EL).Spørgsmål:Ministeren bedes yde teknisk bistand til udformning af ændringsforslag,hvorved de maritime uddannelsesinstitutioner, som lovforslaget vedrører,bliver omfattet af offentlighed i forvaltningen.Svar:Hvis der ønskes fremsat et ændringsforslag med det nævnte indhold, kandet affattes som følger:
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
”ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om maritime uddan-nelser(Økonomiske og administrative forhold m.v. for visse uddannelsesinstitu-tioner)
AfFrank Aaen, Enhedslisten:Til § 11)§ 9 dsom affattet undernr. 5,affattes således:»§ 9 d.For de maritime uddannelsesinstitutioner, som er omfattet af den-ne lov, gælder offentlighedslovens og forvaltningslovens bestemmel-ser.«.”I forhold til den mulige ændring, skal jeg hermed anføre følgende kom-mentarer:Offentlighedsloven gælder for den offentlige forvaltning.Tilsvarende gælder forvaltningsloven for den offentlige forvaltning i sa-ger, hvor der træffes afgørelse af en forvaltningsmyndighed.De selvejende maritime uddannelsesinstitutioner har ikke hidtil væretanset for at være en del af den offentlige forvaltning og har derfor hellerikke været omfattet af offentlighedsloven og forvaltningsloven. I 2005
2/2
afgjorde Højesteret således, at en lignende selvejende institution – i detkonkrete tilfælde en handelsskole – ikke var en del af den offentlige for-valtning.Det ændrer det af regeringen fremsatte lovforslag ikke ved.Det gælder allerede, at institutionerne er underlagt Rigsrevisionens tilsyn,ligesom Søfartsstyrelsen fører løbende tilsyn med institutionernes virkeog i øvrigt er klageinstans i sager, hvor uddannelsesinstitutionerne træfferafgørelser over for studerende. Dermed er der en hensigtsmæssig offent-lig indsigt i institutionernes virke og anvendelse af offentlige midler, meninstitutionerne kan ikke siges at være egentlige forvaltningsmyndigheder,hvorfor det ikke findes hensigtsmæssigt at pålægge dem de regler, somgælder for den offentlige forvaltning.Der er dog en række konkrete områder, hvor det vurderes hensigtsmæs-sigt at give den retssikkerhed, som forvaltningsloven indebærer. Det erderfor foreslået i lovforslaget, at retten til aktindsigt, partshøring og be-grundelse skal finde anvendelse i sager om ansættelse og om afskedigel-se. Ligeledes er det foreslået, at reglerne om habilitet og tavshedspligtskal gælde for bestyrelsen og den daglige leder. Jeg finder derimod ikkeanledning til generelt at inddrage de selvejende institutioner under denoffentlige forvaltning.Jeg kan derfor ikke støtte ændringsforslaget.