Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 140 Bilag 1
Offentligt
955700_0001.png
955700_0002.png
955700_0003.png
955700_0004.png
955700_0005.png
HØRINGSNOTATRESULTATET AF HØRING OVER LOVFORSLAG OM LOV OMENERGIMÆRKNING AF ENERGIRELATEREDE PRODUKTER
19. januar 2011J.nr. 2504/1225-0032Ref. lppEnergieffektivisering

Indledning

Forslaget til lov om energimærkning af energirelaterede produkter (produktmærkningsloven)blev den 18. november 2010 sendt i ekstern høring til 77 organisationer m.v. med høringsfristden 8. december 2010.Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra 17 af de hørte organisationer, hvoraf hovedpar-ten oplyser, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget eller, at de hilser lovforslaget vel-komment. Det fremgår af vedlagte liste, hvem lovforslaget har været i høring hos, og hvilkeorganisationer, der har svaret.Alle modtagne kommentarer er endvidere vedlagt.I det følgende gennemgås høringssvarene efter emneområde. Energistyrelsens kommentarertil de modtagne høringssvar ses i kursiv, herunder om kommentaren vil føre til ændringer ilovforslaget.Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplys-ninger om svarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar.

Øget fokus på produkternes ikke-energimæssige omkostninger

Dansk Energi mener, at et energimærke som minimum bør oplyse forbrugeren om de miljø-mæssige konsekvenser og de økonomiske omkostninger i produktets levetid.Endvidere anfører Dansk Energi, at der for mærkningen skal fremgå levetidsomkostningerved ”normal” anvendelse af produkter, frem for en angivelse med kWh.Energistyrelsen mener, at det energimærkningen fortsat først og fremmest bør informe-re forbrugerne om er, hvor energieffektivt produktet er i forhold til andre tilsvarende produk-ter. Andre miljøforhold kan inkluderes, hvor det er relevant. Energistyrelsen anser det ikkefor realistisk at angive de økonomiske omkostninger ved normalt brug i produktets levetid, daenergimærket er et fælles europæisk mærke, og da der som bekendt er forskel på energipri-serne i EU's medlemslande.

Mærkningsskala

Forbrugerrådet med støtte fra Danmarks Naturfredningsforening vurderer, at den nye mærk-ning med A+, A++ og A+++ kan virke forvirrende og endda vildledende for forbrugerne.Forbrugerrådet opfordrer til, at regeringen arbejder på at få den lukkede A-G skala genindført.Energistyrelsen er enig med Forbrugerrådet og Danmarks Naturfredningsforening i, at enmærkningsskala, som har den bedste klasse i den "lukkede" ende og derfor udvides med + ka-Side 1
tegorier ikke er den mest hensigtsmæssige. Det var imidlertid nødvendigt at acceptere denneskala for at opnå et kompromis i forbindelse med omarbejdningen af direktivet i 2009. NårKommissionen senest den 31. december 2014 skal vurdere effektiviteten af direktivet, forven-tes spørgsmålet om skalaens udformning at blive taget op til fornyet overvejelse.

Mulig mærkning for standardiserede produkter, som anvendes af erhvervsvirksomhe-

der

Dansk Industri, DI anfører, at det bør undersøges, hvorvidt der skal indføres et energimærkefor standardiserede produkter. DI mener, at der evt. kan opnås fordele ved at indføre en sådanmærkning for erhvervsvirksomheder, som kan give inspiration til især mindre og mellemstorevirksomheder. Det vil være en naturlig opgave for det nye Center for Energibesparelser at un-dersøge det nærmere. Resultatet kan bruges som indspil til Kommissionen.Energistyrelsen vil lade Dansk Industris bemærkninger tilgå Center for Energibesparelser.

Markedsovervågning og sanktioner

Forbrugerrådet og Det Økologiske Råd mener, at det er vigtigt at forbrugere, producenter ogforhandlere kan stole på ordningen. Derfor skal der føres en effektiv kontrol med de energire-laterede produkter og effektive sanktionsmuligheder. Sanktionerne skal tilpasses omfanget afafvigelsen og ligeledes tilpasses til den afsætning, der har været på det pågældende produkt.Forbrugerrådet forventer, at regeringen vil afsætte de tilstrækkelige ressourcer, der er nødven-dige for en effektiv kontrol. Forbrugerrådet anser lovforslagets strafbestemmelser i § 23 forvage og henviser til bemærkningerne, hvor der står, at straffen skal være effektiv og afskræk-kende. Forbrugerrådet anbefaler at dette hensyn indarbejdes i lovteksten.Forbrugerrådet mener endvidere, at de økonomiske sanktioner bør afspejle overtrædelsensøkonomiske størrelse (omsætning). Forbrugerrådet anbefaler, at regeringen søger inspiration ide tilsvarende svenske sanktionsbestemmelser.Danmarks Naturfredningsforening har tilkendegivet, at de støtter ovenstående bemærkninger.Såfremt energimærkningsordningen kommer til at omfatte mange flere produkter end den idag gør, kan der blive behov for yderligere ressourcer til at varetage markedskontrol.For så vidt angår Forbrugerrådets anbefaling om ændring af § 23 om straf, vil dette ikke bli-ve reguleret i lovteksten, men tydeliggøres i bemærkningerne.

Seriefremstillede produkter/individuelt opbygget

Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening anfører, at lovforslagets indledning i bemærknin-gerne bør omformuleres og anbefaler, at det i loven bør præciseres, at lovforslaget ikke gæl-der for individuelt beregnede og opbyggede anlæg, men at lovforslaget alene dækker serie-producerede ensartede produkter. Brancheforeningen peger bl.a. på, at det ikke vil være mu-ligt at udtage sådanne produkter til kontrolmålinger.Det vil ikke være i overensstemmelse med energimærkningsdirektivet (2010/30/EU) at foreta-ge den af Autoriserede Kølefirmaers Brancheforenings ønskede begrænsning af lovforslagetsanvendelsesområde. Om et produkt er seriefremstillet eller individuelt opbygget er ikke afgø-rende for om produktet er omfattet af direktivet og dermed af lovforslaget. For så vidt angårspørgsmålet om den praktiske gennemførelse af kontrolmålingen vil disse i givet fald kunneudføres hos slutbrugeren.

Oversigt over omfattede produkter

TEKNIQ anbefaler, at f.eks. Center for Energibesparelser opretter en oversigt over de produk-ter som lovforslaget omfatter. TEKNIQ anbefaler desuden, at der nedsættes et branchepa-Side 2
nel/markedskontrol udvalg, der følger markedskontrollens arbejde og bidrager med forslag tilmulige emner for kommende markedskontrol.Energistyrelsen har videresendt TEKNIQ’s bemærkninger til Center for Energibesparelser.Der vurderes ikke at være behov for et markedspanel, men Energistyrelsen er åben overforkonkrete forslag om, hvordan markedskontrollen bør eller kan gennemføres.

Medicinsk udstyr

Danske Regioner bemærker, at hvis medicinsk udstyr bliver omfattet af en delegeret retsaktog energimærkningsordningen, vil det vel medføre en meromkostning, som i sidste ende vilblive pålagt kunderne.Der er intet i de hidtidige erfaringer fra energimærkningen af husholdningsapparater, somtyder på, at selve mærkningen har medført omkostninger, som er blevet overført til kunderne.

Forbrugernes mulighed for at vælge mere energieffektive produkter

En række organisationer finder lovforslagets formål positivt, idet det giver forbrugerne detbedst mulige beslutningsgrundlag i forhold til valg af produkter.DI anfører, at lovforslaget er et vigtigt element i omstillingen til et fossilt uafhængigt Dan-mark og bakker op om, at der ikke indføres danske særregler, men at danske virksomheder harsamme vilkår som deres europæiske konkurrenter.Dansk Energi finder det glædeligt, at mærkningsordningen også kommer til at omfatte han-dels- og industrisektoren.TEKNIQ anfører, at lovforslaget sikrer gennemsigtighed af markedet for energiforbrugendeprodukter.Forbrugerrådet finder det positivt, at alle energirelaterede produkter skal mærkes, således atdet bliver gennemskueligt for forbrugerne.Desuden har enkelte høringsparter peget på sproglige uklarheder og trykfejlEnergistyrelsen har rettet trykfejl og sproglige uklarheder. For så vidt angår lovens anven-delsesområde bemærker styrelsen, at selv om loven gælder for energirelaterede produkter ge-nerelt, er det ikke givet, at alle produkter vil blive omfattet af delegerede forordninger i hen-hold til direktivet. Energimærkningsdirektivet indeholder (artikel 10) en række betingelser,som skal være opfyldte for, at Kommissionen kan vedtage delegerede retsakter, herunder:"produkterne skal ifølge de nyeste tal og under hensyntagen til, hvor store mængder de om-sættes i på EU-markedet, rumme betydelige muligheder for at spare energi og i givet fald an-dre væsentlige ressourcer." Energistyrelsen vil tydeliggøre dette i de almindelige bemærknin-ger til lovforslaget.

Liste over hørte virksomheder og organisationer m.v.

Lovforslaget er den 18. november 2010 sendt i høring til:De kursiverede har afgivet høringssvar.3F Fagligt Fælles ForbundAutoriserede Kølefirmaers BrancheforeningAdvokatrådet - AdvokatsamfundetAltinex Oil Denmark A/SSide 3
Arbejderbevægelsens ErhvervsrådBoligselskabernes LandsforeningBrancheforeningen for BiogasBrancheforeningen for byggesagkyndige og energikonsulenterBrancheforeningen for Decentral KraftvarmeBranchen ForbrugerelektronikByggecentrumDANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond)Danish Energy Group (DEG)Danmarks NaturfredningsforeningDanmarks tekniske UniversitetDanmarks VindmølleforeningDansk ByggeriDansk Center for LysDansk EnergiDansk Energibranche forening (DEBRA)Dansk ErhvervDansk FjernvarmeDansk GartneriDansk Gasteknisk Center (DGC)Dansk IndustriDansk StandardDansk Varefakta NævnDanske RegionerDELTA Dansk ElektronikDet Økologiske RådDONG Energy A/SDS Håndværk & IndustriEnergi- og olieforum.dkEnergiforbrugerenEnergiforum DanmarkEnergitilsynetEnergitjenestenForbrugerrådetForeningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA)Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA)Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR)Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)Foreningen for Slutbrugere af EnergiForeningen af Statsautoriserede RevisorerForeningen af Varmepumpefabrikanter i DanmarkFrie ElforbrugereGreenpeaceGTS (Godkendt Teknologisk service)HåndværksrådetIngeniørforeningen i Danmark (IDA)Institut for produktudvikling (IPU)IT-BranchenSide 4
ITEKLandbrugsrådetLCA CenterNordisk Folkecenter for Vedvarende EnergiOrganisationen for Vedvarende EnergiRigsrevisionenRisøSamvirkende Energi- og MiljøforeningerTekniqTeknologisk InstitutVarmepumpefabrikantforeningenVattenfallVeltekVindmølleindustrienwwf
Side 5