Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 131
Offentligt
973449_0001.png
973449_0002.png
J.nr. 2008-611-0036Dato: 22.03.2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 131 - Forslag til lov om dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark

og Cypern.

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 9. marts 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Peter Christensen/ Ivar Nordland

Spørgsmål 4:

Ministeren anmodes om at fremsende en oversigt over, hvor den indgåede overenskomstafviger fra OECDS modeloverenskomst.

Svar:

Nedenfor er omtalt de regler i aftalen, som afviger fra den udgave af OECD’s model tildobbeltbeskatningsoverenskomster, der var gældende under forhandlingerne, dvs. 2008-modellen.Artikel 5 (definition af fast driftssted) har en særlig regel i stk. 4 om, at virksomhed med eninstallation, en borerig eller et skib til efterforskning af naturforekomster, kun udgør et fastdriftssted, hvis virksomheden varer i mere end 12 måneder.Artikel 8 (skibs- og luftfart) har i stk. 2 en særlig regel om fortjeneste ved udleje af skibe ogfly, ligesom stk. 3 har en særlig regel om containervirksomhed.Artikel 10 (udbytte). De aftalte procentsatser for indeholdelse af udbytteskat er forskelligefra OECD modellens procentsatser.Artikel 11 (renter). Artiklen medfører, at renter kun kan beskattes i den stat, hvor renternesretmæssige ejer er hjemmehørende. OECD modellen medfører, at renter også kan beskattesi den stat, hvorfra de hidrører, dog således at denne stats skat højst må udgøre 10 pct. afrenternes bruttobeløb.Artikel 13 (kapitalgevinster) har i stk. 4 en særlig regel om fortjeneste ved afståelse af con-tainere, som ikke findes i OECD- modellen. Artiklen indeholder ikke OECD-modellens re-gel om, at en stat kan beskatte gevinst ved afståelse af aktier i et selskab, hvis værdi for me-re end 50 pct.’s vedkommende hidrører fra fast ejendom beliggende i denne stat.Artikel 14 (personligt arbejde i ansættelsesforhold) har i stk. 2, litra b, en regel om beskat-ning af vederlag for arbejde, hvorefter vederlaget kun kan beskattes i den stat, hvor perso-nen er hjemmehørende, når vederlaget betales af en arbejdsgiver, der er hjemmehørende iden stat, hvor personen, der udfører arbejdet, er hjemmehørende. I OECD modellen er for-muleringen, at vederlaget kun kan beskattes i den stat, hvor personen er hjemmehørende,når vederlaget betales af en arbejdsgiver, der ikke er hjemmehørende i den stat, hvor arbej-det udføres.Artikel 16 (kunstnere og sportsfolk) har i stk. 3 en særlig regel om, at i tilfælde, hvorkunstnere eller sportsfolk, der er hjemmehørende i den ene stat, optræder i den anden statunder et besøg, som i væsentlig grad er støttet af offentlige midler fra den stat, hvor de på-gældende er hjemmehørende, så kan den anden stat ikke beskatte de pågældende af ind-komsten fra deres optræden.Artikel 17 (pensioner, sociale ydelser og lignende betalinger). Artiklen medfører, at socialepensioner og andre sociale ydelser kan beskattes i den stat, hvorfra de udbetales. Udbeta-linger fra private pensionsordninger kan også beskattes i den stat, hvorfra de udbetales, hvisdenne stat har givet skattefradrag for indbetalinger til pensionsordningen. OECD modellenmedfører, at disse indkomster kun kan beskattes i den stat, hvor modtageren er hjemmehø-rende, men OECD-modellen har en alternativ regel, som medfører, at disse indkomster og-så kan beskattes i den stat, hvorfra de udbetales.Protokollen findes ikke i OECD modellen.
Side 2