Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 131
Offentligt
973445_0001.png
973445_0002.png
J.nr. 2008-611-0036Dato: 22.03.2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 131 - Forslag til lov om dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark

og Cypern.

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 9. marts 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Peter Christensen/ Ivar Nordland

Spørgsmål 3:

Ministeren anmodes om at fremsende en oversigt over, hvor den indgåede overenskomstafviger fra den model, som Danmark tilstræber i forhandlinger med andre lande.

Svar:

Den indgåede dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og Cypern er udtryk for et kom-promis mellem de to landes synspunkter. Aftalen indeholder derfor regler, som afviger fraden model, som Danmark tilstræber i forhandlinger med andre lande.Nedenfor er omtalt de regler i aftalen, som afviger fra den model, som Danmark tilstræber iforhandlinger med andre lande.Artikel 4 (definition af skattemæssigt hjemsted). Artiklen indeholder ikke en særlig regelom, at en juridisk person (et pensionsinstitut), der er oprettet og skattemæssigt godkendt ien stat, anses som hjemmehørende i denne stat, uanset at det ikke betaler skat.Artikel 8 (skibs- og luftfart). Artiklen indeholder ikke en særlig regel om beskatning afkonsortier bestående af rederier eller luftfartsselskaber i flere lande.Artikel 13 (kapitalgevinster). Artiklen indeholder ikke en særlig regel om, at et stat kan be-skatte gevinst ved afståelse af aktier i et selskab, hvis værdi for mere end 50 pct.’s ved-kommende hidrører fra fast ejendom beliggende i denne stat. Artiklen indeholder heller ik-ke en særlig regel om en forholdsmæssig fordeling af gevinster ved salg af skibe eller fly,hvor der er tale om konsortier bestående af rederier eller luftfartsselskaber i flere lande.Endelig indeholder artiklen ikke regler om beskatning af kapitalgevinster i tilfælde, hvorden ene stat har beskattet aktier eller aktiver i forbindelse med en persons fraflytning, hen-holdsvis flytning af ledelsens sæde for et selskab, fra den ene stat til den anden stat, oghvorefter den anden stat ved senere afståelse af disse aktier og aktiver alene kan beskattegevinst, der er opstået efter flytningen.Artikel 14 (personligt arbejde i ansættelsesforhold). Stk. 2, litra b, er vendt om, således atdet fastslås, at vederlag for arbejde i den anden stat, kun kan beskattes i den stat hvor per-sonen er hjemmehørende, når vederlaget betales af en arbejdsgiver, der er hjemmehørende iden stat, hvor personen, der udfører arbejdet er hjemmehørende. I den danske model erformuleringen, at vederlaget kun kan beskattes i den stat, hvor personen er hjemmehørende,når vederlaget betales af en arbejdsgiver, der ikke er hjemmehørende i den stat, hvor arbej-det udføres. Artiklen indeholder ikke en særlig regel om beskatning af lønindkomst fra SASfor arbejde udført på fly i international trafik.Derudover indeholder aftalen ikke en artikel om bistand ved inddrivelse af skatter.Protokollen er indsat efter ønske fra Cypern.
Side 2