Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 131
Offentligt
973550_0001.png
973550_0002.png
J.nr. 2008-611-0036Dato: 22.03.2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 131 - Forslag til lov om dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark

og Cypern.

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 20 af 9. marts 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Peter Christensen/ Ivar Nordland

Spørgsmål 20:

Ministeren bedes oplyse, om artikel 24 om udveksling af oplysninger giver danske skatte-myndigheder mulighed for at indhente oplysninger hos de relevante myndigheder i Cypernom:- ejeren af bankkonti i bank eller bankfilial registreret på Cypern, når de danske skattemyn-digheder kender kontonummer, men ikke navnet på kontohaver,- den bagvedliggende ejer (aktionær) af et selskab, der er registreret i Cypern, også hvordenne ejer ikke er skatteansat på Cypern,- oplysninger, som de cypriotiske myndigheder har indhentet efter de internationale reglertil modvirkning af hvidvaskning,- den bagvedliggende ejer (aktionær) af et selskab, der har adresse på Cypern,- en navngiven person, der angiver adresse på Cypern, om den pågældende er skattepligtigtil Cypern,- oplysning om en persons besiddelse af bankkonti og kapitalandele i selskaber for en per-son, der angiver adresse i Cypern og angiver, at den pågældende er skattepligtig i Cypern.

Svar:

Skattemyndighederne i Cypern har pligt til at sende de nævnte oplysninger til de danskeskattemyndigheder, når de danske myndigheder anmoder herom, hvis betingelserne i artikel24 er opfyldt.Det medfører især, at de anmodede oplysninger skal kunne forudses at være relevante fordansk beskatning, dvs. ansættelse af grundlaget for danske skatter og afgifter af enhver art.De danske myndigheder skal altså i en anmodning om oplysninger begrunde, hvorfor deanser de anmodede oplysninger for at være relevante for dansk beskatning.De danske myndigheder skal også kunne begrunde, hvorfor de mener, at de anmodede op-lysninger findes i Cypern, og ikke kan fremskaffes her i landet.Hvis de danske skattemyndigheder anmoder de cypriotiske myndigheder om at oplyse debagvedliggende ejere af et selskab i Cypern, skal de altså begrunde, hvorfor disse oplysnin-ger kan anses som relevante for dansk beskatning i konkrete sager.Hvis danske skattemyndigheder anmoder cypriotiske myndigheder om oplysninger vedrø-rende et selskab i Cypern, herunder dets ejerkreds, fordi de har en mistanke om, at selska-bet ejes af danske aktionærer, forudsættes de altså at kunne begrunde, dels hvorfor de harmistanke vedrørende selskabet, dels hvilken betydning de anmodede oplysninger har fordansk beskatning.Derudover skal bemærkes, at Global Forum vedrørende gennemsigtighed og udveksling afoplysninger til skatteformål, som består af OECD-medlemslandene og øvrige samarbejds-partnere, herunder Cypern, der har tilsluttet sig OECD’s standard for udveksling af oplys-ninger, overvåger, om de forskellige lande opfylder deres forpligtelse til den internationaltaccepterende standard. Denne overvågning indbefatter også efterprøvning af, om de enkeltelande rent faktisk kan levere oplysninger i overensstemmelse med de indgåede aftaler.
Side 2