Erhvervsudvalget 2009-10
L 159
Offentligt
835541_0001.png
835541_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
28. april 2010

Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 159 stillet af erhvervsudvalget den 12.

april 2010.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. april 2010 fra DanskCyklist Forbund, jf. L 159 bilag 2.

Svar:

Regeringen har med forslaget til Lov om VisitDenmark taget initiativ tilat etablere en mere sammenhængende og effektiv organisering af turis-mefremmeindsatsen i Danmark.Med lovforslaget foreslås det at etablere et nyt VisitDenmark. Det nyeVisitDenmark skal fokusere på at markedsføre og brande dansk turisme iudlandet med henblik på at tiltrække flere turister, der kan øge indtjenin-gen i turismeerhvervet.Som et led i at fremme samspillet mellem offentlige og private aktører,foreslås det bl.a. i forslaget til Lov om VisitDenmark, at det nye Visit-Denmark får mulighed for at etablere og deltage i partnerskaber med tu-rismeerhvervet og andre centrale aktører om konkrete markedsførings- ogbrandingaktiviteter.Som eksempel på et partnerskab nævnes i lovbemærkningernes afsnit 3.5de såkaldte erhvervspartnerskaber, der indgår som et centralt element iden fælles strategi for dansk turisme fra januar 2009,Vores Rejse.Tanken med erhvervspartnerskaberne er, at offentlige og private turisme-aktører samler sig på baggrund af fælles interesser om udvikling og mar-kedsføring af dansk turisme i forhold til udvalgte, motivbaserede mål-grupper. Der er eksempelvis opstået erhvervspartnerskaber inden for te-maerne ”sjov, leg og læring” og inden for ”temabaserede oplevelser”.Inden for erhvervspartnerskaberne kan der laves fælles strategier og akti-viteter relateret til både markedsføring og produkt- og oplevelsesudvik-ling. Både virksomheder, regioner, kommuner og staten kan bidrage tilfinansieringen.Erhvervet inddrages som led heri tidligere i planlægningsarbejdet og fårderved større indflydelse på, hvordan eksempelvis markedsførings- ogbrandingaktiviteterne designes og udføres, herunder hvilken målgruppeog hvilket marked markedsføringsaktiviteterne skal rettes mod.I henvendelsen fra Dansk Cyklist Forbund foreslås det, at der i forhold til
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
lovbemærkningernes afsnit 3.5 bør være mulighed for en mere specifiktilgang til etableringen af erhvervspartnerskaber. I forlængelse heraf fore-slår Dansk Cyklist Forbund, at der etableres et ’cykelerhvervspartner-skab’, hvor såvel offentlige som private turismeaktører kan udvikle cy-kelturismen i Danmark og indgå i et samarbejde om international mar-kedsføring via VisitDenmark. Det bemærkes endvidere, at Danmark børstyrke indsatsen for at brande sig som et grønt og bæredygtigt turistmålsamt som det førende cykelturismeland.Hertil skal jeg bemærke, at jeg er enig i, at Danmark skal markedsføressom et grønt og bæredygtigt turistmål, og at dansk cykelturisme er et rig-tigt godt eksempel på grøn turisme. Således har regeringen også medGlobaliseringsaftalen fra november 2009 besluttet at sætte særligt fokuspå markedsføringen af Danmark som destination for grøn turisme, nårmidlerne til videreførelsen af indsatsen for offensiv global markedsføringaf Danmark skal udmøntes. Det drejer sig i 2011 og 2012 om hhv. 103 og104 mio. kroner.Med forslaget til lov om VisitDenmark skaber regeringen samtidig goderammer for, at VisitDenmark kan indgå i og etablere partnerskaber medandre offentlige og private aktører om at markedsføre dansk turisme, her-under også dansk cykelturisme, internationalt.Med loven lægges der imidlertid ikke begrænsninger på, hvilke partner-skaber VisitDenmak eller andre aktører kan oprette og indgå i. Beslutnin-gen om, hvilke erhvervspartnerskaber, der skal oprettes, er en beslutningder skal tages blandt de involverede offentlige og private turismeaktører,som ønsker at indgå i - og finansiere - et sådant fællesskab, ud fra ensamlet vurdering af målgrupper, potentiale og aktiviteter mv.For så vidt angår beslutningen om hvilke erhvervspartnerskaber Visit-Denmark skal indgå i eller etablere, så er det en beslutning, der sortererunder den nye bestyrelse for VisitDenmark inden for rammerne af denlovbestemte formålsbestemmelse for VisitDenmarks virke.