Skatteudvalget 2009-10
L 213 Bilag 22
Offentligt
851246_0001.png
851246_0002.png
851246_0003.png
J.nr. 2010-311-0033Dato: 21. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 213 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven ogforskellige andre love (Midlertidig udligningsskat på store pensionsudbe-talinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradrag m.v.)Hermed sendes kommentar til henvendelse af 15. maj 2010 fra HenrikSpliid (L 213 - bilag 15).
Troels Lund Poulsen/ Carsten Vesterø
Henrik Spliid forsøger for detførstemed nogle regneeksempler at vise, at udligningsskattener ens uanset længden af indbetalingsperioden. Regneeksemplerne viser, at udligningsskat-tebetalingen er den samme for en person, som har haft et indbetalingsforløb med meget hø-je indbetalinger i kort tid (10-15 år), som en person med høje indbetalinger over en længereperiode(30-40 år) (ens udbetalingsforløb).Henrik Spliid finder det for detandeturimeligt, at en sen tilbagetrækning fra arbejdsmar-kedet, hvorved pensionstilsagnet bliver højere, end ved en tidligere tilbagetrækning, skalføre til en højere udligningsskat. Det er ikke rimeligt, at en rent aldersbetinget øget pension,som ikke er afledt af større fradrag eller bevirker en utilsigtet gevinst, men alene afspejleren senere pension, skal udløse udligningsskat.Henrik Spliid anfører for dettredje,at lovforslaget er aldersdiskriminerende. Udlignings-skatten vedrører primært nuværende alderspensionister, som straffes særskilt og alene, fordide er/var ældre på pensioneringstidspunktet. Og, hvis man i dag er f.eks. 70 år, har man di-sponeret for mange år siden, og man har ikke mulighed for at ”ændre adfærd”, dvs. blivelængere på arbejdsmarkedet.Hertil bemærkes:Ad sammenligning af kort og lang udbetalingsperiodeDet er ikke rigtigt, at udligningsskatten rammer pensionsopsparing, der er foretaget overlang tid, hårdere end opsparing, der er foretaget over kort tid. Udligningsskatten omfatterpensionsudbetalinger over bundfradraget uanset, om opsparingen måtte være sket over enkort eller lang periode. På samme måde skal der også betales topskat af pensionsudbetalin-ger over topskattegrænsen uanset, om opsparingen måtte være sket over en kort eller langperiode.Der er ingen centraliserede oplysninger om skatteværdien af historiske indbetalinger forden enkelte pensionsopsparer. Der er derfor heller ingen oplysninger om, hvorvidt pensi-onsindbetalingerne i sin tid blev fradraget til den højeste marginalskatteprocent, der fandtanvendelse på indbetalingstidspunktet.Det er derfor ikke muligt at basere udligningsskatten på en model, hvor der for den enkeltepensionsopsparer anvendes oplysninger om dels størrelsen af de pensionsindbetalinger, derer foretaget, dels til hvilken marginalskatteprocent indbetalingen er sket. I stedet er grund-laget for udligningsskatten fastsat som store pensionsudbetalinger ud fra den antagelse, atder til grund for store pensionsudbetalinger normalt også vil ligge store pensionsindbetalin-ger, som er fratrukket til den højeste marginalskatteprocent.Selv om hele pensionsopsparingen ikke altid nødvendigvis er fradraget i den højeste ind-komstskatteskala alle årene igennem, er det værd at erindre, at selv personer med indkom-ster på mellemskatteskalaen før midten af 1990’erne har haft en fradragsværdi på et typiskhøjere niveau end med dagens højeste marginalskat.Ad effekt af senere tilbagetrækningVed en given størrelse af pensionsopsparing har længden af den periode, som pensionsord-ningen udbetales over, betydning for beskatningen i kraft af det progressive skattesystem. Iet progressivt skattesystem får højere løbende indkomster en højere skattebetaling. Der erderfor ikke noget overraskende i, at udligningsskatten – ligesom topskatten – rammer udbe-talinger til personer, der har været arbejdsomme, foretaget store fradrag, og derved fået sto-re opsparinger.Det vil sige, at også førForårspakke 2.0ville en person, som fik en høj årlig pension, beta-le mere i skat på grund af progressionen i beskatningen., end en person, der får en lavereSide 2
årlig pension MedForårspakke 2.0er marginalskatten sat markant ned på arbejde, og derindføres med lovforslaget en udigningsskat på store pensionsudbetalinger. Det betyder, atstore pensionsudbetalinger – ligesom før Forårspakke 2.0 – får en højere beskatning endmindre pensionsudbetalinger.Ad aldersdiskrimineringLovforslaget berører kun pensionsudbetalinger i de næste 9 år, dvs. i perioden 2011-2019.Udligningsskatten vil således omfatte personer, der i denne periode allerede er på pensioneller som i løbet af perioden går på pension. Udligningsskatten er ikke baseret på pensions-opsparerens alder men på størrelsen af den samlede årlige pensionsudbetaling – uanset al-der.Personer, der allerede er gået på pension, og som modtager pensionsudbetalinger i perioden2011-2019, vil komme til at betale udligningsskat, hvis udbetalingerne samlet er så store, atde overstiger bundfradraget. Det samme er tilfældet for personer, der går på pension i løbetaf perioden.For nuværende personer på arbejdsmarkedet bevirker den midlertidige udligningsskat medhurtig udfasning desuden et incitament til at udskyde tidspunktet, hvor udbetalingen af enpensionsordning påbegyndes. Personer, der allerede er på pension, har ikke samme mulig-hed for at udskyde deres store pensionsudbetalinger med henblik på undgå udligningsskat-ten.Lovforslaget har ikke tilbagevirkende kraft, idet udligningsskatten kun gælder fremadrettetfor store pensionsudbetalinger, der sker fra og med indkomståret 2011.
Side 3