Skatteudvalget 2009-10
L 213 Bilag 2
Offentligt
840970_0001.png
840970_0002.png
PENSIONISTFORENINGEN I DJØF6. maj 20101) Folketingets skatteudvalg2) Skatteministeren
Vedr. L 213 Forslag til lov om ændring af personskatteloven m.v. (Midlertidig udligningsskat på storepensionsudbetalinger m.v.)Ovennævnte lovforslag omfatter den langt overvejende del af medlemmerne i Pensionistforeningen i DJØF,idet disse modtager enten tjenestemandspension eller pension fra Juristernes og Økonomernes Pensions-kasse af en sådan størrelse, at de vil skulle betale udligningsskat, såfremt lovforslaget vedtages. Pensio-nistforeningen har følgende bemærkninger til lovforslaget:1. Tjenestemandspensionisterne har aldrig formelt indbetalt pensionsbeløb, og JØP-pensionisterne harværet omfattet aftalen mellem de offentlige arbejdsgivere og AC om en arbejdsmarkedspensionsord-ning med faste bidragsprocenter strikte knyttet til lønnen eller været omfattet af ansættelsesforhold påsædvanlige vilkår i det væsentlige svarende til AC-overenskomsten. Begge ordninger er obligatoriske,ogingen af pensionisterne har i deres arbejdsliv kunnet vælge, om de har villet foretage indbetaling tilen pensionsordning eller undlade dette.Om nogen skattespekulationshensigt har der således ikke kun-net være tale.2. Størrelsen aftjenestemandspensionerneer fastsat ved tjenestemandspensionsloven. Tilsvarende reglerer for de kommunale tjenestemænd fastsat i kommunale vedtægter.2.1. Af lovens § 6 fremgår, at den højeste egenpension opnås ved 37 års pensionsalder og udgør 57 pct. aftjenestemandens pensionsgivende løn. Efter § 27 fastsætter Finansministeren efter indhentet udtalelsefra Lønningsrådet procentreguleringen af pensioner mv., ligesom Finansministeren efter indhentet ud-talelse fra Lønningsrådet kan fastsætte et andet grundbeløbsniveau for beregningen af pensionerne.Formålet med bestemmelsen i § 27 har efter forarbejderne til bestemmelsen været at videreføre prin-cippet om parallelitet mellem reguleringen af pension og tjenestemandsløn. Spørgsmål om reguleringaf tjenestemandspensionerne indgår løbende i de enkelte overenskomstforhandlinger på det statsligeog de kommunale områder.Der er herved skabt en ordning med forankring i overenskomstsystemet, der er egnet til efter pensio-neringen at sikre den enkelte tjenestemand en levestandard svarende til en bestemt brøkdel af denhidtidige løn.2.2. Lovforslaget bygger heroverfor i bemærkningernes afsnit 2.1.1. på den renefiktion,at tjenestemandeni kraft af en ”bortseelsesret” ikke har skullet medregne værdien af den optjente pensionsret til denskattepligtige indkomst. Som nævnt har tjenestemanden ikke indbetalt noget beløb, og det er hellerikke over for ham tilkendegivet, at staten som arbejdsgiver har foretaget nogen sådan indbetaling. Tje-
Formand: Sven Ziegler, Hegnstoften 18, 2630 Tåstrup. Tlf 43993635. e-mail [email protected]
1
PENSIONISTFORENINGEN I DJØFnestemanden har ej heller modtaget årlige opgørelser over den i så fald indbetalte kapital og dennesforrentning, og størrelsen af de årlige pensionsudbetalinger er ikke en funktion af aktuarmæssige be-regninger med udgangspunkt i en sådan kapital. Sandheden er den, at staten hvert år på finanslovenafsætter den forventelige samlede udgift til tjenestemandspensioner i det pågældende finansår. At taleom en bortseelsesret er derfor helt uforståeligt.2.3. Dertil kommer, at den foreslåede beskatning i realiteten forrykker det forhold mellem tjenestemands-lønnen og pensionen, der følger af tjenestemandspensionslovens procedure og af overenskomstfor-handlingerne på det offentlige område.3. Selv om forholdet forJØP-pensionisternestiller sig noget anderledes, for så vidt som der for deres ved-kommende, oftest gennem et langt arbejdsliv, er sket egne og arbejdsgiverindbetalinger til en obligato-risk pensionskasse, kan der ikke bortses fra, at størrelsen af de samlede indbetalinger har tilsigtet fordisse lønmodtagere at søge opnået pensionsudbetalinger med nogenlunde samme forhold mellemstørrelsen af pension og løn som gældende for tjenestemænd. En anden sag er det, at risikoen for, omdette resultat rent faktisk opnås, efter overenskomsterne hviler på den enkelte arbejdstager, der nokkan drage fordel af gunstige konjunkturer på det finansielle marked, men omvendt kommer til at tabepå ugunstige konjunkturer, hvilket faktisk har været en realitet for JØP’s pensionister, der i løbet af desidste 10 år har måttet tåle et realt fald i de udbetalte pensioner på ca. 20 pct., en udvikling, der forven-tes at fortsætte, da pensionskassen ikke længere inflationssikrer de udbetalte pensioner.Dertil kommer, at det ikke ville ikke være rimeligt at behandle JØP-pensionisterne, der typisk vil væretjenestemandspensionisternes underordnede, skattemæssigt anderledes end disse.4. På den anførte baggrund må Pensionistforeningen i DJØF stærkt fraråde, at der gennemføres en pensi-onsudligningsskat omfattende tjenestemandspensionister og pensionskassepensionister omfattet af enarbejdsmarkedspension som nævnt.
Med venlig hilsen
Sven Ziegler
Formand: Sven Ziegler, Hegnstoften 18, 2630 Tåstrup. Tlf 43993635. e-mail [email protected]
2