Skatteudvalget 2009-10
L 208 Bilag 1
Offentligt
835960_0001.png
835960_0002.png
835960_0003.png
835960_0004.png
835960_0005.png
835960_0006.png
835960_0007.png
835960_0008.png
835960_0009.png
J.nr. 2010-321-0016Dato:
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende Forslag til lov om æn-dring af pensionsbeskatningsloven (Afskæring af fradrags-ret for nye indbetalinger til en kapitalpension efter udbeta-ling af en kapitalpension, undtagelse af indeksordninger fraloftet på 100.000 kr. for fradragsberettigede indbetalingerm.v.) (L 208)
Troels Lund Poulsen/Hardy Pedersen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørendeForslag til lov om æn-dring af pensionsbeskatningsloven (Afskæring af fradragsret for nye indbetalinger til en kapitalpensionefter udbetaling af en kapitalpension, undtagelse af indeksordninger fra loftet på 100.000 kr. for fradrags-berettigede indbetalinger m.v.) (L 208).

Organisationer

ArbejderbevægelsensErhvervsråd (AE)

Bemærkninger i høringssvar

AE støtter forslaget om at ophævemuligheden for årligt at oprette oghæve kapitalpensioner, således atoprettelse og hævning ikke kanbruges spekulativt for at opnå høje-re sociale ydelser.AE kan ikke støtte forslaget om atindeksordninger oprettet som rate-forsikringer og ophørende livrenterundtages fra loftet på 100.000 kr.AE mener tværtimod, at loftet på100.000 kr. bør udvides til at gældealle pensionsordninger med løben-de udbetalinger.

Kommentar til bemærkninger

Henset til, at indeksordninger ik-ke har kunnet oprettes siden1971, at betaling af pensionsbi-draget til en indeksordning er enforudsætning for at få statens in-dekstillæg, og at det årlige pensi-onsbidrag udgør et relativt beske-dent beløb, er det foreslået atskabe en ensartet behandling afindbetalinger til en indeksord-ning, uanset om der er tale om enindeksordning i et pengeinstituteller et forsikringsselskab. Rege-ringen har ingen planer om at ud-vide loftet på 100.000 kr. til atgælde for alle pensionsordningermed løbende udbetalinger.
ATP
ATP har ingen bemærkninger tillovforslaget.CKR vurderer, at lovforslaget ikkeindeholder administrative byrderfor erhvervslivet.Dansk Erhverv har ingen bemærk-ninger til lovforslagetDanske Advokater har ingen be-mærkninger til lovforslaget.Datatilsynet har ingen bemærknin-ger til lovforslaget.FR anmoder om, at det bliver mu-ligt at foretage en korrektion allere-de i indbetalingsåret, hvis pensions-instituttet eller pensionsopsparerenkan se, at en indbetaling til en kapi-talpension ikke kan fradrages. FRhenviser til § 16, stk. 2, i bekendt-gørelse nr. 1281 af 9. december2009. FR anmoder om svar på, omDet kan bekræftes, at § 16, stk. 2,i bekendtgørelsen giver hjemmeltil at foretage korrektion alleredei indbetalingsåret.
Center for Kvalitet iErhvervsregulering(CKR)Dansk Erhverv
Danske Advokater
Datatilsynet
Finansrådet (FR)
Side 2
§ 16, stk. 2, i bekendtgørelsen kanfortolkes således, at hvis pensions-opspareren allerede i indbetalings-året kan dokumentere, at der ikke erfradragsret, er der hjemmel til atforetage korrektion.Finansrådet anerkender det formål,som lovforslaget forfølger medhensyn til utilsigtet udbetaling afsociale ydelser.FR bemærker dog, at det forhold –at det er muligt at omgå den socialelovgivning ved at indbetale på enkapitalpension – isoleret set ikke eret problem i relation til pensionsbe-skatningsloven, men derimod enkonsekvens af indretningen af densociale lovgivning.Ved at forfølge formålet ved enændring af pensionsbeskatningslo-ven får forslaget efter FR’s opfat-telse reelt virkning for et betydeligtstørre antal personer end de, derforsøger at omgå den sociale lov-givning. Forslaget kommer efterFR’s opfattelse til at ramme megetbredt og rammer ved siden af be-stræbelserne på at forbedre mulig-hederne for fleksibel tilbagetræk-ning fra arbejdsmarkedet.Efter FR’s opfattelse kunne måletnås, hvis indbetalingen gav fradragved beregningen af skatten, menikke kunne nedsætte beregnings-grundlaget for beregningen af soci-ale ydelser.FR peger på, at den valgte måde atløse problemet på vil medføre ad-ministrative byrder for såvelSKAT, kommunerne og pensions-institutterne.Eksempelvisvil endel kunder, der ikke er opmærk-somme på, at en udbetaling af enkapitalpension, f.eks. som led i enarbejdsmarkedspension, betyde, aten senere indbetaling på deres pri-vate kapitalpension medfører, atfradraget underkendes, og der ifal-des restskat. Kunden vil evt. opda-ge dette i indbetalingsåret, men harikke, afhængig af ovenstående be-Der henvises til kommentarenovenfor, hvorefter § 16, stk. 2, ibekendtgørelse nr. 1281 af 9. de-cember 2009 giver hjemmel til atforetage korrektion allerede iindbetalingsåret, når skatteyderenkan dokumentere, at indbetalin-gen er sket den 14. april 2010 el-ler senere. Det vurderes derfor, atdet kun vil være i få tilfælde,hvor en indbetaling på en kapital-pension, der ikke giver fradrageller bortseelsesret, vil udløserestskat.Det er vurderingen, at genindfø-Side 3
Muligheden for utilsigtet at opnåstørre sociale ydelser ved at ind-betale på en kapitalpension og ef-terfølgende hæve den er en direk-te følge af ophævelsen af regler-ne, der skete ved lov nr. 412 af29. maj 2009. Da det er skattereg-lerne, der er den direkte årsag til,at pensionister m.fl. kan opnå hø-jere sociale ydelser, har regerin-gen fundet det mest hensigtsmæs-sigt at genindføre de regler, dervar gældende før vedtagelsen aflov nr. 412 af 29. maj 2009.
mærkning til § 1, nr. 7, mulighedfor at få beløbet udbetalt igen i ind-betalingsåret, men skal vente tilåret efter. Først når skatten er gjortop, og restskatten er betalt, kan hanvia en blanket få udbetalt beløbeteller, hvis han ønsker det, få over-ført beløbet til en ratepension ellerlivrente og dér opnå fradrag medvirkning for indbetalingsåret.FR peger på, at der flere steder ilovforslaget henvises til mulighe-den for, at en pensionsopsparer kanvælge at ophæve en kapitalpensiontil 60 pct. i afgift, uanset at dennemulighed blev ophævet ved lov nr.412 af 29 maj 2009.FR henviser til, at der efter lovfors-lagets ikrafttrædelsesbestemmelseskal sondres mellem indbetalingerforetaget før og efter 14. april 2010.Dette vil medføre, at pensionsop-sparerne skal henvende sig tilSKAT, da pensionsinstitutternealene indberetter indbetalinger forskatteåret. FR anser, at dette vilmedføre øget administration.
relsen af reglen som udgangs-punkt ikke vil give øget admini-stration i SKAT i forhold til hvadder var tilfældet forud for Forårs-pakke 2.0, hvor den genindførteregel fandtes.
Der vil blive stillet ændringsfor-slag, der genindfører den regel,der blev ophævet ved lov nr. 412af 29. maj 2009, således at detbliver muligt at hæve til 60 pct. iafgift.
Det er korrekt, at pensionsinsti-tutterne ikke periodiserer åretsindbetalinger. Derfor vil SKAThenvende sig til de personer, derhar foretaget indbetalinger i peri-oden 1. januar 2010 - 13. april2010, så det sikres, at de opnårfradrag for indbetalinger, selvomde i et tidligere indkomstår harhævet en kapitalpension til 40pct. Det antages dog at være etbegrænset antal personer, der i deførste måneder af 2010 har benyt-tet sig af muligheden for at fore-tage indbetalinger på en kapital-pension.Et senere virkningstidspunkt end14. april 2010 vil forskertse lov-forslagets formål om at undgåutilsigtet udbetaling af socialeydelser.
Efter FR’s vurdering har ikrafttræ-delsesbestemmelsen begrænset ef-fekt, hvorfor det kunne overvejes atlade indbetalinger til og med 2010være omfattet af fradragsretten.Foreningen af Statsau-toriserede Revisorer(FSR)Foreningen Registrere-de Revisorer (FRR)Forsikring og Pension(F&P)Landbrug og Fødevarer(L&F)FSR har ingen bemærkninger tillovforslaget.
FRR har ingen bemærkninger tillovforslaget.F&P anfører i det store hele detsamme som Finansrådet.L&F finder, at der er tale om et lov-forslag, som reelt har tilbagevir-kende kraft for en række personer,der har handlet i tillid til eksiste-Der henvises til kommentaren tilFinansrådet.Der henvises til kommentaren tilVidencentret for Landbrug.
Side 4
rende lovgivning.L&F henviser til høringssvaret fraVidencentret for Landbrug.Skatterevisorforeningen SRF anfører, at forslaget om at gen-(SRF)indføre afskæring af fradrags-/bortseelsesret for indbetalinger påen kapitalpension, når der i tidlige-re år er sket afgiftsberigtigelse med40 pct. efter det fyldte 60. år, anta-geligt vil medføre, at der vil væremange henvendelser fra skatteyde-re, der ikke kan forstå, at de ikkekan få fradrags-/bortseelsesret forindbetalingen som hidtil.Lovforslagets del om at genindfø-re afskæring af fradrags-/bortseelsesret for indbetalingerpå en kapitalpension, når der itidligere år er sket afgiftsberigti-gelse med 40 pct. efter det fyldte60. år, har til formål at stoppeutilsigtet anvendelse af reglerneom tildeling af sociale ydelser.Når det antages, at kun få folke-pensionister hidtil har udnyttetmuligheden for at oprette og hæ-ve kapitalpension efter, at en ka-pitalpension er hævet med 40 pct.i afgift, anses det ikke sandsyn-ligt, at SKAT vil modtage mangehenvendelser som antaget af SRF.Lovforslaget har ikke til formål atafskære fradrags-/bortseelsesretfor indbetalinger på en kapital-pension, når der ikke tidligere ersket afgiftsberigtigelse med 40pct. i afgift efter det fyldte 60. år.Personer, der er fyldt 60 år, ogsom indbetaler på en kapitalpen-sion uden tidligere at have hæveten kapitalpension med 40 pct. iafgift, er ikke omfattet af lovfors-laget. Dette er tilsigtet, idet reg-lerne også var indrettet såledesfør Forårspakke 2.0.Såfremt forslaget kun skulle gæl-de for personer, der har hævet enkapitalpension fra og med den 14.april 2010, ville formåletmed lovforslaget forskertses. Etsådant virkningstidspunkt villebetyde, at personer efter den 14.april 2010 og resten af året villekunne indskyde med fradragsretog opnå større sociale ydelser,selvom de i perioden 30. maj2009 – 31. december 2009 harhævet en kapitalpension til 40pct. i afgift. Det ville ikke væreacceptabelt.Der henvises til kommentaren tilÆldre SagenSide 5
SRF er af den opfattelse, at der sta-dig kan spekuleres i pensionstillægved at indbetale på en kapitalpensi-on og vente til et senere tidspunktmed at få denne udbetalt efter be-rigtigelse med 40 pct. i afgift.
Videncentret for Land-brug (VL)
VL anfører, at med det foreslåedevirkningstidspunkt fraviges det al-mindelige virkningstidspunkt om,at loven tidligst har virkning fradagen efter bekendtgørelsen i Lov-tidende.I forbindelse med skattereformenblev det muligt at indbetale på enkapitalpension og hæve igen år ef-ter år. Personer, der har hævet dereskapitalpension i tillid til de gælden-de regler på daværende tidspunkt,vil i al fremtid blive ramt af, at deikke mere kan indsætte på en kapi-talpension og få fradrag i indkomst-skatten herfor. Det er tilfældet, selvom hævningen er sket i tillid til
gældende regler alene med det for-mål at skaffe likviditet, og uden denhensigt at optimere sociale ydelserm.v.Det fremgår af lovforslaget, at af-skæringen af fradragsretten for ind-betaling på en kapitalpension ogsågælder personer over 60 år, der harhævet en kapitalpension med 40pct. i perioden mellem 30. maj2009 og 14. april 2010. Disse per-soner mister reelt muligheden forfremover at indbetale på en kapital-pension. De personer, der efter den30. maj 2009 har hævet deres kapi-talpension, har gjort det i tillid til,at de igen kunne indbetale på enkapitalpension og få fradrag herfor.VL finder det derfor uacceptabelt,at man for denne gruppe reelt lov-giver med tilbagevirkende kraft.Det er VLs opfattelse, at afskæringaf fradragsretten ikke skal gældefor personer over 60 år, der har hæ-vet en kapitalpension i perioden 30.maj 2009 til 14. april 2010, menalene bør gælde for personer, derhar hævet en kapitalpension fra ogmed den 14. april 2010.Ældre Sagen (ÆS)ÆS kan tilslutte sig forslaget om, atnår en kapitalpension er udbetalt tilejeren med 40 pct. i afgift efter, atefterlønsalderen er nået, er der ikkefradrags- eller bortseelsesret for bi-drag til kapitalpensioner, der indbe-tales i de indkomstår, der følger ef-ter det indkomstår, hvor der er sketafgiftsberigtigelse af den eller deførste kapitalpensioner. ÆS er enigi, at det ikke er rimeligt, at der somfølge af samspillet mellem reglernefor beregning af skat og socialeydelser kan opnås en gevinst ved atindbetale på en kapitalpension ogefterfølgende hæve den igen.På et punkt er det ÆSs opfattelse,at lovforslaget har tilbagevirkendekraft. Som ÆS har forstået lovfors-laget, vil afskæring af fradragsret-ten for indbetalinger på en kapital-pension også gælde skatteydereover 60 år, der har hævet en kapi-De foreslåede bestemmelser omafskæring af fradrags- og bort-seelsesret i lovforslaget § 1, nr. 5-7, har virkning for indbetalinger,der sker den 14. april 2010 ellersenere.
Side 6
talpension med 40 pct. i perioden30. maj 2009 til 14. april 2010. ÆSer af den opfattelse, at lovforslagetbetyder, at disse skatteydere mistermuligheden for fremover at indbe-tale på en kapitalpension, selv omreglerne ikke var sådan, da de be-sluttede at hæve deres kapitalpensi-on. ÆS mener således, at lovforsla-get begrænser disse skatteyderesmulighed for at indbetale på en ka-pitalpension med tilbagevirkendekraft.
Efter gældende regler har skatte-ydere, der har nået efterlønsalde-ren, og som har hævet en kapital-pension til 40 pct. i afgift i ind-komståret 2009 eller et tidligereindkomstår, fradrags- eller bort-seelsesret for indbetalinger til enkapitalpension, der er foretaget iperioden 1. januar 2010 - 13.april 2010.Efter lovforslaget har skatteydere,der har nået efterlønsalderen, ogsom har hævet en kapitalpensiontil 40 pct. i afgift i indkomståret2009 eller et tidligere indkomstår,ikke fradrags- eller bortseelsesretfor indbetalinger til en kapital-pension, der foretages den 14.april 2010 eller senere.Efter gældende regler har skatte-ydere, der har nået efterlønsalde-ren, og som har hævet en kapital-pension til 40 pct. i afgift i perio-den 1. januar 2010 - 13. april2010, fradrags- eller bortseelses-ret for indbetalinger til en kapi-talpension, der foretages i perio-den 1. januar 2010 - 13. april2010.Efter lovforslaget har skatteydere,der har nået efterlønsalderen, ogsom har hævet en kapitalpensiontil 40 pct. i afgift i perioden 1. ja-nuar 2010 til 13. april 2010, fra-drags- eller bortseelsesret forindbetalinger til en kapitalpensi-on, der foretages i perioden 14.april 2010 – 31. december 2010.Årsagen hertil er, at fradrags-/bortseelsesretten efter lovforsla-get alene afskæres for bidrag,som indbetales i de indkomstår,der følger efter indkomståret,hvori den eller de første kapital-pensioner afgiftsberigtiges. Skat-teyderen vil således ikke kunneindbetale bidrag med fradragsret i2011 og senere indkomstår.
ÆS er af den opfattelse, at ophæ-velsen af fradragsretten for indbeta-linger på en kapitalpension ikkeskal gælde for skatteydere over 60år, der har ophævet en kapitalpen-
Det følger af lovforslaget, at nåren kapitalpension er udbetalt med40 pct. i afgift efter, at efterløns-alderen er nået, er der ikke fra-drags- eller bortseelsesret forSide 7
sion i perioden fra 30. maj 2009 til14. april 2010. I særdeleshed børfradragsbegrænsningen ikke gældefor ophævelser i perioden fra 1. ja-nuar 2010 til 14. april 2010.
indbetalinger til en kapitalpensi-on, som indbetales i de indkomst-år, der følger efter indkomståret,hvori den eller de første kapital-pensioner er udbetalt med 40 pct.i afgift. De af ÆS foreslåede æn-dringer kan ikke imødekommes,idet de vil modvirke hensigtenmed lovforslaget. Det bemærkes,at personer, der hæver en kapital-pension i 2010 også vil have fra-drags- eller bortseelsesret forindbetalinger, der foretages i2010.Det fremgår af bemærkningernetil lovforslaget, at der antageligter mange pensionister, der ikkehidtil har gjort brugaf muligheden for at opnå størresociale ydelser ved at indbetale tilen kapitalpension på grund afukendskab til reglerne. De offent-lige merudgifter i dag som følgeaf en utilsigtet anvendelse af reg-lerne, skønnes derfor ikke afnævneværdig størrelse. Lovfors-laget skønnes derfor heller ikke athave nævneværdige økonomiskekonsekvenser for det offentlige.Med hensyn til det anførte om pe-rioden fra lovforslagets fremsæt-telse til det træder i kraft, er derikke tvivl om, at fremsættelsen aflovforslaget vil medføre, at flerebliver klar over disse muligheder.Det kan medføre, at nogle afdem, der efter forslaget afskæresfra at indbetale til en kapitalpen-sion med fradragsret med virk-ning fra fremsættelsen, vil benyt-te sig af muligheden for alligevelat kunne opnå højere socialeydelser ved indbetaling til en ka-pitalpension i perioden fra lov-forslagets fremsættelse den 14.april 2010 til lovens ikrafttræden.Det forventes dog kun at villedreje sig om et beskedent antalpersoner. Det skyldes dels, at detkun er en kort periode, hvor den-ne mulighed er til stede, dels atmange formentlig vil holde sigtilbage for at foretage sådannerent spekulative transaktioner.Side 8
ÆS finder det tvivlsomt, at lovfors-laget ikke – som anført i bemærk-ningerne til lovforslaget – vil havestørre provenumæssige virkninger.ÆS har nærmere anført, at hvis reg-lerne ikke ændres i overensstem-melse med lovforslaget, vil de medtiden utvivlsomt have medført etstørre provenutab.
ÆS kan tilslutte sig undtagelse afindeksordninger fra loftet på100.000 kr. for indbetaling på enratepension.
Side 9