Skatteudvalget 2009-10
L 201 Bilag 1
Offentligt
820213_0001.png
820213_0002.png
820213_0003.png
820213_0004.png
820213_0005.png
820213_0006.png
820213_0007.png
820213_0008.png
J.nr. 2009-311-0037Dato:
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-dring af børnefamilieydelsesloven og forskellige andre lo-ve.
Troels Lund Poulsen/Annemette Ottosen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til lov omændring af børnefamilieydelsesloven og forskellige andre love.

Organisationer

Børnesagens Fællesråd(BF)

Bemærkninger i høringssvar

Kommentar til bemærknin-

ger

BF anbefaler, at mulighedenDet er tydeliggjort i dette lov-for at standse ungeydelsen ikke forslags bemærkninger, at lov-skal gælde for unge med særli- forslaget skal ses i nær sam-ge vanskeligheder og en men- menhæng med det samtidigttor tilknyttet.fremsatte lovforslag til lov omændring af lov om vejledningom uddannelse og erhverv ogforskellige andre love.Det ligger i forudsætningernefor det nævnte lovforslag, athvis den unge er omfattet afen mentorordning, er der alle-rede en god dialog om over-holdelse af uddannelsespla-nen. En forudsætning for, atungeydelsen kan standses, er,at kommunalbestyrelsen hartruffet beslutning herom. Detvil kunne ske efter en konsta-tering af, at den unge ikkeoverholder sin uddannelses-plan, og der eksempelvis ikkeer vilje til samarbejde herom.Kommunalbestyrelsen vil så-ledes ikke træffe beslutningom at standse ungeydelsen iden nævnte situation.Det er hensigten med lovfors-laget at give kommunalbesty-relsen flere redskaber til atsikre, at den unge og dennesforældre respekterer pligtenefter lov om vejledning og ud-dannelse og erhverv til, at denunge følger sin uddannelses-plan.For nuværende er det vurderet,at dette formål bedst opnåsgennem en udbygning af deteksisterende system for udbe-taling af børnefamilieydelse.Bortset fra de ændringer, somSide 2
Børne- og kulturchef-foreningen
Foreningen foreslår, at unge-ydelsen får karakter af en ”ju-niorSU”, der udbetales påsamme vilkår som produkti-onsskoleydelsen. Fordelen er,at der herved er tale om en po-sitiv tilskyndelse frem for ensanktion. Ulempen er dog, atden sociale effekt i form affamilier, som har ringe traditi-on for uddannelse eller mang-ler ressourcer til at støtte deunge, vil blive ramt.
følger af, at ungeydelsen bli-ver udbetalt på månedsbasisog i konkrete tilfælde til denunge selv, følger ungeydelsende samme principper for rettentil at få ydelsen, udbetalings-regler og administration m.v.,som gælder for børnefamilie-ydelsen.Dansk Arbejdsgiver-foreningDansk ErhvervDanmarks evaluerings-institutDanmarks Vejlederfor-ening (DVF)Dansk Arbejdsgiverforeninghar ingen bemærkninger.Dansk Erhverv har ingen be-mærkninger.Danmarks Evalueringsinstituthar ingen bemærkninger.DVF er positiv overfor en øgetindsats overfor de 15-17 årige,men ser helst børnefamilie-ydelsen bibeholdt i sin nuvæ-rende form. Ungeydelsen ansesfor problematisk, da den har ensocial slagside og vil ramme desvage i samfundet hårdt.
Lovforslaget er et led i opfyl-delsen af regeringens målsæt-ning om, at alle unge skal ha-ve et liv med uddannelse ogarbejde. Lovforslaget vil kon-kret give kommunalbestyrel-serne flere redskaber til at sik-re, at den unge og dennes for-ældre respekterer pligten til, atden unge skal følge en uddan-nelsesplan og være i uddan-nelse eller arbejde efter detsamtidigt fremsatte forslag tillov om ændring af lov om vej-ledning om uddannelse og er-hverv og forskellige andre lo-ve.Det er således vurderet hen-sigtsmæssigt at give kommu-nalbestyrelserne mulighed forat få forældre og unge i talemed en synlig og håndfastkonsekvens i form af at stand-se ungeydelsen - i de ganskesærlige tilfælde, hvor forældrem.v., som faktisk er i stand tilat påtage sig deres ansvar somforældre, af forskellige årsagernægter at samarbejde medUngdommens Uddannelses-vejledning om udarbejdelse afden unges uddannelsesplan.Det er således ikke et mål i sigselv, at ordningen skal tages ibrug. Men en sidste mulighedSide 3
for at få forældrene og denunge i tale.
Hvis man skal lave ændringer,går DVF ind for positiv moti-vation frem for straf og fore-slår derfor en JuniorSU i ste-det, som kan udbetales til denunge for at medvirke til opfyl-delse af uddannelsesplanen.DVF finder det tillige proble-matisk, at vejledere i Ung-dommens Uddannelsesvejled-ning skal indberette, om denunge overholder uddannelses-planen og herved får en myn-dighedsrolle, der er i strid medde etiske principper for vejled-ning. DVF mener, at vejled-ningens uafhængighed sættesover styr, og som sådan er imodstrid med lov om vejled-ning om uddannelse og er-hverv.DH mener, det er positivt, atydelsen kan udbetales direktetil den unge selv.DH gør opmærksom på, at deter vigtigt, at uddannelsespla-nen er realistisk og udarbejdesi overensstemmelse med denunges interesser og ønsker. Detmå sikres, at ungeydelsen ikkekan bortfalde, mens den ungeventer på en ungdomsuddan-nelse for unge med særlige be-hov.
Der henvises til kommentarentil Børne- og Kulturforenin-gen.
DVFs bemærkninger vedrørerforhold, der falder uden forrammerne for dette lovforslag.Der henvises i stedet til detsamtidigt fremsatte forslag tillov om ændring af lov om vej-ledning om uddannelse og er-hverv og forskellige andre lo-ve.
Danske Handicaporga-nisationer (DH)
Der henvises til det samtidigtfremsatte forslag til lov omændring af lov om vejledningom uddannelse og erhverv ogforskellige andre love, hvisformål blandt andet er at styr-ke muligheden for at vejledeog hjælpe den unge på bedstmulig vis i forhold til den un-ges individuelle behov. I dettelovforslags bestemmelser ta-ges der desuden højde for un-ge med særlige behov. Unge-ydelsen vil således ikke kunnetages fra den unge i eksemplersom det nævnte.
Der henvises til kommentarenEndeligt påpeger DH, at enmerudgift til administration på til Danmarks Vejlederforening2 mio. kr. ikke står mål med, at (DVF)muligheden for at standse un-Side 4
Dansk IndustriDanske SkoleeleverDanske UniversiteterDatatilsynet
geydelsen kun forventes atvedrøre et begrænset antal fa-milier.Dansk Industri har ingen be-mærkninger.Danske Skoleelever har ingenbemærkninger.Danske Universiteter har ingenbemærkninger.Datatilsynet forudsætter, atpersondatalovens bestemmel-ser vil blive iagttaget i forbin-delse med de behandlinger afpersonoplysninger, der vil skesom følge af lovforslagets be-stemmelser. Opmærksomhe-den henledes særligt på, at detofte er hensigtsmæssigt at un-dersøge, om en myndighed,der alligevel skriver til borge-ren, samtidig kan give infor-mation om de behandlinger afoplysninger, der vil ske hos demyndigheder, der senere mod-tager oplysninger.Datatilsynet gør opmærksompå, at der skal være tale om ennødvendig videregivelse af op-lysninger.
Undervisningsministeriet haroplyst, at orienteringen til denunge og dennes forældre ombehandlingen af de indhentedeoplysninger vil ske i tilknyt-ning til udarbejdelse af ud-dannelsesplanen, som vil in-deholde en beskrivelse heraf.
Oplysningerne er nødvendigefor at kunne evaluere effektenaf lovgivningen. Dette forholder blevet præciseret i lovfors-lagets bemærkninger.
Datatilsynet anbefaler, at data-ansvaret for oplysningerne fraforskellige kilder præciseres iforbindelse med det samtidigtfremsatte forslag til lov omændring af lov om vejledningom uddannelse og erhverv ogforskellige andre love.
Undervisningsministeriet haroplyst, at det vil blive præcise-ret, at Undervisningsministeri-et er dataansvarlig for oplys-ninger i elevdatabasen og vi-deregivelse af disse oplysnin-ger. Det er desuden præcisereti dette lovforslags bemærk-ninger, at told- og skattefor-valtningen modtager oplys-ning om baggrunden for, atungeydelsen standses på veg-ne af Undervisningsministerietsom dataansvarlig.Undervisningsministeriet haroplyst, at de vil anvende deanbefalede værktøjer i imple-menteringen af elevdatabasen.Side 5
Datatilsynet understreger be-hovet for, at der ved udviklin-gen af løsningen er fokus påbeskyttelsen af brugernes per-
sonlige data og privatliv. Derbør derfor anvendes ”Privacyby design” og ”Privacy Enhan-cing Technologies”. LigesomIT- og Telestyrelsens håndbogom privatlivsimplikationsana-lyse (PIA-håndbogen) anbefa-les.Det Centrale Handi-capråd (DCH)DCH gør opmærksom på, attilbageholdelse af ungeydelsenikke uretmæssigt må rammeunge med funktionsnedsættelse– herunder usynlige funktions-nedsættelser.Efterskoleforeningen har ingenbemærkninger til lovforslaget.Erhvervs- og Selskabsstyrelsenvurderer, at lovforslaget ikkeer erhvervsrelevant og har der-for ingen bemærkninger.Lovforslaget ligger uden forforeningens interessefelt. Deønsker derfor ikke at udtale sigom spørgsmålet.Esbjerg Kommune gør op-mærksom på en korrekturfejl ilovforslaget § 6, stk. 3.FRR har ingen bemærkninger.FSR har ingen bemærkninger.Der henvises til kommentarentil Danske Handicaporganisa-tioner.
EfterskoleforeningenErhvervs- og Selskabs-styrelsen (Center forKvalitet i Erhvervsre-gulering)Erhvervsskolerne
Esbjerg Kommune
Denne korrekturfejl er rettet.
Foreningen af Registre-rede Revisorer (FRR)Foreningen for Statsau-toriserede Revisorer(FSR)Kommunernes Lands-forening (KL)
KL lægger vægt på, at den fo-reslåede ordning er en handle-mulighed, som kommunen kanvælge at benytte, hvis det vur-deres hensigtsmæssigt i denkonkrete situation.
Det er korrekt, at der er taleom en handlemulighed forkommunerne, som de kanvælge at benytte ud fra enkonkret vurdering af hen-sigtsmæssigheden i det enkeltetilfælde. Dette er præciseret ilovforslagets bemærkninger.Undervisningsministeriet haroplyst, at ordningen vil blivetilrettelagt, så den fremstår såadministrativ enkel og ubu-reaukratisk som mulig.
KL opfordrer til, at ordningentilrettelægges, så den bliveradministrativ enkel og ubu-reaukratisk.
KL tager forbehold for dekommunaløkonomiske konse-
Synspunktet er noteret.
Side 6
Landsforeningen af 10.klasses skoler i DK
Landsorganisationen iDanmark (LO)
kvenser, der følger af lovfors-laget efter behandlingen i Fol-ketinget.Landsforeningen støtter rege-ringens uddannelsesmålsæt-ning, men foretrækker tillids-fuld dialog frem for sanktioner.Det er unødvendig konfliktop-trapning uden motivations-mæssig værdi helt at standseungeydelsen i forhold til at op-nå de ønskede målsætninger.LO kan ikke støtte lovforsla-get. LO mener ikke, at mulig-heden for at standse udbetalin-gen af ungeydelse er hensigts-mæssig, da det vil ramme en iforvejen udsat gruppe, som harbehov for anden støtte endøkonomiske trusler.I stedet mener LO, at regerin-gen bør styrke indsatsen på an-dre områder, som f.eks. bedreungdomsvejledning i folkesko-lerne, flere praktikpladser mv.RGEU har ingen bemærknin-ger.
Dialog bør være det primæreredskab i indsatsen for at flereunge får en kompetencegiven-de uddannelse med henblik pået liv i beskæftigelse.Der henvises i øvrigt til kom-mentaren til Danmarks Vejle-derforening (DVF).Der henvises til kommentarentil Danmarks Vejlederforening(DVF).
Rådet for de Grund-læggende Erhvervsret-tede Uddannelser(RGEU)Skatterevisorforeningen Skatterevisorforeningen haringen bemærkninger til lov-forslaget udover, at de gør op-mærksom på en korrekturfejl ilovforslaget § 6, stk. 3.Styrelsen for StatensSSU har ingen bemærkningerUddannelsesstøttetil det modtagne lovforslag ud-(SSU)over, at de gør opmærksom påen korrekturfejl i lovforslaget §6, stk. 3.UddannelsesforbundetUddannelsesforbundet er ufor-stående overfor, at de ikke erpå høringslisten, da omlægnin-gen kan påvirke Uddannelses-forbundets medlemmers ar-bejdsforhold både pædagogiskog i forhold til eleverne.Forbundet bakker op om at un-ge skal følge en uddannelses-plan og være i uddannelse ogarbejde, og at 95 pct. af en
Der henvises til kommentarentil Esbjerg Kommune.
Der henvises til kommentarentil Esbjerg Kommune.
Det er desværre ikke praktiskmuligt på forhånd at sikre sig,at et lovforslag tilgår enhverorganisation eller forening,som kan tænkes at have inte-resse i lovforslaget. Derfor erdet muligt via Skatteministeri-ets hjemmeside at tilmelde sigSkatteministeriets nyhedstje-neste, hvorved man automa-tisk vil modtage de lovforslag,som sendes i høring. Alle inte-Side 7
ungdomsårgang skal gennem-føre en ungdomsuddannelse i2015.Dog mener Uddannelsesfor-bundet, at mulighederne for atstandse ungeydelsen vil med-føre en øget social skævvrid-ning.Uddannelsesforbundet er des-uden bekymret for den socialemyndighedsopgave, som lære-re kan blive involveret i vedrø-rende den unges overholdelseaf uddannelsesplanen.
resserede opfordres til at til-melde sig denne nyhedstjene-ste.Der henvises i øvrigt til kom-mentaren til Danmarks Vejle-derforening (DVF).
Kommentaren falder uden forrammerne for dette lovforslag.Der henvises i stedet til detsamtidigt fremsatte forslag tillov om ændring af lov om vej-ledning om uddannelse og er-hverv og forskellige andre lo-ve.Der henvises til det samtidigtfremsatte forslag til lov omændring af lov om vejledningom uddannelse og erhverv ogforskellige andre love, hvisformål blandt andet er at styr-ke muligheden for at vejledeog hjælpe den unge på bedstmulig vis i forhold til den un-ges individuelle behov.
Forbundet foreslår i stedet, atUngdommens Uddannelsesvej-ledning udøver en forstærketvejlednings- og opsøgnings-indsats over for de 15-17 årigemed henblik på at fastholdedem i uddannelse- og eller ar-bejde.
Side 8