Boligudvalget 2009-10
L 200
Offentligt
840193_0001.png
840193_0002.png
840193_0003.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 5. maj 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
NH/ J.nr. 2010-529
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 20. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 2(BOU L 200).
Spørgsmål nr. 2:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. april 2010 fra DanmarksLejerforeninger og Lejernes Landsorganisation, jf. L 200 - bilag 3”
Svar:Danmarks Lejerforeninger og Lejernes Landsorganisation beklager, at lov-forslaget ikke har medtaget en udmøntning af de 57 punkter i organisatio-nernes enighedsliste. For god ordens skyld skal jeg understrege, at det –uanset hvor mange gange det påstås - er en myte, at de 57 punkter kanimplementeres i lov.Enighedslisten omfatter dels strukturforslag, herunder forslag om bestem-melsernes placering i forskellige love, dels materielle forslag til forenklinger.Enkelte af disse forslag er ikke lovstof, idet de kan implementeres admini-strativt. Hertil kommer, at 10-12 af forslagene vedrører andet end forholdetmellem ejer og lejer, herunder forhandlingsproceduren mellem organisatio-nerne. En stor del af disse forslag kan naturligvis heller ikke implementeres ilov.Jeg kan endvidere oplyse, at efter en omfattende gennemgang af lovgivnin-gen, som ikke førte til en fælles indstilling om et forenklingsforslag, blev det idecember 2007 aftalt med de deltagende organisationer, at de uden ministe-riets deltagelse skulle sammensætte og afpudse en skitse til et forslag tilforenkling og modernisering af lejelovgivningen, som alle organisationer stodbag. Det blev i den forbindelse gjort klart, at en forudsætning for, at forslage-
2
ne efterfølgende kunne implementeres i et lovforslag, ville være, at de omfat-tede forslag havde så stor indholdsmæssig tyngde, at der kunne opnås enreel forenkling og modernisering.Organisationerne fremkom efter et par forlængelser af forhandlingsfristen ioktober 2008 med en såkaldt enighedsliste, omfattende 57 punkter. Vurde-ringen af skitsen var imidlertid, at den ikke i tilstrækkeligt omfang forenkledeog moderniserede lovgivningen. Fordelene ved forslagene vurderedes såle-des ikke at være store nok til at opveje de ulemper i form af usikkerhed omden gældende retstilstand, som en sammenskrivning af lejelovgivningen villemedføre.Lejerorganisationerne har ikke ønsket at medvirke til at tilføre enighedslistentilstrækkelig substans til, at der kan foretages en sammenskrivning af lejelo-ven og boligreguleringsloven.Regeringen har derfor forsøgt på at udmønte den centrale del af enighedsli-sten i et lovforslag, som tilstræbte at fastholde den balance i enighedslisten,som organisationerne havde forhandlet sig frem til. Organisationerne viste ideres tilbagemelding på forslaget bl.a., at de ikke indbyrdes var enige omudmøntningen af nogle af enighedspunkterne. Samtidig afviste organisatio-nerne at give en entydig bekræftelse af, at de bakkede op om lovforslaget.Lovforslagets forenklings- og moderniseringsdel, som ikke er medtaget i detfremsatte lovforslag, blev derfor udarbejdet således i det forslag, der blevsendt i offentlig høring, at regeringen for alle deles vedkommende selv kun-ne stå inde for den. Dette indebar, at der ikke var medtaget forslag til ud-møntning af samtlige punkter med materielt indhold i organisationernesenighedsliste.Som jeg har oplyst under 1. behandlingen af lovforslaget, er det min hensigt,at jeg efter vedtagelsen af L 200 vil tage initiativ til at undersøge, om 3. gangskulle være lykkens gang, idet jeg vil anmode organisationerne om at nåfrem til en fælles tolkning af de forslag, man har anført i den såkaldte enig-hedsliste.For så vidt angår lejerorganisationernes bemærkninger til stråmandsudlej-ning og Grundejernes Investeringsfond henvises til deres høringssvar og mithøringsnotat, som er oversendt til Boligudvalget den 29. marts 2010.Jeg har i forlængelse af forslagets 1. behandling fremsat et ændringsforslagtil lovforslaget, således at forslaget om, at udlejeren kan kræve afregning afvandforbrug efter målere, hvis pligt til at installerede vandmålere er pålagtudlejeren i anden lovgivning, udgår.
3
Den gældende retstilstand, hvorefter udlejer ikke ensidigt kan kræve, atvandforbruget afregnes efter individuel måling, hvis afregning hidtil er sketover huslejen, fastholdes således med ændringsforslaget.
Benedikte Kiær
/ Annette Klint Kofod