Erhvervsudvalget 2009-10
L 159 Bilag 2
Offentligt
824585_0001.png
824585_0002.png
7-04-2010/jlr-cre
Folketingets ErhvervsudvalgChristiansborg
Lovforslag L 159 om VisitDenmark / udvikling af dansk cykelturismeGule marker, havkig til alle sider, lyse somre og korte afstande mellem byer med masser afkulturelle tilbud kombineret med gode forhold for bløde trafikanter. Danmark er på alle måderet drømmeland for det store antal turister, der kan lide at cykle - men de ved det bare ikke.Det er faktisk en ret krævende opgave at planlægge en cykelferie i Danmark. Der er masser afoplevelsesmuligheder, men ikke nogen samlet strategi og ingen platform, hvor turisterne kansøge viden. Det kan og skal der laves om på – og intet tidspunkt kan være bedre end nu, hvorhele verdens øjne i forbindelse med COP15 blev vendt mod cykellandet Danmark og medflere store sportslige cykelevents på vej.Dansk Cyklist Forbund kommenterer herved ovennævnte lovforslag og skal samtidig anmodeom et foretræde for Erhvervsudvalget, hvor vi nærmere vil redegøre for vores synspunkter.Mulighed for et cykelerhvervspartnerskabDansk Cyklist Forbund mener, at der bør etableres et ”cykelerhvervspartnerskab”, hvorregionale turismeudviklingsselskaber, destinationer, turismeerhvervet og brugerne ifællesskab udvikler og skaber sammenhæng for cykelturismen i Danmark. Vi forestiller os, atpartnerskabet indgår et samarbejde om international markedsføring via VisitDenmark,Vi er enige i, at der bør ske en styrkelse af markedsføringen i forhold til udlandet, men det ersamtidig vigtigt, at markedsføringen er fokuseret og tæt forbundet med en produkt- ogoplevelsesudvikling, som involverer interessenterne.I lovbemærkningernes punkt 3.5 nævnes, at der kan etableres erhvervspartnerskaber påbaggrund af udvalgte, motivbaserede målgrupper. Erhvervspartnerskabet ”temabaseredeoplevelser” er nævnt. Der bør være mulighed for en mere specifik tilgang, idet en konkretproduktudviklings- og markedsføringsindsats kun vanskeligt vil kunne ske i fællesskabmellem f.eks. cykel- og golfaktører. Samtlige lande, som har oplevet vækst påcykelturismeområdet, har valgt en fokuseret model.Potentiale på 10 pct. af den samlede turismeomsætningDer er et endog meget stort potentiale for øget indtjening på cykelturismeområdet. Såledesligger cykelturismens omsætning og indtjening på et niveau svarende til mere end 10 pct. afden samlede turismeomsætning de steder, hvor der har fundet en koordineret indsats sted. IDanmark er det tilsvarende niveau på omkring 5 pct. af turismeomsætningen. I Tyskland har
vækstraten været på over 10 pct. om året de seneste 10 år på baggrund af en organiseretudviklings- og markedsføringsindsats. I såvel Østrig, Holland og Schweiz er der på lignendevis skabt samarbejdsplatforme, som har givet en stor årlig stigning i indtjening fracykelrelateret turisme.Vi har mulighederne, hvis vi vilDanmark er i forvejen kendt som det måske førende cykelland i verden, men vi har (siden1993) forsømt produktudvikling af cykelturisme. I hovedstaden, i de større byer og ilanddistrikterne kan en koordineret satsning på cykelturisme samt markedsføring heraf skabeen milliardindtjening og nye arbejdspladser.Turister, som cykler i deres ferie, stiller krav til infrastruktur, skiltning, gastronomi,overnatningsmuligheder og oplevelser. Hvis vil tiltrække disse segmenter, kræver det, at viigen bringer os i front som (d)et førende cykelturismeland.Vi bør bedre end nu udnytte vores unikke brand inden for cykling. Dansk Cyklist Forbund vilgerne bidrage til dette.For ikke-danskere er den danske cykelkultur dybt eksotisk, og cykling tegner et billede af etgrønt og bæredygtigt land med høj livskvalitet.Med venlig hilsen
Dansk Cyklist ForbundClaus Hansen,landsformand ogJens Loft Rasmussen,direktør