Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 151 Bilag 5
Offentligt
825195_0001.png
825195_0002.png
825195_0003.png
825195_0004.png
Til lovforslag nr.L 151
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. april 2010
1. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ogforskellige andre love(Aktiv beskæftigelsesindsats over for unge, lovfæstelse af voksenlærlingeordningen, forenkling afopgørelse af sammenlagt ledighed m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]
1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. marts 2010 og var til 1. behandling den 16. marts 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministe-ren sendte den 17. december 2009 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 66. Den 4.marts 2010 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat og et ligestillingsno-tat herom til udvalget.2. Indstillinger og politiske bemærkninger[Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelseuændret.Etmindretali udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.Etandet mindretal(EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for det stillede ændringsforslag.]Enhedslistens medlem af udvalget er af den opfattelse, at denne lovpakke både rummer skidt ogkanel. Enhedslisten er enige i hensigten om at øge indsatsen for unge, der ikke gennemfører en ud-dannelse eller finder arbejde, og som derfor let marginaliseres i et samfund, der stiller stadig størrekrav til faglige, sociale og personlige færdigheder. Desværre rettes indsatsen kun mod den enkelte,
2
hvor det er mindst ligeså nødvendigt at øge rummeligheden i samfundet, på arbejdspladserne og påuddannelsesstederne.Det er positivt, at lovforslaget – foreløbigt midlertidigt – øger loftet for godtgørelse til dækning afudgifter ved deltagelse i vejlednings- og opkvalificeringsforløb fra 1000 kr. til 1500 kr. Enhedsli-sten havde imidlertid gerne set reglerne ændret, så det sikres, at reelle transportudgifter dækkesfuldt ud.Enhedslisten støtter den udvidede adgang til læse-, skrive- og regnekurser samt til skrive-læsetest.Til gengæld tager vi afstand fra, at manglende deltagelse i testene kan sanktioneres med fradrag ikontanthjælpen eller dagpengene. Der er ikke brug for flere »tilbud man ikke kan sige nej til« i lov-givningen om beskæftigelsesindsatsen. Tværtimod er der allerede alt for megen pisk og umyndiggø-relse og for lidt motivering og vejledning. Enhedslisten deler de holdninger, der fremføres i Rådetfor Socialt Udsattes og Danske Handicaporganisationers høringssvar: Nemlig at særligt udsattegrupper af unges rammes ekstrahårdt af lovgivningens sanktionsmuligheder, fordi de har sværestved at kommunikere med systemet og fungere på dettes præmisser. Sanktionerne medvirker blot tilyderligere marginalisering – og i skærende modstrid med lovgivningens erklærede målsætninger.En del af lovforslagets »strakstilbud« til unge under 20 år handler om at sende unge i aktiveringog virksomhedspraktik senest efter 4 ugers ledighed. Desværre fremgår det ikke af lovforslaget,hvordan man vil sikre at de unge først og fremmest modtager uddannelse eller ordinære job i stedetfor aktivering. Ligeså lidt fremgår det, hvordan man sikrer, at aktiveringen er relevant og ikke endertvangsaktivering og genindførelse af »dum i arbejde«. Lovforslaget sikrer ikke, at virksomheds-praktik ikke fortrænger ordinære job, og at aktiveringsprojekter ikke fungerer konkurrenceforvri-dende. Sporene fra fortiden skræmmer.På den baggrund vil Enhedslisten stemme imod lovforslaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger.ÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af [udvalget:]Til § 11)Inr. 21ændres »to steder« til: »tre steder«.[Korrektion]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en korrektion. I den gældende § 98 b, stk. 1, står der tre steder 6 måneder og ikkekun to steder. For at blive ansat som vikar i jobrotation skal således både dagpegemodtagere, kon-
3
tant- og starthjælpsmodtagere og introduktionsydelsesmodtagere have været ledige i mindst 6 må-neder. De 6 måneder forslås for alle grupperne ændret til 3 måneder.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V)Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF)fmd.Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Lone Møller (S) Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 151Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesmi-nisteren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren