Uddannelsesudvalget 2008-09
S 3105
Offentligt
732440_0001.png
25-09-2009
Undervisningsminister Bertel Haarders skriftlige svar til medlem af Folketinget Peter Skaarup (DF) påspørgsmål af 16.september 2009 (nr. S 3105)”Hvad er ministerens holdning til at sikre, at forældrene bliver hørt, når der sker klassesammenlægnin-ger som følge af skolenedlæggelser eller faldende elevtal?”Svar:Som det nævnes i begrundelsen for spørgsmålet, har bestemmelsen i folkeskolelovens § 25, stk. 2,hvorefter det skal tilstræbes, at den enkelte klasse bevares samlet gennem skoleforløbet, karakter af enhensigtserklæring. For børnehaveklassens vedkommende fremgår det af § 25, stk. 2, 3. pkt., at den en-delige klassedannelse i forbindelse med skolestarten skal finde sted senest ved udgangen af børnehave-klassen.Det fremgår af folkeskolelovens § 40, stk. 2, nr. 4, at kommunalbestyrelsen fastsætter mål og rammerfor klassedannelse, og inden for disse rammer fastsætter skolebestyrelsen principper om elevernes for-deling i klasser, jf. § 44, stk. 2, nr. 1. På baggrund heraf fordeles eleverne af skolens leder i de enkelteklasser.Elevernes konkrete fordeling i klasser inden for de mål og rammer, kommunalbestyrelsen har fastsat, ersåledes et internt anliggende for den enkelte skole. Hverken som minister eller som lovgiver har jegønske om at fastsætte flere regler om dette spørgsmål.Jeg ved, at skolenedlæggelser og klassesammenlægninger ofte giver anledning til bekymring hos eleverog forældre. Det overordnede mål for den konkrete klassedannelse må imidlertid være, at sammensæt-ningen af elever bedst muligt tilgodeser alle elevernes trivsel og udbytte af undervisningen. I nogle til-fælde kan forældres helt forståelige og naturlige fokus på eget barn beklageligvis kollidere med skolensperspektiv, hvor alle elevernes trivsel og udbytte af undervisningen skal tilgodeses. I disse tilfælde vil detvære skolens leder som den pædagogisk ansvarlige for skolens samlede virksomhed, der træffer denendelige beslutning.
Bertel Haarder