Notat

 

 

Dato             10. oktober 2008

Dok.id       

J. nr.           500-46

 

 

Høringsnotat

 

vedrørende forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje (Sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler)

 

Et udkast til lovforslag har været i offentlig høring i perioden 4. juli – 14. august 2008.

 

Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt:

 

Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Trafikselskabet Movia, DSB og DSB S-tog A/S, Metroselskabet By & Havn, Metro Service, Dansk Industri, Arriva Tog Danmark, Railion Denmark A/S, CFL Cargo Danmark ApS, Hovedstadens Lokalbaner A/S, Lokalbanen A/S, Nordjyske Jernbaner A/S, Aktieselskabet Hads-Ning Herreders Jernbane, Vestsjællands Lokalbaner A/S, Aktieselskabet Lollandsbanen, Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane A/S, Vestbanen A/S c/o Sydtrafik, Dansk Jernbaneforbund, Jernbanernes Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Statsansattes Kartel (STK), Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, HK Trafik og Jernbane, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, NOAH Trafik, Trafikforbundet, Danske Erhverv, Brancheforeningen Danske Advokater, Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, AKT, Dansk Transport & Logistik, Fælles Fagligt Forbund 3F, Teknisk Landsforbund, Dansk Vejforening, Forenede Danske Motorejere (FDM), HIS, Handels- transport- og serviceverhvervene, Kommunal Teknisk Chefforening, Rådet for større færdselssikkerhed, Dansk Cyklist Forbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danske Busvognmænd.

 

Transportministeriet har ikke modtaget bemærkninger til lovforslaget ud over en rettelse af en enkel faktuel oplysning i bemærkningerne til lovforslaget. Der vedlægges derfor ikke kopi af høringssvarene.

 

Lovforslaget vedrører sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler og har til formål at sikre, at der er klare linjer med hensyn til, hvem der er ansvarlig for sikkerheden, og at der er et effektivt tilsyn.

 

Lovforslaget går nærmere ud på at få en bemyndigelse til at fastsætte regler om godkendelse af sikkerhedsforanstaltninger. Hensigten er at fastsætte administrativt i en bekendtgørelse, at jernbaneinfrastrukturforvalteren (dvs. Banedanmark) – med den fornødne inddragelse af vejbestyrelse eller vejmyndighed - udarbejder forslag om sikkerhedsforanstaltningerne.  Det stemmer med gældende EU-regler med hensyn til, hvad der hører til jernbanen og svarer til, hvad der allerede er fast praksis på området.

 

På baggrund af et ønske fra Trafikstyrelsen er lovforslaget efterfølgende justeret, således at bemyndigelsen til at fastsætte regler om godkendelsen af sikkerhedsforanstaltningerne også omfatter regler om tilsynet og klageadgangen.

 

Det er hensigten, at reglerne udarbejdes af transportministeren i samarbejde med Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet. Ud over regler om jernbaneinfrastrukturforvalterens ansvar for sikkerhedsforanstaltningerne skal der efter forslaget være bestemmelser om Trafikstyrelsen tilsyn. Tilsynsreglerne for hele jernbaneoverkørslen skal efter forslaget være de samme, som allerede i dag gælder for dele af jernbaneoverkørslen i kraft af jernbaneloven, og der skal være mulighed for at fastsætte klageadgang til Jernbaneklagenævnet.

 

 

SSG