Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 23 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love (Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.). Spørgsmål er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 15 af 19. november 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lise Bo Nielsen


Spørgsmål: Virkningen af lovforslagets § 1, nr. 26 og 27 om ændring af indgangsværdien ved valg af international sambeskatning bedes beskrevet ved følgende eksempel:

Selskab A køber i 2008 en skovejendom i Sverige for 10 mio. SEK for at placere en skattepligtig avance i 2008 på en dansk ejendom, hvor avancen er 9 mio. kr. Selskabet A fravælger for 2008 og efterfølgende år international sambeskatning.

Den svenske skov giver et rimeligt overskud i årene 2008 til 2012, og ejendommen stiger i disse år til 2 mio. € ultimo 2012. I 2013 indtræffer der et prisfald på skoveejendommen, da den bliver påvirket af den skete klimaforandring. Ved slutningen af 2013 vurderes ejendommen til at have en værdi på 1,5 mio. €, og prisfaldet fortsætter i 2014.

Selskabet A vælger derfor ved indsendelse af selvangivelsen for indkomståret 2013 (pr. 30.6.2014) international sambeskatning for indkomståret 2003 (der er kalenderårsregnskab) og sælger skoven medio 2014 for 1,3 mio. €.

Efter lovforslaget bliver skovens anskaffelsesværdi i 2013 2 mio. € (værdi primo første år under international sambeskatning), og der realiseres i 2014 et tab på 0,7 mio. €.

Hvor meget af den genplacerede avance på 9 mio. kr. kommer til beskatning?

Har selskabet et skattemæssigt tab efter EBL på 0,7 mio. kr., der kan modregnes i avancer på anden fast ejendom efter EBL realiseret i 2014 og frem, herunder på fast ejendom i Danmark?

 

Svar: Nedenfor gennemgås først, hvordan beskatning vil ske efter gældende ret og derefter hvordan beskatning vil ske efter lovforslaget.

Efter gældende regler (baseret på Skatterådets praksis)

Anskaffelsessummen vil være nul (den oprindelige anskaffelsessum på 10 svenske mio. kr. (en valutakurs på 0,90 SEK/DKR er anvendt) nedbragt med 9 mio. kr.). Afståelsessummen er på 9,75 mio. kr. (en valutakurs på 7,50 DKR/€ er anvendt).

Dette medfører, at der sker en beskatning af den genanbragte avance på 9 mio. kr. samt en beskatning af en avance på den svenske skov på 0,75 mio. kr. I sidstnævnte avance gives der creditlempelse for den svenske beskatning af avancen på 0,75 mio. kr.

Efter lovforslaget

Anskaffelsessummen vil være 6 mio. kr. (handelsværdien ved valget af international sambeskatning på 15 mio. kr. (7,50 DKR/€) nedbragt med den genanbragte avance på 9 mio. kr.). Afståelsessummen er igen på 9,75 mio. kr.

Dette medfører en dansk beskatning af den genanbragte avance på 3,75 mio. kr. Der er intet tab på den svenske skov. Der er således intet, der kan fremføres.

Der sker således efter gældende regler en dansk beskatning af avancen på den svenske skov, selvom avancen er optjent, inden skoven omfattes af dansk international sambeskatning. Det er efter min opfattelse ikke rimeligt at beskatte en avance, der er optjent inden skoven (eller den faste ejendom) omfattes af dansk beskatning.

Jeg henviser i øvrigt til mine besvarelser af spørgsmål 13 og 14.