Skatteudvalget 2008-09
L 23 Bilag 4
Offentligt
Stine Hindsgaul Hansen
Fuldmægtig
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendt pr. e-mail til [email protected] med cc til
[email protected] og [email protected].
20. oktober 2008
Høringssvar til L23 - § 2, nr. 6 – urimelig begrænsning af udlodningsmulighed ved skatte-
fri aktieombytning uden tilladelse mv.
Vi skal hermed fremkomme med vores kommentar til § 2, nr. 6 i Lovforslag nr. L 23, Forslag til
Lov om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love.
I henhold til § 2, nr. 6 foreslås en ændret affattelse af Aktieavancebeskatningslovens § 36A, stk.
7.
Vores kommentar hertil omfatter alene rækkevidden af følgende passus:
” Resultatet for det erhvervede selskab opgøres som det ordinære resultat i den godkendte års-
rapport fratrukket skattefrit udbytte og skattefri aktieavancer, som det erhvervede selskab har
modtaget.”
Denne passus definerer det beløb, som det erhvervede selskab i en skattefri aktieombytning
uden tilladelse kan udlodde til det erhvervende selskab i en 3 års periode efter gennemførelsen
af aktieombytningen.
Vores kommentar gælder tillige § 3, nr. 3 og § 3, nr. 6 i L23 vedr. tilsvarende ændring for så vidt
angår henholdsvis skattefri spaltning og skattefri tilførsel af aktiver uden tilladelse.
I forhold til de gældende regler er det nye, at det ordinære resultat, som kan udloddes uden at
en aktieombytning m.v. bliver skattepligtig, skal reduceres med modtaget skattefrit udbytte og
skattefrie aktieavancer.
Vi er helt enige i målet med ændringen, der - som vi forstår det - er, at man vil forhindre, at man
via udbytteudlodning til et mellemliggende holdingselskab reelt kan konvertere tidligere års ind-
L 23 - 2008-09 - Bilag 4: Høringssvar, fra skatteministeren
608710_0002.png
2
tjening i underliggende selskaber til årets ordinære resultat i det erhvervede selskab, hvorved de
nugældende regler om udbyttebegrænsning kan omgås.
Denne omgåelsesmulighed eksisterer imidlertid kun i det omfang, at det mellemliggende hol-
dingselskab regnskabsmæssigt værdiansætter aktier i dattervirksomheder til kostprisen. Denne
værdiansættelsesmetode bevirker, at modtagne udbytter fra datterselskaberne indgår i det ordi-
nære overskud i det mellemliggende holdingselskab i det år, hvor udbyttet udloddes.
Et holdingselskab der imidlertid værdiansætter aktier i dattervirksomheder efter indre værdis
metode (hvilket i øvrigt er den mest udbredte praksis) har aldrig haft denne omgåelsesmulighed,
men bliver alligevel hårdt ramt af den foreslåede ændring, i det omfang selskabet indgår som
det erhvervede selskab i en skattefri aktieombytning uden tilladelse.
Ved anvendelse af indre værdis metode indregnes holdingselskabets andel af dattervirksomhe-
dernes resultat i moderselskabets ordinære resultat, uanset om dattervirksomhederne udlodder
udbytte til moderselskabet eller ej.
Holdingselskabets ordinære resultat afspejler således alene koncernens ordinære resultat i
samme år, idet tidligere års resultater i dattervirksomhederne allerede er medtaget som ordinært
resultat i tidligere år.
Det forekommer derfor at være rimeligt, at skattefrit udbytte udloddet fra dattervirksomhederne
til det mellemliggende holdingselskab – der er det erhvervede selskab i en skattefri aktieombyt-
ning uden tilladelse – ikke begrænser det mellemliggende holdingselskabs mulighed for at ud-
lodde skattefrit udbytte til det erhvervende selskab i en skattefri aktieombytning uden tilladelse.
Hensigten med begrænsningsreglen er jo ikke at forhindre, at indtjening realiseret efter gennem-
førelsen af aktieombytningen kan udloddes det erhvervende holdingselskab i en skattefri aktie-
ombytning uden tilladelse.
Som forslaget til ændringen af § 36 A, stk. 7 er formuleret, vil det mellemliggende holdingsel-
skab imidlertid få begrænset muligheden for at udlodde det ordinære resultat (som i rene hol-
dingselskaber svarer til det ordinære resultat i dattervirksomhederne) i det omfang, at dattervirk-
somhederne har udloddet deres ordinære resultater som udbytte til det mellemliggende holding-
selskab.
Vi har som bilag 1 vedlagt et eksempel, der illustrerer hvorledes udlodningsmuligheden bliver
reduceret som følge af, at det vælges at lade Produktionsvirksomhed A/S udlodde sit ordinære
overskud til Mellemholdingselskab A/S. I eksemplet sammenlignes således to alternativer med
henholdsvis uden udlodning af skattefrit udbytte fra Produktionsvirksomhed A/S.
Hvis der ikke udloddes udbytte fra Produktionsvirksomhed A/S til Mellemholding A/S, indebærer
den foreslåede § 36 A, stk. 7 imidlertid ingen hindring for at udlodde udbytte svarende til det
ordinære resultat. Aktieselskabslovens § 110 vil imidlertid i det viste eksempel forhindre en ud-
bytteudlodning, idet Mellemholding A/S ikke har nogen frie reserver, men alene reserve for op-
skrivning efter indre værdis metode, der ikke kan udloddes. Hvis Mellemholding A/S imidlertid
havde haft andre frie reserver fra tidligere år, ville Mellemholding A/S godt kunne udlodde udbyt-
te, der eksempelvis kunne finansieres ved lånoptagelse, eventuelt fra Produktionsvirksomhed
A/S.
L 23 - 2008-09 - Bilag 4: Høringssvar, fra skatteministeren
608710_0003.png
3
Det forekommer efter vores opfattelse at være en urimelig konsekvens af den forslåede ændring
af § Aktieavancebeskatningslovens 36 A, stk. 7, at Mellemholding A/S ikke kan videreudlodde
det modtagne udbytte fra Produktionsvirksomhed A/S i en situation, hvor der alene er tale om
udlodning af det overskud, som Produktionsvirksomhed A/S har optjent i 2008.
Vi skal derfor opfordre til, at der foretages en justering af den foreslåede bestemmelse ved. ud-
byttebegrænsningsreglen.
En mulighed kunne måske være, at der anlægges et transparensprincip på samme måde som i
Aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 6 som omhandler afgrænsningen af om et selskab
anses for værende finansielt med den virkning, at aktierne i selskabet ikke kan overdrages med
skattemæssig succession ved familieoverdragelse.
Skattefrie udbytter og skattefrie aktieavancer, der efter bestemmelsen fradrages i det ordinære
resultat ved opgørelse af den maksimale udbytteudlodning, kunne således eksempelvis reduce-
res med mellemholdingselskabets andel af det ordinære resultat i datterselskaber, hvori selska-
bet direkte eller indirekte ejer mindst 25% af aktiekapitalen mv.
En sådan tilføjelse kunne måske formuleres i retning af:
”Skattefrit udbytte og skattefri aktieavancer skal dog reduceres med det erhvervede selskabs
andel af ordinære resultater i datterselskaber, hvori selskabet direkte eller indirekte ejer mindst
25% af aktiekapitalen mv., fratrukket skattefrit udbytte og skattefri aktieavance, som de pågæl-
dende datterselskaber har modtaget.”
En sådan tilføjelse ville betyde, at udlodningsmuligheden i eksemplet i bilag 1 ikke bliver reduce-
ret, idet hele det modtagne udbytte udlignes af Mellemholding A/S’ andel af det ordinære resul-
tat i Produktionsvirksomhed A/S.
Tilføjelsen vil imidlertid fortsat forhindre omgåelse af udbyttebegrænsningsreglen, idet udbytte
mv. modtaget af det erhvervede selskab fortsat reducerer udlodningsmuligheden i det omfang,
at udbyttet ikke hidrører fra ordinære resultater (hvori ikke der ikke kan indgå skattefrit udbytte
og skattefri aktieavancer) i underliggende datterselskaber.
Det er i øvrigt ikke i lovteksten eller i bemærkningerne til lovforslaget præciseret, hvad det er for
en periodes skattefrit udbytte og skattefri aktieavancer, der skal fradrages i det ordinære resul-
tat. Vi skal derfor opfordre til, at dette bliver nærmere præciseret.
Vi vil i denne forbindelse foreslå en præcisering derhen, at det er skattefrit udbytte og skattefri
aktieavancer modtaget i perioden fra ombytningstidspunktet og frem til udbytteudlodningstids-
punktet, der skal fradrages i det opgjorte ordinære resultat, ved opgørelsen af et det maksimale
udbytte, der kan udloddes uden at en aktieombytning mv. bliver skattepligtig.
L 23 - 2008-09 - Bilag 4: Høringssvar, fra skatteministeren
608710_0004.png
4
Såfremt der måtte være spørgsmål eller ønske om uddybning af ovnnævnte, står vi naturligvis til
rådighed.
Med venlig hilsen
Statsautoriseret revisionsaktieselskab
Jan Hald Pedersen
Skattekonsulent
Mikael Risager
Skattekonsulent
L 23 - 2008-09 - Bilag 4: Høringssvar, fra skatteministeren
608710_0005.png
5
Bilag 1 - Eksempel på opgørelse af udlodningsmulighed
Forudsætninger
Mellemholding A/S er det erhvervede selskab i en skattefri aktieombyt-
ning uden tilladelse, som forudsættes gennemført primo januar 2009.
Den maksimale udlodning af udbytte fra Mellemholding A/S ved gene-
ralforsamlingen i foråret 2009 udgør herefter det ordinære resultat for
2008 reduceret med modtaget skattefrit udbytte
Årsrapporter for 2008
Med ud-
bytte
Produktionsvirksomhed A/S
Ordinært overskud efter skat
500.000
500.000
Uden
udbytte
Aktiver
Aktiekapital
Overført overskud
Egenkapital ultimo
Afsat udbytte
Passiver
På generalforsamling 15. maj 2009 vedtages
udlodning af udbytte med kr.
1.000.000 1.000.000
500.000 500.000
0 500.000
500.000 1.000.000
500.000
0
1.000.000 1.000.000
500.000
0
L 23 - 2008-09 - Bilag 4: Høringssvar, fra skatteministeren
608710_0006.png
6
Med ud-
bytte
Mellemholding A/S
Resultat af dattervirksomhed
Årets ordinære resultat
Kapitalandel i dattervirksomhed
Tilgodehavende udbytte
Aktiver i alt
Aktiekapital
Reserve for opskrivning efter indre værdis me-
tode
Overført overskud - frie reserver
Egenkapital
Passiver i alt
500.000
500.000
Uden
udbytte
500.000
500.000
500.000 1.000.000
500.000
0
1.000.000 1.000.000
500.000
500.000
0 500.000
500.000
1.000.000 1.000.000
1.000.000 1.000.000
Udlodningsmulighed for Mellemholding A/S
opgjort pr. 20. maj 2009, hvor der afholdes ge-
neralforsamling:
Ordinært resultat for 2008
Modtaget skattefrit udbytte den 15. maj 2009
fra Produktionsvirksomhed A/S
Maksimal udbytteudlodning til erhvervende
selskab i skattefri aktieombytning uden tilladel-
se
500.000
-500.000
500.000
0
0
500.000