Folketingets Skatteudvalg

Christiansborg

1240  København K

 

 

 

Ã…rhus, den 15. december 2008

 

 

 

 

 

 

L 23 – Kommentarer til formuleringen af ABL § 19, stk. 2. nr. 2.

 

I forlængelse af min kommentar af den 8. december 2008 vedr. den foreslåede ændring af ABL § 19, stk. 2 nr. 2 til at definere et selskab som et investeringsselskab uden selvstændig skattestatus, vil jeg gerne fremhæve yderligere tre ting.

 


Danmark bliver skattelyland

Skatteministeriet skriver i svaret til min kommentar dateret den 8/12 vedr. problemet med at udforme
§ 19,2,2,:

”Problemet er imidlertid, at EU-retten sætter visse grænser for udformningen af denne definition (på et investeringsselskab), idet det ikke er tilladt at have en mere byrdefuld beskatning af afkast fra investering i andre lande end af afkast fra investering i Danmark, også selv om den mere byrdefulde beskatning skal opveje ingen eller lav beskatning i andre lande. EU-rettens regler om de frie kapitalbevægelser gælder også i forhold til lande og områder uden for EU – i hvert falde hvis det pågældende land udveksler oplysninger.”

Kernen i dette udsagn er:  
”Det er ikke tilladt at have en mere byrdefuld beskatning af afkast fra investering i andre lande end af afkast fra investering i Danmark”.

Men effekten af den foreslåede ordlyd af §19 bliver den stik modsatte. Investeringsselskaber i det øvrige EU beskattes med normal selskabsskatteprocent, hvorefter aktionæren ved salg betaler normal aktieavanceskat. Men hvis udlændinge investerer i Danmark betaler de kun (personlig) aktieavancebeskatning i deres hjemland.

 

 

§ 19 bliver i strid med EU-retten

Hvis vi tager et eksempel og ser hvordan, det påvirker f.eks. en tysk investor, får vi følgende simple ”regnestykke”.

Det tyske investeringsselskab betaler tysk selskabsskat og den tyske investor betaler tysk aktieavancebeskatning.

Det danske investeringsselskab betaler 0 % i dansk selskabsskat og den tyske investor betaler tysk aktieavancebeskatning.

SÃ¥ har man netop etableret en mere byrdefuld beskatning af investering i et andet land end afkast fra investering i Danmark.

Det vil med mine øjne være klart i strid med EU-retten.

 

Danmark bliver et skattelyland, fordi vi er det eneste land i EU, hvor man kan investere i et selskab, der er nulskatteyder. De 21 danske børsnoterede selskaber vil derfor ved forslagets gennemførelse kunne markedsføres i udlandet med labelen ”Tax-free”.

 

Ændring efter høringsrunden skaber retsusikkerhed

Det forhold, at ændringsforslaget fremkommer efter høringsrunden betyder, at forslaget kommer som en stor overraskelse for hele investeringssektoren og dele af dansk erhvervsliv, hvoraf mange stadig ikke er klar over det ændrede forslag til udformning af § 19,2,2, hvilket skaber en meget usikker retstilstand.

 

 

Formuende vil stadig kunne bruge skattelylande

Den almindelige danske investor benytter sig ikke af investering i skattelylande. Hvis man opretholder reglen om mindst 8 aktionærer, åbner det for, at 7 formuende blot danner et selskab, der investerer på Jersey til nulskat og lav aktieskat i Danmark. §19 vil derfor ikke lukke for formuendes investeringer på f.eks. Jersey.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Erik Møller

direktør i Formueplejeselskaberne
Værkmestergade 25

8000  Århus C

 

Tlf. 8746 4913

Email: [email protected]