Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 23 - Forslag til Lov omændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love (Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentarer til henvendelse af 20. november 2008 fra Deloitte.

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lise Bo Nielsen


Deloitte har i en skrivelse af 20. november 2008 rettet henvendelse til Skatteudvalget vedr. lovforslagets § 2, nr. 1, med ændring af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 2, nr. 1, om definitionen af begrebet ”investeringsselskab”.

Deloitte nævner på den ene side, at selskabet er usikkert på, om de foreslåede ændringer vil få den tilsigtede virkning, nemlig at ”opfange” investeringer uden for EU, som minder om investeringer, der foretages under UCITS-direktivet, dvs. inden for EU-medlemsstaterne. På den anden side nævner Deloitte, at de foreslåede ændringer ikke alene vil omfatte investeringer i lande og områder med ingen eller lav beskatning, men vil ramme investering i investeringsinstitutter uden for EU, herunder USA, Asien og Australien, uanset om investeringsinstituttet og/eller dets investorer er undergivet beskatning eller ej.

Deloitte foreslår derfor, at den foreslåede ændring i lovforslagets § 2, nr. 1, udgår. I modsat fald anbefaler selskabet, at det i stedet overvejes at ændre den foreslåede bestemmelse.

 

Jeg vil hertil svare, at det er korrekt, at de foreslåede ændringer også vil omfatte investering i investeringsinstitutter i lande og områder, som ikke er karakteriseret med ingen eller lav beskatning. EU-rettens regler om kapitalens fri bevægelighed, som også omfatter investeringer fra EU i lande uden for EU, sætter visse grænser for, i hvilket omfang et EU-lands skatteregler kan være målrettet mod investeringer i lande med ingen eller lav beskatning.

Jeg vil fastholde, at der er behov for at gennemføre en ændring af aktieavancebeskatningslovens § 19, så personer her i landet, som har investeret i udenlandske investeringsinstitutter, der opsamler deres overskud i instituttet, ikke kan opnå den fordel, dels at beskatningen af afkastet af investeringen ikke sker løbende, men først når beviset afstås, dels at beskatningen ikke sker som kapitalindkomst, men som aktieindkomst.

På baggrund af Deloittes henvendelse vil jeg imidlertid fremsætte et ændringsforslag, som præciserer ændringen af begrebet investeringsselskab.

 

Deloitte har i skrivelsen af 20. november 2008 dernæst henvist til formuleringen i bemærkningerne til den foreslåede ændring om ”at forhindre omgåelse af beskatningen af kapitalgevinster på andele (herunder aktier og investeringsforeningsbeviser m.v.).” Selskabet spørger, om brugen af ordet ”andele” medfører, at alle andele – herunder andele i ikke-selvstændige skattesubjekter, kan omfattes af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 2, nr. 1. Selskabet anmoder om at få en bekræftelse på, at andele i ikke-selvstændige skattesubjekter ikke kan omfattes af § 19, stk. 2, nr. 1.

Jeg kan bekræfte, at der ikke ved brugen af ordet ”andele” i bemærkningerne til lovforslaget er tilsigtet nogen udvidelse af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 2, nr. 1, til at omfatte andele i ikke-selvstændige skattesubjekter. Â