Skatteudvalget 2008-09
L 205 Bilag 6
Offentligt
674508_0001.png
674508_0002.png
Notat27. april 2009
Til medlemmer af Folketingets Skatteudvalg
Dir. tlf.+45 45 27 09 24Dir. fax+45 45 27 09 89E-mail[email protected]
L 205 Eftermontering af partikelfiltre på personvogneI forlængelse af FDMs høringssvar til Lovforslag L 205 om grøn omlægningaf bilbeskatningen skal FDM henlede Skatteudvalget på en væsentlig æn-dring i teksten fra høringsversionen til det endelige lovforslag. En ændring,der efter FDM bedste faglige vurdering vil umuliggøre lovforslagets hensigtom at reducere personbilers udledning sodpartikler og dermed forbedreluftkvaliteten. FDM vurderer, at lovforslag eneste effekt vil være at skabeet merprovenu til staten.Af lovforslag L 205 §3 b, stk. 2 fremgår, at der ikke skal betales tillæg, hvisbilen efterfølgende er monteret med et godkendt partikelfilter ”…der redu-cerer udledningen af partikler til et niveau, der svarer til et fabriksmonteretfilter…”. I den oprindelige høringstekst var kravet at udledningen blot skul-le reduceres væsentligt.FDM skal i den forbindelse oplyse, at der ikke eksister et kommercielt mar-kedet for partikelfiltre til eftermontering på personbiler, der reducerer ud-ledningen til samme niveau som de fabriksmonterede filtre, dvs. over 90%. Baseret på viden fra danske filterproducenter der i dag lave løsninger tilvare- og lastbiler, kan det oplyses, at det anslås at et eftermonteret filtermed samme virkning som et fabriksmonteret filter vil koste fra 10.000 kr.ex. moms + montering, dvs. mindst 15.000 kr. Dertil kommer vedligehol-delsesomkostninger, der anslås at ville udgøre 1-2.000 kr. årligt afhængigaf kørslens omfang og form.Det skal endvidere understreges, at sådanne filtre vurderes ikke at kunnemonteres på op mod halvdelen af bilparken, da det skal sidde tæt på ud-stødningsmanifold for at opnå rette arbejdstemperatur. Endelig skal detpåpeges, at sådanne filtertyper ofte ikke fungerer ordentligt, da de popu-lært sagt stopper til, hvorefter virkningen ophører.Skal et eftermonteret filters effektivitet modsvare et fabriksmonteret, bliverdet i praksis prohibitivt dyrt at montere og løbende servicere. Derfor eksi-sterer der ikke et marked for denne type filtre, og de øvrige europæiskelande der har valgt at fremme eftermontering har derfor valgt en andenløsning alle baseret på de tyske regler. De partikelfiltre til eftermonteringsom FDM omtaler i vores høringssvar, er den type filtre, der anvendes iTyskland og en række andre europæiske lande. Disse er af den såkaldteåbne, uregulerede type og fjerner i praksis omkring 45 % af partikeludled-ningen. Filtrene er endvidere vedligeholdelsesfri.
Politisk SekretariatFirskovvej 322800 Kgs. LyngbyTlf. +45 45 27 07 07Fax +45 45 27 09 93CVR nr. 10 37 67 18[email protected]www.fdm.dk
Vedtages lovforslag i sin nuværende ordlyd, vil muligheden for at undgåafgiftsforøgelsen derfor være illusorisk og konsekvensen vil blive, at derikke bliver monteret et eneste filter. Den positive virkning for miljøet vildermed udeblive, og lovforslaget vil være reduceret til en grøn undskyld-ning for at øge beskatningen af bilister med 350 mio. kr. årligt.For bilisterne vil de 1.000 kr. årligt udgøre en meget stor procentuel af-giftsstigning. En af de meste solgte små dieselbiler, som politisk blevfremmet af afgiftsomlægningen i 2007 er Peugeot 206 1.4 HDi. Den årligeejerafgift for en sådan bil vil stige fra 1.960 kr. til 2.960 kr. eller 51 pct.Grundlæggende finder FDM det værende et udtryk for manglende proporti-onalitet at en bil som VW Lupo’en, der kører 33 km/l, skal afgiftsbelastespå samme niveau som eksempelvis en Toyota Land Cruiser, der kører 8km/l. Er sidstnævnte på gule plader og allerede indregistreret er den tilmedfriholdt afgift. Udledningen af partikler er indenfor samme euronorm direk-te relateret til den forbrændte mængde dieselolie.FDM må derfor igen konkludere, at lovforslag L 205 i sin nuværende ordlydi §3 er diskriminerende, savner enhver form for proportionalitet, ikke fårpositiv indflydelse på miljøet, men udelukkende vil være endnu et tiltag,der blot øger beskatningen af de danske bilister.FDM vil derfor opfordre til, at L 205 §3 tages af bordet. Hvis der er et poli-tisk ønske om at fremme eftermontering af partikelfiltre, bør det være påbasis af de tyske krav til filtre og kombineret med et økonomisk tilskudsom det er sket i Tyskland, Holland og Østrig. Det vil have en effekt formiljøet.Måtte Skatteudvalget have yderligere spørgsmål på det tekniske område,står FDM naturligvis til rådighed.