Sundhedsudvalget 2008-09
L 155 Bilag 5
Offentligt
667939_0001.png
Århus 14. april 2009
Kære SundhedsudvalgTak for ”Forslag til lov om ændring af Sundhedsloven” og Jakob Axel Nielsens kommentarer til vores brev. I sagensnatur er lovforslaget baseret på jura; men dybest set handler hele dette område ometik, moral og menneskesyn– omhvordan vi i Danmark behandler vores afdøde, ja os alle sammen, når vi dør og måske af den ene eller den andengrund er blevet flyttet til et sygehus langt væk. Det er meget følsomme områder, som det er svært at nedfælde i etlovforslag. Hævet over enhver tvivl er det, at når vi som pårørende står i en af livets vanskeligste situationer, er viingenlunde i stand til at tænke på jura, regler, love, bureaukrati, økonomi m.m., der desværre fortsat er indbygget idette lovforslag, hvis du er over 18 år.Hverken i Jakob Axel Nielsens besvarelse af vores brev af 24. marts 2009 eller i lovforslaget i dets nuværende form erder 2 vigtige områder, som ikke bliver berørt: Det drejer sig omlandsfunktionoginformationaf mennesker over 18 åri forbindelse med overflytning til en specialafdeling af sundhedsfaglige grunde.1.LandsfunktionFor år tilbage, er der i dette land taget politiske beslutninger om, at nogle hospitaler i Danmark har afdelingermedlandsfunktion.Så vidt vi forstår, er der lige adgang for alle danskere til at modtage behandling på disse afdelinger; men så hørerretten til lighed også op. - Borgere i og omkring de store byer, specielt i København, er betydeligt bedre stillet endbefolkningen i det øvrige Danmark, når det drejer sig om udgifter til hjemtransport af afdøde over 18 år, deroprindelig er blevet overflyttet pga. behandling. Så nej, vi er ikke ligestillede, hvilket selvfølgeligt ikke er rimeligt. -Jvf. i øvrigt de 2 artikler fra Bornholm og Region Nord:Vi vil på ny opfordre jer politikere til at tage den naturlige konsekvens af den politiske beslutning om, at vi fx harspecialafdelinger med landsfunktion, således atingendanskere får udgifter i forbindelse med hjemtransportderfra – hverken som levende eller døde .Denne ordning bør naturligvis også gælde i forbindelse med udbygningen af de nye supersygehuse i dekommende år..2.Ansvar for information af patient og / eller pårørendeHvemharansvaret for – inden en overflytning - at informere en patient over 18 eller de pårørende om bl.a. deøkonomiske følger i tilfælde af patientens død? – Jf. vores kommentarer senere.På baggrund af vores personlige oplevelse er det utrolig vigtigt for os, at andre danskere ikke oplever enlignende uværdig situation, som vi oplevede i 2007. Vi finder det overordentlig vigtigt for vores offentligedanske sundhedsvæsen, at:ingen patient eller pårørende bør stå i en så uetisk situation, som vi menerer, at lovforslaget for patienter over 18,der bliver overflyttet og dør, fortsat kan indebære.det offentlige sundhedssystem i hele landet naturligvis skal tilbyde, at alle danskere uanset social baggrund, årsagtil flytning, alder, bopæl og økonomi, kan blive transporteret hjem vederlagsfrit for den afdøde / afdødes bo ellerde pårørende. Regningen for hjemtransport bør sendes til regionen som en del af den samlede regning, somregionen betaler for bl.a. behandling af den afdøde – altsåførpatienten døde. Der bør være en helt klarautomatik i en sådan ordning uden atIngen læge eller bedemand skal bringes i en situation, hvor de skal informere om så uetisk en lov.

Venlig hilsen

Lis Jensen, mormor, Søren Schmidt-Jensen, morfar, Hans Vassard, farfar og Bente Vassard,

farmor.