Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 154 - Forslag til Lov om midlertidig udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms.

 

 

Hermed sendes supplerende svar på spørgsmål nr.  14 af 26. februar 2009.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

 

                                                                 /  Henrik Ludolph


Spørgsmål 14:

Vil ministeren redegøre for, hvorledes den foreslåede kreditgivning i form af udskydelse af betalingsfristerne påvirker forskellige virksomhedstyper. Af svaret bør fremgå dels påvirkningen af forskelllige relevante brancher, f.eks. eksportvirksomheder, hjemmemarkedvirksomheder, industrivirksomheder, salgsvirksomheder m.v., dels påvirkningen af forskellige virksomhedsstørrelser. Sigtet er bl.a. at få belyst, hvilke virksomhedsbrancher der opnår stor henholdvis lille fordel af den rentefri kreditgivning, idet antallet af ansatte og momspligtig omsætning m.v. må antages at have betydning for størrelsen af virksomhedernes fordel. I forlængelse heraf ønskes ministerens vurdering af, om de virksomheder, der nyder fordel af udskydelsen af betalingsfristen, er de virksomheder, der har størst behov for likviditetsstyrkelse.

Supplerende svar:

Til brug for en statistisk belysning af forslagets virkning for forskellige brancher og virksomhedsstørrelser har SKAT foretaget en opdeling af 2007-indbetalingerne af henholdsvis A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og af moms fordelt på brancher og fordelt på virksomhedens størrelse. For A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er størrelsesfordelingen sket ud fra indbetalingsreglerne, således at store virksomheder er virksomheder med en årlig indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag over 250.000 kr. eller A-skat over 1 mio. kr. årligt, mens de øvrige virksomheder betragtes som små virksomheder. Momsmæssigt opdeles virksomhederne i 3 grupper efter længden af deres afregningsperioder, der afhænger af virksomhedens størrelse. Virksomheder med momspligtige leverancer over 15 mio. kr. årligt afregner månedligt, virksomheder med årlige leveracer mellem 1 mio. kr. og 15 mio. kr. afregner kvartalsvist og virksomheder med årlige leverancer under 1 mio. kr. afregner halvårligt. 

Vedhæftede Tabel 1 viser en skematisk fordeling af den samlede udskydelse af betalinger på ca. 65 mia. kr. Branchefordelingerne er foretaget med 2007-fordelingen som fordelingsnøgle anvendt på de aktuelle skøn for den samlede udskydelse som anført i lovforslagets provenu­bemærk­ninger.  Op mod 1/3 eller ca. 21,5 mia. kr. af den samlede betalingsudskydelse skønnes at vedrøre handels- og transportsektoren, mens industrien m.v. vil få uskudt betalinger på ca. 14 mia. kr. og erhvervsservice en udskydelse af betalinger på ca. 7,5 mia. kr.

Ses der alene på A-skat er det ligeledes handels- og transportsektoren og industrien m.v., der får de største andele af betalingsudskydelsen med henholdsvis 4,1 mia. kr. og 4,9 mia. kr., mens den finansielle sektor får 3,8 mia. kr.  En del af udskydelsen i den finansielle sektor vedrører indeholdt A-skat fra udbetalinger fra private pensionsordninger. Knap 20 pct. af betalingsudskydelsen for A-skat m.v. vedrører de små virksomheder.

Betalingsudskydelsen for momsen fordeler sig overordnet set som den samlede lettelse. Op mod 60 pct. af betalingsudskydelsen vedrører de store selskaber, mens under 10 pct. vedrører de små virksomheder med halvårsafregning.

I vedhæftede Tabel 2 er statens beregnede rentetab for hver enkelt afregningstype i lovforslaget skematisk fordelt på brancher. Rentetabet er beregnet med en rente på 5,75 pct. p.a.  For A-skat m.v. svarer fordelingen af rentetabet til fordelingen af udskydelsen af betalingerne, da længden af betalingsudskydelsen er ens for alle virksomheder. Af det samlede tab på 600 mio. kr. vedrører ca. ¼ handels- og transportsektoren, mens ca. 1/5 tilfalder industrien m.v. Tabet vedrørende den finansielle sektor udgør ca. 110 mio. kr.

På momssiden afhænger rentetabet af forlængelsen af kredittiden, der varierer efter afregningsperioden, således at store virksomheder med månedsafregning får en forlængelse på 30 dage, mellemstore virksomheder med kvartalsafregning 20 dage yderligere og de små virksomheder et halvt år. De største rentetab vedrører handels- og transportsektoren og industrien m.v.  Af det samlede rentetab på momsområdet vedrører over ¾ de store virksomheder, som får en betalingsudskydelse på 30 dage. Som følge af udskydelse af betalingerne for de små virksomheder med halvårsafregning vedrører en forholdsmæssig stor andel af rentetabet de små virksomheder, mens udskydelsen for de mellemstore virksomheder er begrænset, således rentetabet vedrørende disse virksomheder er forholdsmæssigt lille.

Det skal tilføjes, at statens rentetab ikke fuldt ud modsvarer rentefordelen hos virksomhederne. Det skyldes for det første, at virksomhedernes låne- eller placeringsrente afviger fra statens rente på 5,75 pct. og for det andet, at renten for virksomhederne er skattepligtig.



Tabel 1. Oversigt over udskudte betalinger fordelt efter branche, skattetype og virksomhedsstørrelse

Mio. kr.

A-skat og arbejdsmarkedsbidrag

Moms

Samlet

Branche

Små

Store

I alt

Halvårlig

Kvartalsvis

MÃ¥nedlig

I alt

virkning

Landbrug, skovbrug og fiskeri

168

66

234

423

981

107

1.512

1.746

Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed

348

3.799

4.146

252

1.405

8.446

10.103

14.250

Heraf:

 

 

 

 

 

 

 

 

- Fødevare-, drikke og tobaksindustri

40

552

592

3

137

1.138

1.279

1.870

 -Tekstil- og læderindustri

14

56

70

14

58

160

232

303

- Træ- papir- og grafisk industri

40

263

303

19

154

401

574

877

- Kemisk industri og plastindustri

25

642

667

4

64

1.317

1.385

2.051

- Sten-, ler, og glasindustri

16

179

195

6

41

240

287

482

- Jern- og metalindustri

128

1.547

1.675

61

517

2.646

3.223

4.899

- Møbelindustri og andet

85

559

643

145

434

2.544

3.124

3.767

Bygge og anlæg

518

1.062

1.580

372

2.643

1.126

4.141

5.721

Handel og transport m.v.

1.120

3.817

4.937

690

4.931

10.916

16.537

21.473

Information og kommunikation

161

1.107

1.268

207

678

1.197

2.083

3.351

Finansiering og forsikring

89

3.744

3.834

58

174

588

821

4.655

Heraf:

 

 

 

 

 

 

 

 

-finansieringsvirksomhed

66

1.471

1.537

51

141

560

752

2.289

-forsikringsvirksomhed

23

2.273

2.296

7

23

28

58

2.354

Ejendomshandel og udlejning

179

176

354

439

933

265

1.637

1.992

Erhvervsservice

506

1.828

2.334

859

2.476

1.861

5.195

7.529

Offentlig administration, undervisning og sundhed

313

1.136

1.449

151

145

387

683

2.132

Kultur, fritid og anden service

243

535

778

294

452

171

917

1.695

Øvrige, herunder uoplyst aktivitet

20

15

35

53

82

36

171

207

 

3.665

17.285

20.950

3.800

14.900

25.100

43.800

64.750


 

Tabel 2. Oversigt over statens rentetab fordelt efter branche, skattetype og virksomhedsstørrelse

Mio. kr.

A-skat og arbejdsmarkedsbidrag

Moms

Samlet

Branche

Små

Store

I alt

Halvårlig

Kvartalsvis

MÃ¥nedlig

I alt

virkning

Landbrug, skovbrug og fiskeri

5

2

7

12

5

3

20

27

Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed

10

109

119

7

7

210

225

343

Heraf:

 

 

 

 

 

 

 

 

- Fødevare-, drikke og tobaksindustri

1

16

17

0

1

28

29

46

 -Tekstil- og læderindustri

0

2

2

0

0

4

5

7

- Træ- papir- og grafisk industri

1

8

9

1

1

10

11

20

- Kemisk industri og plastindustri

1

18

19

0

0

33

33

52

- Sten-, ler, og glasindustri

0

5

6

0

0

6

6

12

- Jern- og metalindustri

4

44

48

2

3

66

70

118

- Møbelindustri og andet

2

16

18

4

2

63

70

88

Bygge og anlæg

15

30

45

11

13

28

52

97

Handel og transport m.v.

32

109

141

20

25

272

317

458

Information og kommunikation

5

32

36

6

3

30

39

76

Finansiering og forsikring

3

107

110

2

1

15

17

127

Heraf:

 

 

 

 

 

 

 

 

-finansieringsvirksomhed

2

42

44

1

1

14

16

60

-forsikringsvirksomhed

1

65

66

0

0

1

1

67

Ejendomshandel og udlejning

5

5

10

13

5

7

24

34

Erhvervsservice

14

52

67

25

12

46

84

150

Offentlig administration, undervisning og sundhed

9

33

41

4

1

10

15

56

Kultur, fritid og anden service

7

15

22

9

2

4

15

37

Øvrige, herunder uoplyst aktivitet

1

0

1

2

0

1

3

4

 I alt

105

495

600

110

75

625

810

1.410

  Â