19-02-2009

ØKS

4/0320-8901-

/JH

STATSSTØTTEUDVALGET

 

 

 

SEKRETARIATET

 

    

 

Forholdet til EU-retten

 

EF-traktatens regler om statsstøtte gælder fuldt ud på skatteområdet. Dette betyder, at det ved anvendelse af skatteinstrumenter skal vurderes, om anvendelse af instrumentet er foreneligt med traktatens statsstøtteregler, afledte regler og retspraksis.

 

Af Kommissionens meddelelse om anvendelsen af statsstøttereglerne på foranstaltninger vedrørende direkte beskatning af virksomhederne[1] fremgår det, at en foranstaltning udgør statsstøtte, hvis den – helt eller delvis – fritager bestemte virksomheder, sektorer eller regioner fra de byrder, som følger af en normal anvendelse af det almindelige system, uden at denne fritagelse berettiges ved dette systems karakter eller forvaltning.

 

Fristforlængelsen ydes alle virksomheder, som betaler A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms i Danmark. Det faktum, at der indføres forskellige frister for virksomhederne afhængig af om virksomheden er stor eller mellemstor, eller om virksomheden betaler moms kvartalsvis eller månedligt, indebærer ikke, at ordningen er selektiv. Der er tale om en videreførelse af de eksisterende regler på området for betaling af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms. Ordningen er således af generel natur og vil ikke udgøre statsstøtte i EF-traktatens artikel 87 (1) forstand.



[1] EUT C 384 af 10/12/1998, pkt. 3-9.